US-INTERVENCIONIZAM-Organizacije/savezi US LAT 14.III. AMER.INTERVENCIONIZAM SJEDINJENE DRŽAVELOS ANGELES TIMES14. III. 1999.Anatomija neuspjeha "Prije nego što predsjednik Clinton pošalje predloženih 4.000 američkih vojnika u mirovnu
misiju na Kosovo, on bi trebao razmotriti ovu otrežnjujuću činjenicu: mirovne operacije širom svijeta propadaju, unatoč ulaganju milijarda američkih dolara i nekoliko desetaka života. Radije nego da nastavi iskušavati američku sreću u područjima nebitnima za nacionalnu sigurnost i blagostanje, Clinton bi tebao dovršiti ovaj bombastičan eksperiment u popravljanju problematičnih država", pišu Alan Tonelson i Ted Galen Carpenter."Popis neuspješnih mirovnih misija dugačak je i proširuje se. Somalija je i dalje žarište meteža i klanskih bojeva, nakon ambicioznih UN-ovih i američkih pokušaja izgradnje nacije. Pet godina nakon američkog napada, sa svrhom 'obnove' demokracije na Haitiju, još je jedan vođa, predsjednik Rene Preval, upravo raspustio parlament; gospodarstvo zemlje uništeno je, a političko nasilje raste: 1. ožujka ubijen je istaknuti senator.Kambodža, nekad veličana kao karakterističan mirovni uspjeh, opet
SJEDINJENE DRŽAVE
LOS ANGELES TIMES
14. III. 1999.
Anatomija neuspjeha
"Prije nego što predsjednik Clinton pošalje predloženih 4.000
američkih vojnika u mirovnu misiju na Kosovo, on bi trebao
razmotriti ovu otrežnjujuću činjenicu: mirovne operacije širom
svijeta propadaju, unatoč ulaganju milijarda američkih dolara i
nekoliko desetaka života. Radije nego da nastavi iskušavati
američku sreću u područjima nebitnima za nacionalnu sigurnost i
blagostanje, Clinton bi tebao dovršiti ovaj bombastičan
eksperiment u popravljanju problematičnih država", pišu Alan
Tonelson i Ted Galen Carpenter.
"Popis neuspješnih mirovnih misija dugačak je i proširuje se.
Somalija je i dalje žarište meteža i klanskih bojeva, nakon
ambicioznih UN-ovih i američkih pokušaja izgradnje nacije. Pet
godina nakon američkog napada, sa svrhom 'obnove' demokracije na
Haitiju, još je jedan vođa, predsjednik Rene Preval, upravo
raspustio parlament; gospodarstvo zemlje uništeno je, a političko
nasilje raste: 1. ožujka ubijen je istaknuti senator.
Kambodža, nekad veličana kao karakterističan mirovni uspjeh, opet
upada u diktaturu. (...) Prvotna misija UN-a u Bosni zapela je, a
njezina nasljednica pod vodstvom NATO-a već je odavno prekoračila
svoj rok. Pa ipak, nakon tri godine zauzeća od najmoćnijega vojnog
saveza svijeta, Bosna ne pokazuje mnogo znakova da postaje održiva
kao država, što se prešutno priznaje u vladinim upozorenjima da bi
određivanje rokova za konačno povlačenje američkih snaga moglo
gurnuti područje natrag u kaos. Zapravo, zagovornici produženoga
američkog uključenja na Balkanu sad priznaju da je moguće da će
Sjedinjene Države morati ostati vojno nazočne u području tako dugo
kao u Koreji, gotovo pola stoljeća.
Ti turobni rezultati ne bi smjeli iznenađivati. Američko
sudjelovanje u mirovnim operacijama oduvijek je bilo sumnjiva
politika. Problematične države o kojima je riječ ne uklapaju se u
tradicionalno određenje vitalnih, pa čak ni važnih američkih
interesa. Nijedna od njih nije vojno dovoljno snažna da bi ugrozila
Ameriku ili njezine saveznice. Nijedna ne znači važno tržište za
američku robu, niti područje američkog ulaganja. Nijedna ne
dobavlja nikakve rijetke sirovine. One koje su za vrijeme hladnog
rata bile bojna polja, izgubile su nakon raspada Sovjetskoga Saveza
svaku stratešku važnost koju su možda imale.
