ZAGREB, 12. siječnja (Hina) - Dioničko društvo Autocesta Rijeka- +Zagreb, koje je hrvatska Vlada zadužila za upravljanje i izgradnju +istoimene autoceste, u realizaciju je tog projekta ušlo s četiri +domaća izvođača - tvrtkama
Hidroelektra, Industrogradnja, +Konstruktor i Viadukt, te dvjema inozemnim kompanijama, francuskim +graditeljem Spie Batignolles i austrijskim Ilbau. Financiranje +samog početka radova na projektu, u cijelosti vrijednom više od pet +milijardi kuna, omogućeno je pomoću kredita koji su dobiveni od +inozemnih komercijalnih banaka, objavljeno je iz tog dioničkog +društva.
ZAGREB, 12. siječnja (Hina) - Dioničko društvo Autocesta Rijeka-
Zagreb, koje je hrvatska Vlada zadužila za upravljanje i izgradnju
istoimene autoceste, u realizaciju je tog projekta ušlo s četiri
domaća izvođača - tvrtkama Hidroelektra, Industrogradnja,
Konstruktor i Viadukt, te dvjema inozemnim kompanijama, francuskim
graditeljem Spie Batignolles i austrijskim Ilbau. Financiranje
samog početka radova na projektu, u cijelosti vrijednom više od pet
milijardi kuna, omogućeno je pomoću kredita koji su dobiveni od
inozemnih komercijalnih banaka, objavljeno je iz tog dioničkog
društva.#L#
Kako bi se zatvorila financijska konstrukcija cjelokupnog
projekta, završno financiranje ponuđeno je Europskoj banci za
obnovu i razvoj (EBRD) te Svjetskoj banci, čijim bi se dugoročnim
kreditima vraćali krediti komercijalnih banaka. Društvo Autocesta
Rijeka-Zagreb pritom bi taj zajam otplaćivalo iz svojih redovitih
prihoda.
Prema riječima poslovodstva tog dioničkog društva spomenute
međunarodne financijske institucije načelno su tom projektu dale
zeleno svjetlo. No, kako kažu u hrvatskom Uredu Svjetske banke,
njihova službena odluka još nije donijeta.
Ukupna duljina izgrađene Autoceste Rijeka-Zagreb prema projektima
će iznositi 148,45 kilometara. Izgradnja je podijeljena u dvije
faze. Do sada je izgrađeno 87,62 kilometara ili 59 posto prve faze
projekta, koja bi trebala biti dovršena do 2000. povezujući
autocestom Karlovac i Vukovu Goricu te poluautocestom Bosiljevo i
Kupjak preko Vrbovskog.
Završetak druge faze izgradnje, koja obuhvaća dogradnju
poluautocesta u autocestu na šest dionica od Kikovice do Bosiljeva,
očekuje se u 2008. godini, rekao je u razgovoru za Hinu direktor
tvrtke Autocesta Rijeka-Zagreb Ivan Prgomet.
"Cilj je Društva u što kraćem roku izgraditi prvu fazu, znači
povezati autocestom i poluautocestom Rijeku i Zagreb te da uspijemo
u konačnici otplatiti dug iz vlastitih prihoda. U prvo vrijeme
prioritet nije ostvarenje profita kao neposredne tvrtkine koristi,
već je prioritet društvena korist, ali tako da interna stopa
rentabilnosti bude na razini kamatnih stopa na korištene kredite",
izjavio je Prgomet.
Inozemnim partnerima, koji će obaviti 30 posto posla, omogućen je
ulazak u realizaciju skupog i složenog projekta izgradnje navedene
autoceste da bi se privukao strani kapital.
Prema mišljenju Prgometa, većina domaćih graditeljskih tvrtki u
proteklih nekoliko godina nije radila gotovo ništa ili vrlo malo,
grcali su u vlastitim problemima, bilance im nisu sjajne, pa strane
komercijalne banke s njima ne žele izravno ulaziti u posao. Stoga je
na lanjskom međunarodnom natječaju ta tvrtka za gradnju tunela na
dionici Kupjak-Vrbovsko izabrala francusku graditeljsku
kompaniju Spie Batignolles, što je nedavno dovelo i do okončanja
financijske strane ugovora o izvedbi navedenih radova i s
nekolicinom francuskih banaka. Istodobno, odobreni su i krediti
njemačkih banaka u visini od 150 milijuna njemačkih maraka, rekao
je Prgomet.
Autocesta Rijeka-Zagreb dio je cestovnog pravca Budimpešta-
Varaždin-Zagreb-Rijeka, okarakteriziranog kao europski pravac
E-65, koji povezuje zemlje srednje Europe s Lukom Rijeka, a preko
nje sa zemljama Mediterana i Bliskog istoka. Pored europskog
značenja, ta prometnica ima i osobitu važnost u cestovnoj mreži
Republike Hrvatske, gdje je kategorizirana kao državna cesta D-3.
Iz zagrebačkog prometnog čvorišta raspoređuju se cestovni tokovi
prema najvećim industrijsko-lučkim i urbanim središtima
hrvatskoga Jadrana, koji su ujedno i važni turistički i tranzitni
punktovi, tako da navedena prometnica, prema ocjeni mnogih
stručnjaka, predstavlja ključni spoj kontinentalnog i pomorskog
dijela Hrvatske.
Prema Prijedlogu strategije prometnog razvitka Republike Hrvatske
proizlazi da bi do godine 2005. bilo otprilike 400 km novih cesta,
do 2013. 557 km i do 2021. 762 km cesta. Uz već sada izgrađenih 475
km, 2005. godine u prometu bi bilo 875 km novih autocesta,
poluautocesta i brzih cesta, 2013. godine 1432 km, a 2021. godine
2194 km takvih cesta.
Domagoj Juričić
(Hina) dju sbo