HR-DNEVNI PREGLED DNEVNI PREGLED BR. 25 - 8. VELJAČE 1999. GLAS AMERIKE - VOA7. II. 1999.Uoči saslušanja arbitražnog suda za Brčko u Beču"U Bosni se očekuje donošenje konačnoga rješenja o ovom gradu i traži se odgovor na pitanje kome
će pripasti Brčko - federaciji BiH ili republici srpskoj.Član Predsjedništva BiH Alija Izetbegović i supredsjedatelj Vijeća ministara BiH Haris Silajdžić zaprijetili su da će dati ostavke ako Brčko pripadne RS. S druge strane, predsjednik RS Nikola Poplašen kaže da bi moglo doći i do oružanog sukoba ako Brčko pripadne Federaciji BiH. Premijer tog entiteta Milorad Dodik čak predlaže demilitarizaciju Brčkog. HDZ BiH smatra da Brčko treba biti u sastavu Federacije BiH, a lokalni hrvatski dužnosnici razmišljaju i o zasebnom distriktu - što je i službeni prijedlog najjače oporbene stranke u BiH - SDP-a. O svemu će odlučiti washingtonski odvjetnik Roberts Owen, a prema dobro obaviještenim američkim izvorima, Brčko bi lako moglo doći pod međunarodnu upravu odnosno protektorat.Zapovjednik NATO-saveza za Europu, američki general Wesley Clark govorio je tijekom boravka u Mostaru i o predstojećoj arbitraži u Brčkom: 'Ne bih predviđao što će se dogoditi jer još nema nikakve
GLAS AMERIKE - VOA
7. II. 1999.
Uoči saslušanja arbitražnog suda za Brčko u Beču
"U Bosni se očekuje donošenje konačnoga rješenja o ovom gradu i
traži se odgovor na pitanje kome će pripasti Brčko - federaciji BiH
ili republici srpskoj.
Član Predsjedništva BiH Alija Izetbegović i supredsjedatelj Vijeća
ministara BiH Haris Silajdžić zaprijetili su da će dati ostavke ako
Brčko pripadne RS. S druge strane, predsjednik RS Nikola Poplašen
kaže da bi moglo doći i do oružanog sukoba ako Brčko pripadne
Federaciji BiH. Premijer tog entiteta Milorad Dodik čak predlaže
demilitarizaciju Brčkog. HDZ BiH smatra da Brčko treba biti u
sastavu Federacije BiH, a lokalni hrvatski dužnosnici razmišljaju
i o zasebnom distriktu - što je i službeni prijedlog najjače
oporbene stranke u BiH - SDP-a. O svemu će odlučiti washingtonski
odvjetnik Roberts Owen, a prema dobro obaviještenim američkim
izvorima, Brčko bi lako moglo doći pod međunarodnu upravu odnosno
protektorat.
Zapovjednik NATO-saveza za Europu, američki general Wesley Clark
govorio je tijekom boravka u Mostaru i o predstojećoj arbitraži u
Brčkom: 'Ne bih predviđao što će se dogoditi jer još nema nikakve
odluke i ja ne znam kakva će odluka biti. Znam da će Roberts Owen
pošteno odraditi posao na saslušanjima. Ja bih sugerirao
jednostavno to da je SFOR nazočan, kao i uvijek, i da smo spremni
učiniti sve što je potrebno te smo spremni za bilo što što bi se
moglo dogoditi. Međutim, iskreno se nadam da se ništa neće dogoditi
što bi zahtijevalo intervenciju SFOR-ovih postrojba'.
Član arbitražnog suda iz Federacije BiH sarajevski je sveučilišni
profesor Čazim Sadiković s kojim je o Brčkom razgovarao Vladimir
Bilić.
- Recite nam otprilike kakva je sad situacija u tom pravnom smislu
prije svega.
= Ja sam time što sam član svakako vezan i ne bih trebao nikako
prejudicirati odluku ni u kojem smislu. No, ono što mogu reći
objektivno, neovisno o tome, jest da je stanje zaista takvo da svi
traže da se donese odluka. I jedna i druga strana u sporu, i
Federacija BiH i RS, traže da se donese definitivna odluka.
Raspoloženje međunarodne zajednice i predstavnika koji su u BiH je
isto takvo, iako ima zemalja koje bi možda rado vidjele i produženje
ovog cijelog postupka arbitraže. Što se mene tiče, i ja bih vrlo
rado da se cijeli taj postupak završi jer, zaista, krajnje je
vrijeme. Mi smo prošli onaj daytonski rok, što znači da je to ipak
upućivalo na neku hitnost tog problema. Zašto? Pa to je bio uvjet za
rješavanje drugih pitanja Daytonskog sporazuma, onih koja su
bitnija i za državu i za ekonomiju, socijalni preobražaj,
restituciju, tranziciju i sve drugo. Dakle, ovdje se ispriječio
ovaj problem Brčkog kao barijera, najprije povratku građana u svoje
domove u toj regiji, a onda i kao barijera općenito za završetak
naše države u poslijeratnom periodu. Dakle, situacija je takva da
je, čini mi se, sve zrelo da se donese odluka i mislim da bi ta odluka
bila jako stimulativna za naš daljnji razvitak.
- Osim tvrdnje, a slobodno se može i reći i želja, da Brčko pripadne
Federaciji ili RS, već duže vrijeme se govori da bi Brčko trebalo
biti distrikt pod međunarodnom upravom. Profesor Sadiković kaže da
se taj prijedlog pojavio u odluci tribunala iz Rima prije dvije
godine...
= Tamo stoji: ukoliko se ne ispune neki uvjeti koje je postavio sud,
ukoliko se ne steknu neke okolnosti koje sud predviđa, može doći - e
sad skoro citiram to što piše - da se Brčko pretvori u distrikt
države BiH u kojem bi se primjenjivali, kako zakoni BiH tako i
zakoni koji se donose u samom području distrikta. Iz ovoga što je
već sud postavio, a ne onoga što se govori u javnosti, već se mogu
izvući nek konture o tome što bi sud želio vidjeti tamo. Dakle,
volio bi vidjeti vlast BiH, a ne entiteta, dalje vidio bi distrikt u
kojem se provode zakoni. Što znači da pretpostavlja da postoji
tijelo koje donosi zakone, a kad je tako onda mi možemo i sami doći
do zaključka da treba postojati i izvršna vlast i sudska vlast i
policija i sve drugo što spada u distrikt, u entitet, koji donosi
zakone. Prema tome, sud je već dao, u kratkom, jednu sliku tog
distrikta. No, naravno, disktrikt može biti formiran na razne
načine, isto kao što država može biti formirana na razne načine.
Dakle, postoji velika vjerojatnost da će sud to što je već spomenuo
i ovoga puta aktualizirati u određenim okolnostim, ali naravno da
bi onda, ako to bude tako, na tom planu se tražilo i određeno
rješenje.
- Na upit koliko će svjedočenje u Beču trajati, Časim Sadiković
odgovara:
= Svjedočenje će trajati oko 10 dana, s time što će od toga strane u
sporu imati sedam dana usporedno, a onda se dva dana predviđa za
međunarodne organizacije (superviziju i sve druge institucije koje
su implicirane u ovaj spor) i, onda, naravno, završna riječ. S time
što se pretpostavlja, uobičajeno, da sud uzme 10-15 dana za
pripremanje odluke.
'Meni ideja da Brčko bude distrikt zvuči kako eksperiment koji će
samo izazvati nove sukobe', izjavio je Milorad Dodik, premijer RS,
tijekom gostovanja na washingtonskom Institutu za mir, dodavši:
'Mi predlažemo da grad ostane u RS uz pune garancije svim
stanovnicima i uz međunarodnu superviziju. Također predlažemo
demilitarizaciju Brčkog, što znači da bi se vojska RS povukla iz
toga grada.
Naš kolega Ivica Puljić pripremio je opširniju izjavu Milorada
Dodika o ovom pitanju:
= Dopunskom arbitražnom odlukom od prošle godine vlada RS je
preuzela na sebe obvezu da implementira Daytonski sporazum i
arbitražnu odluku u cjelini na prostoru Brčkog i mi smo napravili
zaista značajne pomake u Brčkom. Više ljudi u Brčko je vraćeno nego
u sav ostali prostor BiH zajedno. Tamo imamo stvarno funkcioniranje
multietničke policije, multietničkog sudstva, multietničke
lokalne uprave, manjine počinju da se zapošljavaju u institucijama
i kompanijama. Mi smo spremni kao vlada da u idućem razdoblju veoma
brzo demilitariziramo Brčko, dakle povučemo vojsku RS iz samog
Brčkog. Spremni smo da na zakonit način ostavimo u Brčkom značajne
prihode koji se ostvaruju na prostoru samog Brčkog za njegov
razvoj. I mislimo da Brčko s garancijama i prisustvom međunarodne
supervizije treba u teritorijalnom smislu ostati u RS, jer smo kao
vlada pokazali da možemo razvijati proces u skladu s Daytonom i
arbitražnom odlukom. Čini mi se da ideja o nekoj posebnoj oblasti,
disktriktu, ili nečemu sličnom, može samo predstavljati daljnje
kompliciranje odnosa u BiH. Znam da mnoge od vas interesira sudbina
ove vlade i mene osobno. Ja za predsjednika republike imam
ultranacionalistu, imam protiv sebe čovjeka koji vrši, izvršava
naloge, svakodnevne naloge koje dobiva od gospodina Šešelja iz
Beograda. Tamo su mu rekli 'može svatko samo ne može Dodik', a ja
kažem 'samo ja i nitko više'.
U proteklih nekoliko minuta pokušali smo vam predočiti stavove svih
zainteresiranih strana oko pitanja Brčkog. Arbitraža započinje
sutra u Beču. Tako bi trenutno najprijepornije pitanje u
postdaytonskom mirovnom procesu u BiH moglo dobiti i konačan
odgovor. Hoće li on zadovoljiti sve one koji sudjeluju u arbitraži -
zasebna je tema".
(VOA)
BRITANSKI RADIO - BBC
7. II. 1999.
Pregled tiska
Neizvjesnost oko stanja kralja Huseina ponovno se nalazi na
naslovnim stranicama britanskih novina...
Konačni početak mirovne konferencije o Kosovu u dvorcu Rambuillet
pokraj Pariza nalazi se u većini britanskih nedjeljnih listova.
'The Sunday Telegraph' citira različite diplomate koji vele kako je
ton početka razgovora ključan za njihov uspjeh. Nakon natezanja u
zračnoj luci oko dolaska predsjednika Oslobodilačke vojske Kosova
i opetovanog odbijanje srpskog izaslanstva da pregovara sa, kako
tvrdi, teroristima, ne može se reći da su razgovori dobro počeli,
smatra ovaj list.
