E-POLITIKA-POVIJEST-SAMOODREĐENJE-Politika NJ 25. II. SZ:SAMOODREĐENJE-IDOL PROŠLOSTI NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG25. II. 1999.Što je narod?"Postoje ideje koje su tako uvriježene da ih drže prirodnom danošću. Stoga su imune na svaku
povijesnu kritiku. Jedna od njih nesumnjivo je i ideja o pravu naroda na samoodređenje. Posrijedi je pravo, proisteklo navodno iz posebne kulturne, etničke i povijesne posebnosti koja je navodno jedinstvena pa zato svaki narod razlikuje od svih ostalih.No, ta ideja, čije izvorište često smještaju u mitsku dubinu pretpovijesnoga doba, zapravo je vrlo mlada. Štoviše, ideja o pravu naroda na samoodređenje započela je svoj pobjedonosni pohod kao propagandistički borbeni pojam koji je pomogao Francuskoj revoluciji, ugroženoj europskim odnosima snaga, da uspješno obrani stečene položaje, ali i da preuzme inicijativu za dobra dva desetljeća. No, spomenuta ideja odavno se odvojila od toga povijesnoga konteksta, gradeći još i danas aktualnu globalnu karijeru. Ona je vjerojatno najdalekosežnije promidžbeno lukavstvo, uspješnije čak i od bitno starijeg izuma istočnog grijeha, koji je svojim djelovanjem ograničen na kršćanski
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
25. II. 1999.
Što je narod?
"Postoje ideje koje su tako uvriježene da ih drže prirodnom
danošću. Stoga su imune na svaku povijesnu kritiku. Jedna od njih
nesumnjivo je i ideja o pravu naroda na samoodređenje. Posrijedi je
pravo, proisteklo navodno iz posebne kulturne, etničke i povijesne
posebnosti koja je navodno jedinstvena pa zato svaki narod
razlikuje od svih ostalih.
No, ta ideja, čije izvorište često smještaju u mitsku dubinu
pretpovijesnoga doba, zapravo je vrlo mlada. Štoviše, ideja o pravu
naroda na samoodređenje započela je svoj pobjedonosni pohod kao
propagandistički borbeni pojam koji je pomogao Francuskoj
revoluciji, ugroženoj europskim odnosima snaga, da uspješno obrani
stečene položaje, ali i da preuzme inicijativu za dobra dva
desetljeća. No, spomenuta ideja odavno se odvojila od toga
povijesnoga konteksta, gradeći još i danas aktualnu globalnu
karijeru. Ona je vjerojatno najdalekosežnije promidžbeno
lukavstvo, uspješnije čak i od bitno starijeg izuma istočnog
grijeha, koji je svojim djelovanjem ograničen na kršćanski
kulturni krug, a poslužio je kao shema za spomenuto samoodređenje.
No, dok su Francuska revolucija, a osobito njezin izvršitelj i
pobjednik Napoleon, pravo na samoodređenje uvijek podređivali
realpolitičkoj računici - naime, Napoleon je zbog priželjkivanoga
pomirenja s Rusijom mudro izbjegavao dati Poljskoj neovisnost - ta
je ideja pala na vrlo plodno tlo upravo u Pruskoj koju je Napoleon
porazio i ponizio. Takav razvoj događaja bio je to zagonetniji što
je upravo ta država bila skrpana od velikoga broja kulturno i
socijalno vrlo heterogenih dijelova, koje je na okupu držala samo
željezna uprava njezinih vladara. Ta činjenica objašnjava zašto je
pruska sila, koju je uzdigao Friedrich II., bila više izazov nego
politička stvarnost. Ta je iluzija raspršena slomom Pruske 1806.
No, upravo tada, u trenutku potpune propasti, revolucionarno-
propagandistička ideja o pravu na samoodređenje, izvedena iz
francuskog uzora, pridobila je svoje pristaše. Stopila se s
idealističkom filozofijom i postala gorivom unutrašnjih reforma
koje su slijedile cilj opsežne obnove i osuvremenjivanja pruske
države. S druge je strane pravo na samoodređenje, kao ideološki
borbeni pojam, služilo za mobilizaciju otpora protiv francuskih
tlačitelja.
No, razmjerno zapinjanju reforma, ta se ideja brzo emancipirala u
odnosu na svoju realpolitičku ili reformsko-političku pozadinu,
donijevši na svijet bijesan, zapjenjeni nacionalizam, u ulozi
čijeg se rapsoda istaknuo pruski pjesnik Kleist.
