ZAGREB, 8. srpnja (Hina) - Arbitražna komisija EZ, osnovana u okviru
Mirovne konferencije o Jugoslaviji, dostavila je predsjedniku konferencije,
lordu Carringtonu (Karington) odgovore na tri pitanja koja joj je on uputio
18. svibnja. Objavljujemo u cijelosti (neslužbeni prijevod s francuskog)
tekst odgovora Arbitražne komisije, kojom predsjedava Robert Badinter
(Rober Badenter):
MIROVNA KONFERENCIJA O JUGOSLAVIJI
ARBITRAŽNA KOMISIJA
PREDHODNO MIŠLJENJE (O NADLEŽNOSTI)
(u povodu mišljenja br. 8, 9 i 10)
Predsjednik Arbitražne komisije primio je 18. svibnja 1992. godine pismo
kojim lord Carrington, predsjednik Mirovne konferencije o Jugoslaviji,
traži od Komisije mišljenje o sljedeća tri pitanja:
1. "Da li je Savezna Republika Jugoslavija, u smislu međunarodnog prava,
nova država pa to traži da je države članice Europske zajednice priznaju, uz
primjenu Deklaracije o Jugoslaviji i Smjernica o priznanju novih država u
istočnoj Europi i u Sovjetskom Savezu koje je usvojilo Ministarsko vijeće
Europske zajednice 16. prosinca 1991.?"
2. "U svome mišljenju broj 1 od 29. studenoga 1991, Arbitražna je
komisija objavila kako misli da se 'SFRJ nalazi u procesu raspadanja'. Da
li se taj proces sada može smatrati završenim?"
3. "Ako je odgovor potvrdan, na kojim temeljima i kojim bi se načinima
trebali riješiti problemi nasljedstva država koji se postavljaju između
različitih država nastalih od SFRJ?"
Tekst tih triju pitanja bio je upućen predsjednicima republika Bosne i
Hercegovine, Hrvatske, Makedonije, Crne Gore, Srbije i Slovenije, kao i
predsjedništvu Savezne Republike Jugoslavije (SRJ), koji su pozvani da
dostave podnesak u kojem bi se pravnim terminima iznijeli argumenti koje
žele istaknuti kao podršku stajalištima njihove zemlje o svakome od ta tri
pitanja.
Zajedničkim pismom od 8. lipnja 1992, Momir Bulatović, predsjednik
Republike Crne Gore i Slobodan Milošević, predsjednik Republike Srbije,
dali su do znanja, u ime Savezne Republike Jugoslavije, predsjedniku
Arbitražne komisije da odbacuju njezinu nadležnost da se izjasni o tri
pitanja koja su joj postavljena. Oni smatraju da:
1) - ta pitanja ne ulaze u mandat Europske zajednice definiran Brijunskom
deklaracijom;
2) - neriješena pitanja između SRJ i drugih jugoslavenskih republika
trebaju biti riješena općim sporazumom između njih;
3) - ona koja se ne bi mogla riješiti putem sporazuma, trebala bi biti
podnijeta Međunarodnome sudu pravde.
Pismima od 18. lipnja 1992. Republike Hrvatske i 19. lipnja 1992.
od Republika Makedonije i Slovenije, ove su republike opovrgle tu
argumentaciju. Republike Crna Gora i Srbija su, pismima upućenim 19.
lipnja predsjedniku Konferencije i predsjedniku Arbitražne komisije, dale
do znanja da zadržavaju svoje stajalište, a Srbija je između ostalog
ocijenila kako Komisija nema ovlast da se izjasni o svojoj vlastitoj
nadležnosti.
Arbitražna komisija smatra da ima pravo utvrđivanja svoje nadležnosti
neovisno od bilo kakvog osporavanja toga pitanja. Prema tome, nije potrebno
da se ona izjašnjava o prihvatljivosti pojedinačnih prigovora spomenutih u
ovom slučaju.
1. Pitanje da li Komisija prosuđuje sama o svojoj nadležnosti je predhodne
naravi i mora se razmotriti na samom početku. Tek ako
Arbitražna komisija dođe do pozitivnog zaključka, ona će imati pravo
izjasniti se o svojoj nadležnosti u pojedinom slučaju. U tom cilju
potrebno se je upitati o pravnom karakteru Komisije.
