SABORA (2)
ZAGREB, 24. rujna (Hina) -
Dame i gospodo,
Fašističko nasilje nije nažalost, bilo jedino koje je u ovom stoljeću
pogodilo Istru i spomenute gradove i otoke. Na razdoblje fašizma
nastavilo se razdoblje komunističkog sustava u kojem je na drugi način
opet trpjelo i stradavalo hrvatstvo, ali sada i talijanska manjina.
Komunistička represija bila je pogubna i stoga što je na gospodarskom
području uništavala svako poduzetništvo. Stradla je čovjekova i ljudska
i nacionalna sloboda. A između Istre i cjeline Hrvatske, unatoč
političkoj sjedinjenosti, i dalje je stajala ne samo visoka i široka
Učka, nego i brojne ine zapreke na putu duhovne, gospodarske, prometne i
svekolike integracije Istre u hrvatsko nacionalno biće.
U tom sklopu, podsjetimo se još jednom da se u Rijeci, tijekom 19. i
20. stoljeća, hrvatstvu suprostavlja odnarođeno mađaronstvo, koje se,
nakon rasprada Austro-Ugarske 1918. preobrazilo u autonomaško
talijanaštvo. Po istoj logici, ono se opet 1945. pretvara u utočište
jugoslavenskom unitarizmu, opet potpomognuto državnom vlašću, vojskom,
policijom, represijom, progonom slobodoumnih ljudi prije svega zbog
nacionalizma. Sve se to zbivalo uz istodobno umjetno mijenjanje
demografske strukture osobito u Istri i Rijeci na podlozi davanja
povlastica na štetu autohtnonog hrvatskog puka. Istina je da je došlo do
razmjerno velikog iseljavanja Talijana ali je također istina da se u
istom razdbolju zbog različitih razloga iselilo iz Istre i ne manje
Hrvata.
Hrvatsko komunističko vodstvo nije shvatilo povijesno značenje
svestrane integracije Istre, Rijeke i svih krajeva u život Republike,
jer je ideologija komunističkog internacionalizma, pa i jugoslavnestva
za to vodstvo bila iznad nacionalnih interesa. Kao potvrdu, kako se taj
internacionalizam ogledao u stvarnosti navodim riječi jednog od vodećih
hrvatskih komunističkih prvaka koji je nekom zgodom rekao: 'Za budućnost
socijalizma nije važno hoće li Istra biti hrvatska, slovenska ili
talijanska'. Jamačno, onda ne iznenađuje da je to i takvo hrvatsko
komunističko vodstvo, zbog ekonomskih razloga, odbilo
prijedlog za izgradnju tunela kroz Učku, što ga je odmah nakon II svjetskog
rata podnio Ante Mandić, a podržao i sam Tito. Istodobno, i sa slovenske
strane bilo je manje ili više skrivenih, ali i otvorenih teritorijalnih
presizanja prema hrvatskoj Istri. U 'Mojim uspomenama' mons. Božo
Milanović zabilježio je sljedeću zgodu iz 1946.: 'Začudio sam se, kad me
u ono doba posjetio prijatelj Janko Kralj, gorički Slovenac, te mi je
ponudio veliku svotu, ako javno izjavim da bi Istru trebalo priključiti
slovenskoj republici'. Mons. Milanović napisao je da je 'to odmah
odbio', (str. 151.) a usmeno a i pismeno svjedočio je da je iza tog
prijedloga stajao najpoznatiji slovenski komunistički prvak, koji se
očito u tom pogledu stubokom razlikovao od svog hrvatskog kolege.
(Uzgred: mons. Milanović, bio je kao i kasniji nadbiskup Pavlišić,
sudionik povijesnih zbivanja 1943.)
Hrvatska je vlast u razdoblju komunizma potiho prepustila Slovencima
uzletište, željezničku prugu, i cijele općine, ne zabrinjavajući se ni
zbog sustvanog napučivanja Istre i Rijeke nehrvatskim stanovništvom. Do
bitnije izmjene u takvoj politici došlo je nakon 'Brijunskog plenuma'
1966. To se onda očitovalo i u izgradnji cestovnog tunela kroz Učku, te
nekih prometnica i infrastrukturnih objekata koji su Istru bolje,
premada još uvijek nedovoljno, gospodarski povezali s ostalim dijelovima
Hrvatske.
Razumljivo je, da je takva pogrešna politika prema Istri urodila
negativnim posljedicama, u tom smislu, da su mnogi stjecali dojam kako
Zagreb i sve što je s one strane Učke, ima maćehinski odnos prema Istri.
