(NASTAVAK II)
$
61. DR. TUDMAN... (21)
ekspanzionističkih stajališta, da su u raspravi odustali od
takvih zahtjeva koji su se zasnivali na tim osnovama i da smo
se bili suglasili najprije s vodstvom Srbije u razgovorima od
dva popodne do osam i pol navečer, a zatim i u Predsjedništvu
Jugoslavije, da treba tražiti demokratsko rješenje, da se
vojska vrati u vojarne, a mi da dezaktiviramo rezervnu miliciju.
Ali, dok smo se mi to dogovarali, oni su započeli onu nezapamćenu
hajku i kampanju s filmom o ţpegelju i sa svim onim što je
slijedilo do dana današnjega.
Razumije se, ni tada ni sada mi nismo bili naivni i znali smo
s kakvim se koncepcijama suočavamo znali smo o čemu će ishod
ovisiti. Znali smo da će ishod ovisiti o našoj snazi, o našoj
spremnosti da branimo slobodu, demokraciju i suverenitet
Republike Hrvatske, a i o potpori demokratskog svijeta, koju
smo dobili toga dana, a i inače.
U tim i takvim okolnostima valja podsjetiti da su Slovenci,
čiji su pogledi u početku bili u potpunosti istovjetni s našim,
svoja gledišta sve više radikalizirali iz dvaju razloga - kao
prvo stoga što su u tim razgovorima dolazili do spoznaje da su
polazišta za rješavanje krize toliko suprotstavljena da je među
njima teško naši neki spoj, neke dodirne točke, ali ne samo to,
nego i zbog toga što je postalo gotovo javna tajna da im je
(Hina - nastavlja se)
61. DR. FRANJO ... (22)
rečeno: "Idite, bre, što pre." Znači, ne samo da im je rečeno
da je njima dopušteno otići nego im je čak preporučeno da idu
što prije.
Razumije se, naši prijatelji Slovenci vode svoju politiku,
politiku interesa slovenskog naroda, i zbog toga su oni u tim
i takvim okolnostima došli i do toga da su jučer donijeli tu
svoju rezoluciju o početku postupka za razdruživanje. Znači,
nisu još uvijek prekinuli sudjelovanje u razgovorima o mogućem
stvaranju saveza ili zajednice suverenih država, ali prišli su
ovome čak i s obrazloženjem, ispravnim obrazloženjem da je
razdruživanje odnosno stvaranje čistih računa o obvezama i
pravima koje otpadaju na pojedine republike, zapravo preduvjet
i za stvaranje mogućeg saveza ili zajednice suverenih republika,
ili pak za razlaz.
Kod ostalih republika doživljavali smo isto tako evoluciju
gledišta, koja je došla do izražaja istom poslije višestranačkih
izbora. I tu imamo činjenicu da Makedonija stoji odlučno na
stajalištu suverenosti republika, dakle, da se suverene republike
dogovaraju, da je na njima da se dogovore o mogućoj zajednici i
o tome što će prenijeti na eventualni mogući savez.
Ako sam ja već prije u nekim izjavama za inozemstvo, a i u
razgovorima na Predsjedništvu, kazao da, ukoliko bi Slovenija
istupila, razdružila se, izdvojila, da ni Hrvatska ne bi ostala
u takvoj Jugoslaviji, u ostatku Jugoslavije, bez obzira što, kao što
rekoh, Hrvatska mora voditi računa i o onom dijelu hrvatskog
naroda koji ne živi u Republici Hrvatskoj, ali sam stavio do
znanja da znači Hrvatska ne bi ostala ukoliko Slovenija donese
(Hina - nastavlja se)
61. DR. FRANJ ... (23)
odluku da izlazi iz Jugoslavije, i Hrvatska ne bi ostala u toj
Jugoslaviji.
Vodstvo Makedonije sadašnje isto tako je izričito se izjasnilo
da ako nema Hrvatske i Slovenije da onda nema ni Makedonije u toj
Jugoslaviji.