2. Ona nije osnovana Brijunskom deklaracijom od 7. srpnja 1991. već
Deklaracijom o Jugoslaviji usvojenom na izvanrednom ministarskom sastanku o
europskoj političkoj suradnji od 27. kolovoza 1991. godine, s ciljem
provođenja "arbitražnog postupka" koji nije definiran ali bi trebao dovesti
do "odluka". Te je odredbe prihvatilo šest jugoslavenskih republika na
otvaranju Mirovne konferencije 7. rujna 1991. godine. Iako su odredbe
kratke, iz prihvaćene terminologije i samog sastava Komisije jasno
proizlazi da se namjeravalo stvoriti organ sposoban da odlučuje na pravnoj
osnovi o sporovima koji će mu biti predstavljeni od različitih
strana, a što i odgovara definiciji arbitraže (usporedi C.I.J., presuda
od 12. studenog 1991. godine, Slučaj koji se odnosi na arbitražnu presudu
od 31. srpnja 1989. godine, Rec. 1991, str. 70).
3. Kao što je podsjetio Međunarodni sud pravde, "od slučaja Alabame,
prihvaćeno je, u skladu s prijašnjim presedanima da, osim u slučaju
suprotnoga dogovora, međunarodni sud prosuđuje o vlastitoj nadležnosti i ima
pravo u tu svrhu tumačiti zakone po kojima se upravlja (...). To načelo,
koji zajedničko međunarodno pravo priznaje u području arbitraže, ima
posebnu snagu kad međunarodni sudac nije arbitražni sud osnovan
posebnim sporazumom među stranama s namjerom da odlučuje o konkretnom sporu,
već unaprijed određena institucija međunarodnim aktom koji utvrđuje njezinu
nadležnost i funkcioniranje..." (presuda od 18. studenog 1953., Slučaj
Nottebohm (Prethodna iznimka), Rec. 1953, str. 119). Ovoj (arbitražnoj)
Komisiji pripada dakle pravo izjašnjavanja o svojoj nadležnosti.
4. Budući da je ona globalno osporavana, Komisija smatra da je na njoj da
se izjasni jedinstvenom odlukom o tim primjedbama prije razmatranja, u
dotičnom slučaju, svakog od pitanja koja su joj podnijeta.
5. Komisija utvrđuje da su prvotna pravila prema kojima je bilo uređeno
njezino funkcioniranje bila dopunjena i precizirana nekim tekstovima
usvojenim nakon njezinog osnivanja i praksom Mirovne konferencija o
Jugoslaviji i "odgovornih vlasti" raznih jugoslavenskih republika.
Tako su novom Deklaracijom od 3. rujna 1991. godine Zajednica i njezine
države članice odlučile da: "U okviru konferencije, njezin će predsjednik
prenijeti Arbitražnoj komisiji sporove podvrgnute arbitraži. Rezultati
vijećanja bit će podneseni Konferenciji uz posredovanje predsjednika
konferencije. Proceduralna pravila Arbitražne komisije usvojit će arbitri
nakon što uzmu u obzir organizacije koje postoje u toj domeni". Te je
odredbe isto tako prihvatilo i svih šest republika.
6. U studenom 1991. Republika Srbija je inicirala da Komisija odgovori na
tri pitanja, od kojih su dva prenijeta od Predsjednika Konferencije, a
treće je on direktno postavio Komisiji; sve su republike sudjelovale u
proceduri i nijedna nije iznijela nikakvu primjedbu na moguću
nenadležnost Komisije, potvrđujući na jednak način njezin mandat i
priznajući tako njenu nadležnost i u savjetodavnim pitanjima.
7. Arbitražna Komisija uz to napominje da je ustanovljena u okviru Mirovne
konferencije kao njezin organ. Odgovor na pitanja koja postavlja
predsjednik Konferencije predstavlja sudjelovanje Komisije u djelovanju
Konferencije čiji je ona organ i ona treba imati jake razloge da bi odbila
njegov zahtjev.
U sadašnjem slučaju, Komisija ne vidi nikakav razlog zbog kojega bi odbila
prihvatiti se svoje uloge.