Taj patos moralne bezobzirnosti, popraćen kroničnim
realpolitičkim neznanjem, bio je i ostao sastavni dio i obilježje
nacionalizma koji je proizišao iz ideje o samoodređenju i na ovim je
područjima više od stotinu godina lutao u potrazi za subjektom -
nacijom. Revolucija iz 1848., koja je tu potragu nasilno željela
privesti sretnome završetku, propala je zato što je pokušala
ostvariti previše toga odjednom, posve pogrešno tumačeći
stvarnost. No, paradoksalna je pojedinost da je upravo
zahvaljujući tom neuspjehu ideja o pravu naroda na samoodređenje
uspješno promicana: zahtjev za stvaranjem slobodne nacije i za
zaokruživanjem vlastitoga državnog teritorija na račun susjeda
napredovao je u status političke modne ludosti 19. stoljeća. Status
njezina najuspješnijega promicatelja uživao je Napoleon III. prije
no što je ironijom sudbine i sam pao kao žrtva vlastite politike
prema nacionalnostima.
Bismarckovo carstvo iz 1871. pružilo je Nijemcima tek
realpolitički surogat u funkciji ispunjenja njihova sna koji su od
tzv. 'oslobodilačkih napoleonskih ratova' slijedili u potrazi za
vlastitim narodom. Manji narodi istočne i jugoistočne Europe
morali su čekati čak završetak Prvoga svjetskog rata da im se ispune
iluzije koje im je obećavala ideja o samoodređenju. No, tako žarko
priželjkivana sreća nije dugo trajala, a potom su se na
najstrašniji mogući način obistinile proročanske riječi, koje je
češki nacionalist Jan Palacky 1848. doviknuo velikonjemačkim
revolucionarima. Upozoravajući na već tada aktualnu rusku
prijetnju, napomenuo je sljedeće: 'Uistinu, da austrijsko carstvo
već odavno nije postojalo, trebalo bi se požuriti i stvoriti ga u
interesu Europe, u interesu čovječnosti'.
'Multinacionalne države' poput nekadašnje dunavske monarhije bile
su za ideju o pravu na samoodređenje oduvijek anatema. Njezina je
pobjeda dokrajčila narode. Posljedice toga procesa obilježile su
ovo stoljeće na strašan način. Zapadni Europljani izvukli su neke
pouke iz tih događaja, koje sada pokušavaju pretočiti u djelo
europskim ujedinjenjem. No, to nimalo ne mijenja činjenicu da u
neposrednom susjedstvu EU-a još i danas traju krvavi sukobi,
obilježeni jednim idolom - pravom naroda na samoodređenje.
Kobna je pojedinost da je upravo njemačka politika, ponesena
ponovnim ujedinjenjem Njemačke, ostvarenim mirnim putem,
odlučujuće pripomogla tome procesu. Međunarodnopravno priznanje
Slovenije i Hrvatske, koje je tada izborio tadašnji njemački
ministar vanjskih poslova Genscher, nije riješilo nego je
zaoštrilo aktualnu krizu na Balkanu jer je dalo novi poticaj
povijesno zastarjeloj i poviješću 20. stoljeća kompromitiranoj
ideji o pravu na samoodređenje.
To se danas osvećuje na Kosovu, a sutra možda negdje drugdje u
jugoistočnoj Europi, jer se tamošnji politički zemljopis nigdje ne
podudara s etničkim zemljopisom. Ono što vrijedi za tu regiju,
vrijedi i za druge, udaljenije od nas - poput Bliskog istoka ili
srednjoazijskih država, nekada u sastavu Sovjetskog Saveza. Bukne
li na tim područjima ideja o pravu na samoodređenje kao što je
buknula na Balkanu, svijet će se pretvoriti u vještičji kotao,
kojemu su današnji kurdski nemiri tek nagovještaj.
Dakle, trajno prihvatljivo, politički razumno rješenje ne može
biti međunarodnopravno priznanje prava svih tih etniciteta na
samoodređenje već u najboljem slučaju ostvarivanje njihove
relativne političke i kulturne autonomije u postojećim političkim
granicama. No, to pretpostavlja spoznaju koju - kao što sada
pokazuje konferencija o Kosovu - ne može priznati nijedna
sukobljena strana jer bi je u njezinu vlastitom bloku smjesta
proglasili slabošću", smatra Johannes Willms.