FR-DE-socijalisti-Političke stranke-Vlada-Izbori-Zapošljavanje FR-LIBERATION13./14.3.WALTER O SPD-U FRANCUSKALIBERATION13./14. III. 1999.'Zadnja prilika za socijaldemokrate'Lorraine Millot razgovarala je s Franzom Walterom, profesorom
političkih znanosti na sveučilištu u Goetingenu, dobrim poznavateljem prilika u SPD-u i njegovim članom: " - Može li se Schroeder nametnuti kao predsjednik SPD-a?= Predstavnici ljevice u stranci poput Andree Nahlesa i Michaela Muellera pokušat će ga spriječiti u tome. Uvijek se govorilo da Schroeder loše prolazi u svojoj stranci, dok je Lafontaine bio njezina duša. No što danas znači duša jedne stranke? Naraštaj je to koji je u velikom broju sudjelovao u 70-im: reformisti iz 68. koji nisu bili za revoluciju, već za dosta radikalnu reformu Savezne Republike Njemačke. Njihove su osobine: miroljubivost, briga za ekologiju, želja da upravljaju gospodarstvom i sačuvaju jaku socijalnu državu.Taj naraštaj koji je 70-ih bio pun snage, danas se bliži pedesetoj, pošto je pretrpio niz vrlo velikih poraza. Taj je naraštaj umoran, iscrpljen, bez rušilačke snage koja ga je još obilježavala početkom 80-ih protiv kancelara Helmuta Schmidta. Lafontaine je zacijelo
FRANCUSKA
LIBERATION
13./14. III. 1999.
'Zadnja prilika za socijaldemokrate'
Lorraine Millot razgovarala je s Franzom Walterom, profesorom
političkih znanosti na sveučilištu u Goetingenu, dobrim
poznavateljem prilika u SPD-u i njegovim članom: " - Može li se
Schroeder nametnuti kao predsjednik SPD-a?
= Predstavnici ljevice u stranci poput Andree Nahlesa i Michaela
Muellera pokušat će ga spriječiti u tome. Uvijek se govorilo da
Schroeder loše prolazi u svojoj stranci, dok je Lafontaine bio
njezina duša. No što danas znači duša jedne stranke? Naraštaj je to
koji je u velikom broju sudjelovao u 70-im: reformisti iz 68. koji
nisu bili za revoluciju, već za dosta radikalnu reformu Savezne
Republike Njemačke. Njihove su osobine: miroljubivost, briga za
ekologiju, želja da upravljaju gospodarstvom i sačuvaju jaku
socijalnu državu.
Taj naraštaj koji je 70-ih bio pun snage, danas se bliži pedesetoj,
pošto je pretrpio niz vrlo velikih poraza. Taj je naraštaj umoran,
iscrpljen, bez rušilačke snage koja ga je još obilježavala početkom
80-ih protiv kancelara Helmuta Schmidta. Lafontaine je zacijelo
opazio da ta 'duša stranke' nije samo bez snage, već je i nevažna za
cjelokupno pučanstvo. Schroederovi neprijatelji više nemaju onu
nekadašnju snagu. Schroederovi izgledi da iz te krize iziđe kao
pobjednik veći su nego ikada.
- Schroder kao zadnje utočište?
= Schroeder nudi stranci mogućnost za novi početak, zadnju priliku.
U suprotnome će taj naraštaj doista sve izgubiti u politici.
- Rascjep između tradicionalne ljevice koju utjelovljuje
Lafontaine i suvremene 'desnice' na Schroederov način nije, dakle,
tako dubok kako se misli?
= To su samo uloge koje su obojica neprimjetno preuzela nakon 1995.
Schroeder i Lafontaine jako su promjenjivi. Još 1993., kada je
Schroeder došao u predsjedništvo stranke, bio je čovjek iz ljevice
protiv Rudolfa Scharpinga, desničara! Tada je Lafontaine također
slovio za 'desničara'. Ljevica ga je prozvala 'Thatcher SPD-a'. Bio
je 'neumoljivi komesar' koji se zauzimao za strogu proračunsku
politiku, smanjenje poreza i smanjenje radnog vremena bez pune
naknade plaće. Lafontaine je dugo igrao ulogu izazivača čelništva
stranke kojega je kasnije podupirao Schroeder. Koncem 80-ih
Lafontaine je bio zvijezda talk-showa, što se danas zamjera
Schroederu. Lafontaine se morao odreći te uloge nakon poraza na
izborima za parlament 1990., a Schroeder je preuzeo slobodno
mjesto. Također nije sasvim točno da je Lafontaine čovjek iz baze.
Lafontainea su jako poštovali srednji slojevi u stranci,
'dužnosnici' stranke koji čine velike skupine zastupnika na
saborima. U bazi, napose među radnicima, Lafontaine nije uživao
povjerenje, smatrali su ga previše nepredvidljivim,
promjenjivim.
- Je li SPD kojega vodi Schroeder još uvijek socijaldemokratska
stranka?
= To se pitanje postavlja već desetak godina. Nakon sabora u Bad
Godesbergu 1959. (na kojemu je prekinuta veza s marksizmom, op.
ur.) već se postavljalo pitanje: je li ta stranka još
socijaldemokratska? To se ideološko pitanje može i preokrenuti:
jesu li kršćanski demokrati još uvijek kršćanski demokrati kada se
pod Kohlovim vodstvom žestoko ne protive pobačaju?
Socijaldemokratska politika je politika o kojoj odlučuje većina u
socijaldemokratskoj stranci. Stvarnost se mijenja, normalno je da
se i stranka mijenja. Kako god bilo, ne vjerujem da vlada u
Njemačkoj može nametnuti sasvim različitu politiku. Willy Brandt,
Helmut Schmidt i Helmut Kohl jako su povezani. U Njemačkoj je oporba
nazočna svugdje: u pokrajinama, u upravnim odborima poduzeća,
sindikatima... ne može se nametnuti nagla promjena u politici, kao
u Velikoj Britaniji. U Njemačkoj se promjena često završava šupljim
frazama komentatora.
- Koju vrstu socijaldemokracije, dakle, utjelovljuje Schroeder?
= Uz ovakvu oporbu vlasti u Njemačkoj, kancelar ne može
utjelovljavati mnogo. Lafontaine koji je više toga utjelovljavao,
slomio je zube. No ipak postoje finije razlike, moguća skretanja,
kao što je prijedlog ugovora o zapošljavanju. Njegova je zadaća da
borbu protiv nezaposlenosti ne prepusti sasvim slobodnom tržištu:
imati olakšanu, ali ipak djelatnu državu.
- Nije li Lafontaineov odlazak poraz politike pred gospodarstvom?
= To pokazuje licemjernost naše političke kulture. Čitav svijet i
sva glasila stalno traže više suverenosti, više manevarskog
prostora za politiku. No što se događa kad netko poput Lafontainea
želi provesti u djelo prvenstvo politike? Postaje crna ovca, čovjek
kojega treba ukloniti."