'The Independent on Sunday' drži kako nad konferencijom u
Rambuilletu lebde dva pitanja. Prvo, očito - mogu li Srbi i Albanci
postići primirje? I drugo, manje očito, ali možda bitnije - je li
ovo konačno trenutak kada će Europa uskladiti svoju diplomatsku i
vojnu aktivnost? Daytonsku konferenciju je pod pokroviteljstvom
američke vojne moći vodio diplomat s kissingerovskim prezirom
spram europskoga diplomatskog umijeća. Kosovska konferencija ne bi
mogla biti drukčijom. Vodi se u srcu stare Europe, hrana će
nedvojbeno biti bolja, a neće biti ni Richarda Holbrooka. No, ulog
je veliki.
Koga da zovem kada želim razgovarati s Europom, žalio se nekoć Henry
Kissinger. Prođe li sve kako treba, odgovor bi se trebao znati.
Europa će poduzeti prvi korak prema zajedničkoj obrambenoj
sigurnosnoj politici, kako su to prošloga prosinca zamislili Tony
Blair i Jacques Chirac. Tko zna, možda će jednom čak i predstavnik
Europske unije za vanjsku politike biti od neke važnosti. No, ako
konferencija u Rambuilletu propadne, nestat će poticaja za
realizacijom tog projekta, smatra 'The Independent on Sunday'. S
jedne strane, nastavlja ovaj list, ovog puta zadatak je lakši nego u
Daytonu. Prije svega postoje dvije, a ne tri strane. Christopher
Hill je služio pod Richardom Holbrookom u Daytonu te naučio
vještinu savijanja balkanskih ruku od velikog majstora samog. No, s
druge strane, zadatak je teži, s obzirom da se Srbi i Albanci
potpuno razlikuju u pitanju budućnosti pokrajine.
Od ostalih vijesti dosta se pozornosti posvećuje odlasku čelnika
britanske oporbene Konzervativne stranke Williama Haigha u
Sjedinjene Države. 'The Observer' tvrdi kako je svrha posjeta
jačanje nove mekše socijalne platforme Konzervativne stranke.
Čelnik torijevaca će pokušati tijekom posjeta prigrliti platformu
republikanske stranke o brižnom konzervatizmu i lokalnoj
samoupravi. Ključni trenutak posjeta bit će sastanak s Georgeom W.
Bushom, vodećim liberalnim republikancem, prvim guvernerom Texasa
iz te stranke koji je drugi put biran na taj položaj. Busha mnogi
smatraju najboljim eksponentom novog republikanskog diskurza,
koji bi se oslanjao na vrednote nakon 60-ih. Torijevci vele kako
William Haighe želi naučiti kako je Bush uspio zauzeti centar,
otevši tradicionalno demokratske glasače, siromašne stanovnike
gradskih getoa. Torijevski stratezi, nastavlja 'The Observer',
preuzimaju od novorepublikanaca shvaćanje da klasična gospodarska
pitanja više nisu dovoljna da bi desnica pobjeđivala na izborima te
da stranka mora naučiti novi pristup pitanjima poput zločina,
socijalne skrbi, gradskih getoa, kraha obitelji i uživanja droge,
čitamo u 'The Observeru'.
(BBC)
NJEMAČKI RADIO - RDW
6. II. 1998.
Mirovne pregovore o Kosovu komentira Adeheid Feilcke-Tiemann.
"Ostvareno je nešto što se deset godina činilo nemogućim. Na
neutralnom tlu sastaju se političari iz Beograda i Prištine da bi uz
međunarodno posredništvo pronašli izlaz iz trajne krize na Kosovu u
kojoj je od početka ratne eskalacije prije godinu dana smrtno
nastradalo 2.000 ljudi, a više stotina tisuća bilo prisiljeno
bježati. Beograd time prvi put javno priznaje internacionalizaciju
kosovskog pitanja i prihvaća inozemne posrednike na izravnim
pregovorima izvan teritorija jugoslavenske države.
A osim umjerenoga albanskog vođe Ibrahima Rugove i ine političke
stranke kosovskih Albanaca imenovale su svoje izaslanike,
ponajprije radikalna Oslobodilačka vojska Kosova. To su prvi
uspjesi usuglašenog pritiska kontaktne skupine, NATO-a, OESS-a i
Ujedinjenih naroda, koji ulijevaju nadu. Političkom i vojnom
odlučnošću postiglo se u jednom tjednu više nego polovičnim,
nevoljkim apelima u deset godina. Međutim, dok je kontaktnoj
skupini uspjelo sukobljene strane dovesti za pregovarački stol,
istodobno su tri jasno formulirana ultimativna zahtjeva britanskog
ministra vanjskih poslova Robina Cooka gotovo posve zaboravljena:
trenutna obustava borba, povlačenje srpskih specijalnih jedinica i
omogućavanje suradnicima međunarodnog suda UN-a da istraže
krvoproliće u Račku. Od toga do danas nije ništa ispunjeno.
Pripreme konferencije u Rambouilletu privukle su svu pozornost
međunarodne zajednice, dok se na Kosovu dalje ubija. O spremnosti
na kompromis dviju delegacija ne smiju se stvarati nikakve iluzije:
srpske i albanske pozicije su vrlo jasne i načelno nespojive. Na
jednoj strani zahtjev za državnom samostalnošću sazdan na pravu
samoodređenja naroda, na drugoj strani ustrajanje na
nepovrjedivosti granica i Kosovu kao integralnom sastavnom dijelu
Srbije. Između ta dva krajnja stava vrludaju koncepcije koje
kontaktna skupina želi nametnuti i na kraju provesti. Sukobljene
strane moraju prihvatiti model dalekosežne samouprave za Kosovo,
koja bi vrijedila za prijelazno razdoblje od tri godine, prije nego
što se odluči o konačnom statusu.
Albanska strana to tumači kao privremeno rješenje do neovisnosti.
Bez te opcije ne želi ništa odobriti. Beograd pak hoće odobriti samo
sporazum iz kojega je definitivno isključena neovisnost Kosova i
svako rješenje izvan Srbije, kako je to prošlog četvrtka potvrdio
srpski parlament, odbacivši istodobno svaku moguću intervenciju
NATO-a. Delegacije su dakle vrlo ograničene u svom mandatu za
pregovore u Rambouilletu.
Može se smatrati sigurnim da bi svako odstupanje od odluka srpskog
parlamenta od prošlog četvrtka, dovelo do odugovlačenja ili čak
neuspjeha pregovaračkog procesa. Zamisliva je i taktička igra oko
srpske i jugoslavenske instance, nakon što je jugoslavenski
Predsjednik, kojeg kontaktna skupina osobno poziva na odgovornost,
odluku s jugoslavenske razine demonstrativno premjestio na razinu
srpskog parlamenta.
Dosad poznate pojedinosti plana kontaktne skupine su prihvatljive.
Međutim, sve političke strukture kao sudstvo, uprava, policija
itd. ostaju puko slovo na papiru, dokle god njihova provedba ne bude
međunarodno zajamčena i nadzirana. Stoga posrednici moraju svaki
mogući kompromis povezati s opunomoćenjima za strukture
međunarodne kontrole. Organizaciji za europsku sigurnost i
suradnju, ali i NATO-u, namijenjena je središnja uloga u
implementaciji, iako Ujedinjeni narodi još nisu odobrili mandat za
slanje kopnenih trupa. Kosovo mora postati neka vrsta međunarodnog
protektorata, inače pregovori nemaju nikakve izglede da zaista
donesu mir cijeloj regiji. Recept iz Daytona, koji je Bosni donio
mir, iako hladni mir, mogao bi se uspješno primijeniti i u
Rambouilletu za Kosovo."
Pregled tiska
Uoči današnje konferencije o Kosovu, u francuskom gradu
Rambouilletu, u središtu pozornosti našega pregleda medija bit će
samo ta tema.
Tako list FREIE PRESSE iz Chemnitza piše: Ako promišljamo o
izgledima za uspjeh konferencije koja će trajati dva tjedna, tada
se ne trebaju očekivati brzi rezultati. Približavanje stajališta
obiju strana nisu na pomolu. S jedne strane, zahtjevi kosovskih
Albanaca za neovisnost o Beogradu, a s druge nastojanja Srba da
upravo svim sredstvima onemoguće neovisnost Kosova. Trenutna
početna točka za rješenje problema leži u strogoj autonomiji regije
i istodobnom očuvanju teritorijalnog integriteta SR Jugoslavije.
Međutim, čak ako se i postigne takav dogovor, to ne znači automatski
postizanje mira. Slanje međunarodnih snaga ostaje neizbježno.
Intervencija kao u susjednoj Bosni i Hercegovini je u zraku.
Postizanje uspjeha je obveza, za obje strane. I posljednja prilika
da bi se riješila kriza mirnim putem, piše FREIE PRESSE.
DARMSTAEDTER ECHO misli ovo: Kosovski Albanci, koji čine kompaktno
stanovništvo na vrlo jasno ograničenom geografskom prostoru uz
granicu s Albanijom, iskusili su da im država ne pruža zaštitu, već
da su za državu postali najveći neprijatelj. Je li u takvu slučaju
uopće zamislivo da se, primjerice putem referenduma, smije
zatražiti napuštanje neprijateljske države i sloboda, da se smije
autonomno organizirati i priključiti drugoj državi?
Nadregionalni dnevnik FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG o današnjem
početku konferencije u Rambouilletu primjećuje: Pojedini zapadni
političari preporučuju da se od Kosova napravi treća republika, uz
dosadašnju Srbiju i Crnu Goru. Međutim republici Crnoj Gori, koja
se trenutno sve više povlači, prijeti da pretrpi srbijanski nasilni
udar. Da li bi Kosovo trebalo na mjestu Crne Gore postati igračka
srbijanske moći? Tako pojedini promatrači na Zapadu dolaze do
zaključka da Kosovu jedino još pomaže odvajanje od Srbije. O tome se
u skoroj budućnosti ne treba odlučivati. Doduše, nije vjerojatno,
ali nitko ne može isključiti da će pod nadzorom zapadnih sila na
Kosovu doći - kako za Srbe tako i za Kosovske Albance - do donekle
prihvatljivih prilika. Ako bi se to ipak dogodilo, tada bi Kosovo
moglo ostati dio Srbije. U suprotnome odcjepljenje bi bilo
neizbježno. Zapadne sile to bi trebale ostaviti otvorenim, a ne
Srbima zauvijek i za sva vremena osigurati vlast nad Kosovom,
naglašava FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG i dodaje: U Rambouilletu
ne ostaje više mnogo toga za raspravu, jer su zapadne snage najveći
dio sadržaja privremenog rješenja za Kosovo već priopćile i Srbima
i kosovskim Albancima. Glavna riječ je autonomija. Srbija je to
prihvatila s odobravanjem i riječima kako autonomija Srbiji neće
zadavati glavobolju. I to je točno, ako se autonomija kao riječ
interpretira onako kako to čini Milošević. On je uvijek nijekao da
je Kosovu prije deset godina silom oduzeo autonomiju. Za Beograd je
regiment tlačenja na Kosovu od konca osamdesetih značio
autonomiju. Ovakvim umjetnim isprikama Srbija više neće mnogo
postići. Međutim, u Rambouilletu se mora biti spreman na sve,
zaključuje list FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG.
