FR-YU-BA-neovisnost-Oružani sukobi-Organizacije/savezi-Strana pomoć-Vlada FR-LE MONDE 24.1.KOSOVO I BOSNA FRANCUSKALE MONDE24. I. 1999.Kosovski tobogan"Dok je bio glavni tajnik u Elizejskoj palači, Hubert Vedrine je rado rabio
metaforu tobogana kako bi oslikao stanje u kojemu je međunarodna zajednica bila početkom rata u Bosni. Uvučena u dramu, a istodobno svjesna što je čeka, dopustila je da se njome poigravaju i dugo je bila nemoćna da spriječi nepopravljivu štetu. Isti se sudionici sedam godina kasnije susreću na kosovskom toboganu.Scenarij se zna već unaprijed. Svi su znali da će nakon Bosne, srbijanska pokrajina s više od 90 posto Albanaca, biti sljedeće žarište napetosti i svi su govorili da, prije nego izbije sukob, problem treba pokušati riješiti nametanjem miroljubiva rješenja kakvo su željeli albanski čelnici skloni nenasilju.No čekalo se da do krize dođe, kako bi se zainteresirali za Kosovo. Ovaj put su se barem zakleli da neće ponoviti pogrješke iz Bosne. Tu su naučili barem jedno: Slobodan Milošević na koncu priznaje samo silu. Dakle, neće se čekati da srbijanske postrojbe ognjem i mačem opustoše pokrajinu da bi se udarilo šakom po stolu.U proljeće 1998. NATO je svjetlao oružje. Kontaktna je skupina
FRANCUSKA
LE MONDE
24. I. 1999.
Kosovski tobogan
"Dok je bio glavni tajnik u Elizejskoj palači, Hubert Vedrine je
rado rabio metaforu tobogana kako bi oslikao stanje u kojemu je
međunarodna zajednica bila početkom rata u Bosni. Uvučena u dramu,
a istodobno svjesna što je čeka, dopustila je da se njome poigravaju
i dugo je bila nemoćna da spriječi nepopravljivu štetu. Isti se
sudionici sedam godina kasnije susreću na kosovskom toboganu.
Scenarij se zna već unaprijed. Svi su znali da će nakon Bosne,
srbijanska pokrajina s više od 90 posto Albanaca, biti sljedeće
žarište napetosti i svi su govorili da, prije nego izbije sukob,
problem treba pokušati riješiti nametanjem miroljubiva rješenja
kakvo su željeli albanski čelnici skloni nenasilju.
No čekalo se da do krize dođe, kako bi se zainteresirali za Kosovo.
Ovaj put su se barem zakleli da neće ponoviti pogrješke iz Bosne. Tu
su naučili barem jedno: Slobodan Milošević na koncu priznaje samo
silu. Dakle, neće se čekati da srbijanske postrojbe ognjem i mačem
opustoše pokrajinu da bi se udarilo šakom po stolu.
U proljeće 1998. NATO je svjetlao oružje. Kontaktna je skupina
održavala sjednicu za sjednicom da bi pronašla političko rješenje,
status samouprave na Kosovu predlagala je Miloševiću - on za to nije
htio ni čuti - i Albancima koji su tražili neovisnost. NATO-ove su
se prijetnje završile s nekoliko vježba ponad Srbije koje nisu
ostavile dojam na Miloševića. Jugoslavenski je Predsjednik
ozbiljnije shvatio mobilizaciju NATO-ovih zračnih snaga i
mogućnost slanja međunarodnih postrojba na Kosovo ujesen.
Milošević je uspio ukloniti opasnost, sklopivši sporazum s
Amerikancem Richardom Holbrookeom: neće biti NATO-ovih postrojba,
nego dvije tisuće nenaoružanih OESS-ovih promatrača. Nije mu bilo
previše teško uvjeriti posebnog izaslanika predsjednika Clintona:
Amerikanci nisu bili spremni poslati vojnike na Kosovo radi
razdvajanja srbijanskih snaga i boraca OVK-a, a nijedna europska
zemlja nije htjela sudjelovati bez SAD.
