US-SAD-VLADA-Vlada-Parlament-Sudovi ŠV 21. I. NZZ: AMER. JAKA-SLAB PREDSJ ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG21. I. 1999.Slab predsjednik - jaka Amerika?"Govorom o stanju nacije, po običaju uprizorenom radi postizanja političkog učinka,
predsjednik Clinton pokušao je pobuditi dojam o odlučnom obavljanju predsjedničke dužnosti. Posredovana je ali ne i izrečena populistička poruka da on, Clinton, vodi računa o problemima 'naroda' dok se republikanci u Kongresu upravo pripremaju srušiti jamca američkog napretka. Bio je to neobičan ritual - Predsjednik je drsko propovijedao, sam hvalio svoje poteze i prizivao visoke američke ideale, neposredno nakon što je njegov odvjetnik u Senatu tumačio da mu klijent nije počinio krivokletstvo ni ometao pravosudni sustav. Činilo se da tu nešto nije u redu.Spektakl vjerojatno nije bio vjerodostojan čak ni često spominjanom 'narodu', koji po anketama najvišim ocjenama ocjenjuje Predsjednikovo obavljanje dužnosti, a najnižim Clintonov karakter i iskrenost. No, unatoč svojim opetovanim zahtjevima da Kongres mora učiniti ovo ili ono, optuženi će Predsjednik provesti malo ili čak ništa od prikazanog dugog popisa političkih ciljeva. Kada kao 'mrtvo puhalo' - što bi bio i bez procesa o njegovoj smjeni - želi
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
21. I. 1999.
Slab predsjednik - jaka Amerika?
"Govorom o stanju nacije, po običaju uprizorenom radi postizanja
političkog učinka, predsjednik Clinton pokušao je pobuditi dojam o
odlučnom obavljanju predsjedničke dužnosti. Posredovana je ali ne
i izrečena populistička poruka da on, Clinton, vodi računa o
problemima 'naroda' dok se republikanci u Kongresu upravo
pripremaju srušiti jamca američkog napretka. Bio je to neobičan
ritual - Predsjednik je drsko propovijedao, sam hvalio svoje poteze
i prizivao visoke američke ideale, neposredno nakon što je njegov
odvjetnik u Senatu tumačio da mu klijent nije počinio krivokletstvo
ni ometao pravosudni sustav. Činilo se da tu nešto nije u redu.
Spektakl vjerojatno nije bio vjerodostojan čak ni često
spominjanom 'narodu', koji po anketama najvišim ocjenama ocjenjuje
Predsjednikovo obavljanje dužnosti, a najnižim Clintonov karakter
i iskrenost. No, unatoč svojim opetovanim zahtjevima da Kongres
mora učiniti ovo ili ono, optuženi će Predsjednik provesti malo ili
čak ništa od prikazanog dugog popisa političkih ciljeva. Kada kao
'mrtvo puhalo' - što bi bio i bez procesa o njegovoj smjeni - želi
nešto ostvariti na području zakonodavstva, prisiljen je surađivati
s republikancima. Istodobno je radi preživljavanja na
predsjedničkoj dužnosti upućen na odlučnu potporu demokrata.
Teško će uskladiti te dvije ovisnosti, posebno ako se prisjetimo da
će predsjednički izbori, sazvani za g. 2000., početi bitno utjecati
na političke računice te će nadstranačka suradnja biti iznimka a ne
pravilo. U početku valja naglasiti da zbivanja u Washingtonu neće
obilježiti Clintonov popis političkih želja već postupak njegove
smjene, iako Predsjednik pokušava sve kako bi omeo tijek i tog
postupka i skrenuo pozornost s njega. Njegovi su postupci usmjereni
na opovrgavanje opravdanosti postupka smjene i ocrnjivanje
njegovih tužitelja s kojima bi morao surađivati želi li ipak još
ostvariti neke svoje političke ciljeve. Tako stoje stvari u
'podijeljenom sustavu vladanja', koji Amerikanci proteklih godina
preferiraju.
Po tom bi načelu politika mogla i dalje ostati blokirana. Doduše,
Amerika je, gleda li se općenito, sasvim dobro funkcionirala uz tu
'blokadu'. Savezne financije uravnotežene su između ostalog i zato
što su pretpostavke za rast stvorene već prije, povoljna je
konjunktura omogućila bogatiji priljev državnih prihoda te
zahvaljujući republikanskom otporu nisu prihvaćeni novi skupi
državni programi. Stoga je glavno pitanje i dalje ne bi li zemlja
sljedećih 21 mjesec bolje živjela sa slabim predsjednikom, kojem su
potkresana krila, nego s predsjednikom koji bi - radi pobjede na
izborima - morao razvijati nove inicijative. Čini se da Amerikanci,
ispitani u anketama, sada daju prednost prvoj varijanti.
To mišljenje 'tihe većine' djeluje pomalo kratkovidno. Koliko
uistinu može biti snažna Amerika uz slaboga predsjednika? Vodeća
sila, koja se osjeća tako nadmoćnom i nedodirljivom da hvalisavo
prijeti i iskušava izdvojeni nastup, ljuti i vrijeđa saveznike,
istodobno zaboravljajući svoje ideale i povlačeći svoje
institucije po blatu, ostavlja krajnje podijeljen dojam.
Gospodarsko blagostanje samo po sebi ne čini vodeću silu - o tome bi
ponešto mogla reći i Europska unija. Bliski istok pokazuje da
Amerika danas tek vrlo slabo može pokrenuti svoje prijatelje - čak i
one koje financira. Perzijski zaljev i Balkan jasno nagovješćuju da
SAD istodobno vrlo slabo impresionira svoje neprijatelje. Govorom
na Capitolu nije moguće preko noći steći politički kapital koji je
prethodno lakoumno proigran", drži komentator