I na kraju, prenosimo što o konferenciji o Kosovu piše neovisni
francuski dnevnik LE MONDE: Ukoliko se na konferenciji prihvati
mirovni plan kontaktne skupine o stacioniranju međunarodnih snaga
na Kosovu, tada će te međunarodne postrojbe morati i otići na Kosovo
kako bi ga ispunile. Rusi su ovom načelu dali svoju suglasnost, ali
pod jednim uvjetom: da je Beograd s time suglasan, što se međutim do
dan-danas nije dogodilo. Oko ove točke teško je pronaći formulu -
što dakako vrijedi i za organizatore pregovora. Pogođeni - dakle
Srbi i kosovski Albanci - u pregovore ulaze s dijametralno
suprotnim pozicijama. Ako Srbi unatoč nazočnosti predstavnika OVK
dođu u Rambouillet, tada je Zapad postigao prvi uspjeh, koji je još
prije nekoliko dana bio više nego nesiguran. Međutim još je pred
svima ono najteže: postići dogovor u manje od 14 dana, bilježi
francuski LE MONDE.
(RDW)
INOZEMNI TISAK
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
7. II. 1999.
Talijanski Balkan
"(...)'Rambouillet i Dayton potpuna su suprotnost, ne samo po
povijesti i zemljopisu', objašnjava Dominique Mod'si, koji
upravlja francuskim instituom za međunarodne odnose i redovito
piše analize i komentare za Financial Times. 'U Bosni su Amerikanci
uzeli stvar u svoje ruke nakon što se Europa našla u šahu, na Kosovu,
naprotiv, oni su ti koji su pokušavali bez uspjeha. Europljani,
danas odgovorniji i manje razjedinjeni kazali su: 'Red je na
nama''. Hoće li uspjeti? Ne nedostaje optimizam volje, no svi
diplomati koji sudjeluju u mirovnim razgovorima koji su jučer
započeli pred vratima Pariza, već znaju da su na granicama svojih
mogućnosti.
Ovoga je puta čak i gore nego u Bosni, granica između pravde i
krivde, između progresa i reakcije, između prava i samovolje,
između 'dobrih i zlih', sve u svemu, još je slabija. Jasno,
Milošević, koji je 1989. ukinuo status autonomije koju je dao Tito,
jedan je od 'zločestih'. Prije godinu dana se upustio u divlju
represivnu kampanju protiv gerilaca i protiv albanskog
stanovništva Kosova.(...)
Neovisno Kosovo, u rukama albanske većine (ona čini 90 posto od dva
milijuna stanovnika) pokreće lančanu reakciju. Srbija bi bila
nadvladana savezom između Kosovara i Crnogoraca. Više se ne bi
mogla jamčiti koegzistencija Mađara i Rumunja u Vojvodini. No,
prije svega, u Makedoniji bi 750.000 Albanaca dobilo punomoć da
slijede trag svoje braće. Tada bi Grčka, koja nije dobro probavila
postojanje neke makedonske republike, mogla tražiti svoj dio
teritorija, polako bi udarni val dostigao i Bugarsku i Tursku.
Da ne spominjemo i Albaniju. Bivši predsjednik Sali Berisha,
odgovoran za slom zemlje, pokušava se očistiti iznoseći hipotezu o
okupljanju svog albanskog stanovništva u jednu veliku
državu.(...)
Domino efekt pokrenut tim albanskim nemirom bio bi tragičan za
Italiju, mogao bi pokrenuti pravi migracijski val, mnogo veći od
onoga gliserima i gumenjacima. To nije predviđanje zlogukih
proroka, već razumna analiza, koju su proveli najveći stručnjaci za
Balkan (uključujući i vojne koji djeluju na terenu) koje su u
Taormini okupili British Council i časopis LiMes. Stoga se ono što
se događa na Balkanu nas izravno tiče i mi se iz toga ne možemo
povući.
Sve europske zemlje podilaze žmarci kada čuju da se govori o
neovisnom Kosovu u kojemu bi odlučujuću ulogu imala skupina kao što
je OVK.(...)
Europa se nalazi u toj zbrci. S tom razlikom, od Bosne, da nije
nesložna u temeljnom cilju. Tada su Francuska i Njemačka gledale na
suprotne strane (prva prosrpska, druga prohrvatska). Danas su u
suglasju: traže značajnu autonomiju za Kosovu ne stavljajući u
pitanje granice. Kako bi se mir poštovao, svi, i Nijemci, već su na
raspolaganje stavili svoje postrojbe kako bi se napravila, ako bi
to bilo nužno za održanje mira, snaga od 30.000 ljudi. Još je
važnije ponašanje Velike Britanije, koja je preuzela obvezu raditi
s ostalim Europljanima, nakon čuvenog raskida u iračkom slučaju.
Najsretniji je ovim zaokretom francuski predsjednik Jacques Chirac
koji odavno 'višepolarnu diplomaciju' suprotstavlja igranju
šerifa koje Sjedinjene Države najviše vole.(...)
Ako Europa postaje subjekt vanjske politike i sigurnosti, djelima,
i ne gubeći se u bruxelleskim alkemijama, moći će razgovarati sa
Sjedinjenim Državama, lišena hirova malih sila koje se prave da su
ostale velike. Europljani znaju da bez američkog udjela nije moguće
riješiti veće međunarodne krize, nametnuti mir i zajamčiti
poštivanje sporazuma. Dvije tisuće američkih vojnika vrijedi više
od dvije tisuće europskih pješaka, ne zbog hrabrosti ili bolje
uvježbanosti, već zato što iza sebe imaju 'usamljenu
supersilu'.(...)", piše Stefano Cingolani.
'Na Balkanu vojnici, a ne bombe'
"'Ako bude trebalo donijeti odluku o slanju postrojba na Kosovo, i
mi ćemo poslati naše vojnike. Čak bi se mogli naći i u situaciji da
moramo osigurati istovremenu vojnu nazočnost na Kosovu i u
Albaniji, ako se stvore uvjeti za novu operaciju Alba. U Bosni i
Makedoniji, podsjetimo, već se nalazimo. Nismo velika sila, no tu
govorimo o vratima naše kuće: vjerujem da Italija treba biti
nazočna svaki put kad se na balkansko područje šalju međunarodni
vojni kontingenti'.
Dok u Rambouilletu počinje složena konferencija o miru na Kosovu,
Massimo D'Alema se sprema optutovati u Moskvu, i već radi na
putovanju u SAD početkom ožujka. U svojoj radnoj sobi u Palazzu
Chigi, u kutu u kojemu je izložen bareljef koji predstavlja
apostole Petra i Pavla kojega mu je poklonio Papa, predsjednik
vlade iznosi ocjene o talijanskoj vanjskoj politici, kandidaturi
Romana Prodija na mjesto predsjednika Europskoga povjerenstva i
stanju zdravlja gospodarstva.(...)
- Preselimo se na Balkan. U Rambouilletu sada započinju složeni
pregovori o miru na Kosovu. U pripremnom razdoblju se Europa
pokazala jedinstvenijom nego obično i sposobnom nametnuti svoje
argumente i prema Sjedinjenim Državama. Nalazimo li se možda pred
zaokretom prema željenom političkom licu eura?
= Sigurno se nalazimo pred pozitivnim razvojem. Sjetimo se anglo-
američkog bombardiranja Iraka. Tada se Europa nije uspjela
pokazati, ostala je podijeljena glede Engleza i sveukupno
skeptična spram odluke koja je djelovala nedovoljno razmotrena,
neoportuna i da ne vodi rješenju. Kazano je da nismo bili ni
obaviješteni, no u stvarnosti su Amerikanci već bili obišli
saveznike kako bi skupili stajališta tijekom faze krize koja je
započela odmah nakon povlačenja promatrača. I ja sam razgovarao s
Clintonom: osuda Sadama Huseina bila je zajednička, no glede
hipoteke za bombardiranja samo je London dao potvrdan odgovor. Taj
je događaj ostavio biljeg, podcrtao je slabo jedinstvo Europljana.
Kosovo, premda je stanje u mnogo pogleda drukčije, omogućava nam da
ispravimo smjer, pokazuje drukčiju sposobnost Europe da odredi
zajednička stajališta.
- Opcija bombardiranja ipak ostaje...
= Istina je. No treba uzeti u obzir da bi vojna akcija iračkog tipa
mogla imati sasvim drukčije posljedice, mogla bi pokrenuti novi
balkanski građanski rat. Meni se bombardiranja općenito ne
sviđaju, premda uviđam da su ponekad neizbježna. Nasmijala me buka
koju sam podigao kada sam potvrdio raspoloživost NATO-ovih baza u
Italiji: i mi smo NATO. No jasno da bi bilo bolje da politika riješi
probleme svojim instrumentima i da uporaba sile bude smatrana samo
krajnjim činom. U slučaju Kosova situacija bi se mogla
degenerirati, mogla bi značiti tisuće mrtvih i tisuće izbjeglica.
- Kako bi se spriječio takav scenarij, ostajete li Vi naklonjeni
razmještaju kopnenih postrojba na Kosovu?
= Jasno. Kazao sam i ponavljam da bi vojna akcija, ako se mora doći
do te krajnosti, kako bi se pokazala djelotvornom, podrazumijevala
i postrojbe na terenu. U tom bi slučaju Italija obavila svoj dio.
- Hoće li talijanski vojnici biti istovremeno razmješteni u
Albaniji i na Kosovu?
= U Albaniji ne isključujemo novu operaciju Alba, ponajprije ako
dođe do zaoštravanja stanja na Kosovu. Već smo iznijeli
pretpostavku vojne i humanitarne misije koja bi, među ostalim,
tamo, a ne u Italiji, trebala osigurati prihvat izbjeglica s
Kosova. Mi smo spremni, i zapravo se možemo naći u situaciji da
moramo osigurati istovremenu vojnu nazočnost na Kosovu i u
Albaniji. Osim toga, podsjetimo, da se već nalazimo u Bosni i
Makedoniji. I radi toga je nužna ozbiljna reorganizacija naših
oružanih snaga.(...)
- Papa je kazao da monopolarni svijet, s Amerikom kao jedinom
supersilom, nosi opasne neravnoteže. Slažete li se?
= Papa je u pravu i vjerujem da se i Amerikanci s tim slažu. Europa,
kao odgovorni partner, sposobna preuzeti i vojne odgovornosti, u
interesu je Sjedinjenih Država.(...)". Razgovor su vodili Massimo
Gaggi i Franco Venturini.
