ZAGREB, 19. listopada (Hina) - Potpredsjednik hrvatske Vlade Vladimir
Šeks uputio je pismo listu "La voce del popolo" u Rijeci, u povodu
izjave Paola Sardosa Albertinija, predsjednika Saveza udruženja
izbjeglica Istre, Rijeke i Dalmacije, koju je "La voce del popolo"
objavio 25. rujna.
Prenosimo, uz manja kraćenja tekst pisma Vladimira Šeksa, koje je
"La voce del popolo" objavio u cijelosti (14. listopada), u kojemu Šeks
iznosi stajališta o pitanjima što ih pokreće Sardos Albertini.
Navodeći da je "g. Paolo Sardos Albertini, predsjednik Saveza
udruženja izbjeglica iz Istre, Rijeke i Dalmacije, dao prigodnu izjavu
u listu "La voce del popolo", u povodu proslave obljetnice odluka o
(kaže: takozvanom) priključenju Istre Hrvatskoj", Vladimir Šeks
upozorava: "G. Sardos Albertini uzeo si je prilično nezahvalnu
zadaću da, recimo tako, sa strane, kao predsjednik udruženja dijela
Istrana, Riječana i Dalmatinaca, koji su prije četrdeset i više godina
napustili ove krajeve, procijeni što bi uopće obljetnica sjedinjenja
Istre s Hrvatskom mogla (trebala, smjela ...) značiti posebno za
izbjeglice, zatim za sve one čiji su bližnji stradali bačeni u jamu,
ubijeni ili nestali, za one sunarodnjake koji su 'izbjegli', tj.
emigrirali, te za uvjerene komuniste i, konačno, 'za same Hrvate'".
Ističući da želi, u glasilu onih Talijana koji nisu svojedobno
emigrirali i njihovih potomaka, iznijeti, u nekoliko naznaka,
stajališta u povodu načina mišljenja što ga zastupa g. Sardos
Albertini, Vladimir Šeks naglašava:
"Istra do Dragonje, Rijeka, Zadar, Lastovo i Kvarnerski otoci pripali
su Hrvatskoj na legitiman način i slijedom povijesnih zbivanja koja su
i g. Sardosu Albertiniju, po svojoj prilici, dobro poznata, pa se ne
bi moglo govoriti o 'takozvanom' priključenju ovih krajeva Hrvatskoj u
sklopu tadašnje Jugoslavije. Izbjeglice, tj. emigranti iz tih krajeva
odabrali su, pod danim povijesnim okolnostima koje kao pojedinci ne
možemo naprosto 'naručiti', iseljavanje i time su dobili život u
matičnoj zemlji, a ostvarili su i opciju nastavka života u političkom
poretku građanske demokracije. Nešto su pri tome morali i žrtvovati.
Njihovi sunarodnjaci koji su ostali izjasnili su se u danim povijesnim
okolnostima za neke druge vrijednosti: život u zavičaju, a u uvjetima
komunizma boljševičkog tipa. Neke su s vremenom doživjele povijesni
poraz, a pripadnici talijanske manjine u Istri zadržali su i nadalje
ono za čime izbjeglice g. Sardosa Albertinija na čelu, kao i sve
izbjeglice ovoga svijeta, najviše žele: zavičaj. Republika Hrvatska je
danas u prilici ponuditi im, kao nova članica kruga građanske
demokracije, transparentne granice preko kojih kad god žele mogu
dolaziti ne samo u zavičaj nego u jedno sada njima prepoznatljivo
uređenje", navodi Vladimir Šeks ističući:
"Odgovarajuće uvjete života kao građanima i pripadnicima jedne od
nacionalnih manjina Hrvatska pruža danas pripadnicima talijanske
manjine, koji se svojedobno nisu odlučili za put izbjeglištva i
njihovim potomcima".
Šeks ističe da bi to bio najkraći odgovor, na tvrdnju Sardosa
Albertinija, kako izbjeglice nemaju što slaviti u povodu 50-te obljetnice
sjedinjenja Istre s Hrvatskom, te da nemaju što slaviti ni oni koji su
'ostali u tim krajevima'.
Citirajući navode g. Sardos Albertini kako, "za izbjeglice 'svako
slavljene ove prilike, ne bilo samo apsurdno, nego bi bilo provokativno i
škandalozno uopće isticati tu obljetnicu'", potpredsjednik Šeks kaže:
"Ne želim zadirati u osjećaje izbjeglica i ne očekujem od jedne
kategorije (barem dijelom) povijesnih gubitnika da slave. Izbjeglice
iz Istre, Rijeke itd. imaju već decenijama u krilu Republike Italije
druge prigode za neka druga slavlja".
Šeks posebno upozorava na "odlučnu tvrdnju" g. Sardos Albertinija
koju se Albertini "ne trudi obrazlagati kada kaže: 'Ne vidim što bi imali
slaviti sami Hrvati: u rujnu 1943. postojala je Hrvatska država čvrsto
vezana uz nacističku Njemačku i ona je zajedno sa svojim njemačkim
saveznikom upravo išla prema svom dramatičnom rasulu. Ako netko ima želju
slaviti početak vlastitoga kraja, ja bih rekao da se tada radi ne o činu
političke mudrosti, nego o najobičnijem mazohizmu'".
