CH-E-EU-PRIJEM-DIPLOMACIJA-Organizacije/savezi-Diplomacija-Gospodarstvo/poslovanje/financije ŠV 23. I. NZZ:PROŠIRENJE EU ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG23. I. 1999.Europsko središte, europska periferija"Prije gotovo točno dvije godine
francuski je predsjednik Jacques Chirac posjetio Varšavu, Budimpeštu i Prag. Kao dar donio je u sva tri spomenuta glavna grada obećanje da Poljska, Mađarska i Češka Republika moraju po želji Francuske postati članicama Europske unije već g. 2000.; njihov skori prijam pitanje je političke volje, zaokružio je formulu Chirac. Vremena se mijenjaju. Na posljednjem njemačko-francuskom sastanku isti taj francuski predsjednik nazvao je proširenje EU otvorenim procesom, a ministar francuske vlade za europska pitanja Moscovici nedavno je izjavio da je rasprava o datumu prijama sljedećih članica umjetna i jalova te da bi bilo bolje usredotočiti se na tekuće pregovore s kandidatima.Chiracovo naglo samopouzdanje svojedobno je razveselilo zemlje istočnoga dijela srednje Europe i prestrašilo Europsko povjerenstvo u Bruxellesu gdje se govorilo o manjku realizma. Doduše, čak su i domaćini francuskog predsjednika na Visli, Dunavu i Moldavi znali da rečeni nadnevak ne treba shvatiti kao zadanu vrijednost. Nakon protekle dvije godine na snazi je ostala samo
nje/financije
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
23. I. 1999.
Europsko središte, europska periferija
"Prije gotovo točno dvije godine francuski je predsjednik Jacques
Chirac posjetio Varšavu, Budimpeštu i Prag. Kao dar donio je u sva
tri spomenuta glavna grada obećanje da Poljska, Mađarska i Češka
Republika moraju po želji Francuske postati članicama Europske
unije već g. 2000.; njihov skori prijam pitanje je političke volje,
zaokružio je formulu Chirac. Vremena se mijenjaju. Na posljednjem
njemačko-francuskom sastanku isti taj francuski predsjednik
nazvao je proširenje EU otvorenim procesom, a ministar francuske
vlade za europska pitanja Moscovici nedavno je izjavio da je
rasprava o datumu prijama sljedećih članica umjetna i jalova te da
bi bilo bolje usredotočiti se na tekuće pregovore s kandidatima.
Chiracovo naglo samopouzdanje svojedobno je razveselilo zemlje
istočnoga dijela srednje Europe i prestrašilo Europsko
povjerenstvo u Bruxellesu gdje se govorilo o manjku realizma.
Doduše, čak su i domaćini francuskog predsjednika na Visli, Dunavu
i Moldavi znali da rečeni nadnevak ne treba shvatiti kao zadanu
vrijednost. Nakon protekle dvije godine na snazi je ostala samo
Chiracova vrlo aktualna dodatna izjava da je prijam novih članica
iz istočnog dijela srednje Europe u Europsku uniju pitanje
političke volje. Doduše, nakon neobične zamjene uloga, Pariz danas
hvali novu njemačku vladu za njezino sve 'realnije stajalište' u
procjeni procesa proširenja EU.
U Njemačkoj, koja se 1989. kao nijedna druga zapadna zemlja
okoristila ukidanjem crte europske podjele, nedavno je kancelarsku
dužnost preuzeo čovjek koji za razliku od svog prethodnika širenje
EU na istok ne spominje prije unutarnje reforme te zajednice nego
odlučno ustraje na obrnutom redoslijedu. Prioritet Gerharda
Schroedera jest obnova financijske strukture EU i, posebno,
preraspodjela troškova, koja bi bila povoljnija za Njemačku te bi
je bilo lakše zastupati na unutarnjopolitičkoj pozornici. Izjave o
velikom, navodno nepromijenjenom europsko-političkom planu
spadaju u resor ministra vanjskih poslova Joschke Fischera.
Njegova je zadaća da upravo novo, prozaično gledište na te stvari
prikaže kao pošteno zalaganje za financijsku podnošljivost procesa
proširenja te da se suprotstavlja mišljenju da je u Bonnu kramarski
duh potisnuo europsku viziju.
Kandidati za pristup čuju tu poruku, ali im polako ponestaje vjere.
I dosad se znalo da EU mora preurediti i iznova namjestiti svoju
kuću želi li otvoriti vrata novim, siromašnim sustanarima. Očito je
također bilo da će pregovori o financijama i proračunu, agrarnoj
politici i budućoj potpori slabije razvijenim regijama kao kasnije
i o načinu funkcioniranja institucija EU - redom jako spornim
pitanjima - biti teški i dugotrajni. No, u zahladnjeloj klimi, u
kojoj se svatko žali na novoprobuđeni nacionalni egoizam (drugih
zemalja), nade u brzi napredak prerasle su u potpunu naivnost.
'Agenda 2000' vjerojatno će zaokupljati EU dugo nakon godine
navedene u programu.