A REPUBBLICA
7. II. 1999.
Zamke i obećanja u dvoranama Rambouilleta
"Ista pozadina kao i za Mirovne konferecije 1919., dvorane starog
dvorca u okolici Pariza, gobleni, kristalni lusteri, sadreni
ukrasi, velika zrcala. I iste dvojbe koje se vuku od tada i koje ni
rambouilletska konferencija neće riješiti. Što je 'narod', što ga
razlikuje od etničke manjine, ima li, i unutar kojih granica, pravo
na samoodređenje. No osamdeset godina kasnije, kosovski Albanci
barem su dobili (na jedini način koji izaziva međunarodnu reakciju:
ubijajući i trpeći pokolje) pravo da sjede za stolovima za kojima su
nekada cijeli narodi dobivali ili gubili domovinu radi jedne crte
na zemljopisnoj karti. Godine 1919. nisu bili ni primljeni na
konferenciju koja je ponovno crtala unutarnje granice Mitteleurope
i Balkana nakon pada 'tamnica naroda', habsburškog i otomanskog
carstva. Radije se vjerovalo beogradskim ministrima koji su
jamčili da na Kosovu nema albanskog stanovništva, nego tek od
Turaka silom islamiziranih Srba. Prva Jugoslavija je, ipak, bila
obvezana prihvatiti, barem formalno, ono što sada zapadnjaci žele
nametnuti posljednjoj, onoj Miloševićevoj: pravo velikih sila da
se upleću u unutarnje stvari Jugoslavije 'kako bi zaštitili
interese stanovnika koji se od većine stanovništva razlikuju po
rasi, jeziku ili vjeri'.(...)
U međuvremenu se zapadnjaci konačno moraju odlučiti kojeg se
zakonskog načela drže u reorganiziranju teritorija bivše
Jugoslavije. Sama zapadnjačka diplomacija priznaje da je do sada
bila neuspješna, bez strategija i dosljednosti. Ishod: danas se
Kosovari pitaju zašto oni nemaju isto etničko pravo priznato
bosanskim Srbima, zatvoriti se u jednu etničku republikicu; a Srbi
sa svoje strane pitaju zašto 'etničko čišćenje' koje je Hrvatska
organizirala u krajini nije izazvalo reakciju koju je, međutim,
proizvela (okrutna) represija na Kosovu.
Zbrka pod nebom bivše Jugoslavije ostaje velika, no iz Rambouilleta
dolaze i velike novosti. Čini se da su glavne zemlje Europe naučile
jugoslavensku lekciju i da na konferenciju o Kosovu dolaze prilično
ujedinjene. U prethodnim jugoslavenskim gužvama gledala se tužna
predstava diplomacija od kojih je svaka nastojala utvrditi svoju
zonu utjecaja, u prvom redu prosrpska Francuska i prohrvatska
Njemačka, uz razorne efekte. Čini se da te iste državne uprave sada
svojem vlastitom računu pretpostavljaju opći interes, načelo: na
teritoriju povijesne Europe više nisu dopustiva masovna kršenja
ljudskih prava.(...)
Eto Europljana kako preuzimaju odgovornost i rizike operacije u
kojoj će Washington biti bitan partner, ali ne više i vođa,
pokretački pogon. Ako će biti na visini tog smjelog pothvata, u
Rambouilletu, gdje sigurno neće završiti kosovska kriza, mogla bi
početi Europa. Skica vanjske politike, prvi korak prema
zajedničkoj obrambenoj politici. I ova bi konferencija, izmišljena
u posljednji trenutak, postala, gotovo slučajno, povijesni
događaj.(...)", piše Guido Rampoldi.
LA STAMPA
7. II. 1999.
Prva intervencija NATO-a u nekoj suverenoj državi
"Kako god protekla ova konferencija, ona označava jednu temeljnu
etapu u povijesti NATO-a: počevši od Rambouilleta, od ovih
trenutaka, Atlantski savez postavlja temelje za svoju prvu vojnu
intervenciju u suverenoj zemlji.
To će se dogoditi na jugoslavenskom teritoriju, uz sve nepoznanice
kakve takav pothvat nosi. Neće se raditi o tome, kao u Bosni, da se
dovrši građanski rat, da se na noge postavi nacija spornog
identiteta, ovdje je riječ o slanju vojske unutar jednog suverenog
teritorija, za zaštitu jednog teritorija kojega nitko ne priznaje
neovisnim i kojega nitko, barem na riječima, ne zamišlja takvim.
Treba samo utvrditi hoće li se taj povijesni prodor, za Srbe
invazija, dogoditi prema sporazumu obiju strana ili kasnije, nakon
pokazivanja snage, čega se svi pribojavaju, no prema čemu se,
nošeni beskorisnim ultimatumima i lažnim izjednačavanjima, sve
kreće.
Temelj za raspravu je plan kojega su u petak u Londonu sastavile
zemlje članice kontaktne skupine: nacrt o kojemu se, kao što
stavlja do znanja američki State Department, barem u osamdeset
posto njegova dijela 'ne može pregovarati'.(...)
Američki je Dayton zaustavio pokolje, no od tada je uzaludno
pokušavao sagraditi model suživota i još je danas tamo vezao
desetine tisuća vojnika, postavljenih da čuvaju vječno krhak mir.
Onima koji nastoje naći drukčiji model, republikanski senator Bob
Dole, kandidat na američkim predsjedničkim izborima, jučer je,
preko 'New York Timesa', objasnio smisao stvari. Prema njemu, 'Bez
američkog vodstva i bez primjene američkih načela, mogućnosti
nalaženja trajnog sporazuma su slabe. Naši europski prijatelji
imaju povijesne predrasude koje ih sprječavaju da budu pošteni
posrednici'.
Eto, dakle, prave prirode pariške konferencije, jučer otvoreni
pregovarački stol, više no što je pregovarački, mjesto je sraza
triju rigidnosti. 'Uzmi ili ostavi' načela nametnutog od
međunarodne zajednice; odbijanja Srba i same zamisli da se susretnu
s 'teroristima' iz OVK-a; izjava albanskih predstavnika prema
kojima se bez OVK-a neće napraviti niti jedan korak.(...)", piše
Giuseppe Zaccaria.
ŠPANJOLSKA
EL MUNDO
7. II. 1999.
Kapitalizam po Sorosu
"Svjetski gospodarski forum, sastanak na vrhu u Davosu, izgubio je
sav onaj glamur kojim je bio okružen u prvim godinama održavanja.
Mali alpski grad u kojemu se svijetu prvi put prikazao plavi mladić
s naočalama imenom Bill Gates, to mjestašce puno iznenađenja u koje
su rado odlazili bankari, veliki poduzetnici i političari iz svih
država kako bi pokazali svoju oštroumnost, govoreći s govornice,
ili jednostavno svoju moć, pojavljujući se tamo, sada je postalo
dosadno mjesto na kojemu nitko ne odstupa od dnevnog reda i na koje
mnogi nisu došli, uz prilično glupe izgovore.
No, čak i ovako, betonski blok bez kutova koji se rabi kao
konferencijski centar i mjesto sastanka Svjetskoga gospodarskog
foruma i dalje je pun stotina novinara koji svoje izdavače i
radijske ili televizijske postaje moraju uvjeriti da na put u
zemlju snijega nisu išli samo zato da bi mogli skijati.
Ta činjenica, širenje onoga što se tamo govori po cijelome svijetu,
ono je što i dalje navodi mnoge važne poslovne ljude i političare da
se suoče s neudobnošću i hladnoćom koji ih očekuju na zaleđenim
vrhuncima švicarskih Alpa.
Prošloga ponedjeljka za zvjezdani nastup bio je zadužen financijer
George Soros. Najpoznatiji špekulant kugle zemaljske, čovjek koji
raspolaže svotama većim od 3 bilijuna peseta i čije se osobno
bogatstvo procjenjuje na više od 3 milijarde dolara, posebno
privlači predstavnike medija. A njegovi govori obično nisu dosadni
nazočnima. Govori jasno, ide do pojedinosti i zna si priuštiti
luksuz kritiziranja vlada, Međunarodnog monetarnog fonda te zna
kako šibati neprimjerenost kapitalističkog sustava.
Soros nije razočarao. Zatražio je pomoć za spašavanje Brazila od
upada u slijepu ulicu, a lagano je ošinuo i momke Michela Camdessusa
(direktora MMF-a, op. prev.): 'Sve što se moglo loše učiniti,
učinjeno je loše', mudro će Soros.
Drski mađarsko-američki multimilijunaš postigao je svoj cilj. U
utorak su sve velike novine Europe, Azije i Amerike njegove savjete
stavile u naslove članaka.
Istoga dana, dok je Soroseva fotografija obilazila svijet,
brazilska je vlada donijela odluku o smjenjivanju guvernera
središnje banke Francisca Lopesa, imenovanoga tri tjedna ranije,
te o imenovanju na tu dužnost Arminia Frage, ekonomista školovanog
u SAD-u koji već sedam godina radi za Soros Asset Management u New
Yorku, a radi se o jednom od fondova koje nadzire spomenuti magnat.
'Špekulantov zaposlenik na čelu Brazilske banke!' To je kao kad
biste kokošinjac povjerili na čuvanje lisici, pobunila se
brazilska ljevica čim je vijest objavljena.
Sumnje da je Soros povlašten i da zna neke tajne informacije o
mjerama koje bi mogla donijeti brazilska Središnja banka, o čemu su
govorili neki stariji i ugledni burzovni mešetari, dva dana kasnije
pretvorile su se u savršeno jasnu istinu. Čak i sam brazilski
ministar gospodarstva Pedro Malan potvrdio je da je Fraga odlučio
uskladiti svoju službu u Sorosevom fondu u New Yorku s
'neformalnim' predsjedanjem na čelu gospodarske ekipe brazilske
vlade.
Fragino imenovanje odmah je donijelo rezultate. U četvrtak je
objavljeno sklapanje sporazuma između MMF-a i brazilskog ministra
gospodarstva. Smanjivanje deficita bit će veće od predviđenoga, a
inflacija će ostati ispod 10 posto. Istina, gospodarski će rast
biti manji, povećat će se nezaposlenost, a kamatne će stope ostati
na 39 posto.
Da Brazil nije želio popiti čašu koju mu je ponudio MMF (Lopesov
odlazak iz Središnje banke uzrokovan je njegovim opiranjem
primjeni MMF-ovih gorkih lijekova), sada bi morao popiti čašu i
pol.
A Soros je opet došao na svoje. U stvari, upravo politika MMF-a,
koju ovaj neprestano kritizira u posljednjih nekoliko godina,
njemu najviše koristi dok posluje na tržištu.
Tvrde mjere usklađivanja jamče zapravo da države mogu sanirati
svoje financije, a banke-kreditori istodobno su sigurne da će im
vratiti te kredite. Drugim riječima, pomoć MMF-a na kraju završava
u džepovima banaka ili ustanova koje su posudile taj novac, a takva
je i Soroseva. Ako te ustanove vide da su im ulaganja sigurna,
nastavit će ulagati, a to će donijeti više radnih mjesta, više
bogatstva i omogućit će da neka država uravnoteži svoj proračun.
