PARIZ, 2.ožujka (Hina)- Trideseta obljetnica polijetanja prvog francusko-britanskog nadzvučnog zrakoplova "Concorde" obilježena je u utorak objavljivanjem malo poznatih podataka o njegovu komercijalnom neuspjehu.
PARIZ, 2.ožujka (Hina)- Trideseta obljetnica polijetanja prvog
francusko-britanskog nadzvučnog zrakoplova "Concorde" obilježena
je u utorak objavljivanjem malo poznatih podataka o njegovu
komercijalnom neuspjehu. #L#
Prvi Concorde(001) imao je probni let 2. ožujka 1969. godine u
Toulouseu. No ta "najelegantnija bijela europska ptica", dalje
drži naslov zrakoplova budućnosti. Bez ulaganja u nove tehnologije
programa-Concorde, europska zrakoplovna industrija ne bi izdržala
američku konkurenciju i ne bi bila sposobna proizvesti generaciju
"Airbusova", koji su od Concordea preuzeli npr. sustav elektičnog
upravljanja, ističu europski gospodarski i zrakoplovni
stručnjaci.
Prvi je Concorde bio ustupljen Air-Franceu za simbolični 1 franak,
a nijedan od dosada proizvedenih primjeraka nije mogao biti prodan
na svjetskom tržištu. Od 14 ukupno proizvedenih Concordea, 13 ih je
danas u upotrebi, ali samo u vlasništvu kompanija dviju zemalja-
partnera: Air Francea i British Airwaysa.
I nakon 30 godina Concorde je jedini zrakoplov na svijetu koji
prevozi putnike brzinom dva puta većom od brzine zvuka. Preko
Atlantika zbog visoke cijene karte prevozi međutim uglavnom
poslovne ljude ili bogate znatiželjnike.
Boeing je prošle godine zbog nedostatka novaca morao privremeno
odustati od svojeg programa HSR( "Hight speed research"),
nadzvučnog zrakoplova sa 300 putnika s brzinom od 2,4 Macha, čiji je
razvoj planiran do 2006/7. godine. NASA je pritom u sklopu istog
programa preuzela određena tehnološka postignuća jednog
obnovljenog ruskog supersoničnog zrakoplova Tupoljev 144, ali koji
nije nikada stigao do komercijalne upotrebe.
Francuska zrakoplovna industrija "Aerospatiale" ima projekt novog
nadzvučnog aviona, po uzoru na Concorde, ali koji bi trebao imati i
izravno komercijalno opravdanje. Ipak male su mogućnosti da bi novi
europski Concorde mogao izdržati utrku s Boeingovim HRS-programom.
U razvoj novog Concordea trebalo bi uložiti oko 15 milijardi
dolara, za tržište od 500 do 1000 zrakoplova 2015. godine. Novi
Concorde bi trebao trošiti dva puta manje goriva, značajno smanjiti
buku pri probijanju zvučnog "zida", zbog čega danas leti samo iznad
Atlantika, kao i bitno smanjiti ispuštanje otrovnih plinova u
visokim slojevima atmosfere.
(Hina) mbo sb