Vrhunac protuhrvatske indoktrinacije ogleda se u tome da je u dvama
posljednjim jugoslavenskim popisima pučanstva bila predviđena istarska
odrednica kao nacionalna pripadnost. Jednako kao što se na Hrvate u
Vojvodini pritiskalo da se izjasne ne kao Hrvati, već kao Bunjevci ili
Šokci. Danas se to očituje u pokušaju proglašavanja 'istarskog naroda',
i namjera da se u istarskoj himni izvorni izraz 'roda hrvatskog'
promjeni u izraz 'roda istarskog', što je očito ne samo neosnovana nego
i podmukla, duboko protuhrvatska pojava.
U svezi sa svime iznijetim ne može se izbjeći zaključak da je sve
dosad, sustavno i neprestano i pod fašizmom i pod komunizmom, bila
prisutna pojava rashrvaćivanja Istre i Rijeke. Ali i sada, nakon
uspostve suverene i demokratske Hrvatske, žilavo se održavaju ostaci
jugokomunističkih i unitarističkih ili pak iredentističkih shvaćanja. Uz
poznate stare protuhrvatske ideje javljaju se i nove 'regionalističke',
koje svjesno ili nesvjesno idu na ruku stranim izvorištima i osloncem na
njih, potpomažu sustavno rashrvaćivanje, a time utiru put i onima koji
bi i u budućnosti iskoristili svaku mogućnost za otrgnuće Istre iz
Hrvatske. Bit takvih pojavnosti ne može se zamagliti nikakvom tobože
demokratskom i suverenom idejom o izgradnji Europe kao zajednice
'regija', a ne 'nacionalnih država'. Propovjedanja Istre čak kao
'transnacionalne', 'transregionalne' zajednice hrvatskog, slovenskog i
talijanskog dijela Istre, nije ništa drugo nego neprikriveno očijukanje
s planovima izdvajanja hrvatske Istre iz države Hrvatske, da i ne
spominjemo pokušaj izazivanja krize, u odnosima središnje i lokalne
županijske vlasti, pod izlikom da središnja hrvatska vlast tobože nema
razumjevanja za posebnosti Istre, sve do optužbi o njezinu
izrabljivanju.
Svu dubinu i dalekosežnost takvih nastojanja razotkriva i zahtjev da se
Istra demilitarizira. Bez obzira što se taj zahtjev javlja u trenutcima
kad hrvatski narod krvari u obrani svojih istočnih granica, treba
podsjetiti ne tek na iskustva prošlosti, već i na to da i sada postoje
iredentističke snage koje bi u Hrvatsku dovele gradonačelnike 'u
izgnanstvu' prvom zgodom. No, to nije jedini povijesno dvojbeni zahtjev.
Na toj crti otišlo se toliko daleko da se postavlja zahtjev za donošenje
posebnog, dapače 'ustavnog' zakona o Županiji istarskoj. A po njemu
Županija istarska trebala bi imati čak više državnih ovlasti u sklopu
Hrvatske nego što ih je u bivšoj SFRJ imala Republika Hrvatska, po
federalno-konfederalnom Ustavu iz g. 1974., ili što ih npr. ima
konfederalni Quebec u Kanadi.
Dame i gospodo,
Razumije se, u svim 1943. sjedinjenim područjima, a pogotovo u Istri i
Rijeci, moramo posvetiti punu pozornost osiguranju građanskih i etničkih
prava talijanske nacionalne manjine. Dakako, i slovenske i svake druge
što živi u Hrvatskoj, prema odredbama Ustavnog zakona o ljudskim
pravima i slobodama i o pravima etničkih i nacionalnih zajednica ili
manjina. U skladu s našim ustavno-pravnim opredjeljenjima, a i s
međunarodnim konvencijama, u Istri se može dopustiti dvojezičnost tj. da
uz hrvatski u službenoj uporabi bude i talijanski jezik, ali samo u onim
mjestima (općinama ili gradovima) u kojima postoji većina talijanske
manjine. Ne može se dopustiti dvojezičnost u čitavoj Županiji, niti u
sveukupnom službenom i javnom životu, jer bi to značilo da se suverenost
većinskoga hrvatskog naroda i suverene države Hrvatske, nad čitavim
županijskim područjem, prenosi i na neusporedivo malobrojnu talijansku
nacionalnu manjinu koja ne broji ni 10 posto stanovništva u Istri.