Ali tako dugo dok se sve to ne dogodi, dio stanovništva ostat će bez
posla i gladovat će. Tvrtke prestaju biti konkurentne zbog visokih
kamatnih stopa, a pad unutarnje potrošnje na kraju upropaštava
gospodarstvo koje se već nalazi u dubokoj recesiji. MMF-ove formule
mogu donijeti rezultate, ali uvijek po cijenu osiromašivanja onih
najsiromašnijih.
Ono što se čini nevjerojatnim jest da mnogi Sorosa i dalje smatraju
suvremenim Robinom Hoodom koji se globalizacijom gospodarstva
koristi za zarađivanje novca koje potom ulaže u dobrotvorne svrhe.
Kažu da Soros, koji se smatra sljedbenikom Karla Poppera, čiji je
student bio na London School of Economics, polovicu svojih
godišnjih prihoda (50 milijarda peseta) daje u dobrotvorne svrhe.
Njegove zaklade rade u nekim državama bivšeg Istoka, a u SAD-u ima
zaklade koje nastoje postići ukidanje kažnjavanja korištenja
marihuane u medicinske svrhe.
Unatoč tome, Soros je najstrašnije lice razvoja svjetskoga
kapitalizma. Zbog njegovih vragolija funta je ispala iz Europskog
monetarnog sustava. Njegov stručni špekulantski nos donio mu je
goleme zarade od kupovanja 1 posto vlasništva BCH-a koji je
nekoliko mjeseci kasnije prodao i dobio četiri puta više novca nego
što je uložio.
Ali nije to ono najgore. Njegov munjeviti napad na malezijski
ringit uzrok je krize koja se na azijskom jugoistoku pojavila u
jesen 1997. Stotine tisuća ljudi spalo je na prosjački štap. Vlade
su uzdrmane, došlo je do uličnih sukoba, represije te ukidanja i
onih najmanjih sloboda koje su neke države te regije još imale.
Nije važno kako rabi svoj novac i bavi li se u slobodno vrijeme
filantropijom. Njegovo se bogatstvo temelji na siromaštvu stotina
tisuća ljudi koji nikada neće imati prigodu čitati djela Karla
Poppera niti će moći uživati u pogodnostima otvorenoga društva.
Slobodno tržište, da bi bilo realno, mora ispunjavati određene
norme, pravila igre koja su još nužnija u globalnom okruženju, gdje
virtualne transakcije stotina milijuna dolara mogu porušiti
gospodarstva tzv. 'novih gospodarskih divova'.
Gospodarstvo slobodnoga tržišta mora se razvijati istodobno s
demokratskim političkim oblicima kako bi moglo funkcionirati i
djelotvorno raspolagati sredstvima. Država nije zapreka, nego
jamac sustava, budući da sprječava nametanje zakona jačega. Na
kraju krajeva, na tržištu se bira, a potrošači se odlučuju za ono
što je najbolje.
Soros je iskoristio nepostojanje međunarodnog dogovora o
reguliranju protoka kapitala i obogatio se. Njegova moć i njegove
metode nespojive su s demokratskom koncepcijom globalnoga
gospodarstva", piše Casimiro Garcia-Abadillo.
Svijet pozorno gleda što će se dogoditi u Rambouilletu
"'Molim Vas da omogućite pobjedu snagama života nad snagama smrti.
Svijet Vas s očekivanjem promatra'. Bio je elokventan francuski
predsjednik Jacques Chirac pri svojem pozdravnom govoru
predstavnicima srpske vlade i glavnim albanskim formacijama, među
kojima je bila i Oslobodilačka vojska Kosova, koji su se jučer
sastali u Rambouilletu na poziv kontaktne skupine (SAD, Velika
Britanija, Francuska, Njemačka, Italija i Rusija).
No, perspektive nisu nimalo privlačne. Beograd ne prihvaća
dovođenje u pitanje njegova suvereniteta na Kosovu. Priština traži
neovisnost. Teško je postići kompromis kod toliko suprotnih
stavova.
Unatoč tome, ima mjesta za nadu. I zapadne sile i Rusija vide svoj
interes u gušenju požara na Balkanu, a raspolažu moćnim sredstvima
za stvaranje pritiska. Srpski ustupak u obliku velike autonomije za
Kosovo, čija bi se provedba mogla - i morala - provoditi uz pomoć
jakih snaga NATO-a, jedino je rješenje koje bi moglo uroditi
plodom. Jasno, nijedna od strana ne bi bila potpuno zadovoljna, ali
nijedna od strana ne bi morala već u početku odbaciti taj
prijedlog.
No, za sada je taj cilj još jako daleko. Tek što je počela
konferencija, u Prištini je eksplodirala bomba od koje su tri osobe
poginule, a njih nekoliko je teško ranjeno, što je najbolji
pokazatelj na koji način jedna od strana gleda na početak
konferencije u Rambouilletu", stoji u uvodniku lista.
Opet Milošević
"Loše je započelo i teško da će dobro završiti, ali nitko ne može
kritizirati te napore. Bolje je činiti nešto, makar i prekasno,
nego i dalje držati prekrižene ruke dok se na Kosovu povećava broj
mrtvih i prognanih.
To je sukob u kojemu nema brzog i čudotvornog rješenja. S primirjem
od tri godine, 20 do 30 tisuća NATO-ovih vojnika koji će ga
nametnuti, održavanjem slobodnih lokalnih izbora za manje od
godinu dana i novom lokalnom policijom koju neće nadzirati Beograd
te stvarnim razvojačenjem, kao glavnim točkama mirovnoga plana
koji je stavljen na stol, rješava se jedan problem, ali ostaju
neriješeni još mnogi.
Kakav će mandat imati NATO-ove snage? Koje će ovlasti imati lokalne
ustanove? Koliko vojnika i policajaca (i gdje će oni biti) može i
dalje imati Srbija? Je li moguće i poželjno da NATO izvede
intervenciju bez sudjelovanja američkih kopnenih snaga? Mogu li se
prihvatiti četiri uvjeta koje je Bill Clinton postavio za tu
intervenciju?
I, što je najteže, ostavljaju li se vrata za postizanje neovisnosti
poslije trogodišnjeg razdoblja, zatvaraju li se ta vrata, ili sve
ostaje u zraku?
Za Srbiju, Rambouillet je početak kraja. Za kosovske Albance,
početak dugoga procesa. Nijedna od strana nije spremna odreći se
svoga konačnog cilja. Za prve - integriranje Kosova u Srbiju, za
druge - neovisnost.
Bez nove francusko-britanske solidarnosti zapećaćene u Saint-
Malou i bez reforme NATO-a dogovorene u Berlinu 1996., koja je
omogućila stvaranje europskog zapovjednog lanca u Atlantskome
savezu, mirovni plan koji je predstavljen bio bi nemoguć.
Europa je svoju zajedničku vanjsku i obrambenu politiku prokockala
u Zaljevu i u Bosni, i neće je imati do kraja devedesetih godina. Na
Kosovu joj se pruža nova prigoda. Ako propadne, SAD će opet biti
jedini spasilac brodolomaca.
Milošević, glavni krivac za sve balkanske nesreće, započeo je
karijeru ukidajući autonomiju Kosova i Vojvodine 1989. Albanci su
bili jako strpljivi. Da ih u Daytonu nisu ignorirali, vjerojatno bi
se izbjegao ovaj rat, a konferencija u Rambouilletu ne bi ni bila
potrebna.
Kasno je sada za jadikovke. Dayton nas je mnogo toga naučio, i
dobroga i lošega. Milošević ne odgovara bez primjene sile, ali se
sila neće zaustaviti bez njegova sudjelovanja. Ako je shvatio da mu
preostaju samo još dvije mogućnosti, izgubiti Kosovo u ratu ili
izgubiti ga u miru, sudjelovat će. Ako nije, nastavit će ubijati i
polako izvoditi vlastito samoubojstvo", piše Felipe Sahagun.
EL PAIS
7. II. 1999.
'Dolarizacija' Latinske Amerike
"Poslije uvođenja eura i najavljenih planova država ASEAN-a da
uvedu zajedničku valutu, ta se zamisao preselila i u Latinsku
Ameriku. Malo nakon što je brazilski predsjednik Fernando Henrique
Cardosu dopustio pad reala, njegov argentinski kolega Carlos Menem
predložio je stvaranje zajedničke latinskoameričke valute koja bi
bila povezana s dolarom. Čini se da se ostvaruje hipoteza zamjenika
Međunarodnoga monetarnog fonda Stanleya Fischera, da se zbog
nestabilnosti na financijskim tržištima svijet nužno mora okrenuti
stvaranju velikih regionalnih valuta.
Najava u Argentini ima isti ton, ali se mora drugačije čitati. Ne
zna se radi li se o stvaranju autonomne valute za Latinsku Ameriku
(točnije, za Mercosur - Argentinu, Brazil, Urugvaj i Paragvaj) ili
o 'dolarizaciji' tih gospodarstava (zajednička valuta koja bi
nastala na temelju nestanka lokalnih valuta, počevši od
argentinskog pesa, a zamijenio bi je dolar).
Prvu inačicu podupire predsjednik Međuameričke banke za razvoj
Enrique Iglesias, budući da bi to značilo veću koordinaciju
gospodarskih politika država Mercosura. Naprotiv, 'dolarizacija'
je mnogo zamršeniji i dugotrajniji plan rješavanja problema koje
treba riješiti vrlo brzo.
Monetarni režim u Argentini, 'currency board' (još ne postoji opće
prihvaćeni prijevod na španjolski jezik) koji se sastoji u čvrstom
tečaju pesa u odnosu na dolar (jedan prema jedan) bila je politička
odluka motivirana mnogim godinama hiperinflacije. Vlasti su
zaključile da su troškovi monetarne neodgovornosti viši od koristi
posjedovanja neovisne valute.
Od tada svaka gospodarska politika peronista na vlasti temelji se
na održavanju toga odnosa prema dolaru. S namjerom da se
gospodarstvo 'dolarizira', Argentina pokušava uvjeriti tržišta, u
ovoj zamršenoj konjunkturi kojom dominira brazilska kriza, da ni na
koji način ne namjerava devalvirati valutu te sprječava bijeg
kapitala u strahu od devalviranja. Menem je alergičan na mogućnost
ponavljanja Cardosova pokusa, kad je ovaj, i nakon što je dva puta
rekao da real neće devalvirati, na kraju morao podnijeti njegov
neizbježan pad. (...)
Protivnici 'dolarizacije' su oni koji drže do suverenosti (iako se
danas dolar u Argentini koristi isto toliko, ako ne i više, koliko i
peso). Jasno im je da na taj način državna uprava gotovo u
potpunosti gubi mogućnost vođenja monetarne politike i utjecanja
na financijski sektor, toliko važan u gospodarskom životu države.