Držanje Bosne i Hercegovine s obzirom na njezine unutarnje
prilike je nešto složenije. Oni su pošli od toga da su republike
suverene, ali su nastojali da pomire, da možda ta buduća zajednica
ne bi trebala biti savez država nego li ipak jedna država, na što
smo mi ukazali da mi imamo puno razumijevanje za probleme Bosne
i Hercegovine s obzirom na njezin nacionalni sastav, ali da ne
možemo pristati na nikakva polovična rješenja, jer sa takvim
polovičnim rješenjima imamo i odveć gorkih iskustava, i da to što
predlažu oni da je to nešto što podsjeća na Ustav od 1974. godine
ili čak manje od njega, a upravo i taj Ustav, pobornici moderne
federacije, pobornici jedne centralističke federacije negiraju i
ne zadovoljavaju se s njime. Kako će se kretati dalje držanje
Bosne i Hercegovine tek trebamo vidjeti.
Predsjednik Bosne i Hercegovine gospodin Izetbegović mi je
kazao da su oni već postavili, da su htjeli donijeti rezoluciju
o suverenosti republike, ali da su se predstavnici Srpske
demokratske stranke suprotstavili tome i da ne znaju kako će se
dalje to razvijati.
Da biste vidjeli na kakvim se gledištima danas nalazimo, mislim
da imate dovoljno elemenata, znači imamo sa jedne strane naš
prijedlog za savez ili zajednicu suverenih republika koju podržava
Slovenija, ali sa tendencijom što skorijeg izlaska. Imamo
(Hina - nastavlja se)
61. DR. FRANJO ... (24)
tendenciju, imamo gledište Makedonije koja prihvaća to s
nastojanjem da se nade rješenje za očuvanje zajednice, a držanje
Bosne i Hercegovine ovisit će o daljem unutarnjem, prije svega,
unutarnjem razvitku i o držanju Jugoslavenske armije.
U svakom slučaju Bosna i Hercegovina iz dosadašnjih razgovora
dala je znati da ako bi Hrvatska i Slovenija izašla, da i
njezin opstanak u ostatku Jugoslavije ne bi bio moguć. Ali,
isto tako, a mi to i nismo postavili, ako mi izađemo da tražimo
da ona mora pristupiti nekoj konfederaciji hrvatsko-slovenskoj,
uostalom nismo ni zapoćeli neke razgovore o djelomičnoj
konfederaciji.
Oni koji polaze, koji se suprotstavljaju našem, ne samo našem
nacrtu o savezu ili zajednici suverenih republika, nego koji su
započeli, nezapamćeno u povijesti hajku i protiv demokratske
vlasti uspostavljene u Hrvatskoj i protiv čitavog hrvatskog
naroda na dobro pripremljenim teorijama o žrtvama fašizma, o
genocidnosti čitavog hrvatskog naroda, o ustašoidnosti, fašisnosti,
itd. to su zapravo oni pobornici koji se ne mogu pomiriti ni sa
ovakvom federacijom, a kamo li sa konfederalnim savezom, i koji
se ne mogu pomiriti čak sa opstojnošću hrvatskog naroda, koji
eventualno mogu zamisliti kao što su to i otvoreno rekli, neki
ostatak ostataka Hrvatske, koja bi se vidjela običnim okom sa
Sljemena ili Zagrebačke katedrale.
Kod toga je veoma važno uočiti da se ne radi samo o
suprotstavljanju, znači takvom dršavno-pravnom rješenju koje bi
zadovoljavalo nesrpske narode, nego da se radi o jednom zaokretu
od onog početnog opredjeljenja za demokratski izlaz, za
(Hina - nastavlja se)
61. DR. FRANJO ... (25)
demokratsku društveno-političku reformu, da se radi o zaokretu
koji teži restauraciji bivšeg boljševičkog socijalizma i da se
pri tom ne radi samo o slučaju u Jugoslaviji, nego da su se znači
potučene komunističke snage dogmatske u nas i
hegemonističko-unitarističke snage pribrale, i da su krenule u
pokret za obnavljanje znači i komunističke partije u okviru
Jugoslavenske narodne armije i oko nje i s otvorenˇm političkim
i programskim obrazloženjem da socijalizam nije skinut, da
socijalizmu pripada budučnost, da Sovjetski Savez ostaje glavna
sila uz Ameriku i oslonac komunističkih snaga.
