ZAGREB, 4. ožujka (Hina) - Strategiju prometnog razvitka Republike Hrvatske treba raspraviti u prvom čitanju, a drugo bi čitanje moralo biti najkasnije u lipnju. Prioritet mora biti povezivanje hrvatskog sjevera i juga i
rekonstrukcija postojeće ceste Zagreb - Split. Naglasci su to oko kojih su uglavnom suglasni saborski zastupnici, no dok Klub HDZ-a Strategiju prihvaća u prvom čitanju, oporbeni se klubovi izjašnjavaju ili izričito protiv ili iznose niz zamjerki. Nije moguće procjeniti ulaganja u promet dok nema gospodarske strategije i dok nema točnih podataka o bruto domaćem proizvodu (BDP), ne treba forsirati Bechtelovu cestu (prema Splitu preko BiH), razlozi su zbog kojih Joško Kontić u ime Kluba HSLS-a odbija Strategiju u predloženom obliku. Te su primjedbe na današnjoj sjednici Zastupničkog doma Hrvatskog državnog sabora najčeće isticali i drugi predstavnici oporbenih klubova.
ZAGREB, 4. ožujka (Hina) - Strategiju prometnog razvitka Republike
Hrvatske treba raspraviti u prvom čitanju, a drugo bi čitanje
moralo biti najkasnije u lipnju. Prioritet mora biti povezivanje
hrvatskog sjevera i juga i rekonstrukcija postojeće ceste Zagreb -
Split. Naglasci su to oko kojih su uglavnom suglasni saborski
zastupnici, no dok Klub HDZ-a Strategiju prihvaća u prvom čitanju,
oporbeni se klubovi izjašnjavaju ili izričito protiv ili iznose niz
zamjerki. Nije moguće procjeniti ulaganja u promet dok nema
gospodarske strategije i dok nema točnih podataka o bruto domaćem
proizvodu (BDP), ne treba forsirati Bechtelovu cestu (prema Splitu
preko BiH), razlozi su zbog kojih Joško Kontić u ime Kluba HSLS-a
odbija Strategiju u predloženom obliku. Te su primjedbe na
današnjoj sjednici Zastupničkog doma Hrvatskog državnog sabora
najčeće isticali i drugi predstavnici oporbenih klubova.#L#
I saborski su odbori za pomorstvo, promet i veze, te za
gospodarstvo, razvitak i obnovu mišljenja da apsolutni prioritet
treba dati rekonstrukciji i modernizaciji postojeće ceste Zagreb -
Split, uključujući izgradnju treće trake i potrebitih obilaznica.
Modernizacija te ceste apsolutni je i prvi prioritet i za Klub HDZ-a
u ime kojega Nikola Obuljen traži da Vlada u roku mjesec dana
predloži što se i kada na toj cesti može napraviti.
No, za Klub HSLS-a forsiranje projekta Bechtel jedan je od razloga
neprihvaćanja Strategije u predloženom obliku. "Neprihvatljivo je
da u ovom trenutku Hrvatska razmišlja o autocesti kroz BiH, čija je
procijenjena vrijednost pet milijardi dolara", kazao je Kontić,
koji smatra da bi najveći dio troškova te ceste snosili hrvatski
porezni obveznici. Forsiranju Bechtelove ceste protivi se i Klub
LS-a u ime kojega Ante Tukić poručuje kako svi strateški pravci
moraju prolaziti teritorijem Hrvatske.
Niz primjedbi zastupnici su izrekli i na koncesije. "Istarski
ipsilon obrazac je iz kojeg ništa nismo naučili", kazao je Kontić,
dok Damir Kajin (Klub IDS-a) zahtjeva da Vlada ne pristane na
ultimatum francuskog koncesionara o uvođenju cestarina. Hrvatski
je interes, rekao je Kajin, 'istarski ipsilon' bez naplate
cestarine. Posebno kritični zastupnici su bili i prema naplati
tunelarine kroz tunel Učka. U ime Kluba SDP-a Mato Arlović
apsolutno se protivi davanju u koncesiju nečega što je Hrvatska
izgradila pa sada to naplaćuje drugi, a čime Hrvatska predaje dio
svog dohotka.
Osim na cestovni promet u raspravi je izrečeno niz zamjerki i na
druge vidove prometa. Željeznički promet je promet budućnosti, a
klubovi su suglasni u protivljenju ukidanja nekih pruga, jer je
uglavnom riječ o nerazvijenim ili u ratu oštećenim područjima. No,
skepsu prema mogućnostima razvoja željeznica izražava Kontić koji
podsjeća da je hrvatska država u razdoblju od 1991. do 1997. u
željeznicu uložila već 2,3 milijarde njemačkih maraka.
Zastupnici smatraju i da bi više pažnje trebalo posvetiti pomorskom
prometu, povezivanju otoka, obnovi riječnih luka, pogotovo u
Podunavlju jer bi to potaknulo gospodarski razvoj, razvoju riječke
Luke. Kajin i Kontić posebno se zalažu za sanaciju linijskog
brodara Croatia Linea. Od 23 broda te tvrtke njih 11 ne vozi, 4 su
iznajmljena strancima, a 8 ih plovi uz velike teškoće, kazao je
Kajin, koji spas vidi u pronalaženju posla za sva 23 broda.
Upozoreno je i na neopremljenost zračnih luka, pri čemu je
spomenuto da npr. zagrebačka zračna luka nema uređaj za slijetanje
po najgušćoj magli, te upitano koliko su točne informacije o
mogućnosti prodaje nacionalnog zračnog prijevoznika Croatia
Airlinesa stranom investitoru.
Uz takve konkretne primjedbe predstavnici oporbe izrekli su i niz
načelnih kritika na račun Strategije. Njenim nedostatkom Luciano
Delbianco (Klub HNS/IDF) vidi egzistiranje samo po sebi, odnosno ne
vidi da se ona oslanja na plan dugoročnog razvitka Hrvatske. U
Strategiji se vidi centralizacija sredstava, moći i odlučivanja, a
potpuno se zanemaruje lokalna uprava i samouprava, kazao je.
Petar Žitnik (Klub HSS-a) smatra da Strategija ide od idealnih
premisa, pa pita što će biti ako se ne ostvari optimistični plan
rasta BDP-a od šest posto, te koliki je uopće BDP. Strategija
utvrđuje nekoliko prioriteta, a prioritet može biti samo jedan,
inače svaštarimo, poručio je.
(Hina) bn/bm im