US-INTERVENCIONIZAM-Organizacije/savezi US LAT 11. IV. AM. INTERVENCIONIZAM SJEDINJENE DRŽAVELOS ANGELES TIMES11. IV. 1999.Novi svjetski nered "U ratu protiv Jugoslavije američki Predsjednik predvodi europsku koaliciju pod
zapovjedništvom američkog generala, što nam je donijelo američke zatočenike. Zašto Sjedinjene Države i dalje preuzimaju ulogu globalnog policajca? Je li Amerika ovisna o nadimanju svoje veličine? Ili smo 'pretjerano moralni', kao što je jednom opazio britanski ministar vanjskih poslova, i nesposobni vidjeti vlastiti interes jasno poput naših europskih saveznica, koje trpe manje kritika? Drugim riječima, jesmo li hulje ili budale?Kritičari kao i zagovornici američkog intervencionizma često posežu za američkom mesijanskom demokratskom ideologijom da bi objasnili njezinu vanjsku politiku. Ta ideologija oblikuje 'kako' američkog intervencionizma, ali ono 'zašto' više je povezano s geopolitičkim i gospodarskim položajem zemlje. Karakteristično, Washington intervenira u obranu načela u koje nacija vjeruje, jer američka veličina i moć čine njezine odluke odsudnima. Interveniramo i zbog toga što možemo i zbog toga što nas naša puka
SJEDINJENE DRŽAVE
LOS ANGELES TIMES
11. IV. 1999.
Novi svjetski nered
"U ratu protiv Jugoslavije američki Predsjednik predvodi europsku
koaliciju pod zapovjedništvom američkog generala, što nam je
donijelo američke zatočenike. Zašto Sjedinjene Države i dalje
preuzimaju ulogu globalnog policajca? Je li Amerika ovisna o
nadimanju svoje veličine? Ili smo 'pretjerano moralni', kao što je
jednom opazio britanski ministar vanjskih poslova, i nesposobni
vidjeti vlastiti interes jasno poput naših europskih saveznica,
koje trpe manje kritika? Drugim riječima, jesmo li hulje ili
budale?
Kritičari kao i zagovornici američkog intervencionizma često
posežu za američkom mesijanskom demokratskom ideologijom da bi
objasnili njezinu vanjsku politiku. Ta ideologija oblikuje 'kako'
američkog intervencionizma, ali ono 'zašto' više je povezano s
geopolitičkim i gospodarskim položajem zemlje. Karakteristično,
Washington intervenira u obranu načela u koje nacija vjeruje, jer
američka veličina i moć čine njezine odluke odsudnima.
Interveniramo i zbog toga što možemo i zbog toga što nas naša puka
važnost prisiljava da donosimo odluke koje slabije zemlje čekaju da
donesemo. To je položaj koji Sjedinjene Države imaju zamalo od
početka stoljeća, i do 1999., nijedna zemlja ili organizacija nije
zamijenila Ameriku na mjestu vođe onoga što se nekoć nazivalo
'slobodnim svijetom'.
Povijest pokazuje da su američki vanjskopolitički ideali i odluke
postale važne ostatku svijeta tek pošto je Washington stekao moć da
ih provede. U početku ovog stoljeća, ministar vanjskih poslova John
M. Hay poslao je kratku pismenu predstavku vladarima Europe i
Azije. U jednom odlomku, Hay je najavio protivljenje Sjedinjenih
Država bilo kakvom pokušaju koloniziranja raspadajuće Kine.
Zapravo, on je najavio dolazak nove velike sile, spremne da pomogne
održavati red na zemljinoj kugli u vremenima sukoba, prema
vlastitim pravilima. U svojoj prethodnoj povijesti dugoj 124
godine, Sjedinjene su Države objavile samo jednu drugu deklaraciju
silama svijeta: Ostanite izvan zapadne hemisfere. Monroevoj
doktrini (Monroe je odbijao bilo kakvo upletanje europskih sila na
oba američka kontinenta, koja se zatvaraju svakoj europskoj
kolonizaciji, a Sjedinjene se Države uzdržavaju od miješanja u
europske poslove, op. prev.) nedostajalo je međutim žestine.
Sjedinjene su Države, u razdoblju svoga petog predsjednika Jamesa
Monroea, imale moć zastrašivanja jednog slabića od 50 kilograma,
koji brani svoj ručnik na plaži.
Sjedinjene Države koje su ušle u 20. stoljeće, međutim, imale su
građu Marka McGwirea, rođenog za vrijeme građanskog rata (kojim je
moć koncentrirana u saveznoj vladi). (...) Mlađi članovi Hayevog
naraštaja bili su Theodore Roosevelt i Woodrow Wilson. Zajedno, oni
su politički zrele Sjedinjene Države obvezali na ulogu policajca u
obrani međunarodnoga sustava koji smo uvelike sami stvarali.
Međunarodni se sustav na prekide oblikovao za vrijeme dvadesetog
stoljeća, a Washington ga i danas brani jer je to naš najbolji jamac
mirnog modus vivendi odsudnog za našu vlastitu i svjetsku fizičku
sigurnost i gospodarsko blagostanje. Drugim riječima, Roosevelt i
Wilson postavili su temelje puta koji je vodio od Kine 1900. do
Kosova danas.
Kao predsjednik, Roosevelt je uspostavio novi značaj američke
vanjske politike kad je 1904. objavio da će odsad Sjedinjene Države
'održavati red' u zapadnoj hemisferi i kažnjavati svaku zemlju koja
se usuđuje izazivati nevolje. Svaka velika sila sa svojom sferom
utjecaja, koju su Sjedinjene Države imale u Južnoj Americi, snosila
je prikladnu odgovornost za održavanje reda i zakona, tvrdio je
Roosevelt. Taj Rooseveltov dodatak Monroevoj doktrini bio je
mišićav policajac čiji je običaj bio 'hodati mekano i nositi veliku
batinu'.
