ZAGREB, 18. siječnja (Hina) - Povijest hrvatske kinematografije "od prvog prikazivanja 'živućih fotografija' 1896. do Pulskog festivala 1997." sustavno je prikazana u nedavno izašloj knjizi "101 godina filma u Hrvatskoj 1896-1997."
Ive Škrabala. To izdanje proširena je verzija njegove knjige "Između publike i države, Povijest hrvatske kinematografije 1896-1980.", koja je bila objelodanjena 1985.
ZAGREB, 18. siječnja (Hina) - Povijest hrvatske kinematografije
"od prvog prikazivanja 'živućih fotografija' 1896. do Pulskog
festivala 1997." sustavno je prikazana u nedavno izašloj knjizi
"101 godina filma u Hrvatskoj 1896-1997." Ive Škrabala. To izdanje
proširena je verzija njegove knjige "Između publike i države,
Povijest hrvatske kinematografije 1896-1980.", koja je bila
objelodanjena 1985.#L#
Kad je "Između publike i države" izišla iz tiska, žestoko su je
napale vladajuće partijske strukture, koje nisu prihvaćale da se
netko bavi isključivo hrvatskim filmom unutar jugoslavenske
kinematografije. U "101 godini" uvrštena su cijela poglavlja iz
prve knjige, dopunjena prikazima tadašnjih društveno-političkih
prilika. U novom izdanju prvi se put na jednome mjestu daje pregled
hrvatskoga filma u osamdesetim i devedesetim godinama, sa svim
važnijim događajima ispred i iza kamere.
Kroz mijene različitih političkih sustava i državno-pravnog
položaja Hrvatske, autor prikazuje stanje, tendencije i smjernice
hrvatske kinematografije. Činjenice potkrjepljuje primjerima
filmova, njihovim sadržajima, uvjetima nastanka i ulogom u razvoju
filmske umjetnosti u Hrvatskoj. Primjerice, autor podsjeća na
spektakularnu sarajevsku premijeru "Bitke na Neretvi" 1969., javne
rasprave nekadašnjih prijatelja i kolega glumaca Borisa Dvornika i
Slobodana Bate Živojinovića te polemike zbog emitiranja filma
"Kontesa Dora" na Hrvatskoj televiziji.
Knjiga je podijeljena na pet poglavlja (1896-1918., 1919-1941.,
1941-1945., 1946-1990. i 1991-1997.) te sadržava iscrpnu
bibliografiju i filmografiju hrvatskih igranih filmova od godine
1917. do 1997.
Kako kaže Škrabalo, dvojeći između vanjske forme znanstvenog
izlaganja i lakše čitljivosti, izabrao je slobodnije izlaganje
kojim je nastojao povezati filmska zbivanja s drugim bitnim
događajima na području kulture, politike i gospodarstva. Po
njegovim riječima, namjeravao je ispričati 'romansiranu
biografiju' filma, a ne suhoparno znanstveno djelo. Knjiga nastoji
biti objektivna koliko god je moguće, ali svakako je i subjektivna
koliko to mora biti, ističe Škrabalo.
Škrabalova knjiga o hrvatskoj kinematografiji bila je jednako
jedinstvena u prvom izdanju kao i danas jer je to prva ukupna
povijest hrvatskog filma, rekao je urednik Hrvoje Turković. Ona
obiluje činjenicama i historiografski je pouzdana, napomenuo je, a
ujedno je i vrlo čitka jer je pisana fabulistički. Posebno je
vrijedan dio o filmovima nastalima u posljednjih dvadesetak
godina, smatra Turković, zato što su ti podaci često bili potrebni
studentima, a nije ih bilo na jednome mjestu.
"Između publike i države" studenti zagrebačke Akademije dramskih
umjetnosti upotrebljavali su kao udžbenik, što će vjerojatno biti
slučaj i s novom Škrabalovom knjigom. Dobra i loša iskustva iz
povijesti hrvatskoga filma zacijelo bi mogla pomoći i domaćim
filmašima u rješavanju nekih danas aktualnih pitanja.
Izdavač knjige - Nakladni zavod "Globus" najavljuje promociju
početkom veljače.
Anamarija Grbin
(Hina) ag mc