Vladimir Šeks u pismu naglašava da takvo zaključivanje g. Sardos
Albertinija "pokazuje da mu je barem jedna od osnovnih političkih
činjenica iz novije povijesti Hrvatske poznata, ali je apsolutizira na
štetu svih ostalih, koje su se vremenom pokazale odlučnijima, da bi slijedom
takvog postupka došao i sam do apsurdnih, provokativnih i škandaloznih
zaključaka". Obrazlažući zbog čega, Vladimir Šeks ističe:
"Postoji kod europskih naroda pa tako i kod Talijana i Hrvata, jedna
vitalna snaga koja je dovela do oblikovanja i afirmacije nacionalnih
zajednica. Hrvati su na tom putu možda imali nešto manje sreće nego
Talijani; de bi se okupili i održali ušli su 1918. godine u jednu širu
zajednicu koja se nije pokazala rješenjem u ostvarenju i održanju
takvih legitimnih težnji. Od 'bratskog zagrljaja' Hrvatima su pucale
kosti i saveznik se, za dostizanje svega što su ostali europski narodi
bili već u pravilu ostvarili kao zalog svojeg opstanka i nesmetanog
razvoja, tražio s raznih strana. Italije je kao država, uostalom,
vođena od različitih političkih opcija demokratskog i nedemokratskog
značenja, bila pravi majstor u traženju i raskidanju savezništava, te
u tom pogledu ja g. Sardosu Albertiniju nemam što reći".
Međutim, ističe, Šeks, "Hrvatska je i izbor koji joj je omogućio da
vrati Istru, Rijeku i ostale krajeve u svoje krilo (te da danas bude
priznata članica međunarodne zajednice) platila i još uvijek skupo plaća.
Sadašnji status Hrvatskoj nije došao kao poklon. Što se, pak, cijene
iz 1943. godine tiče, posebno istarske, zanimljivo je da g. Sardos
Albertini govori, istina, o tome da nemaju što slaviti oni čiji su
bližnji bačeni u jamu, ubijeni ili nestali, ali zaključuje da ovaj
jubilej nije povod za njihovo slavlje. Slažemo se, ukoliko g. Sardos
Albertini misli pri tome (a po svoj prilici je tako) na one - pretežno
svoje sunarodnjake, ali bilo je i djelatnih fašista porijeklom Hrvata
- koji su 25 godina po Istri sijali teror, tolerirani i podržavani od
strane vlasti, pa su im Istrani, pretežno Hrvati, ali bilo je i
Talijana djelatnih antifašista, presudili 1943. godine.
Budući da je osobna optika očito subjektivna stvar, iako nam je g.
Sardos Albertini nudi kao istinu, onda on u tim istim danima u rujnu
1943. godine vidi one koji su bačeni u jamu, ali ne vidi gomilu od
preko 2.500 pobijenih Istrana, opet pretežno Hrvata - to je mali dio
cijene o kojoj govorimo - što su je za sobom ostavile jedinice
nacističkog generalfeldmaršala Rommela, u akciji smirivanja Istre,
nakon što su donijete Pazinske odluke. Oko 1.300 nenaoružanih Istrana
bilo je otpravljeno u logore. Sve to u tjedan dana upravo prije
pedeset godina, od 2. listopada 1943. godine na dalje.
Takva je optika g. Sardosa Albertinija, a ipak pretendira biti
presuditeljem prema kojem će se ravnati države i njihovi jubileji:
vidi one koji su u jamama, a ne vidi gomile leševa po čitavoj Istri, o
kojima govore i pišu ne samo domaći svjedoci i sudionici onih dana,
nego i nacistički knjigovođe smrti. Nije čudno, nego je prije svega
znak svojevrsne dosljednosti, jedino ako g. Sardos Albertini još jaši
na valu one iredentističke teze o povijesnim i nepovijesnim narodima,
a u tom slučaju, konzekventno, gomile leševa izginulih pripadnika
nepovijesnog naroda možemo zanemariti".
..."Istarski Hrvati su, zbog svega iznijetog g. Sardos Albertini, 1943.