Pri tom se čak u izričaju i rječniku upotrebljava isto
opravdanje za intervenciju sovjetske armije u baltičkim zemljama,
kao i u uputama za rat u Jugoslavenskoj narodnoj armiji i
za pripremu vojne intervencije protiv demokracije u Hrvatskoj.
A da se radi o pokušaju restauracije komunizma šire u svim
zapravo srednjoevropskim i istočnoevropskim zemljama gdje je
taj socijalizam doživio slom, najbolje pokazuje i slučaj
Madžarskee Pošto smo mi kupili naoružanje jednim dijelom i u
Madžarskoj, i to ne preko madžarske vlade nego posredstvom
redovnih trgovinskih agencija, onda je komunistička opozicija u
Madžarskoj napregla sve snage i mobilizirala sve da bi oborila
demokratsku vladu Madžarske, što je najbolji dokaz kako se
radi o pridizanju ne samo glave, nego i o međunarodnom pokušaju
ponovnog uspostavljanja komunističkog bloka i podjele Evrope.
U tim i takvim okolnostima gdje se Jugoslavenskoj narodnoj
armiji pridaje sve veda važnost i dodjeljuje posebna uloga,
bili su oni razgovori kritičnog dana kada sam ovdje tako rekuč
(Hina - nastavlja se)
61. DR. FRANJO ... (26)
iz Sabora odlazio na razgovore u Beograd, i kada mnogi ljudi
i prijatelji i ovdje u Saboru nisu bili zadovoljni s takvim
korakom, smatrajući da nemamo šta razgovarati.
Međutim, politika se ne vodi samo srcem, politika se mora
voditi i razumom, i čak one sile koje imaju silu da nametnu
svoju volju moraju razgovarati, a kamo li one snage koje svoju
volju ne mogu nametnuti, koje svoje pravo ne mogu izborlti siloma
Jasno je da mi nismo išli u Beograd zato da bismo popustili u
bilo čemu od svojih ciljeva i od svojih zahtjeva za suverenošću
Republike. I mi smo tada postigli ne samo to da sprijećimo
krvoproliće, ja osobno sam vjerovao da bi i da dode do vojne
intervencije na kraju hrvatski narod pobijedio uz pomoć svijeta,
ali bila bi to skupa pobjeda, ali smo svojim držanjem htjeli
dati potporu i onim krugovima u drugim republikama i u saveznim
vrhovimao pa i u Jugoslavenskoj narodnoj armiji koji su za
demokratsko razrješavanje. I treba posebno istači da smo tog
dana, te noči prvi puta dobili izričite izjave, iznudili ako
hoćete izričite izjave i od predsjednika Predsjedništva gospodina
Jovića i od saveznog sekretara obrane Kadijevića, ono što je i
sadršano u toj izjavi da se poziva na uspostavu pravnog poretka
na čitavoj teritoriji.
Znači ako smo se sporazumjeli da se Armija povuče u vojarne, da
mi demobiliziramo ili dezaktiviramo rezervnu miliciju, u isto
vrijeme je rečeno, pozvalo se da se upostavi pravni poredak na
čitavoj teritoriji, rečeno je da je naše pravo da uspostavimo
pravni poredak u Kninu i svugdje drugdje i da se Armija ne smije
u to miješati. To je tada rečeno. I u tome je bio, ako hoćete
(Hina - nastavlja se)
61. DR. FRANJO ... (27)
i uspjeh tih tadašnjih pregovora, ali i mi se i nadalje susrećemo
s namjerama obaranja demokracije u Hrvatskoj i suverenosti
Republike Hrvatske i pomoću obnavljanja Komunističke stranke-
Pokreta za Jugoslaviju i pomoću davanja specijalnih ovlaštenja
jugoslavenskoj vojsci.