Stoga ovom prigodom treba otvoreno reći: Zahtjev i praksa da se
dvojezičnost uvede ne samo u općinama prema Osimskom ugovoru i našem
zakonu, nego u cijeloj istarskoj županiji, ne znači nikakvu borbu za
zaštitu manjinskih prava, jer ona nisu ničim i ni od koga ugrožena, već
to znači pokušaj da se okrnji hrvatski suverenitet, javno naznači pravo
drugih na tim teritorijem, koji se oslobodio od okupacije pred pedeset
godina.
U takvim se zahtjevima - bili toga njihovi pronositelji svjesni ili ne
- očituje truležno trajanje nakana dvaju ovostoljetnih totalitarizama:
italofašizma i jugokomunizma. Prvi je, nastavljajući na vjekovnu
imperijalnu politiku, činio sve što je mogao, a drugi dopuštao sve i
svakome - da bi Istru istrgli iz duhovnog i tvarnog sastava hrvatskog
nacionalnog bića.
Jamačno, ne toliko u subjektivnim koliko u objektivnim povijesnim
okolnostima, ili neprevladanim naslagama prošlosti, valja tražiti uzroke
zašto se u Istri, a i u Rijeci, u današnje doba općehrvatskog preporoda
i uspostave suverene hrvatske države, pojavljuje dvoguba ideja
regionalizma u najširim oblicima. A dakako, nije slučajna ni slična
pojavnost takvog regionalizma ili autonomaštva i drugdje, npr. u
Dalmaciji i Međimurju. Ni njihovo akciono objedinjavanje protiv tobože
štetnog 'croatocentrizma' središnje hrvatske vlasti. Naravno, te se
pojave ne mogu i ne smiju promatrati izdvojeno ali ni jednostrano, kako
od povijesnog nasljeđa, tako i od današnjih zbivanja. Nije li u tom
sklopu znakovito da se ovih dana u Trstu održava skup, što ga
najugledniji talijanski list 'Corriere dellasera' opisuje kao
'nacionalni skup Dalmatinaca', na kojemu jedan talijanski kreator
nastupa i u svojstvu, ni manje ni više nego, 'zadarskog gradonačelnika u
izbjeglištvu'. Na tom skupu, iz rimskog doba izronjenog, 'dalmatinskog
naroda', iznijet je i prijedlog Ministarstvu vanjskih poslova Italije,
po kojem bi Dalmacija imala biti 'europska regija' s posebnim statusom.
Treba li podsjetiti kako se velikosrpski ekspanzionizam, sa svojim
poticjem dalmatinskog autonomaštva, i talijanski imperijalizam, sa
svojim poticanjem istarskog i dalmatinskog regionalizma, nalaze na istim
protuhurvatskim planovima od prošlog stoljeća do danas.
A kad se u te igre upliće i Zadar, onda valja reći da je on jedan od
najstarijih i najprosperitetnijih hrvatskih gradova, koji je to potvrdio
i u ovom domovinskom ratu. Usprkos agresiji i blizine okupiranih
područja, nestašicama struje i vode, baš u najtežim trenucima, pokazo je
Zadar svoju snagu, sačuvavši vitalnost svoga gospodarstva. Izgradnjom
Masleničkog mosta i tunela Sv. Rok, koji će trajanje putovanja od
Zagreba do Zadra skratiti za trećinu, bit će dodatni poticaj napretku
Zadra, pogotovo nakon oslobođenja zasada još okupiranih hrvatskih
prostora.
I konačno otoci - Cres, Lošinj i Lastovo koji su povijesnim odlukama
pred pola stoljeća također sjedinjeni s Hrvatskom, tek danas
doživljavaju svoj preporod. To se posebno odnosi na Lastovo koje je
potom proživljavalo zapravo pedestgodišnju vojnu okupaciju jugoslavenske
armije, pa je tek sada, nakon dugih stoljeća, stvarno slobodno i
pripravno za puni gospodarski razvitak i procvat u slobodnoj Hrvatskoj.
A kad je riječ o gospodarskom razvitku, onda je sasvim izvjesno da
suverena Hrvatska mora poklanjati ostobitu pažnju svim tim područjima i
posebno Istri. Da to Hrvatska već doista čini, govore činjenice što smo
sve dosad učinili za Istru i u Istri. Kao i u ostalim dijelovima
Hrvatske započetim procesom pretvorbe i privatizacije, te poticanjem
individualnog poduzetništva, stvorili smo povoljnije pretpostavke za
oživljavanje njezina gospodrastva. Omogućili smo uvjete da i u ratnim
vremenima u Istru dođu stotine tisuća turista.
