DE-INTERVENCIJA DE DIE WELT-PRIJE OZBILJNOG SLUČAJA-24. II. NJEMAČKADIE WELT24. II. 1999.Prije ozbiljnog slučaja"Dok vojnici Sjevernoatlantskoga saveza zagrijavaju motore, kao u šahovskoj igri postavljaju se sve žurnije pitanja što bi
se trebalo dogoditi poslije poteza otvaranja. Vojne se akcije moraju odrediti i prema političkoj svrsi, a mora se isključiti i mogućnost onoga najgorega. Ma kako to završilo u Rambouilletu, donijet će samo predah. Čak i ako se potpiše sporazum, koliko se dugo može održati? Na Balkanu je papir osobito strpljiv, a politika zarobljena sjećanjima i natopljena krvlju.Srbi ne žele pustiti pobunjenu pokrajinu u široku autonomiju zato što u njoj vide početak odcjepljenja i prvu stubu prema samostalnosti. Kosovski Albanci žele autonomiju, ali ne kao potvrdu pripadnosti ostatku Jugoslavije, nego ipak kao zadnji korak prije državnog odvajanja. Zapad u prvom redu želi da prestanu strahote na Kosovu. Drugo, želi da ne dolaze nove rijeke izbjeglica koje se, prema iskustvu, uglavnom usmjeravaju prema Njemačkoj. Treće, ne želi neovisno Kosovo, jer je očito da u tom slučaju Albanija i Makedonija, takve
NJEMAČKA
DIE WELT
24. II. 1999.
Prije ozbiljnog slučaja
"Dok vojnici Sjevernoatlantskoga saveza zagrijavaju motore, kao u
šahovskoj igri postavljaju se sve žurnije pitanja što bi se trebalo
dogoditi poslije poteza otvaranja. Vojne se akcije moraju odrediti
i prema političkoj svrsi, a mora se isključiti i mogućnost onoga
najgorega. Ma kako to završilo u Rambouilletu, donijet će samo
predah. Čak i ako se potpiše sporazum, koliko se dugo može održati?
Na Balkanu je papir osobito strpljiv, a politika zarobljena
sjećanjima i natopljena krvlju.
Srbi ne žele pustiti pobunjenu pokrajinu u široku autonomiju zato
što u njoj vide početak odcjepljenja i prvu stubu prema
samostalnosti. Kosovski Albanci žele autonomiju, ali ne kao
potvrdu pripadnosti ostatku Jugoslavije, nego ipak kao zadnji
korak prije državnog odvajanja.
Zapad u prvom redu želi da prestanu strahote na Kosovu. Drugo, želi
da ne dolaze nove rijeke izbjeglica koje se, prema iskustvu,
uglavnom usmjeravaju prema Njemačkoj. Treće, ne želi neovisno
Kosovo, jer je očito da u tom slučaju Albanija i Makedonija, takve
kakve jesu, neće dugo izdržati. Četvrto, neprijateljskim susjedima
želi se nametnuti nadziranjem sporazuma s ukupno 28 tisuća vojnika.
Da bi se svi ti ciljevi postigli, treba pregovarati, a ako ne bude
sloge, bombardirati srpsku vojsku (znači ostatak Jugoslavije).
Ruska vlada uvijek se protivila vojnoj intervenciji u Srbiji,
izravno i putem Ujedinjenih naroda, i to je radila uvijek vrlo
izrazito. Stoga i ne postoji mandat Ujedinjenih naroda. Sile NATO-a
moraju prvi put u povijeti toga saveza započeti napad koji nije
utemeljen ni izravnom obranom u nuždi ni mandatom Ujedinjenih
naroda, nego sprječavanjem novih užasa koji bi bili pogibeljni za
europsku sigurnost. Buduće će zadaće NATO-a često biti takve vrste.
Stoga to što se sada događa, ima značenje odrednice.
NATO će se u najboljem slučaju upustiti u to da obje strane natjera
na omraženi sporazum - što bi uskoro nametnulo pitanje koliko su
gubitaka spremni prihvatiti političari u zapadnim glavnim
gradovima. No, u najgorem slučaju, ako Rambouillet ne donese čak ni
formalni kompromis, započet će nešto što očajnički sliči ratu.
Tehnički su snage NATO-a spremne i kadre onesposobiti srpsku
protuzračnu obranu i pretvoriti u dim veliki broj vojnih sustava.
No, politički ostaje pitanje kako dalje, a to je pitanje bolno,
otvoreno. Možda bi na srpskoj strani moglo doći do pojave
umjerenosti i razuma, a možda i ne. U Beogradu dobro znaju da se NATO
boji zaoštravanja sukoba, i zbog unutarnjih razloga i zbog Rusije.
Iluzorno je zemlji poput Srbije iz zraka nametati tuđu volju.
Kad je Colin Powell još bio predsjednik vrhovnog zapovjedništva
američkih snaga, razvio je doktrinu prema kojoj se Amerika ne smije
upuštati u vojne obračune bez jasnoga određivanja što znači uspjeh
i bez strategije povlačenja. Čini se da je tu doktrinu kosovska
dvojba stavila izvan snage. Još uvjerljivije zvuči staro
upozorenje generala von Clausewitza da vojna intervencija ne smije
biti drugo doli nastavak politike drugim sredstvima, dakle, ne
početak i ne kraj, ne nadomjestak politici i ne svrha samoj sebi.
Čak ako i pet minuta poslije dvanaest dođe do rješenja za kojim NATO
teži, uvijek će ostati opasno neodlučno stanje. Ako ne, NATO će biti
uvučen u rat srednjeg intenziteta koji se ne može dobiti, ili će
biti promatrač trajnih užasa.
Ovako ili onako, bit će teško očuvati NATO od štete. Stanje je
preozbiljno da bi se on i dalje mogao odricati vodeće uloge" -
zaključuje Michael Stuermer.