Kako su se stvari u tom pogledu razvijale od onih početnih
gledišta do danas imam nešto iz sjednice Predsjedništva 31.
siječnja, gdje Jović ističe da je Predsjedništvo SFRJ "više
puta javno i zvanično u Skupštini Jugoslavije proklamovalo i
saopštilo da se Ustav Jugoslavije i zakoni Jugoslavije moraju
dosledno poštovati, a pogotovo je to važno u periodu dok ne
dođemo do novih rešenja". Znači i to kako se s tim Ustavom itd.
postupalo i poštovalo u Srbiji, itd. a jedan segment u okviru
toga jesu vojni propisi i vojni zakoni za koje je zadušena
Jugoslavenska narodna armija i ne treba nitko da se skandalizira
time što netko inzistira da se poštuju i vojni zakoni i svi
drugi zakoni. Od toga mi nikako ne močemo odustati, jer ne bi
bilo moguće ostvariti u miru rasplet jugoslavenske krize.
Naglašavamo da republička vodstva nemaju pravo, u postojećoj
Jugoslaviji nemaju pravo da mijenjaju ono što je u nadležnosti
Federacije bez dogovora u Skupštini Jugoslavije, nemaju pravo,
ponavljam. To što oni misle da imaju pravo na osnovu svog
suvereniteta da preuzmu te funkcije kod sebe i odlučuju
samostalno, pa onda dolazi do sukoba nadležnosti, zato mi nismo
krivci i ukoliko je u nekim stvarima Republika Hrvatska,
Slovenija ili bilo tko odlučila da na svojoj teritoriji tako i
tako organizira ne znam kakvu obranu ili bilo šta, ako je to u
(Hina - nastavlja se)
61. DR. FRANJO ... (28)
sukobu sa zakonima Jugoslavije mi nismo krivi, zakoni
Jugoslavije se moraju poštovati to smo vam govorili, a vi niste
verovali.
Prema tome, Predsjedništvo Jugoslavije ovdje nikome ništa ne
može da pomogne, naprotiv ćvrsto mora da traži sprovođenje
vojnih zakona Jugoslavije kao što to važi i za druge zakone.
Molim da se ne povezuje pitanje armije sa politićkim pitanjem.
Kao što je pitanje Saveza komunista Jugoslavije, jer to su
politička pitanja i ako vi prihvaćate demokraciju, a čini mi
se da je prihvaćate samo pod uslovom da komunizam ne može da
dođe u obzir onda i oni imaju pravo kao i svi drugi da
propagiraju svoje stavove i da se bore za Jugoslaviju.
Prema tome, to je gledište Jovića. On doduše ostaje po mnogim
pitanjima sve više u manjini, ali se nastoji sa takvim gledištima
isposlovati neko rješenje u njihovom duhu do 15. svibnja, kad bi
trebalo doći do smjene na vrhu Predsjedništva, kad predstavnik
Hrvatske treba doći. I znaći u inzistiranju na tome da se provede
da vojska ima pravo da provede naredbu Predsjedništva, a pokazalo
se da ta naredba zapravo i nije bila donijeta za to da bi se
razorušale neke neregularne, nelegalne vojne formacije nego da je
bila donešena zato da bi se moglo ići na razorušanje legalnih
formacija hrvatskog Ministarstva unutrašnjih poslova, da bi se
išlo zahtjevom hapšenja jednog hrvatskog ministra, pa drugog, pa
hrvatske vlade itd., onda je vrijeme da mi kažemo: mi smo tada,
25. pristali da se provede istraga protiv nelegalnih, ali takvih
nelegalnih nije hrvatska Vlada stvarala, hrvatska Vlada je
stvarala, naoružavala svoju legalnu miliciju, što je njezino
(Hina - nastavlja se)
61. DR. FRANJO... (29)
ustavno pravo i po bivšim ustavima, osobito po sadašnjem Ustavu,
o čemu nećemo ni sa kim razgovarati. Međutim, oni su započeli
istragu protiv toga i zbog toga je vrijeme da mi danas kažemo,
dosta toga gospodo, mi nećemo dopustiti da se armija ili bilo
tko miješa u unutarnji suverenitet Republike Hrvatske.
