IT-krize-geopolitika-diplomati IT REPUBBLICA 18.IV.-VATIKAN I SAD ITALIJALA REPUBBLICA18. IV. 1999.Namjere imperatora i Papine legije"Bill Clinton nije nikada odgovorio na osobno pismo koje mu je prije tri tjedna poslao Papa.(...) Pod
bombama se tope počasti i zahvale. Neka Sveti Otac ne ometa vozača. Ako mu je baš stalo, neka šalje proročke pozive i neka ne govori o politici. Clintonov je osjećaj za vrijeme bio dojmljiv svaki puta kad je Papa Wojtyla pokušao pokrenuti diplomatsku inicijativu. Na svaki potez Vatikana Amerika je najavila: bombardiranja će se nastaviti.Na pljuske imperatora su pape naviknuti. Primaju i ne zaboravljaju. Mogli bismo se pretvarati da je stajalište Ivana Pavla II. naprosto 'moralno'. Ali nije tako. U ovom je sukobu Vatikan svjesno izabrao geopolitičko stajalište koje se sukobljava s onim američkim.(...)Ovih je tjedana Ivan Pavao II. sustavno davao izjave suprotne onima Washingtona i Bruxellesa. NATO je zahtijevao rambouilletski diktat, Papa je tražio 'novi pregovarački stol'. NATO je kao nedovoljne označavao Miloševićeve ponude, Papa je pozivao da ih se ne isključi. NATO ustrajava na bombama, Papa ustrajava na primirju. NATO još jednom postavlja konačne uvjete, Papa se poziva na
ITALIJA
LA REPUBBLICA
18. IV. 1999.
Namjere imperatora i Papine legije
"Bill Clinton nije nikada odgovorio na osobno pismo koje mu je prije
tri tjedna poslao Papa.(...) Pod bombama se tope počasti i zahvale.
Neka Sveti Otac ne ometa vozača. Ako mu je baš stalo, neka šalje
proročke pozive i neka ne govori o politici. Clintonov je osjećaj za
vrijeme bio dojmljiv svaki puta kad je Papa Wojtyla pokušao
pokrenuti diplomatsku inicijativu. Na svaki potez Vatikana Amerika
je najavila: bombardiranja će se nastaviti.
Na pljuske imperatora su pape naviknuti. Primaju i ne zaboravljaju.
Mogli bismo se pretvarati da je stajalište Ivana Pavla II. naprosto
'moralno'. Ali nije tako. U ovom je sukobu Vatikan svjesno izabrao
geopolitičko stajalište koje se sukobljava s onim američkim.(...)
Ovih je tjedana Ivan Pavao II. sustavno davao izjave suprotne onima
Washingtona i Bruxellesa. NATO je zahtijevao rambouilletski
diktat, Papa je tražio 'novi pregovarački stol'. NATO je kao
nedovoljne označavao Miloševićeve ponude, Papa je pozivao da ih se
ne isključi. NATO ustrajava na bombama, Papa ustrajava na primirju.
NATO još jednom postavlja konačne uvjete, Papa se poziva na
'razbor'. NATO demonizira Miloševića, Papa odgovara da se do mira
stiže ne ponižavajući nikoga.
Vatikan nije nikad bio 'pacifistički'. Ivan Pavao II. nema ništa sa
starim pacifizmima. On je jednostavno uvjeren da ultimatumi, bombe
i demonizacije ne služe rješavanju problema Kosovara i
zaustavljanju etničkog čišćenja.(...) On ne vjeruje da se može
izjednačiti nacistički program radikalnog uništavanja židovskog
naroda s masovnom deportacijom, koju i on sam označava
'neljudskom'. Wojtyla, ponajprije, ne vjeruje da je NATO, kao vojni
blok, subjekt ovlašten da u Europu uvede pravdu i red.
To je potpuno političko stajalište. U njegovu korijenu je negativan
sud Pape o američkoj težnji, koju je tako dobro opisao Bernardo
Valli. Težnje da planet prihvati univerzalne vrijednosti u
američkoj verziji. Odbijanje da se bude jednak s drugima, u
dogovoru multipolarnih sila. Težnju za globalnom prevlašću pod
znakom zastave sa zvijezdama i prugama. Papa je sumnjičav prema
Imperiju. Sveta Stolica nikada nije voljela univerzalnog
imperatora. Povijesno. Od srednjeg vijeka nadalje, svaki put kad bi
se ocrtavao jedinstveni gospodar, Sveta Stolica stala bi na
suprotnu stranu. Protiv Langobarda zvala je Franke, protiv
njemačkih imperatora služila se Normanima, protiv Švaba pozivala
je Anžuvince. Čineći to, papa je uvijek izbjegavao da postane
kapelan imperatorova dvora. U papinskom DNK-u postoji nešto duboko
protivno maski univerzalnog vladara. Apsolutisti u svojoj kući,
Pape su u geopolitici više voljeli teže i protuteže.
Gledano iz Vatikana, ulog u igri u balkanskom ratu na kraju stoljeća
nije zaštita Kosovara. Kada bi to bilo tako, misle u papinskoj
palači, iskoristilo bi se primirje i brzo bi se prišlo ozbiljnim i
čvrstim pregovorima. Ozbiljno bi se raspravljalo o snagama za
razdvajanje pod zapovjedništvom UN-a ili OESS-a. Tražio bi se
sporazum kako bi se zajamčio povratak izbjeglica i nepovrjedivost
granica, da bi se sačuvala svekolika geopolitička ravnoteža u
istočnoj Europi (ne gurajući Rusiju sve više u kut) i otvorio put
demokratizaciji postkomunističkih društava i suživotu među
etnijama. Gledano iz Vatikana, rat za ulog ima žezlo za
zapovijedanje u 21. stoljeću. Radi toga Papa stavlja svoje zasune",
piše Marco Politi.