8. Mirovna konferencija o Jugoslaviji ima zadatak "uspostaviti mir
u cijeloj Jugoslaviji i postići trajna rješenja koja uvažavaju preokupacije
i legitimne težnje svih." (Deklaracija od 7. rujna 1991. godine prilikom
svečanosti otvorenja Konferencije).
Prema tome, nastojeći razjasniti Konferenciji pravne aspekte problema na
koje nailazi u izvršenju tog zadatka, Arbitražna komisija u potpunosti i
dalje obavlja ulogu koju joj je dodijelila Europska zajednica i njezine
zemlje članice s jedne, te šest republika s druge strane.
9. Pravni karakter postavljenih pitanja daleko je od toga da bi predstavljao
prepreku izvršenju nadležnosti Arbitražne komisije, već je naprotiv
opravdanje: kao arbitrarni organ Konferencije, Komisija bi se mogla, osim
ako ne dobije izričito protivno ovlaštenje od zainteresiranih strana,
izjašnjavati samo u skladu s pravom, jer je precizirano da je ona u tom
području pozvana iznijeti mišljenje o pravnim propisima koji se mogu
primijeniti.
10. Prema tome, Arbitražna komisija odlučuje
- da je na njoj da se izjasni o svojoj nadležnosti, sve dok ona djeluje;
- da je u ovom slučaju, vodeći računa o naravi funkcija koje su joj
dodijeljene, nadležna odgovoriti svojim mišljenjima o trima pitanjima koja
joj je 18. svibnja 1992. postavio predsjedatelj Mirovne konferencije o
Jugoslaviji.
Pariz, 4. srpnja 1992. godine
-----------------------
ARBITRAŽNA KOMISIJA
Mišljenje br. 8
Predsjedatelj Arbitražne komisije primio je 18. svibnja 1992. godine
pismo lorda Carringtona, predsjedatelja Mirovne konferencije o Jugoslaviji,
upoznavajući Komisiju s tri pitanja čiji se tekst nalazi u odluci koju je
usvojila Arbitražna komisija.
Prema mišljenju Komisije, odgovori na pitanja broj 1 i 3 ovise o odgovoru
na pitanje broj 2. Prema tome, Komisija će prvim mišljenjem odgovoriti na
pitanje broj 2. Pitanja broj 1 i 3 bit će predmet mišljenja broj 10,
odnosno 9.
Pitanje broj 2 formulirano je na sljedeći način:
"U svom mišljenju broj 1 od 29. studenoga 1991. godine, Arbitražna
komisija iznijela je stajalište 'da se SFRJ nalazi u procesu raspada'. Da
li se sada taj proces može smatrati završenim?"
Komisija je upoznata s pripomenama, primjedbama i dokumentima što su joj
ih dostavile republike Bosna i Hercegovina, Hrvatska, Makedonija, Crna
Gora, Srbija i Slovenija.
Komisija je zaključila, predhodnom odlukom usvojenom 4. srpnja 1992. da
je nadležna u tom slučaju.
1. U svome mišljenju broj 1 od 29. studenoga 1991. godine, Arbitražna je
komisija konstatirala da:
- pitanje postojanja ili nepostojanja jedne države mora biti razmatrano u
skladu s općepriznatim načelima međunarodnog prava koji određuju
konstitutivne elemente države;
- SFRJ je dakle sačuvala svoj međunarodni personalitet, no želja za
nezavisnošću je izražena referendumima u republikama Sloveniji, Hrvatskoj i
Makedoniji, te rezolucijom o suverenosti u Bosni i Hercegovini;
- sastav i funkcioniranje bitnih organa federacije nisu više zadovoljavali
zahtjeve za participacijom i reprezentativnošću inherentne federalnoj
državi;
- pribjegavanje sili raznih elemenata federacije pokazalo je njenu nemoć;
- SFRJ je bila u procesu raspada, ali je stvar republika koje izraze želju
da, u danom slučaju, konstituiraju novu asocijaciju s demokratskim
institucijama prema njihovu izboru;
- postojanje ili nestanak neke države su, u svakom slučaju, pitanja
činjenica ("de facto").
2. Raspad jedne države znači kraj njezina pravnog personaliteta i duboko
djeluje na funkcioniranje međunarodnoga prava. Tom se pitanju, dakle, mora
pristupiti s najvećom pažnjom.
