US-PODJELE - DOGOVORI-Diplomacija US LAT 24. I. KUPCHAN-DAYTON SJEDINJENE DRŽAVELOS ANGELES TIMES24. I. 1999.Povjeravanje zadaće dovođenja mira luđaku"Tijekom ovoga desetljeća dva tvrdokorna vanjskopolitička izazova muče Sjedinjene
Države: obuzdavanje Iraka i zauzdavanje glavne republike Jugoslavije, Srbije, i agresivnih crta nacionalizma koje su se izlegle usred sloma zemlje. Čini se da je iscrpljujući zastoj s Irakom opasniji problem. Sadam Husein dobiva svu pozornost dok ometa UN-ove pokušaje razoružanja Iraka i napada američke i britanske mlažnjake u zoni zabrane leta. U međuvremenu, Balkan se izgubio u pozadini - bar do obnavljanja borba na Kosovu i novog pokolja Albanaca, a Clintonova vlada redovito uzdiže uspjeh svoje diplomacije u području.U stvarnosti je Balkan, a ne Irak, dublji problem Sjedinjenih Država. Sjedinjene su Države zapravo stavile Huseina u kutiju i ne mogu si priuštiti čekanje da iz nje iziđe. No na Balkanu, američki pokušaji izgradnje trajnog mira pucaju po šavovima. Vlada je zaglavila na ničijoj zemlji, i ne zna bi li jugoslavenskoga vođu Slobodana Miloševića obuzdavala ili tetošila. Washington se, nadalje, trudi u Bosni primijeniti mirovni plan koji trenutačno ne
SJEDINJENE DRŽAVE
LOS ANGELES TIMES
24. I. 1999.
Povjeravanje zadaće dovođenja mira luđaku
"Tijekom ovoga desetljeća dva tvrdokorna vanjskopolitička izazova
muče Sjedinjene Države: obuzdavanje Iraka i zauzdavanje glavne
republike Jugoslavije, Srbije, i agresivnih crta nacionalizma koje
su se izlegle usred sloma zemlje. Čini se da je iscrpljujući zastoj
s Irakom opasniji problem. Sadam Husein dobiva svu pozornost dok
ometa UN-ove pokušaje razoružanja Iraka i napada američke i
britanske mlažnjake u zoni zabrane leta. U međuvremenu, Balkan se
izgubio u pozadini - bar do obnavljanja borba na Kosovu i novog
pokolja Albanaca, a Clintonova vlada redovito uzdiže uspjeh svoje
diplomacije u području.
U stvarnosti je Balkan, a ne Irak, dublji problem Sjedinjenih
Država. Sjedinjene su Države zapravo stavile Huseina u kutiju i ne
mogu si priuštiti čekanje da iz nje iziđe. No na Balkanu, američki
pokušaji izgradnje trajnog mira pucaju po šavovima. Vlada je
zaglavila na ničijoj zemlji, i ne zna bi li jugoslavenskoga vođu
Slobodana Miloševića obuzdavala ili tetošila. Washington se,
nadalje, trudi u Bosni primijeniti mirovni plan koji trenutačno ne
može biti djelotvoran. Sjedinjene bi Države trebale ili smanjiti
svoje gubitke i pripremiti se za izlazak iz bivše Jugoslavije, ili
početi slijediti politiku koja nudi razumne izglede da bi mogla
voditi trajnom miru.
Irak i Jugoslavija agresorski su režimi koji ugrožavaju regionalnu
stabilnost u područjima gdje su na kocki važni američki interesi,
no oni nisu izravna prijetnja američkim interesima. Vlada je
riskirala američke živote da bi zaustavila agresiju i širenje
sukoba, no opravdano se suzdržava od preuzimanja rizika ratova s
ciljem uklanjanja tih režima. U suočenju s produženim sukobima
takvog tipa, najbolji je izbor obuzdati neposrednu prijetnju
istovremeno kupujući vrijeme puštanjem agresorskih režima da idu
svojim putem.
