E-EU-DIPLOMACIJA-Organizacije/savezi-Diplomacija-Gospodarstvo/poslovanje/financije NJEMAČKA 26. I. FR: INTERES ZA ŠIRENJE EU NA ISTOK IŠČEZAVA NJEMAČKAFRANKFURTER RUNDSCHAU26. I. 1999.Iznevjerena očekivanja"Nemoćnim prkosom djeteta
čije želje nisu ispunjene pa sada prijeti da će potražiti novu obitelj, letonski predsjednik Guntis Ulmanis nedavno je upozorio EU: ako ih ne žele u EU-u, Letonci mogu potražiti i neko drugo sigurnosno rješenje. Iz Ulmanisovih riječi progovorila je frustracija iznevjerenih očekivanja. Kamo bi se trebali okrenuti Letonci? Rusiji možda, čijem su se čeličnom zagrljaju netom oteli?Upozorenje možda nije bilo sretno sročeno, ali razočaranje je shvatljivo. Europska unija se ružno poigrala s Letonijom. Naime, kad je Estonija, kao jedina baltička država, pozvana na razgovore o pristupu, Letoncima je rečeno da bi i oni mogli biti promaknuti u prvi red kandidata ako ubrzaju svoje gospodarske reforme. Učinili su to tako dobro da su iznudili priznanje čak i od podnositelja EU-ovih prijavaka. Potom je rečeno da si usprkos tome mogu izbiti iz glave snove o Europi ako ne podjednostave proces stjecanja letonskog državljanstva za pripadnike ruske manjine. Potom je razborita većina u letonskoj skupštini, a kasnije i na referendumu,
ije
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
26. I. 1999.
Iznevjerena očekivanja
"Nemoćnim prkosom djeteta čije želje nisu ispunjene pa sada prijeti
da će potražiti novu obitelj, letonski predsjednik Guntis Ulmanis
nedavno je upozorio EU: ako ih ne žele u EU-u, Letonci mogu
potražiti i neko drugo sigurnosno rješenje. Iz Ulmanisovih riječi
progovorila je frustracija iznevjerenih očekivanja. Kamo bi se
trebali okrenuti Letonci? Rusiji možda, čijem su se čeličnom
zagrljaju netom oteli?
Upozorenje možda nije bilo sretno sročeno, ali razočaranje je
shvatljivo. Europska unija se ružno poigrala s Letonijom. Naime,
kad je Estonija, kao jedina baltička država, pozvana na razgovore o
pristupu, Letoncima je rečeno da bi i oni mogli biti promaknuti u
prvi red kandidata ako ubrzaju svoje gospodarske reforme. Učinili
su to tako dobro da su iznudili priznanje čak i od podnositelja EU-
ovih prijavaka. Potom je rečeno da si usprkos tome mogu izbiti iz
glave snove o Europi ako ne podjednostave proces stjecanja
letonskog državljanstva za pripadnike ruske manjine. Potom je
razborita većina u letonskoj skupštini, a kasnije i na referendumu,
reformirala zakone u skladu s preporukama zapadnih stručnjaka.
Tako Letonija danas, usprkos trećinskom udjelu 'negrađana' u
strukturi stanovnšitva, ima liberalniji zakon o državljanstvu od
članica EU-a, koje već 10 posto i manje postotke udjela stranaca u
svojoj demografskoj strukturi smatraju 'preplavljenošću
strancima'.
No, nagrada je stigla uz veliko oklijevanje. Povjerenstvo EU-a nije
nagovijestilo početak pregovora o pristupu Letonije u EU odmah već
tek za godinu dana - uz uvjet o nastavku dobrog ponašanja. A kad su
šefovi vlada na bečkom summitu nakon dugotrajne svađe o maslacu i
neocarinjenim cigaretama napokon stigli do te teme, vitalno važne
za istočnu Europu, konkretna godina nestala je iz vremenskog
rasporeda procesa proširenja. Nikakvo čudo što se Letonci smatraju
prevarenima. Bolje nisu prošli ni njihovi litvanski susjedi. Oni su
već prije godinu dana smatrali da ih je Europska unija prevarila i
neopravdano zapostavila na temelju zastarjelih gospodarskih
podataka. Ako o prijamu odlučuju objektivni kriteriji, moramo biti
primljeni, neprekidno je naglašavao predsjednik Valdas Adamkus.
No, Litva još uvijek čeka u hodniku.
Zanimanje EU-a za širenje na istok iščeznulo je. Nema traga
oduševljenju koji je prožimao projekt prijema mladih demokratskih
država u zapadnu vrijednosnu zajednicu. Baltičke države, koje zbog
svoje skromne veličine nikome ne mogu nauditi, ali istodobno nikoga
istinski i ne zanimaju, ostaju tako prikraćene. U okviru EU-a samo
se još Skandinavci zalažu za svoje baltičke susjede, iako su i oni u
međuvremenu uvidjeli da se teške borbe u tom kontekstu ne isplate.
Ubrzo nakon njemačkih izbora Adamkus je izjavio da se ključ širenja
EU-a na istok nalazi u novoj vladi u Bonnu: kako god njemačka vlada
pristupi tom pitanju, druge će je slijediti. No, na popisu
prioriteta njemačke vlade ta tema zauzima skromno mjesto.
To je greška. Upravo bi crveno-zelenoj vladi demokratizacija malih
zemalja nakon desetljeća istočnjačke agresije i zapadnog zaborava
trebala biti vrednija od pukih riječi. Taj pak proces može na
Baltiku biti uspješno proveden samo pod okriljem EU-a. Samo zemlja
koja se osjeća sigurnom može uspješno provesti nužne reforme. U toj
regiji osjećaj sigurnosti ne može posredovati nitko drugi osim EU-
a. Argumenti protiv izdvojenog nastupa su veličina, položaj, i
dalje postojeća otvorena nesklonost vodećih krugova u Moskvi
nezavisnosti Balta. NATO bi pak na Baltiku bio više čimbenik nemira
nego stabilnosti.
Naravno, postoji dovoljno izlika za blokadu letonskih ambicija,
vezanih za EU. Letonija i Litva postigle su začuđujući gospodarski
napredak, ali ih još dijeli dugi put od razine EU-a. Seoske regije
zaostaju nekoliko godina za dinamičnim glavnim gradovima.
Litvanska nuklearna centrala Ignalina, nužna za domaću opskrbu
energijom, ima status potencijalne ekološke katastrofe. Najnoviji
proces sastavljanja vlade u Letoniji, u kojem je ovisnost o
financijski jakim lobby-skupinama bila važnija od ideologija ili
biračke volje, otkrio je duboki demokratski deficit. No, sve bi se
to dodatno pogoršalo, a ne poboljšalo, kad bi EU dugo ostavila Balte
u čekaonici.
Cilj nije trenutni prijem Balta u EU. Prijenos 320 tisuća stranica
'Acquis Communitaire-a' u domaće pravosuđe zahtijeva određeno
vrijeme. Ipak, pokretanjem pregovora o prijemu treba tim zemljama
dati perspektivu. Riga i Vilnius nadaju se da će odgovarajući
signal dobiti u prosincu 1999., kada Europskom unijom predsjeda
Finska. Već su prestale polagati ikakve nade u njemačko
predsjedateljstvo", zaključuje Hannes Gamillscheg.