Komisija smatra da je postojanje federalne države, sastavljene od više
različitih federalnih jedinica, u velikoj mjeri dovedeno u pitanje ako se
veći dio njih, koje obuhvaćaju većinu teritorija i stanovništva, pretvori u
suverene države, tako da se u njima faktički više ne može vršiti
federalna vlast.
Isto tako, ako priznanje jedne države od strane drugih država ima samo
deklarativnu vrijednost ono, kao i članstvo u međunarodnim organizacijama,
svjedoči o uvjerenju tih država da tako priznati politički entitet
predstavlja stvarnost i daju mu određena prava i obveze u oblasti
međunarodnog prava.
3. Arbitražna komisija konstatira da je, nakon njezina Mišljenja broj 1:
- održan referendum, kojeg je predložila u svom Mišljenju broj 4, u
Bosni i Hercegovini 29. veljače i 1. ožujka 1992. godine i narod se u
velikoj većini izjasnio za neovisnost te republike;
- Srbija i Crna Gora su, kao ravnopravne republike, osnovale novu državu
pod imenom Savezna Republika Jugoslavija (SRJ) usvojivši novi ustav 27.
travnja 1992. godine;
- većina novih država osnovanih od bivših jugoslavenskih republika
pristupila je uzajamnom priznavanju njihove neovisnosti i na taj način dala
na znanje da je sva savezna državna vlast dokončana na teritoriju
novoosnovanih država;
- zajednički savezni organi, u okviru kojih su bile zastupljene sve
države, više ne postoje i od tada nijedan organ toga tipa ne funkcionira;
- bivši nacionalni teritorij i stanovništvo federacije SFRJ ubuduće u
potpunosti potpadaju pod suverenu vlast novih država;
- Bosnu i Hercegovinu, Hrvatsku i Sloveniju priznale su sve zemlje članice
Europske zajednice i brojne druge države a primljene su i u Ujedinjene
narode 22. svibnja 1992. godine;
- rezolucije 752. i 757. (1992.) Vijeća sigurnosti Ujedinjenih naroda
nekoliko puta spominju "bivšu SFRJ";
- štoviše, rezolucija 757. (1992.) konstatira da "tvrdnja SRJ (Srbija
i Crna Gora), prema kojoj ona automatski osigurava kontinuitet bivše SFRJ,
nije općeprihvaćena";
- Deklaracija koju je 27. lipnja 1992. godine u Lisabonu donijelo
Europsko vijeće odnosi se izričito na "bivšu Jugoslaviju".
4. Zbog toga, Arbitražna komisija je mišljenja:
- da je proces raspada SFRJ, spomenut u Mišljenju 1 od 29. studenoga
1991. godine, završio i da treba konstatirati da SFRJ više ne postoji.
Pariz, 4. srpnja 1992. godine
--------------------
ARBITRAŽNA KOMISIJA
Mišljenje broj 9
Predsjednik Arbitražne komisije primio je 18. svibnja 1992. godine
pismo u kojemu lord Carrington, predsjednik Mirovne konferencije o
Jugoslaviji, traži mišljenje Komisije o sljedećem pitanju:
"Ako je tako (ako je raspad SFRJ dokončan?), na kojim temeljima i kojim
načinima bi trebali biti rješeni nastali problemi nasljeđivanja država
proizašlih iz SFRJ?"
Komisija je upoznata s pripomenama, primjedbama i dokumentima što su joj
ih dostavile republike BiH, Hrvatska, Makedonija, Crna Gora, Srbija i
Slovenija.
Komisija je predhodnom odlukom zaključila da je za to nadležna.
Kao što je Komisija zaključila u svome Mišljenju broj 8, odgovor na
pitanje koje se razmatra usko je povezan s odgovorom na pitanje broj 2,
koje je postavio predsjedatelj Konferencije.
U Mišljenju broj 8, Arbitražna komisija je zaključila da je proces raspada
Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije dokončan i da ta država
više ne postoji.
Na području nekadašnje SFRJ stvorene su nove države i one su je
zamijenile. Sve su te države nasljednice nekadašnje SFRJ.
