IT-krize-stranke-javno mišljenje-intervencija IT CORRIERE 30. III.- TALIJANSKI INTERES ITALIJACORRIERE DELLA SERA30. III. 1999.Zemlja na kušnji"Prirodno je da se Zapad dok se nalazi u jednom složenom ratu, u situaciji u kojoj je
jedino sigurno da ništa nije sigurno, zabrinuto pita: 'Što činimo? Zašto? Kako ćemo se opravdati?' Još je prirodnije da ta pitanja dobivaju posebnu dramatičnost u Italiji, zemlji koja ima dvostruku značajku - da je u ovom ratu najizloženija među zapadnim zemljama i da se od ostalih demokracija razlikuje po svojoj poznatoj sklonosti da se, kad riječ dobije oružje, unutar sebe dijeli umjesto da se zbija.(...)Predočimo si onda što jedno ratno stanje u kojemu objektivno vlada neizvjesnost, može izazvati u zemlji kao što je Italija, koja i dalje ima teškoće pri razmišljanju o sebi kao 'naciji' (otuda proizlaze zapreke, na koje je upozorio Galli della Loggia, za uporabu pojmova nacionalnog interesa), i, kao izravna posljedica, koja ima teškoće 'misliti rat', misliti, želim kazati, u racionalnim i pragmatičnim terminima, umjesto u onim emotivnim i ideološkim.Zbrajaju se razni čimbenici, neki slučajni, vezani uz osobitu
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
30. III. 1999.
Zemlja na kušnji
"Prirodno je da se Zapad dok se nalazi u jednom složenom ratu, u
situaciji u kojoj je jedino sigurno da ništa nije sigurno,
zabrinuto pita: 'Što činimo? Zašto? Kako ćemo se opravdati?' Još je
prirodnije da ta pitanja dobivaju posebnu dramatičnost u Italiji,
zemlji koja ima dvostruku značajku - da je u ovom ratu najizloženija
među zapadnim zemljama i da se od ostalih demokracija razlikuje po
svojoj poznatoj sklonosti da se, kad riječ dobije oružje, unutar
sebe dijeli umjesto da se zbija.(...)
Predočimo si onda što jedno ratno stanje u kojemu objektivno vlada
neizvjesnost, može izazvati u zemlji kao što je Italija, koja i
dalje ima teškoće pri razmišljanju o sebi kao 'naciji' (otuda
proizlaze zapreke, na koje je upozorio Galli della Loggia, za
uporabu pojmova nacionalnog interesa), i, kao izravna posljedica,
koja ima teškoće 'misliti rat', misliti, želim kazati, u
racionalnim i pragmatičnim terminima, umjesto u onim emotivnim i
ideološkim.
Zbrajaju se razni čimbenici, neki slučajni, vezani uz osobitu
situaciju, a drugi, međutim, trajnije vrste, proizišli iz
osobenosti naše političke kulture i našeg povijesnog iskustva.
Prve je vrste, primjerice, postojanje jedne 'srpske stranke', koja
nije marginalna, u Italiji.
Ne spominjući tradicionalno prosrpstvo, u vrijeme mira, naše
diplomacije (koja je uvijek na Srbiju gledala kao na temelj
stabilnosti na Balkanu), srpsku stranku čine komunistička ljevica,
koja ne skriva svoju bliskost s beogradskim diktatorom, i
iznenađujući, posljednji učlanjeni, Umberto Bossi.
Zatim je tu pored, a dijelom i preklapajuća sa srpskom strankom,
mnogo čvršća 'protuamerička stranka', ona koja neumorno nastavlja
NATO shvaćati kao instrument yankeejevskog imperijalizma, umjesto
kao instrument oružanog jamstva euroatlantske sigurnosti. To je
ona stranka koja diže viku protiv Amerikanca, zaboravljajući, kao
što je podsjetio Beniamino Andreatta, da smo upravo mi Europljani
gurnuli oklijevajuću Ameriku da se bavi Kosovom.
Potom je tu, kao što pokazuju ispitivanja javnog mišljenja, onaj
dio javnosti koji, razmažen s pedeset godina mira kojega nam je
zajamčilo oružje drugih, američko oružje, naprosto ne uspijeva
vidjeti usku vezu koja uvijek postoji između sigurnosti i
spremnosti na primjenu vojne sile kao normalnog, nužnog,
instrumenta odvraćanja, pa i, u krajnjim slučajevima, kao jedino
moguće iskoristivo sredstvo za rješavanje ili obuzdavanje kriza.
Skrivajući se iza pacifističko-dobronamjerne retorike, iza
uobičajenih, neodređenih, poziva UN-u, i tako dalje, taj dio javnog
mišljenja, zapravo traži samo to da ga se 'drži dalje od nevolja' i
nije mu važno da li se, da bi se to postiglo, treba izdati saveze,
niti ga se može uvjeriti, zbog njegove nepismenosti u pitanju
sigurnosti, da se zabijanjem glave u pijesak dugoročno mogu navući
veće nevolje.(...)
Kao i svaka druga upletena zemlja, Italija ima sveto pravo kazati
svoju riječ. Dok to radi zajedno sa Zapadom, govoreći kao zapadna
zemlja, ne ostavljajući prostor licemjerju naših dobrodušnih duša
i prijatelja diktatura", piše Angelo Panebianco.