DE-FORUM U DAVOSU SZ-GLOBALIZACIJA BEZ ALTERNATIVE-1. II. NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG1. II. 1999.Globalizacija bez alternativeJoseph Joffe u povodu Svjetskog gospodarskog foruma u Davosu spominje prosvjednike "koji su opet krenuli
protiv globalizacije -dakle protiv stvarnosti koju se može otjerati jednako jednostavno kao poreznike i smrt". Zapaža da su "smrznuti prosvjednici dobili zaštitu izravno iz kongresnog centra: od malajskog premijera Mahatira koji samoga sebe drži žrtvom 'gospodarske urote'. Da niti 'međunarodnog financijskog kapitala', kako se nekada govorilo, vuku 'neki Židovi i drugi Europljani'. Ni riječi o korupciji i organiziranom kapitalizmu kod kuće; krivci da su svjetski monetarni fondovi, svjetska banka i, dakako, Amerika. 'Vlade koje ne mogu obračunati sa špekulantima', ljutio se Mahatir, 'treba otjerati s vlasti'.No nisu samo Mahatir i njegove kopnene postrojbe u Davosu grmile protiv globo-kapitalizma. Od izbijanja istočnoazijske krize prije 18 mjeseci, od kolapsa ruske rublje u kolovozu i brazilskog reala prije dva tjedna, mnogi na Zapadu slute da su dani 'ekonomizma' odbrojani, da napokon treba nadvladati moć tržišta. Ta predodžba je
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
1. II. 1999.
Globalizacija bez alternative
Joseph Joffe u povodu Svjetskog gospodarskog foruma u Davosu
spominje prosvjednike "koji su opet krenuli protiv globalizacije -
dakle protiv stvarnosti koju se može otjerati jednako jednostavno
kao poreznike i smrt". Zapaža da su "smrznuti prosvjednici dobili
zaštitu izravno iz kongresnog centra: od malajskog premijera
Mahatira koji samoga sebe drži žrtvom 'gospodarske urote'. Da niti
'međunarodnog financijskog kapitala', kako se nekada govorilo,
vuku 'neki Židovi i drugi Europljani'. Ni riječi o korupciji i
organiziranom kapitalizmu kod kuće; krivci da su svjetski
monetarni fondovi, svjetska banka i, dakako, Amerika. 'Vlade koje
ne mogu obračunati sa špekulantima', ljutio se Mahatir, 'treba
otjerati s vlasti'.
No nisu samo Mahatir i njegove kopnene postrojbe u Davosu grmile
protiv globo-kapitalizma. Od izbijanja istočnoazijske krize prije
18 mjeseci, od kolapsa ruske rublje u kolovozu i brazilskog reala
prije dva tjedna, mnogi na Zapadu slute da su dani 'ekonomizma'
odbrojani, da napokon treba nadvladati moć tržišta. Ta predodžba je
utoliko zanimljivija što nitko ne zna reći što bi moglo zamijeniti
globalno. Gospodarska autarkija Sovjetskog Saveza ili njegovih još
živućih uzornih učenika Kube i Sjeverne Koreje? Od te zamisli ježe
se čak i utjelovljeni socijalistički nostalgičari. Što onda?
On kao i mnogi na Zapadu, drži da bi moć države mogla uravnotežiti
zakone tržišta. (...) 73-godišnji autokrat svoju je zemlju daleko
odvojio od svjetskog tržišta. Dobro je u tomu što je Malezija tako
postala pedagoški vrijednim eksperimentom na kojem će se pokazati
tko je imao pravo: protivnici ili pobornici tržišta.
Jer na drugoj strani eksperimenta su Tajland i Južna Koreja kao i,
donekle, Indonezija koje su se odlučile za drugačiji put. U prvom su
se redu usred krize prihvatile ozbiljnih političkih reforma i s
vlasti zbacile podmitljive kleptokapitalističke vlade. Drugo,
progutale su gorku pilulu svjetskoga monetarnog fonda, dakle
sredile su svoj proračun i poduzele nešto za prozirnost svojih
financijskih sustava. Posljedica: tajlandski baht vrijedi 30 posto
više nego prije godinu dana; južnokorejska valuta opet je gotovo
postigla vrijednost kakvu je imala prije krize. Mahatiristima
predstoji ispit: što će se dogoditi s oko 10 milijarda dolara
'zaleđenog' stranog kapitala kad mu dopuste napustiti Maleziju?
Tada će se pokazati da li odvajanje doista funkcionira - ili, ne bi
li bilo bolje iz azijske krize izvući ispravne pouke. One govore da
krivci nisu tržište i 'ekonomizam' nego kao i uvijek, ljudi i
političari. Samo jedan primjer: u transparentnoj, pluralističkoj
pravnoj državi oni koji daju novac (i domaći), pravodobno bi
primijetili da se Tajland, Južna Koreja i Indonezija približavaju
divovskom inozemnom dugu od oko 40 posto svojeg društvenog
proizvoda. U doista slobodnom unutarnjem tržištu stranci bi mogli
ulagati i u proizvodnju a ne samo u područje vrijednosnih papira iz
kojeg se može izletjeti u sekundi.
Već sada vrijedi oklada da se svjetsko tržište može izbjeći samo ako
se želi živjeti poput Sjeverne Koreje. Inače se globalizacije ne
može vratiti na početak. Jer oni koji ne konkuriraju, propadaju.
Osim toga informacijska revolucija svaku politiku zatvaranja čini
Sizifovim poslom. Zapravo je lekcija iz 1997.-99. puno starija.
Seže u rano doba kapitalizma zadnje trećine XIX. stoljeća - sa
zastrašujućom rutinom kriza i propasti uz koju se azijska inačica
doima poput dječje igre. Zašto u zapadnom svijetu više nema ničeg
sličnog? Ne zato što smo ukinuli 'ekonomizam', nego zato što smo
osposobili tržišta. S nadzorom banaka i dionica, s obvezom
izvještavanja i prozirnim knjigovodstvom - ali i 'ublaživačima
udaraca' kao što su socijalno osiguranje i osiguranje
nezaposlenih. Ukratko: država je iskoristila svoju moć da bi
kapitalizmu oduzela krize. No Mahatiri žele iskoristiti krize da bi
kapitalizmu oduzeli moć. Zapadni se put u stogodišnjem
eksperimentu pokazao boljim a Azija to mora naučiti" - piše Josef
Joffe.