Mi smo do sada nekoliko puta izjavljivali da cijenimo to što
JNA dala i svoj udjel demokratskoj preobrazbi, što se nije miješala,
nije onemogućavala provedbu višestranačkih izbora. Mi znamo isto
tako da u toj Jugoslavenskoj armiji ima veoma odgovornih ljudi
koji jesu za provedbu tih demokratskih načela o kojima smo se
dogovorili za izlazak iz krize. Mi isto tako znamo da treba voditi
raćuna i o životnim interesima pripadnika Armije kao pojedinaca i
kao cjeline, ali se ti interesi ne mogu riješiti na nedemokratski
naćin i angažiranjem Armije u retrogradnom smislu, pokušaja
ne samo restauracije komunizma nego i stavljanja Armije u službu
jedne hegemonističke i unitaristiške politike. A da se u tom smislu
i nadalje nastavlja presija, da pojedinci iz Armije uspijevaju
Armiji nametnuti takvu ulogu, ja ću vam potkrijepiti onim o čemu
sam izvještavao i na sjednicama Predsjedništva. Jučer sam, recimo,
dobio podatke kako je sastav KOS-a na teritoriji Hrvatske povećan
i 200 posto u odnosu na mirnodopsko stanje, kako kontroliraju i
žele kontrolirati sve pore života, itd.
Danas sam, praveči pribilješke za ovo izlaganje, dobio od Komande
Pete vojne oblasti, iz Operativnog centra, preko Ministarstva
unutrašnjih poslova, ovakvu obavijest: "Inspekcija Oružanih snaga
SFRJ nalazi se na teritoriji Republike Hrvatske, u Podravini i
Moslavini, gdje u toku ove sedmice vrši kontrolu određenih
(Hina - nastavlja se)
61. DR. FRANJO ... (30)
jedinica i sve planirane aktivnosti izvodi po svom posebnom planue
To je nešto s čime se mi susrećemo od uspostave demokratske vlasti,
pa naovamo.
Iz našeg Centra za obavještavanje dobio sam izvješće iz Novog
Marofa - u cijelosti imam dostavjeno izvješće primljeno od
Općinskog odbora Zlatar-Bistrica 20.2. u 9,30 sati: "Sjevernim
graničnim dijelom općine Zlatar-Bistrica, a na području Novi
Marof u večernjim satima 20. 2. pojavile su se jedinice JNA.
Postavile su straže pored vitalnih objekata na cesti prema
Varaždinu i Zagrebu kao ţ na cesti prema Budinščini. Zaustavljaju
i legitimiraju vozače, predsjećnik Izvršnog vijeća navodno je o
tome obaviješten teleksom, kao i zapovjednik policijske stanice.
Dana 20. 2. u 17,30 sati južnim područjem sela Jeretovec naletjelo
je osam helikoptera, 19. 2. u večernjim satima šest helikoptera
nadlijetalo je sjeverni dio općine 2latar. Stanovništvo je
uznemireno.'
Prema tome, vode se akcije za uznemiravanje, za psihičko
iscrpljivanje, itd. Kada se spuštao predsjednik Sabora po povratku
iz Njemačke, vojni helikopteri isto su tako nadlijetali
aerodrom, a onda, da bude do kraja - imamo informacije kako će
(što ne mora biti točno, ali što može biti takoder element
psihičkog rata i pokušaja rastrojstva hrvatske vlasti i
hrvatskog pučanstva) u subotu i nedjelju, 23. i 24. doći do
pokreta tenkovskih jednica u okolici Zagreba, itd.
Prema tome, i nadalje se pokušava koristiti Jugoslavensku
narodnu armiju, uvlačiti je u to da bude stalno prisutna,
stvaraju se nenormalni uvjeti za dovršenje pregovora o izlasku
(Hina - nastavlja se)
61. DR. FRANJO ... (31)
iz krize. Jasno, s ciljem obaranja demokratske vlasti u
Hrvatskoj i s ciljem iznuđivanja kojekakvih rješenja, osobito
do 15. 5. kada bi trebalo doći do smjene na vrhu Predsjedništva.
Nalazimo se, znači, još uvijek u nenormalnim uvjetima, u
uvjetima u kojima se borio ne samo za obranu izvojevane slobode
i demokracije, u našoj domovini Republici Hrvatskoj, nego i za
opstojnost samog hrvatskog naroda jer, kao što znate, u nacrtanim
kartama objavljenima i ovdje i u inozemstvu granice velike
Srbije ili pak centralistićke Jugoslavije i te kako skreću
pozornost na to o čemu se radi.
