US-KORUPCIJA-Organizacije/savezi US CS MONITOR 24. III. KORUPCIJA SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR24. III. 1999.Problem korupcije u svijetu"Umirovljeni general Olesgun Obasanjo, novoizabrani predsjednik Nigerije, obećao
je iskorijeniti korupciju. U Rusiji, premijer Jevgenij Primakov zaprijetio je isprazniti zatvore da napravi mjesta za gospodarske zločince. Kineski predsjednik Jiang Zeming prihvatio je nove zakone za uklanjanje korupcije iz vojske. Međunarodno olimpijsko povjerenstvo bori se da vrati čast postupku odabira mjesta održavanja igara.Bez obzira na zemlju ili iskrenost pokušaja, vođe - bilo politički, gospodarski ili športski, reagiraju na negodovanje zbog širenja povlastica i pohlepe.Nikad neće biti ni lako, ni do kraja moguće ukloniti iskušenje pred kojima se nalaze oni na vlasti - da zaobiđu sustav kako bi izvukli korist za sebe, svoje obitelji ili svoje prijatelje. Čak se i vođe koji žele biti pošteni suočavaju s pritiscima prijatelja i sljedbenika koji za svoju potporu očekuju nagradu, što je u mnogim društvima tradicija.Optužbe za korupciju nisu nužno istinite. Takve su optužbe postale
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
24. III. 1999.
Problem korupcije u svijetu
"Umirovljeni general Olesgun Obasanjo, novoizabrani predsjednik
Nigerije, obećao je iskorijeniti korupciju. U Rusiji, premijer
Jevgenij Primakov zaprijetio je isprazniti zatvore da napravi
mjesta za gospodarske zločince. Kineski predsjednik Jiang Zeming
prihvatio je nove zakone za uklanjanje korupcije iz vojske.
Međunarodno olimpijsko povjerenstvo bori se da vrati čast postupku
odabira mjesta održavanja igara.
Bez obzira na zemlju ili iskrenost pokušaja, vođe - bilo politički,
gospodarski ili športski, reagiraju na negodovanje zbog širenja
povlastica i pohlepe.
Nikad neće biti ni lako, ni do kraja moguće ukloniti iskušenje pred
kojima se nalaze oni na vlasti - da zaobiđu sustav kako bi izvukli
korist za sebe, svoje obitelji ili svoje prijatelje. Čak se i vođe
koji žele biti pošteni suočavaju s pritiscima prijatelja i
sljedbenika koji za svoju potporu očekuju nagradu, što je u mnogim
društvima tradicija.
Optužbe za korupciju nisu nužno istinite. Takve su optužbe postale
dio retorike političkih protivnika, od kojih će mnogi, jednom kad
dođu na položaj, lako popustiti pred istim pritiscima. No masovnu
korupciju u društvu nije teško otkriti. Vodstvo ima nadzor nad
pravom pristupa i ulaganjima. Čak i niži dužnosnici traže da se
njihove usluge posebno plate. Luksuzni životni stilovi odvajaju
vladajuću elitu od mnogo siromašnijeg stanovništva.
Nijedno društvo ni zemlja nisu iznimka. Američka je povijest puna
primjera, na svakoj razini vlade te u obrazovnim, korporacijskim i
vjerskim ustanovama. Za vrijeme hladnoga rata, Washington je
zanemarivao pobješnjelu korupciju u antikomunističkim zemljama
saveznicama, poput Filipina i Zaira. Čak i tada, mnogi su se
pripadnici javnosti i Kongresa brinuli da takva korupcija ugrožava
prijateljske režime, a resurse nužne za razvoj skreće na udaljene
bankovne račune.
Prošlogodišnja azijska financijska kriza jasno je pokazala kako je
korupcija ozbiljno oslabila naizgled stabilne režime. Unutarnje
izvješće Svjetske banke veoma se oštro izrazilo o bankovnim
dužnosnicima koji su zatvarali oči pred korupcijom i nisu
predvidjeli slom u Indoneziji. (...)" Novinar zatim podsjeća da su
Sjedinjene Države 1977. prihvatile zakon o sprječavanju inozemne
korupcije, koji američkim kompanijama zabranjuje podmićivanje i
pružanje specijalnih usluga za ostvarivanje poslovne prednosti. Od
tada Amerika lobira za internacionaliziranje takvog zakona. U
prosincu 1997., pod pokroviteljstvom Organizacije za gospodarski
razvitak i suradnju, Sjedinjene Države i 32 druge zemlje prihvatile
su Konvenciju o borbi protiv podmićivanja inozemnih javnih
dužnosnika u međunarodnim poslovima.
"Dogovor Organizacije za gospodarski razvitak i suradnju veliki je
korak naprijed, no nije vjerojatno da će potpuno izbrisati
sudioništvo inozemnih tvrtka u korupciji u inozemstvu. Francuskim
je kompanijama još uvijek dopušteno otpisivanje nekih vrsta mita
kao poslovnih troškova koji se odbijaju od poreza.
Sjedinjene Države često trpe optužbe zbog pretjerano
moralističkoga pristupa. Zakon o korupciji navodi se kao jedan
primjer za to.
No svršetak hladnoga rata, azijski financijski slom i očite muke
vođa u pokušaju spašavanja svojih zemalja od korupcije govore da
američko vodstvo u tom pokušaju nije toliko moralno, koliko se radi
o praktičnoj spoznaji da su povlastice i pohlepa istinske prijetnje
stabilnosti svijeta", zaključuje David D. Newsom, bivši američki
veleposlanik i podministar vanjskih poslova za politička pitanja.