2. Kao što to podsjeća Arbitražna komisija u svom mišljenju broj 1,
fenomen nasljeđa država reguliran je načelima međunarodnoga prava na kojima
se zasnivaju Bečke konvencije od 23. kolovoza 1978. godine i od 8.
travnja 1983. godine koje su sve republike prihvatile kao osnovu za
rasprave u vezi s nasljeđem država u okviru Mirovne konferencije o
Jugoslaviji.
Ono što s tim u vezi treba prije svega uzeti u obzir jest da usvojeno
rješenje mora predstavljati pravedan rezultat, a zainteresirane države
moraju odrediti modalitete putem sporazuma uz poštivanje obvezujućih normi
općeg međunarodnoga prava te posebice, osnovnih prava čovjeka, kao i prava
naroda i manjina.
3. U Deklaraciji koja se odnosi na nekadašnju Jugoslaviju, usvojenoj 27.
lipnja 1992. godine u Lisabonu, Europsko vijeće je izjavilo da "Zajednica
i njezine države članice neće priznati novi federalni entitet sastavljen od
Srbije i Crne Gore kao državu koja nasljeđuje nekadašnju Jugoslaviju tako
dugo dok nadležne međunarodne institucije ne usvoje odluku. One (zemlje EZ) su
odlučile zahtjevati suspenziju sudjelovanja jugoslavenske delegacije u radu
KESS-a i drugih međunarodnih tijela i organizacija". Europsko vijeće je
tako posvjedočilo da SR Jugoslavija (Srbija i Crna Gora) nema nikakvo pravo
smatrati se jedinom nasljednicom SFRJ.
4. Zbog toga, Arbitražna komisija je mišljenja:
- da se države nasljednice SFRJ moraju dogovoriti i riješiti putem
sporazuma sva pitanja vezana za nasljeđe SFRJ;
- da u svojim pregovorima o tom pitanju, te države moraju nastojati
postići pravedan rezultat temeljeći se na načelima na kojima se inspiriraju
Bečke konvencije od 1978. i 1983. godine i na odgovarajućim pravilima
običajnog međunarodnog prava;
- da, između ostalog, treba u potpunosti voditi računa o načelu jednakosti
prava i dužnosti između država u odnosu na međunarodno pravo;
- da treba dokončati status članstva SFRJ u međunarodnim organizacijama u
skladu s njihovim statutima te nijedna država nasljednica ne može samo za
sebe tražiti pravo koje je do tada imala nekadašnja SFRJ kao članica;
- da se imovina SFRJ koja se nalazi u trećim zemljama mora podijeliti
između država nasljednica u pravednim razmjerima;
- da se, isto tako, pravedno moraju podijeliti potraživanja i dugovi SFRJ
između država nasljednica;
- da zainteresirane države moraju rješiti sporna pitanja vezana za
nasljeđe SFRJ koja nisu mogla biti riješena putem sporazuma, isključivo
mirnim sredstvima u skladu s načelom Povelje Ujedinjenih naroda;
- i da, prije svega, one moraju tražiti rješenje putem ispitivanja,
posredovanjem, mirenjem, arbitriranjem ili sudskim rješenjem; ali
- budući da joj nije postavljeno nijedno specifično pitanje, Komisija se
ne mora na ovom stupnju izjašnjavati o teškoćama koje bi se mogle pojaviti
u vezi s konkretnim problemima vezanim uz nasljeđe bivše Jugoslavije.
U Parizu, 4. srpnja 1992. godine
-------------------------
ARBITRAŽNA KOMISIJA
Mišljenje br. 10
Predsjednik Arbitražne komisije primio je 18. svibnja 1992. godine pismo
u kojem lord Carrington, predsjednik Mirovne konferencije o Jugoslaviji,
traži od Komisije mišljenje o sljedećem pitanju:
"Uzevši u obzir međunarodno pravo, da li SR Jugoslavija predstavlja novu
državu kojoj je potrebno priznanje članica Europske zajednice, u skladu s
Deklaracijom o Jugoslaviji i onom o smjernicama o priznavanju novih država
u Istočnoj Europi i Sovjetskom Savezu, usvojenih na Ministarskom vijeću
Europske zajednice 16. prosinca 1991?"
Komisija se upoznala s pripomenama, primjedbama i dokumentima koje su joj
dostavile Republika Bosna i Hercegovina, Hrvatska, Makedonija, Crna Gora,
Srbija i Slovenija.