Wilson je osim toga proširio odgovornosti nacije. On je ustrajao da
nacija koja je velika, kako po političkoj moći tako i po moralnom
značaju, ima obvezu braniti ne jednostavno status quo, već i
pravila pravde. U Južnoj Americi, to je značilo sklonost
demokraciji naspram despotizmu. U Europi, to je značilo predanost
samoodređenju malih zemalja poput Srbije, izraženu u '14 točaka'
koje su postavile temelje američke intervencije u Prvom svjetskom
ratu. Savezničke su sile pozdravile američke vojnike i politički
stroj jer su znale da će zemlje na čiju stranu Wilson stane
pobijediti u ratu. Nisu previše marile za viša načela koja je Wilson
donio sa sobom.
Povjesničar John Milton Cooper Jr. nazvao je Roosevelta
'ratnikom', a Wilsona 'svećenikom'. No ratnik i svećenik
predstavljaju dvije strane identiteta američke vanjske politike u
ovom stoljeću, koje je 1947. pomirio čovjek iz Missourija,
predsjednik Harry S. Truman. Put u Drugi svjetski rat pokazao je
visoku cijenu ako Sjedinjene Države ne ostanu na putu već umjesto
toga odluče gledati povorku svjetske politike sa sporedne pruge.
(...) Trumanova doktrina iz 1947. neopozivo je obvezala američke
muškarce i snagu međunarodnim, ne samo zapadnim, dužnostima
održavanja reda u obrani svih 'slobodnih naroda koji se odupiru
pokušaju podjarmljenja'. Na temelju te doktrine iz razdoblja
hladnoga rata američki zrakoplovi sad jure kroz olujno nebo
Jugoslavije.
Zašto su Sjedinjene Države izabrale tu ulogu? Je li to bila
neizbježna odluka koju su donijeli dalekovidni vođe koji su
preživjeli Drugi svjetski rat, najveću nesreću stoljeća? Politika
Haya, Roosevelta i Wilsona govori drukčije. Truman je slijedio put
tih ljudi, koji su doživjeli kraj stogodišnje Pax Britannice i zoru
Pax Americane. Njihov se naraštaj školovao kad je Britanija
prevladavala i došao je na vlast uvjeren da velike sile dijele
dužnost održavanja svjetskog poretka. Za te ljude, neuspjeh da se
izazov prihvati značio bi zapravo odbacivanje položaja koji je
zemlja postigla. Došao je trenutak.
Naravno, 'svjetski poredak' je oksimoron, ako je nešto takvo ikada
postojalo. S Wilsonovim inovacijama, novi svjetski poredak postao
je Novi svjetski poredak, što podrazumijeva osiguravanje neke
mjere pravde po definiciji Sjedinjenih Država, a ne jednostavno
napadanje buntovnika radi održavanja mira. Wilsonovski standardi
gospodarske, vojne i političke poštene igre postupno su se
pretvorili u svjetske norme. Vrste agresije savršeno prihvatljive
u devetnaestom stoljeću postaju verboten. Međunarodni dogovori
zabranjuju ugrabljivanje tuđeg teritorija za kolonizaciju. U
ustroju današnjih diplomatskih odnosa, tko jači ne tlači. Jadni
Sadam Husein i Slobodan Milošević. Rođeni su u pogrješnom stoljeću
u krivom međunarodnom sustavu.
Stoga, projekt 'svjetskog poretka' postaje daleko zamršeniji nego
u dobrim starim danima britanskog imperijalizma. Teškoće
održavanja reda u američkom stilu, u današnjem svijetu, najživlje
se odražavaju u pojmu 'ograničenog rata', koji se bolno očituje u
sadašnjem sukobu. Ograničenja su uglavnom ona koja su same
Sjedinjene Države stvorile ili tražile od 1900. godine. Washington
i njezine saveznice ograničene su demokratskim sustavom vladanja
koji zahtijeva obraćanje pažnje na volju naroda. Njihovi su
diplomati ograničeni multilateralnim savezima koje su izgradili
nakon 1945. da spriječe arbitrarne uporabe sile. Njihove su vlade
odgovorne poslijeratnim jamcima sigurnosti civila iz ženevske
konvencije. Njihove su vojske zauzdane kobnim oružjima koja čine
golemo uništenje tako lakim da njihova uporaba zahtijeva stalno
ograničavanje. Spone ovog rata stvorili smo sami. A rezultat je to
što su naša vlada i narod često nesložni o tome kako, kada i gdje se
boriti.
No boriti se moramo. Zašto? Sigurno ne za ugled statusa svjetske
sile koji je mamio Roosevelta. Niti za obećanje preinake
civilizacije koja je privlačila Wilsona. Sjedinjene Države trebaju
nositi oružje kad i gdje je to razumno jer moraju braniti ustroj
međunarodnog zakona stvorenog u dvadesetom stoljeću. To postignuće
jedno je od nekoliko s kojima se žitelji našeg krvavog stoljeća mogu
ponositi.
Sjedinjene Države još imaju iznimnu odgovornost kao nacija koja je
učinila najviše za osnivanje zaštite UN-a i NATO-a i još imaju
najveću vojnu i gospodarsku sposobnost u svijetu. Bilo bi lijepo
predati pendrek dobronamjernoj supersili budućnosti ili
zajedničkom entitetu u kojemu svaki član pridonosi jednako. No taj
dan još nije stigao", piše Elizabeth Cobbs Hoffman, profesorica
američkih inozemnih odnosa na sveučilištu San Diego.