Suočene s takvim izgledima, zemlje-kandidati dobivaju tek
neodređene ili čak nikakve informacije o rasporedu sljedećih
poteza. Upozoravaju ih da se posvete domaćim zadaćama, vezanim uz
prilagodbu proračuna te da općenito moraju prestati s dosadnim
propitivanjem o nadnevcima. Stoga ne zvuči ni disonantno ni čudno
kad, primjerice, bivši visoki dužnosnik bruxelleskog Povjerenstva
u 'Herald Tribuneu' nastupa otvoreno, izjavljujući da će do prijama
prvih novih članica EU proći deset godna dok će pristup ostalih
kandidata iz drugog reda trajati još dulje. To je stvarnost koja
izgleda drugačije od one, skicirane u svečanim govorima europskih
proroka, dodaje taj dužnosnik iskreno (što je svojstveno tek bivšem
dužnosniku).
Dvije su stvari nesporne: naime, da zemlje-kandidati moraju
pomesti i uvesti reda u vlastitom dvorištu - ne radi Bruxellesa već
u vlastitom interesu te kako bi jednog dana kao članice EU bile
dorasle konkurenciji, koja će ih zapljusnuti poput golema vala.
Drugo, svi su se pomirili s činjenicom da je produljena logika
Europske unije - sukladno i danas osjetnim počecima - gospodarske
prirode. Danas se na primjeru odluka o proširenju na istok jasno
pokazuje da Europska unija, kao utjelovljenje visoko razvijenog
europskog središta, htjela-ne htjela, politički utječe na europsku
periferiju.
Poljska, Češka i Mađarska, koje će se zahvaljujući američkim i
njemačkim naporima uskoro naći pod krovom atlantskog saveza,
nevoljko će prihvatiti produljeno čekanje pred pragom EU, ali neće
imati drugog izbora. Drugačije stoje stvari u slučaju ranjivih
baltičkih republika, za koje NATO trenutačno po vlastitim riječima
(vodeći računa o ruskoj osjetljivosti) nije mjerodavan. Članstvo
Estonije, a kasnije i Letonije i Litve u EU donijelo bi tim malenim
zemljama organizacijsko uključivanje u zapadni integracijski
sustav, a time i nešto veću sigurnost - unatoč tome što EU ne pruža
jamstva te vrste te što njezina zajednička obrambena politika zasad
ne prelazi razinu projekta.
Gledano iz te perspektivwe, Baltima nipošto nije svejedno - izuzmu
li se sve gospodarske prednosti - hoće li članovima EU postati za
tri, deset ili dvadeset godina. Za ugled Europske unije ne bi pak
bilo loše kada bi bila dosljedna vlastitom imenu te kada bi jednom
dala europski doprinos stabilnosti na Baltičkom moru, umjesto što
puna iščekivanja zuri u Sjedinjene Države - kao što je već običaj u
sigurnosnopolitičkim pitanjima.
Sljedeći posebni slučaj čini Slovačka u kojoj se u protekle četiri
godine vladalo autokratskim, pa i nedemokratskim metodama te je
zemlja propuštena kroz mrežu najizglednijih kandidata za članstvo
u NATO-u i EU. Prigovori izrečeni na račun Slovačke bili su izričito
političke prirode. Izaslanici Bruxellesa zahtijevali su ponovno
uvođenje norma pravne države želi li zemlja ponovno biti uključena
u krug potencijalnih kandidata za EU. Velika većina slovačkog
stanovništva shvatila je poruku, predavši u rujnu prošle godine
vlast drugoj, demokratski i europski orijentiranoj vladajućoj
većini, koja danas nastoji provesti brze ispravke. Izostane li
opipljivo europsko priznanje za tu novu politiku Slovačke i ne bude
li zemlja napredovala u prvu skupinu kandidata (što je kao
mogućnost najavila Europska unija), bit će to potvrda konačno
smijenjenog Mečiarova režima.
Slična ocjena ima još veću težinu u slučaju Rumunjske i Bugarske,
ali i Ukrajine koja očajnički priziva pomoć EU. Nema sumnje da se
popis rezultata rumunjske reformske politike doima skromno. No,
uzgredna napomena da bi Rumunjska za dobrih petnaest godina mogla
biti zrela za pregovore o pristupu skicirat će vremenski obzor
izvan perspektive većine rumunjskih političara, koji danas
sudjeluju u javnom životu. Politiku otvaranja i približavanja
Zapadu nije moguće izdržati na tako dugi vremenski rok ako ne
postoje izgledi za dostižne međustupnjeve te ako izostane
susretljivost i ohrabrenje. U zemljama koje su prepuštene same
sebi, siromašne i zato socijalno labilne svoju priliku njuše
antieuropske, nacionalističke snage - sa svim, za cijelu Europu
lošim posljedicama u strateški važnoj i osjetljivoj regiji.
EU, čiji predstavnici u kolokvijalnom govoru često izjednačavaju
bruxellesku zajednicu s Europom, neće u dogledno vrijeme moći
izbjeći razjašnjavanje nekih političkih pitanja. Kao velesila u
nastajanju, EU mora odgovoriti na pitanje u kojoj je mjeri i kom
obliku spremna preuzeti odgovornost za Stari Kontinent,
uključujući i njegovu istočnu polovicu, nastanjenu siromašnim
rođacima", upozorava novinar.