ZAGREB, 20. siječnja (Hina) - Manjak nastavnika i učitelja jedan je od problema hrvatskoga školstva. Iako taj problem još nije akutan i nerješiv, on bi to mogao postati ako ga prosvjetne vlasti zanemare. U osnovnim i srednjim školama
danas predaje 1728 "nestručnih nastavnika", a taj bi broj uskoro mogao biti veći zbog odlaska starijih nastavnika u mirovinu i mlađih na bolje plaćena mjesta.
ZAGREB, 20. siječnja (Hina) - Manjak nastavnika i učitelja jedan je
od problema hrvatskoga školstva. Iako taj problem još nije akutan i
nerješiv, on bi to mogao postati ako ga prosvjetne vlasti zanemare.
U osnovnim i srednjim školama danas predaje 1728 "nestručnih
nastavnika", a taj bi broj uskoro mogao biti veći zbog odlaska
starijih nastavnika u mirovinu i mlađih na bolje plaćena mjesta.
#L#
Po podatcima Ministarstva prosvjete i športa, osnovnim i srednjim
školama danas ponajviše nedostaju nastavnici engleskog, njemačkog
i hrvatskog jezika, a zatim matematike i razredne nastave. U
osnovnim školama manjka 4,2 posto nastavnika odgovarajuće stručne
spreme i 3,4 posto u srednjim školama. Zbog toga u srednjim školama
radi 567 "nestručnih nastavnika", koji u prosjeku održavaju 12 sati
nastave tjedno, a u osnovnima, od ukupno 27.924 prosvjetara,
predaje 1161 "nestručan nastavnik".
"Do manjka nastavnika s točno propisanom stručnom spremom za
pojedine predmete dolazi zbog bijega iz školstva u druge, unosnije
djelatnosti", rekao je Ivan Janeš, zamjenik ministra prosvjete i
športa.
Podnaslov: Različiti podatci o manjku nastavnika
U nedostatku odgovarajućih nastavnika, nastavu drže inženjeri,
ekonomisti i drugi stručnjaci, koji uz svoj predmet održavaju
nastavu i iz predmeta za koji nemaju odgovarajuće akademsko zvanje,
ali su obrazovani na način da su te predmete slušali i polagali kao
posebne kolegije na studiju. Škola ih imenuje kao privremenu
zamjenu, no oni nisu bez dovoljnog znanja predmeta koji im se
privremeno povjeravaju, i stoga ih nije ispravno nazivati
nestručnjacima, ističe Janeš.
Ipak, rekao je, Ministarstvo nije zadovoljno takvim rješenjem
problema, pa stoga priprema novelaciju pravilnika o potrebnoj
vrsti stručne spreme.
Procjenjujući "kvalitetu" nastave u školama, Savez je školskih
sindikata izračunao da oko 60.000 učenika osnovnih škola nema
stručno zastupljenu nastavu iz engleskoga jezika jer nedostaje 186
nastavnika engleskog. Za matematiku nedostaje 95 nastavnika, pa
tako 20.000 učenika osnovnih škola sluša osobu nekompetentnu za taj
predmet. Oko 17.400 učenika nema stručno zastupljenu nastavu
hrvatskog jezika jer manjka 116 nastavnika. Nedostaje i 105
nastavnika njemačkog i 129 za razrednu nastave.
Te je izračune Ministarstvo odbacilo, ističući kako nestručno
zastupljenu nastavu ima tri puta manji broj učenika od iskazanog.
"Praćenjem rezultata rada tih nastavnika utvrdili smo da je njihova
nastava bila uglavnom kvalitetna, rezultati dobri, a samo su u
manjem broju slučajeva zabilježeni slabiji rezultati", rekao je
Jeneš.
Ministarstvo drži neistinitima i tvrdnje da engleski u nekim
slučajevima predaju konobari i kuhari koji su duže plovili na
brodovima. "Ni jedan takav primjer nam nije poznat, niti je moguć.
Vjerojatno se radi o nekoj asistenciji ili kraćoj zamjeni na
nastavnim vježbama 'iz francuske i njemačke terminologije u
kuharstvu i slastičarstvu'", ističe Janeš.
Podnaslov: Bez promjene uvjeta rada neće se problem riješiti
Upitan što Ministarstvo radi da prevlada problem nestručne
nastave, Janeš odgovara da surađuje s Ministarstvom znanosti i
sveučilištima kako bi se povećale upisne kvote za deficitarne
nastavničke struke. "Uz to, u nekim je županijama i na
sveučilištima dana prednost stipendiranju studenata nastavničkih
fakulteta, ali sve to nije dovoljno bez promjena uvjeta rada u
školstvu", poručuje Janeš.
Iako u Ministarstvu tvrde da se vodi osmišljena kadrovska politika
i konkretna briga za osiguravanje zamjena za nastavnike koji
odlaze, u većinskom srednjoškolskom sindikatu drže da hrvatsko
školstvo ove godine kroči u duboku kadrovsku krizu.
Vesna Kanižaj, predsjednica Nezavisnog sindikata zaposlenih u
srednjim školama, ističe da školstvu predstoji odlazak u mirovinu
oko tri tisuće profesora, negativna selekcija na fakultetima i
"bijeg" iz potplaćenog školstva onih koji to mogu.
Školski sindikati, stoga, poručuju prosvjetnim vlastima i Vladi da
što prije predlože "sanaciju" hrvatskoga školstva, otvore saborsku
raspravu o tome i izrade koncepciju razvoja školstva.
Mateja Burgund
(Hina) mb mc