Isto tako, 'dolarizacija' bi ograničila mogućnosti stvaranja
jedinstvene regionalne valute, osim ako i ona prihvati formulu
'dolarizacije'.
Stvaranje jedinstvene latinskoameričke valute zahtijeva proces
usklađivanja povezanih gospodarstava, kao što smo morali učiniti i
mi u Europi. Morat će još proteći dosta vremena kako bismo saznali
je li Menemova inicijativa pokusni balon, prije svega obrambena
mjera pred zarazom pada reala, ili strateška operacija koja bi
povećala mogućnosti stvaranja svijeta s trima velikim valutama:
eurom, dolarom i jenom", piše Joaquin Estefania.
FRANCUSKA
LIBERATION
6./7. II. 1999.
Četiri ključna sudionika pregovora. Vrlo opasan izazov 'Europskog
Daytona'
"Čini se da će posao biti težak, u što nitko ne sumnja, počev od
Huberta Vedrinea. Supredsjedatelj konferencije o Kosovu, zajedno s
britanskim kolegom Robinom Cookom, kaže za sebe da je više
'odlučan', nego optimističan. 'Odmah u početku, najteže će biti
pomiriti nepomirljivo', priznaje Amerikanac Christopher Hill koji
će biti glava pregovora, uz Austrijanca Wolfganga Petriča koji
zastupa Europsku uniju i Rusa Borisa Majorskog.
No Europljani se u Francuskoj ovaj put ne zadovoljavaju hotelskom
diplomacijom nudeći dvorac Rambouillet. Pariz i London potaknuli
su ovaj 'forcing diplomatique' koji je praćen strogim vremenskim
rasporedom i prijetnjama objema stranama, namećući takvu
strategiju američkoj vladi koja je nakon zadnjeg ultimatuma
Slobodanu Miloševiću sklona zračnim napadima. To je neka vrsta
'europskog Daytona'. U toj vojnoj bazi zrakoplovnih snaga SAD-a u
Ohiu, u studenome 1995. potpisani su mirovni pregovori o Bosni,
kojih je Washington bio pravi tvorac. Ovaj put će Europa biti u
prvom planu ili barem koliko i Amerikanci. Postupak će biti isti:
pregovori iza zatvorenih vrata sve dok se ne postigne sporazum.
Isposnički hotel Hope u Daytonu s konferencijskim dvoranama
nagrđenim nježnim imenima poput 'B 29 leteća supertvrđava' i niskim
prelijetanjem zrakoplova, podsjećali su Bošnjake, Hrvate, a
ponajprije Srbe, na stvarnost NATO-ovih vojnih prijetnja. Pozlate
dvorca Rambouilleta stvaraju sasvim drugačije ozračje, iako su
predstavnici međunarodne zajednice jednako odlučni.
Jedinstvo 'kontaktne skupine' (SAD, Francuska, Velika Britanija,
Njemačka, Italija i Rusija)koje naglašavaju diplomati, postignuto
je glede 'visokog stupnja samouprave' za Kosovo. No hoće li ono
odoljeti mogućnosti pravog rata protiv Beograda, ili drugim
mjerama, ako pregovori ne uspiju zbog pretjeranih zahtjeva
albanskih ekstremista? Za razliku od Bosne koja je doživjela
četvorogodišnji rat, junaci na Kosovu nisu iscrpljeni, a dobar dio
OVK-a još je uvjeren da ih nakon borbe očekuje pobjeda i
neovisnost.
Ipak, Rambouillet znači preokret u sukobu u kojemu se međunarodna
zajednica ponovno čini nemoćnom. Pokušaji 'preventivne
diplomacije' Francuza i Nijemaca već godinu dana ne daju nikakve
rezultate. Prve prijetnje Zapada nakon sukoba u proljeće nisu bile
uvjerljive. K tome, one nisu reagirale na veliku protuofenzivu koju
je u kolovozu Beograd pokrenuo protiv OVK-a, koji je preuzeo nadzor
nad polovicom pokrajine. Ovi ekstremisti, borci za neovisnost,
osvjedočeni pristaše velike Albanije, ulijevali su strah i još to
čine. Bile su potrebne slike izbjeglica i stradalih u pokoljima,
kao u Gornjem Obrinju da bi se u listopadu pokrenula NATO-ova
mašinerija. Sporazum između Slobodana Miloševića i Richarda
Holbrookea, bivšeg posrednika u Daytonu, omogućio je povratak
izbjeglica i dolazak dviju tisuća OESS-ovih promatrača. Sporazum
će slabiti sa svakim izazovom i izgredom. Represija se nastavila.
Pokolj u Račku gdje je ubijeno četrdeset i pet Albanaca ponovno je
pokrenuo javnost, obvezujući zapadne prijestolnice da dublje
promisle o svome djelovanju. Kao i u Bosni pet godina ranije,
dinamiku je pokrenula Elizejska palača. Pariz i London su se
očitovali za općenitiju strategiju, spojivši diplomaciju i snagu,
kako bi se izbjegli napadi koji bi samo otežali stanje. Politički
okršaj u NATO-u između Washingtona i Europljana trajao je nekoliko
dana. Francuzi i Britanci izjavili su da su spremni poslati kopnene
snage za provedbu mirovnog sporazuma, bez Washingtona, ali uz
njegovu suglasnost i u sklopu NATO-a. Nijemci i Talijani pošli su za
njima. Taj nečuveni potez u svezi sa sigurnošću i obranom, znači
pravi skok Europljana kada je riječ o počecima zajedničke vanjske
politike", piše Marc Semo.
BELGIJA
LE SOIR
6. II. 1999.
Operacija za spašavanje europske obrane
"Mirovnom operacijom na Kosovu, Europljani su preuzeli vodstvo na
dvama područjima, diplomatskom i vojnom. Pridruže li se Amerikanci
i Rusi, pregovori u Rambouilletu održat će se pod francusko-
britanskim predsjedanjem. A bude li nakon toga trebalo rasporediti
snage na terenu, Englezi i Francuzi osigurat će glavninu snaga i
svoje zapovjedništvo. Izazov znatno prelazi granice Balkana.
Tako se očituju na djelu inicijativa britanskog premijera Tonyja
Blaira s europskog susreta na vrhu u Poertschachu u listopadu
prošle godine i francusko-britanska izjava iz Saint-Maloa od 4.
prosinca o europskoj politici obrane. Ubrzo dolazi do dvostrukog
političkog razvitka. U trenutku stupanja na snagu sporazuma iz
Amsterdama, 'zajednička vanjska politika i politika obrane' (PESC)
Europske unije dokazuje se prvom većom operacijom. A gotovo tri
mjeseca prije NATO-ova susreta na vrhu u Washingtonu, 'europski se
identitet obrane u sklopu NATO-a' vrlo jasno potvrđuje. U novom
strategijskom konceptu Saveza odrazit će se provjera zbiljnosti i
vjerodostojnosti u bitnom sučeljavanju sa SAD-om.
Prošle su jeseni London i Pariz preuzeli na sebe organiziranje
'snaga za izvlačenje' OESS-ovih verifikatora na Kosovu: pod NATO-
ovim kišobranom, ali sastavljenih od francuskih, britanskih i
njemačkih postrojba, bez Amerikanaca i pod zapovjedništvom jednog
Francuza.
Snage za očuvanje mira na Kosovu koje se procjenjuju na približno
trideset tisuća ljudi, dođe li do sporazuma između sukobljenih
strana, činili bi ponajprije Britanci (8000), Francuzi (6000 i
nosač zrakoplova), Nijemci (3000) i drugi Europljani. S dvije do
četiri tisuće ljudi, Amerikanci bi imali tek sporednu ulogu, osim
na području zračne obrane i obavješćivanja. Operacija bi se
najverojatnije vodila pod britanskim zapovjedništvom. Bila bi to
premijera iz više razloga.
Za razliku od iskustva iz Bosne, ovaj put Europa pruža pomoć
američkoj politici - sporazum koji je u Beogradu s mukom postigao
Richard Holbrooke osuđen je na propast. Osim toga, Europa daje do
znanja da je spremna sama djelovati ne bude li ju Washington
slijedio. A Njemačka sada nudi svoj prinos, bez gorčine. Lijepa
naknada za Dayton gdje su Europljani bili nevažna veličina.
Odjednom, Amerikanci su zbunjeni, sretni što vide da Europa napokon
preuzima svoj dio tereta, ali i zabrinuti zbog gubitka vodstva.
Bijela kuća sada pokušava uvjeriti Kongres da treba uskočiti u vlak
koji je krenuo. Ona je također preskočila važan psihološki i
politički prag, prvi put prihvativši da američke postrojbe mogu
biti pod operativnim zapovjedništvom koje nije američko.
Na putu je ostvarenje nove ravnoteže. No opasnosti su velike koliko
i ambicije. Ne uspije li, Europa zacijelo dugo neće imati takvu
priliku da pokaže kako može opstati kao političko-vojna sila
suočena s onim što francuski ministar Hubert Vedrine zove američka
'supersila'", kaže se u napisu Pierrea Lefevrea.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
6. II. 1999.
Francuska će teško prodati obuzdavanje američke moći
"Za zemlju čija politička estetika odbacuje neumjerenost,
Francuska možda pretjeruje u kampanji osvajanja svjetske potpore
za obuzdavanje američke unilateralnosti", piše John Vinocur.
"Inicijativa ovisi o dokazivanju da Sjedinjene Države, protiv
volje međunarodne zajednice, djeluju u vlastite svrhe.
U tjednu kad je ministar vanjskih poslova Hubert Vedrine održao
govor i dao intervju o američkoj prevlasti - definirajući
Sjedinjene Države kao 'hipersilu' čije je zlouporabe potrebno
uravnotežiti predanošću svim drugim metodama, strategijama i
taktikama obuzdavanja - dokazi su, gotovo ironično, bili drugdje.
S jedne strane, postojala je možda opravdana francuska pritužba da,
na prijelazu stoljeća, Amerikanci imaju previše moći za dobro
ostatka svijeta. S druge, bila je tu stvarnost da su Amerikanci
francusko-britanskom vodstvu uglavnom predali zapadni pokušaj
dovođenja mira na Kosovu u pregovorima koji u subotu započinju u
Rambouilletu.
Jukstapozicija je istakla neskladno visok ton francuske kampanje.
Ona drži da svijet, prema g. Vedrineu, sad mora rješavati jedan
središnji sukob, i postavlja Sjedinjene Države protiv svih drugih,
zbog interesa koji nisu samo politički, 'ekonomski, monetarni,
pravni, audiovizualni, jezični, kulturni' već se tiču i mentalnog
identiteta'.
