ZAGREB, 12. veljače (Hina) - Prepoznavši u euru adut u tržišnom natjecanju, brojne su tvrtke zemalja članica Europske monetarne unije (EMU) i multinacionalne kompanije ubrzale svoj prelazak na poslovanje s jedinstvenom europskom
valutom. Hoće li i hrvatske tvrtke na vrijeme iskoristiti njegove prednosti, te, potaknute jedinstvenim monetarnim događajem stoljeća, poboljšati svoju konkurentsku sposobnost na zajedničkom europskom tržištu?
ZAGREB, 12. veljače (Hina) - Prepoznavši u euru adut u tržišnom
natjecanju, brojne su tvrtke zemalja članica Europske monetarne
unije (EMU) i multinacionalne kompanije ubrzale svoj prelazak na
poslovanje s jedinstvenom europskom valutom. Hoće li i hrvatske
tvrtke na vrijeme iskoristiti njegove prednosti, te, potaknute
jedinstvenim monetarnim događajem stoljeća, poboljšati svoju
konkurentsku sposobnost na zajedničkom europskom tržištu? #L#
Uvođenje te valute nedvojbeno je organizacijski i tehnički izazov,
koji tvrtkama može osigurati pozitivan image. Brže uvođenje eura u
vlastito poslovanje može pridonijeti i konkurentnosti u euro zoni
zbog lakše usporedivosti cijena izraženih u jednoj valuti.
S druge strane, transparentnost cijena pojačat će tržišno
natjecanje među europskim tvrtkama, što će vjerojatno rezultirati
snižavanjem cijena ili poboljšanjem kvalitete. Potražnju će sve
više usmjeravati načelo "vrijednost za novac", tim više što je
monetarna politika centralizirana, pa nacionalne središnje banke
više nemaju mogućnost devalviranja svojih valuta radi postizanja
konkurentnosti na međunarodnom tržištu, slažu se u ocjeni tržišni
analitičari.
Kad je riječ o hrvatskim tvrtkama, utjecaj eura, po mišljenju
stručnog savjetnika u Hrvatskoj narodnoj banci Vedrana Šošića,
ovisit će, ponajprije, o gospodarskom sektoru u kojem se ta tvrtka
nalazi. U svakom slučaju, Šošić preporučuje da se poslovodstvo
tvrtki o tome što više informira kod banaka i kod stranih partnera
kako ih euro ne bi zatekao nespremne.
Pred hrvatske se tvrtke, pogotovo one koje posluju s inozemstvom,
postavlja pitanje ranijeg ili kasnijeg uvođenja eura u vlastito
poslovanje. Među razlozima za ranije poslovanje u euru stručnjaci,
među ostalim, ističu da ono pojednostavljuje investiranje i
trgovinu s Europskom unijom, smanjuje valutni i kamatni rizik,
smanjuje broj deviznih i bankovnih računa i računovodstveno
poslovanje, transakcijske i konverzijske troškove, što sve
racionalizira poslovanje.
Kako bi zadržale konkurentnost na inozemnom tržištu, stručnjaci
drže da bi hrvatske tvrtke, osobito turističke, trebale isticati
dvojne cijene, te uz smanjenje troškova poslovanja, u borbi za
opstanak na tržištu posezati i za vertikalnim integracijama.
Među hrvatskim tvrtkama koje su odlučile ranije prihvatiti
europski izazov od siječnja ove godine nalazi se i Pliva. Ta se
farmaceutska tvrtka za to pripremala čitavu proteklu godinu, iako
je utjecaj eura na njezino poslovanje u ovom trenutku ograničen,
kazao je njezin financijski stručnjak Damir Uzorinac.
Naime, Europska unija po opsegu prodaje nije Plivino ključno
tržište, već su to zemlje kandidati za ulazak u tu integraciju u
bliskoj budućnosti. Ipak, na rano poslovanje s eurom Plivu je
nagnao pritisak njezinih kupaca i dobavljača te činjenica da joj
izravno konkuriraju kompanije iz europskih zemalja.
Spomenimo i Jadroliniju, koja je u suradnji s generalnim agentom
Dertrafficom na njemačkom tržištu započela s bezgotovinskom
prodajom karata u euru preko svojega središnjega rezervacijskog
sustava. Po riječima predsjednika Uprave Milivoja Ružića, taj će
riječki brodar prodaju u Europi u novčanoj jedinici euro provesti u
skladu s propisima Europske unije, a pravodobno će distribuirati i
sve informativne materijale s novim mogućnostima plaćanja.
Velike tvrtke moraju ozbiljno razmišljati o poslovanju u euru,
ponajprije zbog pritiska inozemnih partnera, no, postavlja se
pitanje kako se za euro priremaju srednje i male hrvatske tvrtke,
kod kojih je, po Šošićevim riječima, zamijećena nezainteresiranost
za novu valutu.
Najizloženiji utjecaju eura je financijski sektor, koji je
predvodnica u njegovu uvođenju u poslovanje. Hrvatske poslovne
banke već nude informacije i usluge u euru. Primjerice, Privredna
banka Zagreb osim otvaranja euro računa, bez posebnih troškova,
svojim klijentima omogućava konverziju valuta s postojećih
deviznih računa u euro po fiksnim tečajevima, a otvorena je i
mogućnost davanja trajnog naloga banci za konverziju svih deviznih
priljeva u euro bez troškova.
Pripremljeniji od ostalog dijela gospodarstva euro je dočekao i
financijski sektor zemalja EMU. Od početka godine, otkad je euro
uveden u bezgotovinski platni promet, europske poslovne banke nude
usluge u novoj valuti, a uvelike teku i pripreme za 2002., kada
nacionalne valute prestaju biti legalno sredstvo plaćanja i do kada
treba proizvesti 13 milijardi novčanica i 300 tisuća tona kovanica
eura.
(Hina) dj/sab sbo