US-VALUTE-Financijsko-poslovne usluge US IHT 24. II. LEVINE SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE24. II. 1999.Bi li Amerika i Europa mogle zajednički napasti Japan?"Francuski predsjednik Jacques Chirac predlaže 'monetarne
zone' unutar kojih bi razvijena gospodarstva upravljala svojim tečajevima. Američki ministar financija Robert Rubin tome se protivi. Još jedna prekoatlantska raspra", piše Robert A. Levine."No, uključuje li ta mala nesuglasica različite ekonomske zamisli? Zapravo ne. Točnije bi bilo reći da je riječ o različitim mehanizmima za postizanje zajedničkoga cilja - gospodarskog rasta neometanog merkantilizmom.Dva izravna problema za trokut bogatih gospodarstva (Sjedinjene Države, zapadnu Europu i Japan) jesu: prvo, održati rast u suočenju s pritiscima usporavanja, a drugo je sam Japan.Središnja funkcija valutne 'arhitekture' jest da spriječi konkurentni merkantilizam - pojavu da zemlje devalviraju svoje valute i usporavaju domaću potražnju radi postizanja većeg izvoza i manjeg uvoza. To bi ubilo rast, kako u bogatim tako i u siromašnim zemljama. U slučaju Japana, koji od merkantilizma živi već nekoliko desetljeća, izravan je zadatak spriječiti Japan u pokušaju
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
24. II. 1999.
Bi li Amerika i Europa mogle zajednički napasti Japan?
"Francuski predsjednik Jacques Chirac predlaže 'monetarne zone'
unutar kojih bi razvijena gospodarstva upravljala svojim
tečajevima. Američki ministar financija Robert Rubin tome se
protivi. Još jedna prekoatlantska raspra", piše Robert A. Levine.
"No, uključuje li ta mala nesuglasica različite ekonomske zamisli?
Zapravo ne. Točnije bi bilo reći da je riječ o različitim
mehanizmima za postizanje zajedničkoga cilja - gospodarskog rasta
neometanog merkantilizmom.
Dva izravna problema za trokut bogatih gospodarstva (Sjedinjene
Države, zapadnu Europu i Japan) jesu: prvo, održati rast u suočenju
s pritiscima usporavanja, a drugo je sam Japan.
Središnja funkcija valutne 'arhitekture' jest da spriječi
konkurentni merkantilizam - pojavu da zemlje devalviraju svoje
valute i usporavaju domaću potražnju radi postizanja većeg izvoza i
manjeg uvoza. To bi ubilo rast, kako u bogatim tako i u siromašnim
zemljama. U slučaju Japana, koji od merkantilizma živi već nekoliko
desetljeća, izravan je zadatak spriječiti Japan u pokušaju
rješavanja svoje depresije njezinim širenjem u inozemstvo, a zatim
mu pomoći da se sam pokrene.
To je ono čemu su monetarne zone g. Chiraca namijenjene. A g. Rubin
je pojasnio da je i njegov cilj 'snažan rast izazvan potražnjom koji
bi pridonio, u slučaju da sve ostale stvari ostanu jednake,
stabilnosti valute'.
Jedan razlog za raspravu o novoj monetarnoj arhitekturi jest da se
monetarnoj stabilnosti već dva desetljeća daje prednost pred
rastom izazvanim potražnjom, obrnuto od upute g. Rubina.
Drugi razlog - problem koji u sebi sadrži vlastito rješenje - jest
da je Europska monetarna unija promijenila frakcioniran i
inherentno suparnički monetarni ustroj svijeta u trokutni oligopol
koji može donositi odluke za zajedničko opće dobro.
U svijetu poslije Drugoga svjetskog rata, dogovor iz Bretton Woodsa
izbjegavao je frakcioniranu valutnu konkurenciju stvaranjem
strukture fiksnoga tečaja. Cilj je bio rast, a depresija još svježa
u sjećanju. Glavni graditelj Bretton Woodsa bio je John Maynard
Keynes, koji je dvadesetih godina ovog stoljeća opominjao protiv
čvrstog novca iz razdoblja poslije Prvog svjetskog rata, a u
tridesetima je postao prorok novih načina borbe protiv depresije.
Sedamdesetih godina ovog sotljeća, Bretton Woods se slomio pod
pritiskom kriza zbog cijene nafte i drugih događaja. Fiksni
tečajevi zamijenjeni su fleksibilnim tečajnim sustavom.
Iskustva iz sedamdesetih vodila su velikom naglasku na
antiinflacijsku stabilnost u osamdesetima; rast se usporio, a
nezaposlenost je bila visoka. U prvim godinama predsjednikovanja
Francoisa Mitterranda, početkom osamdesetih, Francuska se
pokušala oduprijeti toj nepogodi i povećati svoju domaću
potražnju; njezini su je konkurenti prisilili da se vrati u sklad s
njima.
Naglasak na antiinflacijsku politiku ugrađen je u dogovor iz
Maastrichta iz 1991., kojim je određen ustroj monetarne unije.
Konzervativne vlade svih glavnih zapadnoeuropskih država,
poduprte svojim konzervativnim središnjim bankama, borile su se
protiv inflacije iako je nezaposlenost narasla do novih vrhunaca.
U veoma kratkom razdoblju, u 1997. i 1998., međutim, europska se
politika promijenila. Vlade centra i ljevice, u nastojanju da budu
aktivnije od svojih prethodnika pri poticanju rasta i borbe protiv
nezaposlenosti, došle su na vlast u većini zemalja zapadne Europe.
Prvog je siječnja rođenje eura dokončalo suparništvo među
europskim valutama i novim vladama otvorilo vrata suradnje u
politici rasta, što g. Mitterrandu nije bilo moguće.
Francuska pokušava ići u tom smjeru. S njom je i Njemačka Gerharda
Schroedera. Blairova će Britanija vjerojatno pristati. I dok bi
samoj Europi bilo teško oduprijeti se konkurenciji koju
predstavljaju druge dvije strane bogatoga trokuta, 'snažan rast
izazvan potražnjom' ministra Rubina jasno pokazuje da Clintonova
vlada želi ići u istom smjeru.
Ako Europa i Sjedinjene Države budu surađivale, moguće je postići
koordinaciju za rast, bilo službenim monetarnim zonama g. Chiraca
ili u sklopu manje službenog dogovora.
To bi ostavilo zamršeniji problem preostale treće strane, Japana.
Može li ga monetarna koordinacija početi odvraćati od
merkantilizma? Ili bi Europa i Sjedinjene Države trebale
poduprijeti vlastite poslove i rast putem snažne domaće
potražnje?
Ili bi mogućnost koordinirane obrane Sjedinjenih Država i Europe
navela Japan da razmotri preustroj, koji je dugoročno potreban?
To su prava pitanja."