Ako je početak kosovskih pregovora imao veze s unilateralizmom,
činilo se da se on djelomično odnosi na umjereniju analizu
njemačkog ministra vanjskih poslova Joschke Fischera, koji je
rekao da je unilateralizam, ako postoji, prvenstveno rezultat
europske neodlučnosti.
Tu je i druga očita nedosljednost.
Ako postoji proturječje u francuskoj želji da žigoše američku moć
kao jednu od velikih briga svijeta, ono bi moglo biti u tome što
možda najstvarnija prijetnja francuskom identitetu ne dolazi od
Sjedinjenih Država nego od europske integracije.
Francusku dvojbu čini to što izgradnja Europe ne samo da zahtijeva
odbacivanje suvereniteta, već i prihvaćanje francuske budućnosti
kao jednog glasa u zboru zemalja koje pokazuju malo sklonosti da
prihvate francusku politiku kao svjetlo koje vodi Europu.
Protiv svojih nagona, Francuska bi mogla uvidjeti da njezin
sadašnji misionarski pristup Sjedinjenim Državama učvršćuje taj
otpor. Jednako često kao što smatraju američku politiku spornom,
francuski susjedi vjerojatno neće biti zadovoljni francuskom
vizijom koja američku moć i nepostojanje potrebne protuteže smatra
'glavnom činjenicom današnjeg globalnog svijeta'.
Njemački političar, često kritičan prema navikama i metodama
Sjedinjenih Država, odbacio je francuski pristup, rekavši da on,
zapravo, predstavlja globalni gaullizam. On je izjavio da su
Francuzi zaglibili u statičnom shvaćanju globalne politike koja je
rastavljena od stvarnosti nastajućih regija i opsjednuta
nacionalnim žigosanjem. On je to nazvao zastarjelim.
Ono što se također činilo pretjeranim bio je francuski pokušaj da
ozakoni i dade neku vrst križarskog značaja pothvatu uvjeravanja
drugih zemalja da se moraju povezati (u 'zajednički suverenitet',
kao što je rekao predsjednik Jacques Chirac) radi suprotstavljanja
američkoj moći. U stilu Marka Aurelija koji izlaže načela za
političku akciju, ili Che Guevare koji sa Sierra Maestre definira
revolucionarnu bitku, g. Vedrine je ponudio pet uputa, a g. Chirac
sedam maksima za taj zadatak.
G. Vedrine je naveo, među ostalim, da je potrebno imati čvrste
živce, ustrajnost i pripremiti se politički, institucijski i
mentalno za 'trenutak kad će Europa imati hrabrosti otići dalje'.
Prva maksima g. Chiraca, predložena za povelju novog međunarodnog
poretka koju bi prihvatila UN-ova Glavna skupština, pozvala je na
'isključivanje unilateralističkih sklonosti' - ljudski prioritet
koji je on stavio ispred jednakosti, solidarnosti, različitosti,
opreza, slobode i snošljivosti.
G. Vedrine je bio oprezniji u procjeni koliko francuska inicijativa
ima izgleda. 'Bitna je stvar', rekao je on, 'da krećemo s pravom
dijagnozom i da se aktiviraju prave poluge.' To baš nije sigurno."
5. II. 1998.
Srpskom novinaru prijeti zatvor zbog pisanja o malom pokvarenom
ratu
"Dejan Anastazijević srpski je ratni izvjestitelj koji se na prvi
pogled nalazi u bezizlaznoj situaciji: obje strane u kosovskom
sukobu misle da je savršena zmija, a sad ga njegova vlastita vlada
želi optužiti za zločin izvješćivanja o zločinu", piše Terence
Sheridan.
"Kao zaposlenik neovisnog beogradskog časopisa 'Vreme', g.
Anastazijević je prvi novinar od Titova komunističkog razdoblja
kojemu prijeti optužba po mutnom članku kaznenog zakona.
On je ovoga siječnja na svoje iznenađenje otkrio da bi mogao biti
optužen za 'širenje dezinformacija i uznemirivanje javnosti' zbog
članka koji je prošlog ožujka napisao o malom pokvarenom ratu u
južnoj srpskoj pokrajini Kosovo, gdje se Albanci pod vodstvom
pobunjenika OVK-a bore za neovisnost.
'Pretpostavljam da ovo pokazuje kako su kotači pravde veoma, veoma
spori', izjavio je g. Anastazijević, tridesetšestogodišnji
oženjeni Beograđanin i otac šestogodišnje kćeri.
No on ipak napreduje. Osim svog posla u 'Vremenu', Anastazijević
radi kao honorarni suradnik časopisa 'Time', prevodi za zapadne
novinare i piše kolumnu u albanskim novinama 'Koha Ditore'.
Članak koji mu je donio probleme, objavljen u 'Vremenu' pod
naslovom 'Krvav vikend u Drenici', govori o 25 Albanaca koje je
ubila srpska policija. 'Naši su dečki jednostavno podivljali',
naveo je g. Anastazijević riječi svog policijskog izvora. Albanci,
uključujući 79-godišnjeg čovjeka i trudnicu, ubijeni su u svojim
domovima ili dvorištima. (...)
U istražnom postupku sudac je upitao novinara: 'Zašto ste išli
tamo?' Donekle smeten, novinar je odgovorio: 'To je moj posao. Ja
sam novinar. Pišem vijesti. A to je bila vijest.'
Bude li optužen i proglašen krivim, mogao bi dobiti tri godine
zatvora, iako pravni stručnjaci tvrde da najvjerojatnije neće
dobiti više od uvjetne kazne.
U međuvremenu vlada, s nesavladivim samopouzdanjem, svakog tko se
ne slaže s njezinom politikom u osiromašenoj pokrajini optužuje da
je izdajnik ili lakovjerni suradnik CIA-e koja želi 'da nam oduzmu
Kosovo.' (...)
Ironično je što Anastazijevića, koji je izvijestio o prvom masakru,
od pisanja o posljednjem nije spriječio neki srpski nacionalist već
američki veleposlanik. William Walker, čelnik kosovske
verifikacijske misije, koja promatra takozvani prestanak vatre, ne
dopušta srpskim novinarima da se priključuju verifikatorima jer im
ne može jamčiti sigurnost. A ni drugi to ne mogu. Seoski Srbi
smatraju novinare izdajnicima dok ih mnogi Albanci smatraju
špijunima, što otežava posao onim Srbima koji se bave
'uznemiravanjem javnosti'. (...)
Prije četiri mjeseca, također u zapadnom Kosovu i nešto izvan
glavne ceste, pobunjenici su uhvatili g. Anastazijevića i držali ga
na nišanu. 'Ispitivali su me devet sati, a jedno od pitanja koja su
ponavljali bilo je 'Zašto si ovdje?' Na sreću, g. Anastazijević je
bio u društvu Jonathana Landaya iz 'Christian Science Monitora',
koji je odbio otići dok nisu pustili i g. Anastazijevića.
'Neću to opet učiniti', izjavio je g. Anastazijević. 'Putovat ću
samo ako znam da je cesta slobodna i da nema pripadnika OVK. I ići ću
samo u srpska sela u kojima nekoga znam ili vidim nekog koga
poznajem. Ima mnogo seoskih luda, Srba i Albanaca, i svi ti idioti
imaju puške. Ipak, moram putovati na Kosovo. To je moj posao. To je
razlog zbog kojeg odlazim tamo.'"
THE WASHINGTON TIMES
5. II. 1999.
Rođendansko sjećanje ... i zahvalnost
"Predsjednik Clinton preživio je iznenađujući niz škandala jer
vlada u razdoblju mira i prosperiteta. Većina Amerikanaca
pretpostavlja da je za taj mir i prosperitet on zaslužan. No zapravo
g. Clinton ima veoma malo s gospodarskim procvatom devedesetih.
Čovjek kojemu bismo trebali zahvaliti jest Ronald Reagan", piše
Dinesh D'Souza, autor knjige 'Ronald Reagan: kako je običan čovjek
postao osobit vođa'.
"Kad razmotrimo sastojke američke gospodarske snage - obuzdavanje
inflacije, ponovno oživljavanje gospodarskog rasta, preustroj
gospodarstva, smanjenje manjka, otvaranje svjetskih tržišta,
mirna klima stvorena krajem hladog rata - vidimo da se, doslovno u
svakoj stvari, prekretnica dogodila osamdesetih.
Da, istina je. Ronald Reagan, kojem će sutra biti 88 godina,
najzaslužniji je čovjek za američki gospodarski oporavak. Malo je
ljudi spremno priznati to njegovo postignuće jer većina - posebno
intelektualci - prihvaćaju stereotip o g. Reaganu kao
intelektualno lakoj kategoriji, koji je drijemao na poslu i bio
previše izdvojen iz svakodnevnih poslova vlade da bi ostavio trajan
učinak.
Poput većine stereotipa, i ovaj sadrži element istine. No on
zaboravlja da je g. Reagan donio presudne odluke koje su vodile
američkoj pobjedi u hladnom ratu i oporavku gospodarstva nakon
dugog razdoblja stagflacije i neodređene 'slabosti'.
G. Reagan je pokrenuo masovnu vojnu izgradnju da bi se suprotstavio
sovjetskoj prijetnji i osigurao je oštra smanjenja poreza za
poticanje gospodarskog rasta. (Najviša porezna stopa pala je sa 70%
na 28% između 1981. i 1986.) G. Reagan je također podupro
restriktivnu monetarnu politiku predsjednika Saveznih pričuva
Paula Volckera kao nužnu strategiju da se smanji dvoznamenkasta
inflacija iz Carterova razdoblja.
Te su mjere tražile visoku cijenu. Volckerova oštra novčana
politika dokončala je dvoznamenkastu inflaciju, pošast
sedamdesetih, no uz cijenu pada američkog gospodarstva u duboku
recesiju 1982. Stopa siromaštva narasla je s 12% na 15%.
Nezaposlenost je narasla s 7% na 11%. (...)
Kritici g. Reagana zahtijevali su projekte javnih radova da bi se
Amerikanci ponovno zaposlili. Oni su također tražili ograničenja
jeftinog uvoza kako bi se spasili domaći poslovi. Zazivajući uspjeh
Japanaca, mnogi su ekonomisti zagovarali 'industrijsku politiku',
shemu ulaganja novca poreznih obveznika u industrije budućnosti i
zaštite poslova u industrijama koje više nisu bile konkurentne u
svjetskom gospodarsstvu.
G. Reagan je odbio poduprijeti ta kratkoročna rješenja. On je
dopustio gospodarstvu da prođe kroz bolno razdoblje smanjenja i
preustroja. Usred recesije g. 1982., Reagan je zatražio od
Amerikanaca da 'ustraju', uvjeren da će se stvari poboljšati.
Na kraju je tako i bilo. Godine 1983., gospodarstvo je promijenilo
smjer i ušlo u petnaest godina dugačak procvat, prekinut samo
blagom recesijom za vrijeme Busha 1990. - 1991. Gotovo 20 milijuna
novih poslova stvoreno je između 1983. i 1989., te daljnjih 15
milijuna od tad. (...)