Tri mjeseca kasnije, postavljaju se ista pitanja, ali se stanje
pogoršava. OESS-ovi promatrači na terenu podsjećaju na UNPROFOR u
Bosni, primjećuje zapadni diplomat. Vjerovalo se da je to dio
rješenja, a postalo je još jedan problem. Promatrači bi se mogli
naći između dvije vatre i biti žrtve otmica. Prije nego se donese
odluka o zračnim napadima, treba ih 'izvući' s Kosova. Snage od
tisuću osamsto ljudi raspoređene su u Makedoniji; u tijeku je
rasprava o pojačanju tih snaga.
Kao i tijekom rata u Bosni, Europljani su suzdržani prema zračnim
napadima kojima su skloni Amerikanci. Rusi su odlučno protiv njih.
Da nakon zračnih udara na terenu nisu bile raspoređene snage koje su
nametnule primirje, udari, smatra se, ne bi ništa konačno riješili.
Nijedan visoki dužnosnik u Parizu, Bonnu i Londonu nije oduševljen
slanjem europskih kopnenih postrojba, dok bi Amerikanci bili u
zraku.
Dok se prilike na Kosovu pogoršavaju, a protivnike se ne uspijeva
posjesti za pregovarački stol, samouprava kao rješenje koje
predlaže međunarodna zajednica, gubi vjerodostojnost. Kako Zapad
može uvjeriti Albance da prihvate samoupravu u sklopu republike
Srbije pod Miloševićevim vodstvom, kada i sami kažu, poučeni
iskustvom, da mu je nemoguće vjerovati?
Ako je samouprava 'prevladana', kako se, poluslužbeno, sve češće
čuje, može li neovisnost biti rješenje? Pošto su godinama
naglašavali moguće posljedice ove pretpostavke, neće li Europljani
biti prisiljeni da je prihvate? I ne bi li tada bilo bolje da su
predvidjeli posljedice koje mogu destabilizirati čitavo
područje?
Politika koja se do sada vodila u rješavanju kosovske krize
temeljila se na uvjerenju da bi neovisnost pokrajine bila propast i
da bi, potičući pripojenje Albanaca u više zemalja Albaniji, Srba
Srbiji, Hrvata Hrvatskoj i td., mogla izazvati raspad nekoliko
balkanskih država.
Sve do sada, strašilo neovisnosti Kosova mnogima je na Zapadu bilo
razlogom protiv vojnog posredovanja: zračni bi napadi bili
kišobran za OVK i poticali bi ga da pojača borbe, a posredovanje na
kopnu, govorilo se, moglo bi potvrditi stanje na terenu. Trebalo
je, dakle, pregovorima postići da se obje strane nagode oko
samouprave, bez promjene jugoslavenskih granica.
No očito se otišlo dalje, iako velesile još pokušavaju zadnji
'forcing diplomatique' kako kaže Hubert Vedrine. Obje strane
odbacuju pregovore i samoupravu. Riječ ima oružje, za i protiv
neovisnosti. Postoji opasnost da Albanci jednostrano proglase
neovisnost, da dođe do nepoštednog rata u pokrajini i da se on
proširi na susjedne zemlje.
Ne učini li se ništa ili ništa više od onoga što se do sada nije
uspjelo, moglo bi se upasti upravo u ono što se htjelo izbjeći.
Opasnost od anarhičnog raspada Balkana odsad radi u korist
zauzimanja Zapada na terenu kako bi se ponovno stekao nadzor nad
događajima, bilo putem nasilnog nametanja samouprave ili
nadziranjem procesa neovisnosti koji će se možda pokazati
neizbježnim.
Jesu li nakon osjećaja nemoći, nakon pokolja u selu Račak, zapadni
dužnosnici spremni, kako kaže jedan od njih, 'zamisliti
nezamislivo'? To jest, preispitati temeljna načela njihove
politike prema Kosovu? Dakako, oni mogu birati samo između loših i
manje loših rješenja. Najgore bi bilo ne odabrati nijedno, raditi
svašta pomalo, napola, kada događaji prisile na to, drugim riječima
u najgorim okolnostima.
Jedno je sigurno: ako Europa nije u stanju djelovati na Kosovu,
rasprave o europskom identitetu sigurnosti i obrane koje su
pokrenute na prijedlog Tonyja Blaira i na temelju francusko-
njemačke izjave iz Saint-Maloa, izgubit će svaku vjerodostojnost",
komentiraju Claire Trean i Daniel Vernet.