Američka je politika u Iraku na dobrom putu. Vodstvo predsjednika
Clintona i njegova spremnost da uporabi silu obuzdavaju Huseinove
ambicije i slabe njegovu moć. Neki kritičari tvrde da na vidiku nije
nikakav kraj i da je vrijeme da se zbaci poredak umjesto beskrajnog
nastavljanja igre mačka i miša. No Clinton je u pravu što te kritike
odbacuje i ograničava pokušaje potkopavanja sadašnjeg režima na
ponude pomoći iračkim oporbenim skupinama. On također zna da
podupiranje oporbenih skupina, kako god možda dobro zvučalo,
vjerojatno neće zbaciti režim koji se u sukobu s protivnicima
redovito oslanja na ubojstva. Uklanjanje Huseina u stvarnosti
znači uvođenje američkoga pješaštva u Irak, što znači preuzimanje
neprihvatljivog rizika mnoštva žrtava. Nadalje, Sjedinjene bi
Države trebale nadgledati pojavljivanje vlade nasljednice, a Irak
nakon Huseina vjerojatno neće biti simpatično mjesto, sa svojim
brojnim frakcijama i etničkim skupinama koje se natječu za vlast.
Sjedinjene Države nemaju izbora već čekati Huseina. Kad on na
posljetku padne s vlasti, činjenica da je politička promjena došla
iznutra, da nije nametnuta izvana, povećat će izglede da se
prijelaz ublaži. Da u međuvremenu olakša borbu iračkog naroda,
Clinton je s pravom prihvatio nadzirano olakšanje gospodarskog
embarga. No on bi trebao i dalje pritiskati Huseina. Što je
najvažnije, Sjedinjene Države moraju čvrsto stajati iza nastavka
UN-ovih inspekcija oružja i, bude li potrebno, uteći se sili ako se
Irak odbije pokoriti. To nije najelegantniji pristup ni pristup
koji najviše zadovoljava, no takva je politika ispravna i Clinton
za nju zaslužuje priznanje.
Balkan je nešto posve drugo. Sjedinjene Države pokušavaju obuzdati
Miloševića, istodobno se oslanjajući na nj kao na utjecajnog
regionalnog političara. Milošević je bio glavni graditelj rata u
Bosni, kao i novijega krvoprolića na Kosovu. Svejedno, Sjedinjene
su Države za oba područja dogovorile mirovne planove koji ovise o
njegovoj dobroj volji.
Prošloga je listopada Milošević prekinuo vojne napade na Albance s
Kosova tek nakon što se suočio s prijetnjama zračnim napadima NATO-
a. Vlada je tada za Kosovo stvorila mirovni plan koji je nehotice
išao Miloševiću u korist. Strani promatrači poslani na Kosovo bili
su nenaoružani civili; samo jedna trećina od planiranih 2.000
promatrača danas se nalazi na terenu. Teško da ti promatrači nekoga
odvraćaju. Za nedavnog su nasilja ubijeni britanski promatrač i
njegov tumač. Milošević je tada američkom vođi misije, Williamu
Walkeru, naredio da napusti Jugoslaviju, praveći ruglo od
promatračke misije.
Jednom kad je nestala prijetnja savezničkim zračnim napadima,
jugoslavenske je snage ograničavalo samo Miloševićevo obećanje o
dobrom ponašanju. Nije čudo da su jugoslavenske snage još jednom
započele bitku na Kosovu. Iz istoga razloga zbog kojega bi bila
ludost računati na Huseina u provedbi UN-ove inspekciju oružja u
Iraku, na Balkanu nema smisla stvarati mirovne planove koji se
oslanjaju na Miloševićevo osobno poštenje. Umjesto sklapanja
poslova s jugoslavenskim vođom, vrijeme je da obuzdamo njegovu
neprekidnu mješavinu agresije i nacionalističke manipulacije, i
dokončamo njegovu bezobzirnu represiju Kosova korištenjem zračnih
i pješačkih snaga NATO-a.
Slična proturječnost muči mirovni plan za Bosnu. Iako Daytonski
dogovor i nazočnost stranih vojnika u Bosni i dalje odvraćaju
sukob, oni to čine okruženi istim nacionalističkim strankama i
pokroviteljskim sustavima koji su nadgledali vivisekciju zemlje.
