IT-krize-narodi-ratovi IT REPUBBLICA 13.IV.NARODI-VJERE-KRIZE ITALIJALA REPUBBLICA13. IV. 1999.Ako se Bog naroda bori na Balkanu"Naš kontinent riskira da otkrije kako je iznenada podijeljen povijesnim pojmovima Istoka i Zapada. Ako je
istina da države koje međusobno čak i ne graniče, kao Srbija, Rusija i Bjelorusija, zahvaljajujući sugestivnoj moći zajedničkih simbola, iskopanih iz pepela komunizma, razmišljaju čak o tome da se stope u jednu federaciju, tamo gdje je išao željezni zastor, ponovno prijeti da se pojavi sablast prve velike shizme kršćanstva.(...)Očito je da se isto toliko ratoborne molitve mogu naći i među katoličkim križarima, islamskim i židovskim borcima. Štoviše, treba kazati i da je na drugim područjima planeta, vjerski fundamentalizam nažalost pokrenuo i više od jednog svetog rata. Pozivanje na Boga kao instrument organizacije društvenih i civilizacijskih sukoba, najnovija je posljedica globalizacije. No u međuvremenu se moramo baviti Balkanom, a šire Europom, u kojoj se poticaji za ujedinjavanje s teškoćom suprostavljaju tom procesu razbijanja iz kojeg su već rođene mnogobrojne nove države i državice, uglavnom temeljene na etničkoj bazi.(...)
ITALIJA
LA REPUBBLICA
13. IV. 1999.
Ako se Bog naroda bori na Balkanu
"Naš kontinent riskira da otkrije kako je iznenada podijeljen
povijesnim pojmovima Istoka i Zapada. Ako je istina da države koje
međusobno čak i ne graniče, kao Srbija, Rusija i Bjelorusija,
zahvaljajujući sugestivnoj moći zajedničkih simbola, iskopanih iz
pepela komunizma, razmišljaju čak o tome da se stope u jednu
federaciju, tamo gdje je išao željezni zastor, ponovno prijeti da
se pojavi sablast prve velike shizme kršćanstva.(...)
Očito je da se isto toliko ratoborne molitve mogu naći i među
katoličkim križarima, islamskim i židovskim borcima. Štoviše,
treba kazati i da je na drugim područjima planeta, vjerski
fundamentalizam nažalost pokrenuo i više od jednog svetog rata.
Pozivanje na Boga kao instrument organizacije društvenih i
civilizacijskih sukoba, najnovija je posljedica globalizacije. No
u međuvremenu se moramo baviti Balkanom, a šire Europom, u kojoj se
poticaji za ujedinjavanje s teškoćom suprostavljaju tom procesu
razbijanja iz kojeg su već rođene mnogobrojne nove države i
državice, uglavnom temeljene na etničkoj bazi.(...)
Kad je prije tri godine, u našoj kući, Umberto Bossi pokušao vezati
umjetni etnički identitet Padana s nevjerojatnom izmišljotinom
Boga razdora koji se rađa iz Poa, ispao je smiješan. I nije slučajno
da se danas i on, nakon što se navrat-nanos odrekao neopaganizma,
radije prepoznaje u 'kršćanskom šitu' ugroženim povratkom
'muslimanskog carstva' uz pomoć Antikrista sa zvijezdama i
prugama. Etno-religije trebaju se čvrsto pozivati na sveto, da bi
se kao takve mogle hraniti novijim povijesnim tragedijama. Kako
zaboraviti, primjerice, da iza novog nacionalizma Beograda stoje i
okrutne godine Drugoga svjetskog rata, kada su Srbi u stotinama
tisuća bili masakrirani u hrvatskom logoru Jasenovcu u kojemu su
djelovali i franjevački fratri poput ozloglašenog Filipovića?
U mračnim vremenima etno-religija, i demokratski leaderi laičkog
Zapada pali su iskušenje da se uteknu oslikavanju Miloševića kao
'novog demona', kako je to pobjeglo Tonyju Blairu. Jer europski rat
ponovno poprima ruho vjerskog rata. U odnosu na druge sukobe ovoga
stoljeća, preobrazba je dojmljiva.
Bilo je to, nedvojbeno, stoljeće prošarano čišćenjima i etničkim
presađivanjima cijelih naroda. Ne možemo ni zaboraviti da je u
proljeće prije šezdeset i jedne godine i samo rođenje izraelske
države bilo omogućeno prisilnom evakuacijom stotina tisuća
Palestinaca, premda se to ne može usporediti s okrutnošću onoga što
se dogodilo u Bosni i na Kosovu.(...) Tijekom dvadesetoga stoljeća,
sve do maloprije, čak se ni u Svetoj zemlji nije usuđivalo boriti u
božje ime. Upravo su etno-religije danas u Europi iskopale boga
rata i predložile ga kao najvišega jamca granica. Etničkih granica,
ili, još gore, granica između svijetova, između Dobra i Zla, između
Istoka i Zapada.
Nadajmo se da ćemo na vrijeme zaustaviti to novo nadrealno poimanje
rata.(...) Netko će prije ili kasnije istupiti kako bi iz katedrale
u Otrantu ekhumirao kosti kršćanskih mučenika koje su poklali
Saraceni, kako bi dokazao da su Albanci naši neprijatelji", piše
Gad Lerner.