godine slavili, a i danas slave sjećajući se toga vremena, čas kada su
'ustali iz mrtvih'. Lišeni nacionalnog, obiteljskog i osobnog imena,
jezika, škole i svih do jedne organizacija političkog, kulturnog,
gospodarskog i društvenog značaja, kažnjavani sudskim i
administrativnim putem za političke delikte u monstruoznoj fašističkoj
interpretaciji toga pitanja deset puta više od ostalih građana
Kraljevine Italije (o tome postoje arhivski podaci, statistike i
objavljeni radovi koje su g. Sardosu Albertiniju, svakako dostupni),
podvrgnuti postupku etničke bonifikacije, odnosno etničke melioracije
(tako se to nazivalo u dokumentima državne uprave i fašističkih
tijela), bili su i kao seljaci sustavno gospodarski razvlašćivani u
korist veterana fašističkog pokreta dovedenih iz cijele Italije. Mnoge
su vaše kolege odvjetnici, g. Sardos Albertini, ubrali svoj dio s tog
stola na kojem se tranširao Hrvatski seljački etnički korpus, tada
prevladavajući u Istri. Dogodilo se odatle da je i Istra dvadesetih i
tridesetih godina imala svoje izbjeglice Hrvate i svoje 'etničko
čišćenje', kao i danas Hrvatska. Između etničke bonifikacije i
'etničkog čišćenja' današnje vrste, Hrvati su se, eto održali ne
ugrožavajući drugoga. Pa tako i u Istri i u Rijeci", ističe Šeks
zaključujući:
"Hrvati, prema tome, u borbi za opstanak, poznaju sve one težnje,
nastojanja, 'prave' i 'krive' puteve kao i drugi europski narodi i u
tome nisu ništa osobito, a što bi se dalo izvesti iz izjave g. Sardosa
Albertinija, ako bi se slijedilo njegovu logiku. Možda se jedna od
hrvatskih osobitosti sastoji u tome što nisu vodili osvajačke ratove,
ali se valjda toga ne moraju stidjeti. Kao i svaka druga nacionalna
zajednica organizirana u državu, imaju i tu naviku da obilježavaju
obljetnice koje smatraju značajnima. Pri svemu tome, naravno, drže da
imaju što slaviti", ističe u pismu potpredsjednik hrvatske Vlade
Vladimir Šeks.
Prenosimo u cjelosti izjavu odvjetnika g. Paola Sardosa Albertinija,
predsjednika Saveza udruženja izbjeglica iz Istre, Rijeke i Dalmacije,
koju je "La voce del popolo" objavio 25. rujna pod naslovom "C'e ben
poco da celebrare" - Malo se što tu ima slaviti (prijevod s
talijanskog):
"Držim da ove proslave 50. obljetnice takozvanog priključenja Istre
Hrvatskoj, jer to je stvarnost, su zaista protivne svakoj logici i ja
ne uspijevam razumjeti tko bi to mogao imati neki razlog za
slavljenje.
Što se izbjeglica tiče više je nego jasno da je za nas ono razdoblje
predstavljalo početak drame, drame izbjeglištva i zaista s tim u svezi
nemamo što slaviti.
Ta obljetnica predstavlja još manje povod za slavlje za sve one
obitelji kojima je rodbina ubijena, bačena u jamu ili nestala.
Dakle, za izbjeglice bi svako slavljenje ove prilike ne samo bilo
apsurdno, nego bi bilo provokativno i škandalozno uopće isticati tu
obljetnicu. Držim da ovakav pristup vrijedi i za sve one Talijane iz
Istre, Rijeke i Dalmacije koji nisu odselili kao izbjeglice. Oni koji
su među njima ostali u tim krajevima zbog svoje privrženosti zavičaju,
u narednim su desetljećima skupo platili taj svoj izbor u vidu
obespravljivanja i pritisaka.
Oni koji su među njima ostali u tim krajevima iz ideoloških razloga
suočili su se s razočarenjem upravo na ideološkom polju i mogli su
samo konstatirati da je i njihov izbor motiviran ciljem da se izgradi
nešto novoga i vrijednoga, u stvarnosti bio osuđen na neuspjeh.
Ne vidim što bi imali slaviti sami Hrvati: u rujnu 1943. godine
postojala je Hrvatska država čvrsto vezana uz nacističku Njemačku i
ona je zajedno sa svojim njemačkim saveznikom upravo išla prema svom
dramatičnom rasulu. Ako netko ima želju slaviti početak vlastitog
kraja, ja bih rekao da se tada radi ne o činu političke mudrosti, nego
o najobičnijem mazohizmu.
Jedini koji bi mogli imati razloga za slavlje, po mojem sudu, su oni
koji su bili i ostali komunisti, budući da sam čvrsto uvjeren da je
operacija u prvom redu bila vođena od komunista koji su iskoristili
postojeće nacionalne i druge sukobe. U svakom slučaju vođena je od
strane komunizma vrlo pronicljivo, a u svrhu izgradnje komunističke
države. Čini mi se međutim da nakon pada komunizma, rušenja berlinskog
zida iz 1989. tko god je bio komunista ili još uvijek smatra da je to,
ima najbolji izbor u zaboravu, kao sudionik u jednom povijesnom
promašaju koji ne bi smio imati pristupa ni na koji način sudjelovanju
u javnom životu ni u kojem obliku postojećeg društva".
(Hina) ds
191658 MET oct 93
SKV: Svijet u 4,30 sati
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
Kanadski premijer Trudeau najavljuje protucarine SAD-u
Uredi New York Timesa, NPR-a, NBC Newsa i Politica bit će uklonjeni iz Pentagona
U ruskim zračnim napadima širom Ukrajine poginulo desetak ljudi
Najava događaja - fotografije - za nedjelju, 2. veljače
Najava događaja - kultura - za nedjelju, 2. veljače
Najava događaja - sport - za nedjelju, 2. veljače
Najava događaja - Hrvatska - za nedjelju, 2. veljače
Najava događaja - svijet - za nedjelju, 2. veljače