Američke snage navodno kupuju vrijeme za obnovu multietničke
Bosne, one koja će podnijeti odlazak stranih vojnika. No umjesto
toga, strana nazočnost ponajviše služi da drži podalje Srbe,
Muslimane i Hrvate. Unatoč retorici koja govori suprotno, Dayton
učvršćuje podjelu zemlje - pri godišnjem trošku od milijardu dolara
koji pokriva međunarodna zajednica.
Vlada sada mora izabrati između dvije mogućnosti. Ona mora ili
odustati od obnavljanja multietničke Bosne i truditi se postići
stabilnu podjelu i samoodržavajuću ravnotežu snaga da bi se
američke snage mogle povući. Ili mora popraviti Daytonski proces na
načine koji bi ponudili realističko obećanje o podupiranju
stabilnog multietničkog društva. Posljednja je mogućnost
najpoželjnija, no zahtijeva procjenu daytonskih propusta i načina
da ih se ispravi.
Stavljanje Daytona natrag na pravi put obuhvaća tri glavne
inicijative. Prvo, međunarodna zajednica i njezin Ured visokog
predstavnika, koji nadgleda bosanski mir, moraju uspostaviti
djelotvornije vladanje. Sada međunarodna nazočnost pokušava
vladati preko bosanske vlade koja je doslovno paralizirana
međusobnim borbama. Ured visokog predstavnika mora prodrijeti u tu
zbrku i osigurati provedbu politike koja inače nikad ne bi vidjela
svjetlo dana. Prisnija suradnja između Ureda visokog predstavnika
i snaga NATO-a u Bosni pomoći će pokrenuti gospodarske i političke
reforme.
Kao drugo, izborni se sustav mora promijeniti tako da nagrađuje
umjerenije političare. Kandidati sad traže glasove samo među
biračkim tijelom iste nacionalnosti, što stvara nacionalističke
programe i opetovano vodi izboru čvrstorukaša. U izborima
republike srpske prošlog rujna Nikola Poplašen porazio je
umjereniju Biljanu Plavšić, što je pokazalo da stvari postaju samo
gore. Rješenje je izborni sustav u kojemu kandidati moraju skupiti
glasove svih etničkih skupina da bi došli na vlast. Taj bi sustav
davao prednost kandidatima koji ohrabruju etničku pomirbu, što bi
postupno donijelo umjerenost.
Kao treće, Dayonski proces mora postići mnogo veći napredak u
ponovnoj izgradnji veza preko etničkih granica. Već su se mnoge
izbjeglice trebale vratiti svojim prijašnjim domovima,
obnavljajući multietnički karakter zemlje. Umjesto toga, oni se
naseljavaju u homogenim zajednicama, na taj način pojačavajući
podjelu. Međunarodna zajednica mora okrenuti taj trend, pružiti
fizičku zaštitu i ekonomske poticaje obiteljima koje se žele
vratiti kućama. Mora se također učiniti više za ohrabrivanje
gospodarskih pothvata, izgradnju škola i infrastrukture koji
prelaze etničke granice. Bez tih ambicioznijih mjera, divljenja
vrijedni pokušaji međunarodne zajednice da očuva netaknutu Bosnu
pokazat će se uzaludnima.
Nestabilnost i napetosti u Iraku i bivšoj Jugoslaviji vjerojatno će
se nastaviti, zahtijevajući i dalje američku ustrajnost i
strpljenje. U Iraku će se ta ustrajnost zasigurno isplatiti. Na
Balkanu, međutim, američka je politika ozbiljno skrenula s puta.
Ako želimo da glavna ulaganja ovog desetljeća u stabilan mir donesu
plodove, Clinton mora biti spreman obuzdati Miloševića daleko
djelotvornije i učiniti mnogo više kako bi osigurao da
multietničnost preživi slom Jugoslavije. Inače, Sjedinjene Države
moraju priznati dovršenje etničke podjele i trošiti svoja
sredstava i strpljenje na pothvate koji više obećavaju",
zaključuje Charles A. Kupchan, profesor međunarodnih odnosa na
sveučilištu u Georgetownu i viši suradnik Vijeća za odnose s
inozemstvom.