FR-INTERVENCIJE-USTAV FR 30.III.LE MONDE USTAV I INTERVENCIJE FRANCUSKALE MONDE30. III. 1999.Treba li rastrgati Ustav?"Pridruživanjem francuske vojske NATO-ovim snagama koje sudjeluju u ratu protiv Srbije, najviše francuske vlasti
postavile su Francusku s one strane međunarodnoga prava.Taj čin ne odgovara služenju 'prirodnim pravom na zakonitu obranu, individualnu ili kolektivnu', što je jedina mogućnost za uporabu sile koju dopušta članak br. 51 Povelje Ujedinjenih naroda. Francuske vlasti nisu se pri tome mogle pozivati ni na srpski napad čija bi žrtva bila Francuska, ni na pomaganje nekoj državi članici UN-a koja bi bila žrtva srpskoga napada. I ne samo to, Vijeće sigurnosti UN-a posve je ostalo po strani pri pokretanju te operacije. A, u skladu sa člankom 51., upravo Vijeće sigurnosti mora biti 'odmah obaviješteno' o mjerama koje su poduzete u okviru služenja pravom na zakonitu obranu.Osim toga, ova vojna akcija - vođena bez UN-ova mandata - ne ispunjava nijedan od uvjeta predviđenih člankom 39. i ostalim člancima Povelje UN-a. Sve od Hitlerova napada na Poljsku, NATO je ovim bombardiranjem Jugoslavije postao krivac najgore agresije
FRANCUSKA
LE MONDE
30. III. 1999.
Treba li rastrgati Ustav?
"Pridruživanjem francuske vojske NATO-ovim snagama koje sudjeluju
u ratu protiv Srbije, najviše francuske vlasti postavile su
Francusku s one strane međunarodnoga prava.
Taj čin ne odgovara služenju 'prirodnim pravom na zakonitu obranu,
individualnu ili kolektivnu', što je jedina mogućnost za uporabu
sile koju dopušta članak br. 51 Povelje Ujedinjenih naroda.
Francuske vlasti nisu se pri tome mogle pozivati ni na srpski napad
čija bi žrtva bila Francuska, ni na pomaganje nekoj državi članici
UN-a koja bi bila žrtva srpskoga napada. I ne samo to, Vijeće
sigurnosti UN-a posve je ostalo po strani pri pokretanju te
operacije. A, u skladu sa člankom 51., upravo Vijeće sigurnosti
mora biti 'odmah obaviješteno' o mjerama koje su poduzete u okviru
služenja pravom na zakonitu obranu.
Osim toga, ova vojna akcija - vođena bez UN-ova mandata - ne
ispunjava nijedan od uvjeta predviđenih člankom 39. i ostalim
člancima Povelje UN-a. Sve od Hitlerova napada na Poljsku, NATO je
ovim bombardiranjem Jugoslavije postao krivac najgore agresije
koja je ikada počinjena u Europi protiv neke suverene države.
Malo dalje od rasprava o tom činu koje će se sada razviti među
stručnjacima za međunarodno pravo, odluka francuskoga
Predsjednika koju je donio u suglasnosti s premijerom, nikako se ne
može podvesti pod ovlasti koje njih dvojica imaju.
Istina, prema francuskome ustavu, šef države je i vojni zapovjednik
(članak 15), vlada raspolaže oružanim snagama (članak 20), a
premijer je odgovoran za obranu države (članak 21). Ali nijedna
odredba našega ustava ne omogućuje bilo kojem od predstavnika naše
vlasti da na ovaj način Francusku uključi u ratno djelovanje.
Za svih naših režima, čak i kad su im predsjedale osobe izabrane na
izravnim izborima kao što je to bilo 1848., odluka o ulasku u rat
uvijek se donosila u parlamentu i bila je izraz volje cijele države.
Čak i u posljednjim trenucima postojanja V. Republike, rasprave
koje su vođene na sjednicama 2. i 3. lipnja 1958. s povjerenstvom
zaduženim za razmatranje prijedloga zakona kojim bi se De Gaulleu
na šest mjeseci dale pune ovlasti, pokazuju da, radi umirivanja
zabrinutih parlamentarnih zastupnika, odluka o proglašavanju rata
tada nije uključena u ovlasti predsjednika republike.
Načelo pristanka parlamentarnih zastupnika na uporabu sile nastalo
je i prije same republike, prigodom slavne rasprave u Ustavotvornoj
skupštini 16. svibnja 1870. Kao odgovor konzervativcima poput
grofa od Serenta koji je izjavio 'da je u interesu nacije da pravo na
ratovanje mora imati kralj' (Parlamentarni arhiv, svezak 15., str.