Glavni neuspjeh g. Reagana bila je njegova nesposobnost da zaustavi
rast vladine potrošnje. To je, kombinirano sa smanjenjima poreza i
povećanom potrošnjom za obranu, osamdesetih proizvelo 1,5 bilijuna
manjka. Kritici g. Reagana upozorili su da je on poveo zemlju u
skupu potrošnju, koja će buduće naraštaje dovesti do bankrota. No
manjkovi iz Reaganovih godina gotovo su se u potpunosti poklopili s
količinom koju je Reaganova vlada uložila u hladni rat.
Amerika je taj rat dobila. Pa ako budući naraštaji moraju preuzeti
financijski teret manjkova iz osamdesetih, oni također baštine
svijet u kojem je prijetnja nuklearnog rata uvelike smanjena.
Nadalje, kraj hladnog rata značio je otvaranje svjetskih tržišta za
američke kompanije, što je pridonijelo neusporedivom rastu indeksa
Dow Jones s oko 800 godine 1982. na gotovo 9.000 danas.
Konačna obrana g. Reagana došla je kasno, s nestankom manjka kao
ozbiljnog problema. Odjednom, gotovo tajanstveno, manjak je
ispario, a proračun je u višku. Sad se predviđanja mnogih kritika g.
Reagana i njegova vlastitog upravitelja proračuna, Davida
Stockmana, o '200 milijarda manjka' čine pogrješnima i
kratkovidnima.
Predsjednik Clinton svojata zasluge za nestanak manjka. No što je
on učinio da ga postigne? Postoje dva načina za uklanjanje manjka:
dramatično povećanje poreza ili oštro smanjenje vladine potrošnje.
Zapravo, g. Clinton je neznatno povećao poreze u proračunu za 1993.
No njegovi vlastiti nacrti proračuna pokazuju da je g. Clinton
predvidio nastavak velikih manjkova. I daleko od smanjenja vladine
potrošnje, g. Clinton ju je opetovano povećavao.
Zapravo su dva čimbenika odgovorna za smanjenje manjka. Prvi je
nastavljena krepkost Reaganovog booma - sreća za američko
ministarstvo financija. Drugi je golema ušteda u obrani kao
posljedica pobjede u hladnom ratu. Amerika danas godišnje troši oko
100 milijarda dolara manje za obranu nego što je trošila na vrhuncu
hladnog rata. Kao posljedica toga, čovjek kojega okrivljujemo za
manjkove iz osamdesetih, ista je osoba koja je uvelike zaslužna za
viškove današnjice.
Budući naraštaji, manje opterećeni predrasudama od današnjih
obrazovanih ljudi, sjećat će se g. Reagana kao velikog predsjednika
čija je politika posredovala u završavanju hladnog rata i
oživljavanju američkog gospodarstva i američkog duha. No pravilno
je da mi, koji imamo goleme koristi od njegove ostavštine, g.
Reaganu za života odamo čast priznanja njegovih postignuća."
SLOVENIJA
DELO
6. II. 1999.
Dobro je da imamo euroskeptike
Vilijem Gogala razgovarao je s Janom Kulakowskim, glavnim
pregovaračem Poljske s Europskom unijom, a prvo je pitanje,
nabrajajući sve što je Poljska učinila da bi udovoljila Europskom
povjerenstvu, poentirao rečenicom: "Ne čini li vam se katkad da
savjete EU primate premalo kritično, da ste u prilagodbi čak malo
prebrzi?" Kulakowski je odbacio taj prigovor, no u idućem pitanju
našla se neprijeporna činjenica: "Vaši seljaci, vrlo protueuropski
raspoloženi, upravo sada opet prosvjeduju; po cijeloj su državi
organizirali zaprječavanje cesta." Nakon priznanja da seljaštvo
doista jest problem i da će biti teško, no da problem ne treba
dramatizirati, Gogala nastavlja:
"- Radnici ostalih sektora koje će integracija najviše pogoditi,
recimo metalurgije i rudarstva, bili su u okviru Solidarnosti vrlo
aktivni pri promjeni prijašnjega režima, čime su osvojili puno
političke moći. Lani sam bio svjedokom demonstracija kad su radnici
varšavskoga Ursusa, jezgre varšavske Solidarnosti, pred
ministarstvom financija spalili zastavu Europske unije, prijeteći
vladi linčom, ako ih ne oslobodi pogibije. Ne bojite li se
rumunjskog scenarija, pohoda razjarenih radnika na
prijestolnicu?
= Ne. Ursus je vrlo poseban problem, tamošnji sindikat naime vode
ekstremisti. Rumunjski scenarij čini mi se poput znanstvene
fantastike, kod nas je nemoguć. Prilike u Poljskoj, socijalne,
gospodarske i političke puno su drukčije nego u Rumunjskoj, a
istina je da moramo još mnogo učiniti u pregovorima s pojedinačnim
sindikatima.
- Izvješće Povjerenstva (EU) ocijenili ste kao vrlo objektivno, no
zar ne sadrži i odluke koje su samo u interesu Unije, a nisu
istodobno i u interesu Poljske. Primjerice lani upravo u ovo
vrijeme poljski su mediji bili puni priča o tome kako je negativan
utjecaj na Poljsku imalo uvođenje viznog režima za Bjelorusiju i
Rusiju, što je tražila Unija i zbog čega je pretrpjela štetu i
pogranična trgovina kao i važna trgovina na bazarima, koja je
Poljskoj donosila nekoliko milijarda dolara prihoda?
= Da za njih smo lani uveli ulazne vize, ali postoje još dva druga
načina posjeta: poziv i ulazni vavčer koji državljani tih država
mogu kupiti na granici, i to za svaki dan boravka posebno. Nastojimo
se prilagoditi schengenskim zahtjevima, jer svjesni smo bojazni
unije - naša istočna granica bit će jedna od najduljih granica prema
siromašnijim zemljama. Istodobno, u svim našim nastupima uvijek
iznova naglašavamo da ne želimo da to označi postavljanje novog
željeznog zastora na našim istočnim granicama.
- Javno mišljenje u Poljskoj još je doduše naklonjeno uključenju u
uniju, no stalno opada. Od lanjskih 80% dio onih koji su za
uključenje snizio se na 60% stanovništva. Opće je mišljenje da su
mjere u smjeru integracije bar zasad za Poljsku imale pretežno
negativan utjecaj. Možda bi trebalo Europi više puta odlučno reći
ne?
= Ne, mislim da za to još nismo imali mogućnosti. Prvo, 'ne' ćemo
reći za pregovora, a zasad pravi pregovori, osim nekih lakših
poglavlja, još nisu započeli. Drugo, mislim da je 60% javnosti
naklonjeno uključenju dobar broj, najvjerojatnije čak jedan od
najviših među kandidatkinjama. Osobno sam jako veseo da nemamo više
80%, jer je tih 80% bilo potpuno umjetno, radilo se o iluziji,
nepoznavanju problema među stanovništvom. 60% je mnogo
realističnija brojka, koju ćemo najvjerojatnije održati.
Činjenica da imamo među sobom i euroskeptike dobar je znak, jer
pristaše integracije tjera da nastupe s boljim argumentima. Za
demokratsku državu je normalno da je većina javnosti i stranaka
'za', ali da ostaju i dvojbe. U toj zamršenoj operaciji ne trebamo
euforiju nego realan pogled.
- S lanjskom promjenom njemačke vlade čini se da ona u okviru EU želi
donekle usporiti proces integracije. S druge strane,
kandidatkinje, možda s iznimkom Češke, ne usporavaju ritam
prilagođavanja nego ga, naprotiv, pod pritiskom Unije pospješuju.
Što kao pregovarač mislite da bi kandidatkinje morale učiniti za
uravnoteženiji proces?
= Mislim da je prerano da bi politiku nove njemačke vlade
ocjenjivali kao ometajuću prema širenju na Istok, a ne bojim se ni
nekih njihovih posljednjih izjava. Za takvu ocjenu moramo još
pričekati. Naša je zadaća da bez opsjednutosti nadnevkom
uključenja svim članicama EU objasnimo da je usporavanje procesa
integracije opasno. Trebamo članstvo da bi bez potresa nastavili s
reformama, da bi sačuvali njihov sadanji ritam i razmjerno povoljno
javno mišljenje. Za to trebamo više dodira, lobija i informacija s
državama članicama.
- Ima li u slučaju ozbiljnijega zastoja od strane unije Poljska
pripremljeno kakvo protuoružje?
= Možete biti uvjereni da o tome intenzivno razmišljamo i da imamo
pripremljene strategije za različite hipoteze. Dopustite mi da
strategije poljske vlade s tim u svezi sačuvam u tajnosti.
U nastavku razgovora Vilijem Gogola postavio je dva pitanja u vezi s
gubitkom pregovaračke snage, djelomično uzrokovane krizom koja se
iz Rusije proširila na Poljsku, djelomično individualnim
međusobnim nadmetanjem kandidatkinja. Sugovornik je otklonio prvo
jer da kriza još i povećava potrebu uključenja Poljske u uniju, a
diplomatski je uklonio i drugu zapreku dodavši: "Naravno da bez
određenog natjecanja ne ide."
Dio pitanja odnosio se na strah gotovo svih kandidatkinja od
rasprodaje zemlje strancima, no Jan Kulakowski je samo rekao da se
toga područja još nisu prihvatili, ali da će uskoro organizirati
sastanak eksperata.
Bojazan od poplave jeftinih poljskih radnika Gogola je
suprotstavio pisanju poljskog tjednika 'Wprost' da navodno 60.000
Nijemaca na crno već radi u Poljskoj, većina na dobro plaćenim
menadžerskim poslovima. Pregovori ni o tome još nisu počeli, a kako
je u Njemačkoj nezaposlenost veća nego u Poljskoj, Nijemci su
doista potencijalni izvoznik radne snage, rekao je otprilike
Kulakowski.
- Po anketama javnog mišljenja u Europi, Poljska je na samom vrhu
najpoželjnijih kandidatkinja za integraciju dok smo mi Slovenci
uvijek među zadnjima. Što mislite, zašto nas Europa ne voli?
= Ne mogu vam točnije odgovoriti, a i ne volim previše takve
usporedbe. Mislim da ljudi u uniji zaključuju da je Poljska velika
država i da bi širenje unije na istok bez uključenja Poljske bilo
protiv njezinih političkih ciljeva, istodobno među nama postoje
mnoge tijesne povijesne veze, a cijene i naš gospodarski razvoj
zadnjih godina. Ipak je moje povjerenje u Eurobarometar jako
ograničeno. Ne slažem se da Slovenija u EU nije obljubljena: kad
razgovaram s ljudima iz unije, mnogo ih tvrdi da je Slovenija baš
jedna od država koje su integraciji najbliže."