Niti su se, unatoč brojnim upozorenjima, njihovi problemi često
prelijevali na važnije zemlje. Do azijske financijske krize,
većina susjeda Kambodže živjelo je u slozi i doživljavali su
gospodarski rast, unatoč problemima te zemlje. Intervencionisti
kosovsku krizu prikazuju kao neizbježan rezultat nedavnoga rata u
Bosni, ali nedaće albanskih Kosovara s njihovim srpskim vladarima
mnogo su starije od toga sukoba.
A nastavljene bosanske nedaće Sloveniju ne sprječavaju da
prosperira i politički cvjeta. Unatoč tvrdnjama da Bosna i ostatak
Balkana drže ključ stabilnosti u Europi, reforma na istočnoj
polovici kontinenta nastavlja svoj nejednak tempo, dok je dobar dio
zapadne Europe upravo prihvatio zajedničku valutu.
Tamo gdje su nevolje problematičnih država povrijedile susjede,
kao u primjeru utjecaja Ruande na metež u Kongu, 'žrtva' je bila za
Sjedinjene Države jednako nevažna.
Također, unatoč nevelikoj važnosti samih problematičnih država za
Ameriku, troškovi američkog uključenja u održavanju mira nikako
nisu zanemarivi. Cijena bosanske misije, primjerice, već je
dosegla 12 milijarda dolara, a kraj se još ne vidi. Haiti je stajao
više od 2 milijarde dolara. Washington je potrošio čak 1,5
milijarda dolara na malu, udaljenu Ruandu.
Nadalje, kao što vlada napokon priznaje, mirovne obveze opasno su
rastegle američke borbene snage i povećale ritam vojnih operacija
daleko prešavši mjere opreza. Povećanja u novom proračunu za
obranu, koja podupiru Kongres i Clinton, samo su zakrpe. Ne
izblijedi li Washingtonov apetit za mirovnim operacijama,
Sjedinjene bi se Države mogle naći s iscrpljenom silom naoružanih
socijalnih radnika, pod velikim pritiskom na bona fide rješavanje
sigurnosnih prijetnja koje bi mogle se pojaviti.
Intervencionisti već dugo ističu navodne američke moralne interese
u pomaganju problematičnim državama mirovnim operacijama. No
koliko je moralno riskirati američke živote u nepotrebnim i jalovim
pothvatima? Pokazalo se da vanjski poslovi nemaju ni približnu
zamisao kako popraviti problematične države uz ikakvu politički
prihvatljivu ili strateški razumnu cijenu.
Tragično, jedino što je vlada naučila jest domaće kritičare blatiti
kao izolacioniste. Nadalje, smjernice vladine politike u mirovnim
operacijama, objavljene 1994., poslije katastrofe u Somaliji, još
uvijek određuju američke vitalne interese bez navođenja krajnjeg
roka. Isticanjem navodno uske veze između američke sudbine i
nestabilnosti doslovno bilo gdje u svijetu, stvara se načelni
pritisak da se, kad izbije kriza, prvo djeluje a onda misli.
Nigdje ta opsesija mirotvorstvom nije toliko očita kao u vladinim
planovima da proširi NATO i 'prilagodi' ga 'novim načinima
upravljanja krizama i mirovnim misijama', prema riječima g.
Clintona. Nova 'strateška zamisao' koja treba biti odobrena ovog
proljeća, ima veliku mirovnu sastavnicu. Takva orijentacija
praktično će jamčiti uporabu američkih vojnika u građanskim i
etničkim sukobima svugdje u još nesigurnoj istočnoj Europi i u još
nepostojanjim bivšim sovjetskim republikama.
Intervencionisti izvan i unutar vlade ustraju da američki status
supersile zahtijeva aktivno podupiranje mirovnih operacija UN-a i
NATO-a. Pa, stvarnost govori upravo suprotno. Upravo zato što su
Sjedinjene Države tako snažne, bogate i prilično samodostatne,
mogu si dopustiti zanemarivanje oluja u lokalnim čajnicima, koliko
god one bile tragične.
Produžavanje mirovnog eksperimenta Amerikance može samo
nepotrebno izložiti većem riziku i troškovima. Vrijeme je da se te
operacije napuste i da se pozornost naše zemlje usredotoči na
važnije međunarodne i domaće prioritete."