Pokrenuto je i u zemlji i inozemstvu sve što se moglo pokrenuti
da bi se dovelo do rastrojstva demokratske vlasti u Hrvatskoj.
Ne preza se ni pred čime.
Poduzimaju se dugotrajne akcije, sječate se kad sam jesenas
upozoravao da su neki naši ljudi upali čak i u međunarodne
zavjere protiv Republike Hrvatske, što su sada iskoristili
govoreći o nekakvom zajmu od četiri milijarde dolara Hrvatskoj
da bi kompromitirali Hrvatsku, itd.
Toga ima još uvijek i u te unutarnje i međunarodne zavjere
protiv demokracije, protiv suverenosti Republike Hrvatske
padaju na žalost i neki naši neiskusni ljudi, ali se tu
održavaju i neki pojedinci koji su odigrali fatalne uloge u
posljednjih dvadeset godina na hrvatskom tlu.
I budući da se zaista radi ne samo o obrani slobode i
demokracije u Republici Hrvatskoj, nego i mnogo dubljim
pitanjima od životnog interesa hrvatskog naroda, pozivam sve
vas i sve hrvatske ljude da dobro razmisle o prilikama u kojima
(Hina - nastavlja se)
61. DR. FRANJO ... C32)
šivimo i radimo.
Mi smo doduše u tim i takvim okolnostima, u takvoj jednoj već
pripremljenoj hajci gdje je gotovo svaki hrvatski čovjek i čitav
hrvatski narod oznaćen fašistom, ustašom itd, usprkos činjenici
na koju sam ja ukazao i tim ljudima u samom Predsjedništvu da
se u vodstvu Hrvatske nalazi više sudionika antifašistićke
borbe negoli u svim njihovim vodstvima zajedno.
Oni usprkos tome ponavlţaju te ogavne obmane i laži o
fašistoidnosti i ustašoidnosti nove hrvatske vlasti, o
genocidnosti čitavog hrvatskog naroda, o pripremama nekakvog
novog pokolja i genocida nad srpskim pučanstvom itd.
No, u okolnostima takve hajke mi možemo biti zadovoljni da
smo ostvarili jedinstvo svih demokratskih politiških
struja u Hrvatskoj, svih stranaka i jedinstvo hrvatskog naroda,
možda kakvoga do sada nismo imali u spremnosti na obranu svoje
slobode i demokracije, i da smo istodobno ostvarili takav ugled
Republike Hrvatske u svijetu koji nam omogućava i daje osnove
da možemo provoditi i nadalje svoju samostalnu demokratsku
politiku i ošuvati svoju suverenost.
Jasno, osim teških politiških prilika u kojima se nalazimo do
izlaza iz te krize na ovaj ili onaj naćin, do stvaranja saveza
ili zajednice ako je moguće u kojoj bismo ostvarili punu
suverenost ili do razlaza, borimo se i sa sve većim gospodarskim
teškoćama.
Gospodarsko stanje samo je po sebi teško zbog zamršenosti i
teškoća izlaza iz socijalistiškog društvenog sustava u sustav
slobodnog tršišta, slobodnog društva.
(Hina - nastavlja se)
61. DR. TLTDMAN... (33)
Ali mislim da i tu već postižemo vidne rezultate i da unatoč
tome što je svijet izgubio povjerenje u Jugoslaviju u cjelini,
da taj i takav svijet bez čije pomoći ne možemo obnoviti našu
privredu, ali prije svega i bez pomoći naših vlastitih snaga
u domovini i bez pomoći naših ljudi u svijetu, da taj i takav
svijet sve više pokazuje povjerenje u Hrvatsku. Ono što smo mi već
do sada postigli govori ne samo da imamo program, a ima mudraca
koji govore kako hrvatska Ylada nema proeram i kako ništa nije
učinila, kao da smo u tim okolnostima i u to vrijeme mogii mnogo
više učiniti, a na mnogim područjima učinili smo u ovih nekoliko
mjeseci više negoli desetljećima prije. Samo se o tome nedovoljno
priča i nedovoljni su takvi pozitivni primjeri. Imamo primjer
obnavljanja proizvodnje u jednoj tvornici u Bujama, imamo primjer
rješavanja krize dalmatinskih cementara, imamo primjer
potpisivanja ugovora o izgradnji dviju hidrocentrala i
proširivanju treće. Tmamo dogovore i već potpisane ugovore o
pretvaranju ovih novinskih i radio-televizijskih kuća u dionička
društva. Pred potpisom smo takvih velikih rješenja kao što su
prometnice, kojima ćemo Hrvatsku povezati sa svijetom. Šentilj
- Maribor - Zagreb - Rijeka, Budimpešta - Zagreb - Rijeka, Zagreb
- Split, itd. Pa čak mislim da ćemo ostvariti i san o kanalu
Dunav - Sava, itd. Prema tome, imamo i rezultata, ali, razumije
se, imamo i problema, a u organizaciji i u radu državne uprave i
velikih slabosti.
