US-VANJSKE INTERVENCIJE-Obrana US LAT 28.III. VJERA-ETNICI-TOLERANCIJA SJEDINJENE DRŽAVELOS ANGELES TIMES28. III. 1999. SOS za Europu"Vjerska i etnička snošljivost na Zapadu nije jednostavno proizišla iz dobrih namjera mudrih vladara.
U šesnaestom i sedamnaestom stoljeću, europski katolici i protestanti uništavali su se sa žarom. Milijuni su poginuli u vjerskim ratovima u Francuskoj, tridesetgodišnjem ratu u Njemačkoj, engleskom građanskom ratu. Vjerska snošljivost u zapadnoj Europi posljedica je pouka izvučenih iz tih krvavih sukoba, sukoba koji su bili toliko politički destabilizirajući i razorni da je većina europskih vladara shvatila kako je vjerska represija politički preopasna - barem ako je broj onih koji ne slijede službenu vjeru velik. Nitko nije spasio Europljane od vlastite ludosti. Oni su se na posljetku naučili sami spasiti", piše Stephen D. Krasner, profesor političkih znanosti na Stanfordu i autor djela: 'Suverenost: organizirano licemjerstvo'."Zašto Balkan nije prihvatio te pouke o snošljivosti? Ne zato što su etnički raskoli bili išta snažniji nego u drugim dijelovima svijeta. Jedna stvar koja razlikuje Balkan od zapadne Europe jest
SJEDINJENE DRŽAVE
LOS ANGELES TIMES
28. III. 1999.
SOS za Europu
"Vjerska i etnička snošljivost na Zapadu nije jednostavno
proizišla iz dobrih namjera mudrih vladara. U šesnaestom i
sedamnaestom stoljeću, europski katolici i protestanti uništavali
su se sa žarom. Milijuni su poginuli u vjerskim ratovima u
Francuskoj, tridesetgodišnjem ratu u Njemačkoj, engleskom
građanskom ratu. Vjerska snošljivost u zapadnoj Europi posljedica
je pouka izvučenih iz tih krvavih sukoba, sukoba koji su bili toliko
politički destabilizirajući i razorni da je većina europskih
vladara shvatila kako je vjerska represija politički preopasna -
barem ako je broj onih koji ne slijede službenu vjeru velik. Nitko
nije spasio Europljane od vlastite ludosti. Oni su se na posljetku
naučili sami spasiti", piše Stephen D. Krasner, profesor
političkih znanosti na Stanfordu i autor djela: 'Suverenost:
organizirano licemjerstvo'.
"Zašto Balkan nije prihvatio te pouke o snošljivosti? Ne zato što su
etnički raskoli bili išta snažniji nego u drugim dijelovima
svijeta. Jedna stvar koja razlikuje Balkan od zapadne Europe jest
opseg intervencije vanjskih čimbenika.
Balkanske države nikad nisu u rješavanju svojih etničkih razmirica
bile prepuštene same sebi. Od tridesetih godina devetnaestog
stoljeća, kad je Grčka postala neovisna, do raspada Jugoslavije
devedesetih godina ovog stoljeća, velike su sile intervenirale u
pokušaju izgradnje snošljivijih političkih režima. Glavne su
europske sile odbile priznati Grčku 1832., Rumunjsku, Crnu Goru,
Srbiju i Bugarsku 1878., i Albaniju 1912, sve dok budući vladari tih
novih država nisu pristali izgraditi građansku i političku
jednakost. U slučajevima Grčke i Albanije, velike su sile izabrale
oblik vlade, monarhiju, i monarha.
