ZAGREB, 26. siječnja (Hina) - Uz godišnji rast brutodomaćega proizvoda (BDP) od šest posto i stopu izdvajanja od pet posto BDP-a u prometni sustav Hrvatska bi do 2010. u taj sustav mogla uložiti 19,9 milijarda dolara. Od planiranih
izdvajanja 40 posto bi se namijenilo cestama, 25 posto željeznicama, 20 posto pomorskomu prometu, 10 posto transportnom i pet posto zračnom prometu. To je istaknuo ministar pomorstva, prometa i veza Željko Lužavec, predstavljajući danas hrvatsku strategiju prometnoga razvoja zastupnicima Županijskoga doma Hrvatskoga državnog sabora.
ZAGREB, 26. siječnja (Hina) - Uz godišnji rast brutodomaćega
proizvoda (BDP) od šest posto i stopu izdvajanja od pet posto BDP-a
u prometni sustav Hrvatska bi do 2010. u taj sustav mogla uložiti
19,9 milijarda dolara. Od planiranih izdvajanja 40 posto bi se
namijenilo cestama, 25 posto željeznicama, 20 posto pomorskomu
prometu, 10 posto transportnom i pet posto zračnom prometu. To je
istaknuo ministar pomorstva, prometa i veza Željko Lužavec,
predstavljajući danas hrvatsku strategiju prometnoga razvoja
zastupnicima Županijskoga doma Hrvatskoga državnog sabora. #L#
Strategija predviđa da se u cestovnome prometu do 2005. izgradi oko
400 kilometara novih cesta (autocesta i poluautocesta), a do 2013.
- 557 km. No Hrvatska, kazao je Lužavec, treba 900 km novih cesta, pa
će za razvoj prometnoga sustava osim proračunskoga biti potrebno i
što više novca iz inozemstva i to koncesijama i povoljnim zajmovima
(na 15 i više godina).
Lužavec je istaknuo da prednost ima cesta Rijeka - Karlovac - Zagreb
- Varaždin - Goričan koja se gradi. Za ličko-dalmatinski smjer
Lužavec je iznio više prijedloga glede trase kroz Liku i preko BiH.
No veza hrvatskoga juga i sjevera ne može dugo čekati pa treba što
više ulagati u sadašnju cestu kroz Liku, istaknuo je. Osim tih
prednost imaju i posavsko-zagorski, jadranski i slavonsko-
neretvanski smjer.
Zastupnici su se složili da treba donijeti prometnu strategiju, ali
su upozorili da su nejasni prioriteti, odnosno da, kako je rekao
Ivan Ninić (Klub SDP-a), ne može svih pet smjerova imati prednost.
Planiranih 20 milijarda dolara za prometni sustav ipak je suviše
velika svota za "opustošeno hrvatsko gospodarstvo i u vrijeme
svjetske gospodarske krize, istaknula je Tereza Ganza-Aras (Klub
LS-a). Predložila je da se o strategiji raspravlja u dva čitanja i
da se do drugoga čitanja dostavi i strategija željezničkoga
prometa.
U opširnoj raspravi zastupnici su upozorili da prometno treba
povezati hrvatski sjever i jug. Danas se vlakom od Zagreba do Splita
putuje gotovo 10 sati, automobilom pet do šest sati, a ako bi se
vozilo po proipisima, to bi trajalo i 10 sati, objasnio je Ivan
Škarić (Klub HSLS-a). Zadnjih godina raspravlja se o mogućim
četirima inačicama ceste prema Splitu i Dubrovniku, a zapravo
nemamo ni jednu, kazao je Škarić, izrazivši nadu da će sadašna trasa
preko Plitvica uskoro, kao što se i predviđalo, biti brza cesta.
Svoje zauzimanje da cesta Macelj - Zagreb - Knin - Split ima
prednost Zvonimir Puljić (HDZ) potkrijepio je podatcima da je ona
najopterećenija prometnica. Sada njome prolazi više od sedam
tisuća vozila na dan, a procjenjuje se da će ih 2010. biti više od
16.000. Neki su zastupnici zamjerili što se strategijom predviđa
više cestovnih pravaca prema Splitu i Dubrovniku (lička trasa i
trasa kroz BiH) pa je, primjerice, i Vladimir Mesarić (KDM)
zatražio da se odredi samo jedna.
Zastupnici su zatražili i veća izdvajanja za obnovu lokalnih cesta
jer je 15 posto od ukupne svote za ceste, po ocjeni Željka Peceka
(Klub HSS-a), premalo za te namjene.
Više je zastupnika prigovorilo i neujednačenosti razvoja pojedinih
pometnih grana. U strategiji je prednost posve dana cestovnom
prometu, a željeznice, prometnice budućnosti, u drugom su planu,
rekla je Ganza-Aras. U raspravi je pak istaknuto da u prioritete
treba uključiti i obnovu unske pruge, jer je ona važna za splitsku,
zadarsku i šibensku luku, te da strateška odrednica mora biti i
željezničko povezivanje Istre s ostalim hrvatskim krajevima.
Rasprava o strategiji prometnoga razvoja bit će nastavljena nakon
stanke.
(Hina) bn gk