Morat ćemo tražiti rješenja u poboljšanju rada državne uprave
od republičke vlade do općinskih, no to je proces kojim se svi
moramo pozabaviti i koga dobrim dijelom nismo mogli uspješnije i
(Hina - nastavlja se)
61. DR. FRANJO ... (34)
učinkovitije rješavati upravo zbog ovih politićkih prilika
kakve su nam nametnute.
Sve u svemu mislim da sa onim što smo do sada postigli na tome
možemo graditi, znali smo šta hočemo i kako da ostvarimo, kako
da učvrstimo, kako da postupno, ali odlučno idemo punoj
hrvatskoj suverenosti.
Da zaključim, iz čitavog ovog zlaganja mislim da je potrebno
da ovaj Sabor donese uz onaj zakon o kojem ste već raspravljali
o primarnosti hrvatskog Ustava i hrvatskih zakona na našem tlu,
da donesemo Rezoluciju o prihvaćanju postupka za razdruživanje
SFRJ-a i o mogućem udruživanju u savez suverenih republika,
čime odgovaramo na poziv Skupštine Slovenije, a i dajemo,
ističemo svoja naćela na kojima je moguće stvaranje toga saveza
ili pak, ako nije moguće tražiti razlaz, i drugo da donesemo
Rezoluciju o zaštiti ustavnog poreLka u Republici Hrvatskoj,
da bismo sa zahtjevom da Predsjedništvo Jugoslavije povuće
naredbu o ovlaštenju Jugoslavenske narodne armije, jer je ona
po svim do sada prikupljenim dokazima orijentirana protiv
legalnih organa Republike Hrvatske, što ne možemo dopustiti
i čemu moramo stati na kraj.
Smatram da će se ovim prihvaćanjem tog spomenutog zakona i s
prihvaćanjem ovih dviju rezolucija Hrvatski sabor dati dalje
poticaja i osnove za jačanje hrvatskih pozicija u daljnjim
pregovorima za izlazak iz državno-političke krize Jugoslavije,
bilo u traženju rješenja u eventualno mogućem sporazumu za
savez ili zajednicu suverenih republika ili pak ako takav
savez ne bi bio moguć za demokratski razlaz.
(Hina - nastavlja se)
61. DR. FRANJO ... (35)
Smatram da će te odluke biti u cilju osiguranja demokratskog
poretka u Hrvatskoj, da će biti oslonac za ćuvanje slobode
i suvereniteta i Republike Hrvatske i interesa hrvatskog
naroda i svih građana Republike Hrvatske. Hvala".
(Hina)
210000 MET feb 91
Trump će ponuditi strancima zlatne karte od 5 milijuna dolara za život i rad u SAD-u
Šah, juniorsko SP: Pobjeda Lovre Novosela i poraz Sare Balent
FIDE Grand Prix: Katerina Lagno i dalje vodi
Tenis: pregled rezultata
Izraelski vojni zrakoplovi bombardirali jug Sirije
Najava događaja - kultura - za srijedu, 26. veljače
Najava događaja - sport - za srijedu, 26. veljače
Najava događaja - fotografije - za srijedu, 26. veljače
Najava - gospodarstvo - za srijedu, 26. veljače
Najava događaja - svijet - za srijedu, 26. veljače