527), napredne snage na čelu s Petion de Villeneuveom predložile su
odredbu prema kojoj 'izvršna vlast može proglasiti, započeti i
voditi rat samo poslije izričitog pristanka zakonodavnog tijela'
(str. 544). Kad se pokazalo da će Petion dobiti većinu glasova, 20.
svibnja 1790., Mirabeau je majstorski pridobio za sebe parlament
govoreći o kompromisu ratnog i mirnodopskog prava. Odredba koju je
predložio Mirabeau razlikovala je pravo na ratovanje i pravo na
sklapanje mira, o čemu odlučuje cijela nacija (čl. 1.), i služenje
tim pravom, koje se mora dati i zakonodavnoj i izvršnoj vlasti (čl.
2.). Na kraju te rasprave, 22. svibnja, Ustavotvorna skupština je
prihvatila načelo prema kojemu 'se stupanje u rat može odlučiti
samo odredbom zakonodavnog tijela na formalni prijedlog kralja, a
zatim tu odluku opet treba potvrditi Njegova Visost'.
I sam Napoleon I. se 3. travnja 1814. morao pokoriti tome načelu. A
Senat je, proglašavajući svrgavanje cara, utvrdio: '(...) da u
ustavnoj monarhiji monarh postoji samo u skladu s ustavom ili prema
društvenom dogovoru, da je Napoleon Bonaparte (...) razvrgnuo taj
društveni dogovor koji je spajao francuski narod, posebno kad je
riječ o povisivanju poreza (...), da je zatim vodio ratove kršeći
čl. 50. Ustava od 22. mraznog mjeseca (frimaire) godine VIII.,
prema kojemu objava rata mora biti predložena, prihvaćena u
raspravi i proglašena kao i zakoni...' (Le Moniteur universel, br.
94 od 4. travnja 1814., str. 564).
Sve do danas, neka nam oproste Predsjednik i premijer, čl. 35.
francuskog Ustava vrlo je jasan: 'Objavu rata mora dopustiti
parlament'. Na koje se to pravno načelo oslanjaju najviše vlasti
Francuske pri takvome ismijavanju Ustava?
Vrijednost republike jest to da zna kako uklopiti svoje manjine, a
da ih pri tome ne razdraži. Tko se još sjeća separatista iz Nice?
Želi li se to sutra opravdavati neovisnost Vojvodstva savojskoga?
Naravno da ne. Autonomiju korzikanskoga naroda odbacilo je, u
unutarnjem pravosuđu, Ustavotvorno vijeće prije deset godina.
Treba li očekivati da će za deset godina dobro naoružani aktivisti
na Korzici svoje ponašanje voditi po uzoru na OVK, računajući na
NATO-ovu potporu u borbi protiv Francuske?
Politički gledano, jednako je apsurdno vojno podupiranje albanskog
aktivizma kao i srpskog nacionalizma. Zaljevski nas je rat trebao
naučiti da diktatori dugo nadživljavaju nesreću civilnoga
stanovništva.
A danas je korištenje francuskih zračnih snaga, o čemu je donijeta
odluka bez obzira na prava suverenoga naroda i njegovih
parlamentarnih zastupnika, vrlo korisna sadašnjim vlastima, u
razdoblju kohabitacije. Medijski odjek bomba u našoj 'demokraciji'
pretplaćenoj na odsutne građane navodi na zaboravljanje sadašnjih
sudskih istraga protiv predsjednika Republike i predsjednika
Ustavnog vijeća 'na dopustu'. Europa za koju su nam govorili da živi
u miru izgleda kao i ta žalosna predstava: poslije vremena
korumpiranih političara, dolazi vrijeme 'ratobornih političara'.
Građani fantomi i parlamentarni zastupnici-marionete, u vremenima
kad se hvalimo govoreći da želimo rehabilitirati javne sudske
istrage, i prije nego vođe iz ove kohabitacije do kraja ne rastrgaju
Ustav, bilo bi korisno da se podsjetimo i njegova predgovora:
'Republika Francuska, vjerna svojim tradicijama, priklanja se
pravilima međunarodnoga javnoga prava. Ona neće započeti nikakav
osvajački rat i nikada neće upotrijebiti svoje snage protiv slobode
nekoga naroda'. Kako bi se poštovala ta načela, mora se prekinuti
sudjelovanje Francuske u agresiji na jednu suverenu državu", piše
Joel Mekhantar, profesor javnog prava na sveučilištu u Dijonu.