Turizam u Istri pokazao se okosnicom i predvodnikom hrvatskog turizma u
ovim još uvijek nenormalnim prilikama. Na području Istre ostvareno je u
prvih osam mjeseci ove godine 6.700.000 noćenja, što je oko 46 posto od
predratnih 14.717.000 iz 1990. godine, ali to je ipak porast od 25 posto
u odnosu na broj noćenja u prošloj 1992. godini, a u Istri je u istom
razdoblju (I-VIII/1993) ostvareno oko 63 posto od ukupnog broja noćenja u
Hrvatskoj.
Promatramo li izdvojeno samo inozemne goste, tada su podaci još
optimističniji. Do kraja ove godine očekujemo oko 10,5 milijuna noćenja
inozemnih gostiju, što je 40 posto više nego 1992. godine, i oko jedne
trećine predratnih dostignuća. Očekujemo da će od ukupnog turističkog
prometa ove godine od oko 1,5 milijarde dolara u Istri biti oko 1
milijardu dolara.
Osobito smo intenzivno prionuli poslovima na izgradnji prometne
infrastrukture u Istri prema najvišim europskim standardima. U razdoblju
1990/93. izgrađen je most preko Limske drage, rekonstruirane su
obilaznice Kačuna i Šušnjevice (obje na pravcu prema Labinu), obavljeno
je i pojačano održavanje dionica Buje-Ponte Porton, Vodnjan-Pula i kroz
Limski kanal. U izgradnji su dionice istarskog 'Y' kao dijela Jadranske
autoceste Buje-Nova Vas (pred dovršenjem) i Cerovlje-Pazin (dovršenje
1994.), te radovi na pojačanom održavanju regionalne ceste
Dragotina-Buje. U pripremi izgradnje su dionice istarskog 'Y' Nova
Vas-Višnjan, s prijelazom doline Mirne, te Vodnjan-Pula-zračna luka
Pula. Priprema se rekonstrukcija dionice Šušnjevice-Čepić i
Pazin-Baderna. Planira se postupno dovršenje svih dionica istarskog 'Y' i
poboljšanje ceste tunel 'Učka'-Buzet-Buje-Umag/nastavak trajektna veza
za Italiju. U planu je i izgradnja autoceste Trst-Rijeka, za što nam je
potreban sporazum sa Slovenijom.
Nastavkom gradnje obilaznice oko Rijeke poboljšali smo cestovnu vezu
Istre s drugim dijelovima domovine, a u perspektivi je priljučak toga
pravca na autocestu Zagreb-Rijeka i na Jadransku autocestu.
Činimo sve da što prije dovršimo autocestu Rijeka-Zagreb-Europa, i
započnemo gradnju dolinske željezničke pruge Zagreb-Rijeka, dovršenje
kojih će biti od epohalnog značenja za Rijeku, Primorje, Istru i čitavu
Hrvatsku.
Hrvatske su željeznice 1991. preuzele istarske pruge, kojima je do tada
upravljalo slovensko željezničko poduzeće. Razmatra se revitalizacija
ukinute željezničke pruge Kanfanar-Rovinj. Upravo počinjemo i gradnju
željezničkoga tunela kroz Ćićariju u dužini od 14 kilometara dovršenje
kojeg će biti od povijesnog značenja za Istru i cijelu Hrvatsku.
Za civilni promet osposobljena je u najkraćem mogućem roku pulska
zračna luka, koju je JNA ostavila u devastiranom i miniranom stanju.
Planira se i nabavka pokretne aerodromske opreme za kvalitetnije
pružanje usluga u prihvatu i otpremi zrakoplova, putnika i robe.
Posebno je mnogo napravljeno na području telekomunikacija. Tijekom
razdoblja 1990/93. montirano je i pušteno u rad 29 novih telefonskih
centrala, s 20 tisuća telefonskih priključaka. Dovršena je (1993.)
izgradnja optičkog kabela Pazin-Umag. U toku je izgradnja optičkog
kabela na dionicama Rijeka-Pazin-Pula. Montira se 12 novih centrala. Do
kraja ove godine bit će postavljen optički podmorski kabel Umag-Venecija.
Planira se daljnje proširenje telekomunikacijske mreže, koja će ubrzo
omogućiti postizanje telefonske gustoće u Istri na razini razvijenih
europskih zemalja.
