LONDON, 20. siječnja (Hina) - Britanski tehnološki koncern GEC obznanio je u Londonu, da je s British Aerospaceom potpisao ugovor o prodaji svojeg vojno-industrijskog krila, tvrtku Marconi, čime su otvorena vrata stvaranju najvećeg
vojno-tehnološkog koncerna u Europskoj uniji.
LONDON, 20. siječnja (Hina) - Britanski tehnološki koncern GEC
obznanio je u Londonu, da je s British Aerospaceom potpisao ugovor o
prodaji svojeg vojno-industrijskog krila, tvrtku Marconi, čime su
otvorena vrata stvaranju najvećeg vojno-tehnološkog koncerna u
Europskoj uniji. #L#
British Aerospace, koji je od GEC-a kupio Marconi za cijenu od 7,7
milijardi britanskih funti (oko 80 milijardi kuna), imat će široku
proizvodnu paletu, počevši od nuklearne podmornice Trident do
dijelova zrakoplova Airbus. Britanski analitičari procjenjuju da
će novi koncern zapošljavati oko 99.000 radnika te bi godišnje
moglo ostvarivati utržak od oko 12,5 milijardi funti.
Poslovodstvo British Aerospacea spajanje dviju britanskih vojnih
tvrtki obrazložilo je nužnošću stvaranja europskog
vojnotehnološkog koncerna, koji bi bio kadar konkurirati američkim
tvrtkama Lockheed Martin, Boeing i Northrop Grumman. Time bi se
uklopio u prošle godine politički izraženu volju vlada Velike
Britanije, Francuske i Njemačke, po kojoj se prije izgradnje
vlastite europske vojno-sigurnosne strukture mora integrirati
europska vojna industrija.
Tada se kao moguće paneuropske partnere uz britanske tvrtke Marconi
i British Aerospace spominjali i njemačka Dasa, francuska
Aerospatiale i Thomson-CSF, španjolska Casa i talijanski
Finmeccanica.
"To je spajanje važan korak u restrukturiranju svemirske i vojne
industrije u Europi. Kombinacija tih poslova stvara tvrtku s
nedostižnim globalnim dosezima, vodećom svjetskom tehnologijom i
snagom za natjecanje na svim razinama svjetskog tržišta", rekao je
izvršni direktor British Aerospacea Richard Evans nakon
potpisivanja ugovora.
Međutim, spajanje dvije britanske tvrtke u Francuskoj i Njemačkoj
dočekano je žustrim negodovanjem, u kojem se ističe da je stvaranje
nacionalnog vojnoga giganta u suprotnosti s duhom i namjerama za
stvaranje integrirane europske vojne industrije.
Njemačka vojno-tehnološka tvrtka Dasa, kćer koncerna
DaimlerCrysler, osudila je u utorak u Muenchenu koncentracijski
proces britanskih tvrtki, priopćivši da bi spajanje British
Aerospacea i Marconija značilo da do "uravnoteženih europskih
suradnji" ne može doći, te da spajanje dviju britanskih tvrtki
znači "prepreku europskoj integraciji". Dasa, koja je s British
Aerospacem već pregovarala o suradnji u smislu "dvostranog
spajanja jednakih", najavila je da će se slijedom nastalog stanja
posvetiti traženju partnera u drugim državama Europe, ali da će
razmatrati i moguću suradnju s vojnim koncernima u Sjedinjenim
Američkim Državama.
Francuski politički analitičari spajanje britanskih tvrtki
nazvali su "neprijateljskim savezom", koji je izlišnim učinio
nastojanje francuskog Thomson-CSF-a da se poveže s britanskim GCE-
om.
Da je u Velikoj Britaniji ipak došlo do "nacionalnog" rješenja za
vojnu industriju, francuski analitičari protumačili su kao jasan
znak da britanska vlada Tonya Blaira ne drži mnogo o zamisli da se
stvori jasan vojno-politički identitet Europske unije. Svoju
tvrdnju podupiru činjenicom da britanska vlada u formalno
privatiziranom British Aerospaceu posjeduje takozvanu "zlatnu
dionicu", koja joj daje pravo uložiti veto na odluke poslovodstva i
time oblikovati poslovnu politiku tvrtke sukladno svojim
interesima.
Nakon što je obznanjeno spajanje British Aerospacea s Marconijem,
britansko ministarstvo obrane požurilo je priopćiti kako prema
mišljenju ministarstva taj korak "ne isključuje opcije za daljnje
restrukturiranje europske vojne industrije".
(Hina) miz sb