Komisija je predhodnom odlukom ustanovila da je nadležna u tom slučaju.
1. Kao što je Arbitražna komisija konstatirala u svom mišljenju broj 8,
odgovor na pitanje koje se razmatra usko je povezano s odgovorom na pitanje
br. koje je postavio Predsjednik Konferencije.
U svom mišljenju broj 8 Komisija je zaključila da je proces raspada SFRJ
dokončan te da nijedan entitet proizašao iz tog raspada ne može
pretendirati da bude jedini nasljednik SFRJ.
2. Dana 27. travnja 1992, Crna Gora i Srbija odlučile su osnovati novi
entitet nazvan "Savezna Republika Jugoslavija" čiji su Ustav usvojile.
Arbitražnoj komisiji se čini da u okviru granica konstituiranih po
administrativnim granicama Crne Gore i Srbije unutar bivše SFRJ, ovaj novi
entitet odgovara kriterijima države s obzirom na javno međunarodno pravo,
koji su navedeni u mišljenju broj 1 od 29. studenog 1991. godine. Ali,
kako je Vijeće sigurnosti Ujedinjenih naroda ustanovilo u svojoj rezoluciji
757 (1992), "tvrdnja SR Jugoslavije (Srbija i Crna Gora) prema kojoj ona
automatski osigurava kontinuitet bivše SFRJ nije općenito prihvaćena." Radi
se doista o novoj državi koja ne bi mogla biti jedini nasljednik SFRJ kao
što na to ukazuje Arbitražna komisija u svom mišljenju broj 9.
3. Iz toga proizlazi da SR Jugoslavija (Srbija i Crna Gora) ne uživa ipso
facto (samim tim) priznanje koje je uživala, u potpuno drugačijim uvjetima,
SFRJ. Ima, dakle, u tom slučaju, potrebe za priznavanje nove države od
strane drugih država.
4. Treba, međutim, konstatirati u tom pogledu da ako, kao što je to
podsjetila Komisija u svom mišljenju broj 1, priznanje ne predstavlja
konstitutivni element države te ima čisto deklarativne efekte, ono je,
nasuprot tome, diskrecioni čin koji druge države mogu izvršiti u trenutku
svog izbora, u obliku za koji se odluče, i slobodno, uz jedinu obavezu
poštivanja obvezujućih normi općeg međunarodnog prava, posebno onih kojima
se zabranjuje uporaba sile u odnosima s drugim državama ili koje
garantiraju prava etničkim, vjerskim ili jezičkim manjinama.
Između ostalog, Zajednica i njezine države članice su, u Deklaraciji o
Jugoslaviji 16. prosinca 1991. godine i u Smjernicama o priznavanju novih
država u Istočnoj Europi i Sovjetskom Savezu usvojenih istog dana,
nabrojale uvjete od kojih zavisi priznavanje jugoslavenskih republika.
5. Prema tome, Arbitražna komisija je mišljenja da:
- se SR Jugoslavija (Srbija i Crna Gora) javlja kao nova država koju se ne
bi moglo smatrati jedinom nasljednicom SFRJ;
- njezino eventualno priznavanje od država članica Europske zajednice
zavisi od toga da li ta država uvažava uvjete koji su za takav čin
predviđeni općim međunarodnim pravom, kao i Deklaracijom i Smjernicama EZ od
16. prosinca 1991. godine.
U Parizu, 4. srpnja 1992. godine
(Hina)
101827 MET jul 92
Više od 360 novinara diljem svijeta iza rešetaka krajem 2024. - istraživanje
Šah: Četvrta pobjeda Bogdana Lalića
SP rukometaši: Dan bez iznenađenja
Na splitskom Filozofskom fakultetu u petak nastava online
SP rukometaši: Rezultati (2)
Novi studentski prosvjed u Podgorici
Izraelski ministar prijeti ostavkom zbog sporazuma o prekidu vatre u Gazi
Španjolski kup: Dva gola Budimira, Osasuna izbacila branitelja naslova
Umro David Lynch, tvorac Twin Peaksa i velikan svjetskog filma
Kristina Gavran: Društvo navodno cijeni poštenje, no ne ponaša se tako