Obnovljen je Pulski festival, u Istri su održani brojni domaći i
međunarodni skupovi, u Umagu se održava ATP turnir. U Pazinu je
obnovljena hrvatska gimnazija, koja je pod komunizmom bila zatvorena.
Činimo sve da u Istru privučemo poslovne partnere iz inozemstva. Za
Istru se s pravom može reći da je u svakom pogledu na najboljem putu
prema materijalnom blagostanju, kako želimo.
Sve to govori da Istra već doživljava hrvatski gospodarski preporod,
potican inicijativama istarskih ljudi na svim područjima, ali i
svestranom brigom središnjih hrvatskih vlasti.
Dame i gospodo,
Štovani zastupnici hrvatskog Sabora
i svi sudionici ove svečane sjednice!
Našavši se pred zadaćom izgradnje tek uspostavljene samostalne i
suverene Hrvatske, državno vodstvo, kjemu je narod opetovano dao
povjerenje, nije ni jednog trena dvojilo o tome da njezinu opstojnost i
čvrstinu treba zasnivati na jačanju jedinstva i svestrane povezanosti,
ali i na poštivanju posebnosti svih hrvatskih krajeva. To načelno
opredjeljenje provodili smo dosljedno kako u interesu cjeline Hrvatske
tako i svih njezinih dijelova, već u novom ustrojstvu državne uprave na
županije i općine, a posebnu ćemo pozornost posvećivati u tom pogledu
prije svega Istri, Rijeci, Zadru i otocima, tj. područjima koja su
najdulje bila pod stranom vlašću.
Na kraju, drago mi je što vam mogu priopćiti da mi u posljednje vrijeme
stižu mnogi prijedlozi, prije svega iz redova istarskih intelektualaca,
među kojima se javlja pokret koji želi nastaviti - fašizmom i komunizmom
zaustavljena - hrvatska preporodna kretanja iz 19. i 20. stoljeća.
Predlažu obnovu i oživljavanje hrvatskih kulturnih i prosvjetnih
društava, pokretanje takvih priopćajnih sredstava koja će istarski
čovjek osjećati svojima po tome što slijede i njeguju izvorne i
samosvojne tradicije hrvatske Istre. U tom smislu već je potaknuta
obnova istarskog preporodnog lista 'Naša sloga', a posebno opravdani
zahtjevi postavljaju se u odnusu na radijske i televizijske programe. Ne
smije biti nikakve dvojbe da takve djelatnosti treba svestrano
podupirati i poticati na svim razinama predstavničkih i državno-upravnih
tijela.
Sveukupna hrvatska državna uprava mora voditi takvu prosvjetnu,
kulturnu, gospodarsku i demografsku politiku da Istra, Rijeka, Zadar i
svi spomenuti otoci u svakom pogledu što prije osjete blagodati svoje
države, čemu i sami mogu najviše pridonijeti svojim razvitkom i
njegovanjem svojih posebnosti, uključujući se skladno u cjelinu
Hrvatske.
Neka je vječna hvala i slava svim sudionicima, u svim onim povijesnim
zbivanjima, koja su pridonijela očuvanju hrvatstva u područjima kojih
50. obljetnicu sjedinjenja s domovinom slavimo danas!
Neka se razvijaju i cvjetaju biseri lijepe naše: Istra, Rijeka, Zadar i
otoci u svojoj samostalnoj i suverenoj Hrvatskoj!", rekao je na kraju
predsjednik Republike Hrvatske dr. Franjo Tuđman obraćajući se nazočnima
na svečanoj sjednici Zastupničkog i Županijskog doma Sabora Republike
Hrvatske u povodu 50-te obljetnice sjedinjenja Istre, Rijeke, Zadra i
otoka s Hrvatskom.
(Hina)
241218 MET sep 93
Najava događaja - sport - za ponedjeljak, 10. ožujka
Italija: Verona - Bologna 1-2
Dalmatinski SDP za župana kandidirao Ostojića, neće podržati Ninčević Lesandrić
Nordijsko SP: Šveđanka Frida Karlsson prva pobjednica na 50 km
Rijeka: Priveden zbog isticanja strane, palestinske zastave na javnom okupljanju
Dina Levačić rijekom Derwent preplivala 34 km do ušća u Tasmansko more
Agenti tajne službe ustrijelili naoružanog muškarca kod Bijele kuće
SK Are, slalom: Ljutić deseta, Austrijanka Truppe do prve pobjede
Inicijativa "Noćni marš Osijek" osudila incident tijekom sinoćnjeg marša
Tomislav Klarić Kukuz kandidat HSLS-a za gradonačelnika Sinja