Godine 1919., poslije Prvoga svjetskog rata, Jugoslavija je, poput
drugih novih država srednje i istočne Europe, morala priznati prava
manjina. Godine 1991., Europska je unija uvjetovala priznavanje
Slovenije i Hrvatske sveobuhvatnim jamstvima manjinskih prava,
uključujući prihvaćanje međunarodnih konvencija o ljudskim
pravima. Slični su uvjeti uključeni u Daytonski dogovor iz 1995.,
uključujući stvaranje međunarodnog suda, a odlučeno je da će suce
imenovati uglavnom zemlje zapadne Europe. Bosna je mirna, no nju
zaposjeda 40.000 vojnika NATO-a.
Velike sile (prvo Europljani, zatim Sjedinjene Države) imale su
dobre razloge za intervenciju. Njih je oduvijek brinulo da bi
nestabilnost na Balkanu mogla voditi nestabilnosti u čitavoj
Europi, i ponekad je i bilo tako. Brinula su ih i ljudska prava.
(...)
Ipak, vanjska intervencija na Balkanu nije nikad imala uspjeha.
Temeljni problem u vezi s vanjskom intervencijom jest taj što ona
ograničava sve poticaje koje protivnici imaju za pronalaženje
vlastitih rješenja te, također, zamućuje stvarnu moć koju dvije
strane posjeduju. Protestanti i katolici prestali su se međusobno
ubijati djelomično i zato što su obje strane shvatile da ne mogu
pobijediti.
Etničke skupine na Balkanu uvijek su imale mogućnost borbe protiv
protivnika i istovremenog traženja pomoći od daleko moćnijih
vanjskih saveznica, koje su mogle odlučujuće utjecati na lokalnu
ravnotežu moći. Budući da često nije sasvim jasno koliko potpore
moćnije države mogu pružiti, jedna ili druga strana obično bi došla
u iskušenje da produži ili izazove sukob.
Grčka je postigla svoju neovisnost samo zato što su združena
britanska, francuska i ruska flota porazile tursko-egipatsku flotu
u boju u Navarinskom zaljevu 1827. Ruska je intervencija pomogla
osigurati autonomiju za Rumunjsku nakon Krimskoga rata i
neovisnost nekih balkanskih država nakon rusko-turskih ratova
sedamdesetih godina devetnaestog stoljeća. Srpski su se
nacionalisti pouzdali u vanjsku pomoć prije Prvoga svjetskog
rata.
Na isti način, Bosanci su se mogli nadati da će se osloboditi od
Srbije koja je bila veća, jer su imali mogućnost dobivanja zapadne
pomoći. Kosovski se Albanci mogu nadati da će njihova borba protiv
Srbije voditi neovisnosti zbog krstarećih raketa i B-2 bombaša.
Tako dugo dok postoji moćna država koja može intervenirati u korist
jedne ili druge strane na Balkanu, ili bilo gdje drugdje, slabija
strana može uvijek držati da joj se nastavak borbe isplati.
Gubitnici nikad stvarno ne gube. Raspodjela moći na sceni nikad
nije sasvim jasna. Izbjeglice se nikad ponovno ne naseljavaju.
Zašto odustati kad uvijek postoji nepouzdana nada u buduću pobjedu
zbog vanjske intervencije?
Sjedinjene Države i njezine saveznice na Kosovu suočavaju se s
dilemom. Ako budu stajale skrštenih ruku, mnogi će Albanci biti
ubijeni a sukob bi mogao destabilizirati čitavo područje.
Dugoročno, međutim, kad bi balkanske države bile prepuštene sebi
samima, zaraćene bi strane došle do nekog rješenja na temelju
ravnoteže snaga u području, upravo kao što je to bilo sa zapadnim
Europljanima prije nekih 300 godina.
Vanjska intervencija može uspjeti, no samo ako podupire domaće
skupine koje zagovaraju mirno rješenje i tim skupinama pruža
dovoljno trajne potpore da one mogu spriječiti uspon budućih
nacionalističkih vođa. Bez novoga vladajućeg sloja u Srbiji,
intervencija bi mogla spasiti ljude i pružiti neku vrst kratkoročne
stabilnosti, no ona će odnijeti živote i povećati nestabilnost u
budućnosti."