Nadnaslov: Novi kompjuterizirani sustav rezervacije i prodaje karata
izludio putnike u Francuskoj
Naslov: Drag mi je Sokrat, ali milija mi je - brzina
Podnaslov: Francuska možda ima vlakove koji jure 515 km/h, ali i novi
sustav rezervacija, zvan "Socrate" koji je zakomplicirao život
putnicima i blagajnama. Željezničko poduzeće bilježi gubitak
a poruka koju mu upućuje vlada glasi: "Javno poduzeće koje ne
vodi računa o željama i potrebama svojih korisnika izlaže se
riziku".
Piše: Frances KERRY, Reuter
PARIZ - Samo 1 sat vožnje vlakom od Pariza do Lillea. To je stvarno
napredak.
"...A više od sata da se kupi karta", jedan je izbezumljeni putnik našarao
na plakat izložen na kolodvoru u Lilleu.
Kada je predsjednik Mitterand u svibnju otvorio tu novu liniju dugu 220 km
nije se morao gnjaviti nabavkom putničke karte.
Francuska se možda može dičiti vlakovima koji jure 515 kilometara na sat
ali, kažu putnici, i sasvim neprikladnim sustavom prodaje karata.
Nova linija TGV-a (vlaka velike brzine) otvorena je ubrzo nakon što je
državna željeznička mreža SNCF pustila u pogon novi ambiciozan
kompjuterizirani sustav rezervacija i kupovine karata pod nazivom
"Socrate", prema grčkom filozofu Sokratu.
Tim se sustavom namjeravalo promijeniti način vođenja evidencije
raspoloživih sjedišta te omogućiti veću dostupnost informacija korisnicima.
Međutim putnici se žale na duge redove pred konvencionalnim prodajnim
mjestima ali i na frustrirajuće seanse pred automatskim strojevima. I
6.500 tisuća djelatnika SNCF-a, zaposlenih u prodaji, teško se priviklo na
novi sustav. U početku su organizirali štrajkove.
Mediji su naveliko pisali o slučajevima u kojima je "Socrates" poricao
postojanje već uhodanih linija, ili je pak ljudima naplaćivao nevjerojatne
tarife.
Rezultat svega: umanjen ugled državnog poduzeća SNCF saznaje se iz
ispitivanja koja je sprovela nova konzervativna vlada. SNCF (Societe
Nationale des Chemins de Fer Francais) - (Nacionalno poduzeće francuske
željeznice) koje godišnje preveze 300 milijuna putnika, iz cijele je ove
priče izašlo oštećeno.
Međunaslov: I sam naziv zvuči komplicirano
Revolucija koju je TGV u Francuskoj izazvao prije gotovo jednog desetljeća
izazvala je jal čitave Europe. No većina putnika koja se koristi linijama
TGV drži da je za njih teže kupiti kartu nego li što je to bilo prije.
Vjerojatno je sustav Socrate djelomično uzrokom pada broja korisnika za
2.4 posto do kojeg je došlo u prvoj četvrti 1993. godine.
"Putnici su izgubili povjerenje u jedno nekada poštovano javno poduzeće",
izjavio je ministar prometa Bernard Bosson.
"Čak i najbolje obaviješteni putnici imaju dojam da kretanje na put
postaje sve kompliciranije i kompliciranije. To je veoma ozbiljno budući
je većina Francuza dosada držala da je korištenje želježnice nešto lako i
pouzdano... Čak je i sam naziv sustava loš, jer aludira na filozofiju, što
nitko ne doživljava kao nešto jednostavno i jasno".
Bosson ipak smatra da s ovim projektom valja nastaviti.
Socrate je ustvari adaptirani sustav prodaje i rezervacije karata američke
zrakoplovne tvrtke American Airlines. Njime je zamijenjen zastarjeli
sustav koji je zbog povećanja rezervacija uslijed TGV-a, bio u kolapsu.
Sustav Socrate bit će kompatibilan sa svjetskim sustavom rezervacija.
Putnik moći svoju kartu Pariz - Nica rezervirati iz Japana ili SAD-a.
Jedna od grešaka, navodi voditelj projekta Socrate, Alain Lacote, bila je
što su mu u sustav uveli stare redove vožnje sa svim njihovim netočnostima,
te su se tako greške javljale i u novom sustavu.
"Ukoliko uspijete izgraditi novi hi - fi sustav a onda u njega stavite loš
compact disc, rezultat će biti loš", tvrdi Lacote.
Međunaslov: Predviđa se gubitak od 1,21 milijardi dolara
Radi se na skupom ispravljanju baze podataka. "Dok čekamo, polako se
krpamo". SNCF je krivo proračunao vrijeme koje je prodavačima karata bilo
potrebno za obuku i uvođenje u novi sustav, objašnjava Lacote.
Ako se i riješe problemi sa sustavom Socrate, SNCF je zagrezao u
financijske probleme a sustav iziritirao putnike koje ionako valja snubiti.
SNCF je prošle godine izgubilo 502 milijuna američkih dolara. Očekuje se
da će ove godine bez obzira na smanjenje troškova, zbog recesija koja
pogađa putnike i prevoz tereta izgubiti slijedećih 1.21 milijardu dolara.
Senat u svome izvješću piše da je SNCF pogođeno dugovima i nedostatkom
gotovine za daljnja ulaganja. Također se navodi da je uspjeh linija TGV
često išao nauštrb tradicionalnih linija željeznice.
"Način na koji je uvođenje projekta Socrate izludio korisnike ukazuje na
rizike u koje se upušta javno poduzeće koje ne vodi računa o potrebama i
željama svojih korisnika", rečeno je na panel satanku Senata.
"Čekanje od pola sata da bi se kupila karta, a 2 do 3 sata kako bi se
karta rezervirala", rugaju se Federacija prometnih korisnika i Udruženje
korisnika javnih usluga, te ističu: "Gužve na stanicama gore su nego li one
na prometnicama".
(Hina) rt
272127 MET jul 93
Nastavlja se blokada Mosta slobode u Novom Sadu
ESPN: Dončić u Lakerse, Davis u Maverickse
SKV: Svijet uz kavu
Mladi i nemirni: Gdje mladi žele živjeti i raditi u Europskoj uniji?
Unatoč trendu nestanka, Hrvatska još uvijek ima očuvana močvarna područja
Smještaj u jednokrevetnoj sobi novog dubrovačkog doma za starije 1200 eura
Lokalni izbori: U bitku za Zagreb i ovaj put dvoznamenkasti broj kandidata
Kina osudila Trumpove carine: 'Fentanil je američki problem'
ZSE: Crobex indeksi u siječnju skočili više od 9 posto
Ukrajina i Rusija međusobno se optužuju za smrtonosni napad na internat u Sudži