REPUBLIKE, O IZBORIMA ZASTUPNIKA, O POPISIMA BIRAČA I IZBORNIM JEDINICAMA
ZAGREB, 9. srpnja (Hina) - Ustavni sud Republike Hrvatskje objavio je danas
priopćenje o ocjeni ustavnosti: Zakona o izboru predsjednika Republike
Hrvatske, Zakona o izborima zastupnika u Sabor Republike Hrvatske, Zakona o
popisima birača i Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o izbornim
jedinicama za Zastupnički dom Sabora Republike Hrvatske. Priopćenje
prenosimo u cijelosti.
Ustavni sud Republike Hrvatske na sjednici 8. srpnja donio je rješenje
kojim je odbio prijedlog Hrvatske demokratske stranke za pokretanje
postupka za ocjenu ustavnosti:
a) Zakona o izboru predsjednika Republike Hrvatske ("Narodne novine", br.
22/92),
b) Zakona o izborima zatupnika u Sabor Republike Hrvatske ("Narodne
novine", br. 22/92), i
c) Zakon o popisima birača ("Narodne novine", br. 19/92),
te prijedlog Hrvatske stranke prava za pokretanje postupka za ocjenu
ustavnosti:
a) članka 44., stavka 2, i članka 45. stavka 2. Zakona o izboru
predsjednika Republike Hrvatske i
b) članka 55. stavka 2. Zakona o izborima zastupnika u Sabor Republike
Hrvatske.
Sud je također odbio prijedlog Hrvatske stranke prava za privremenu
obustavu izvršenja pojedinačnih akata ili radnji koje se poduzimaju na
osnovi osporenih zakona.
Neustavnost spomenutih zakona predlagači nalaze u činjenici što građani
koji se nalaze na okupiranim područjima i oni koji su s tih područja
izbjegli neće moći ravnopravno kao drugi građani Republike Hrvatske
učestvovati na raspisanim izborima za predsjednika Republike i zastupnike za
zastupnički dom Sabora Republike Hrvatske. Navode da se izbori po Ustavu
Republike Hrvatske ne mogu raspisati dok se na području cijele Republike
Hrvatske ne osigura suverenitet Republike Hrvatske.
Navodi se nadalje, da iz Zakona o izboru predsjednika Republike nije
vidljivo na koji se način mogu spriječiti evenutalna kršenja Zakona; da
nije u skladu s Ustavom utvrđenom trodiobom vlasti da izbore za
predsjednika Republike raspisuje Vlada Republike Hrvatske; da iz navedenih
zakona nije jasno tko u inozemstvu ima pravo glasovati za državnu listu, te
se istovremeno ukazuje na neke neodređenosti osporenih zakona.
Hrvatska stranka prava smatra da je u neskladu s Ustavom da se računanje
roka za davanje prigovora iz članka 45. stavak 2. Zakona o izborima za
predsjednika Republike i članka 55. stavak 2. iz Zakona o izborima
zastupnika za Sabor Republike Hrvatske, računa od dana dostave izbornog
materijala jer to omogućava odugovlačenje s rješavanjem prigovora.
Protuustavnost članka 44. stavak 2. Zakona o izboru predsjednika
Republike Hrvatske nalaze stoga što i kandidatu za predsjednika Republike
nije dato pravo na prigovor zbog nepravilnosti u postupku izbora.
Ustavni sud Republike Hrvatske utvrdio je da su prijedlozi neosnovani iz
slijedećih razloga:
Osporenim se izbornim Zakonima uređuju izbori za predsjednika Republike i
zastupnike u Saboru Republike Hrvatske te oni vrijede kako za sada raspisane
izbore tako i za buduće. Njima se ne uređuje pitanje kada će se izbori
održati. Stoga prigovor o neustavnosti spomenutih zakona s osnova da se
njima ne omogućava svim građanima Republike Hrvatske da na izborima
učestvuju nije osnovan.
Osporeni izborni zakoni omogućavaju svim građanima Republike Hrvatske da
učestvuju na izborima.
Budući je člancima 43. do 48. Zakona o izboru predsjednika Republike
osigurana zaštita od eventualnog kršenja propisa o provođenju izbora za
predsjednika Republike te je osigurano registriranim političkim strankama
koje su predložile kandidate za predsjednika Republike, da odrede svoga
promatrača, neosnovan je prigovor o neustavnosti s tog osnova.
Nije osnovan ni prigovor da je Zakon o izboru predsjednika Republike
nesuglasan članku 3. Ustava kojim je utvrđena trodioba vlasti u Republici
Hrvatskoj. Naime, Ustav Republike Hrvatske ne određuje koji je organ
nadležan raspisati izbore za predsjednika Republike, pa stoga nije bilo
ustavne zapreke osporenim zakonom to ovlaštenje dati Vladi Republike
Hrvatske.
Neosnovan je i prigovor da osporenim zakonima nije utvrđeno tko u
inozemstvu ima pravo glasovati za državnu listu i na temelju čega se
izrađuje popis birača, budući da osporeni zakoni ta pitanja uređuju. Isto
tako nije osnovan prigovor da Zakon o izborima zastupnika za Sabor
Republike Hrvatske ne određuje što će biti sa zastupničkim mjestima koja bi
prema izbornim rezultatima dobili kandidati na državnoj listi stranaka koje
su dobile manje od tri posto glasova, budući je to pitanje uređeno člankom
24. stavkom 3. takva državna lista ne sudjeluje u diobi zastupničkih
mjesta.
Slijedom iznesenog Sud je podnešene prijedloge odbio, te rješenje o
odbijanju prijedloga dao na objavu u "Narodne novine". Rješenje je
dostavljeno i podnosiocima prijedloga.
2. Ustavni sud Republike Hrvatske je na istoj sjednici 8. srpnja 1992.
godine odbio prijedlog Kluba zastupnika Socijaldemokratske partije
Hrvatske za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti članka 2. Zakona o
izmjenama i dopunama Zakona o izbornim jedinicama za Zastupnički dom Sabora
Republike Hrvatske ("Narodne novine", br. 39/92).
Osporavala se odredba koja ovlašćuje Izbornu komisiju Republike Hrvatske
da utvrdi kojoj izbornoj jedinici iz članka 4. Zakona o izbornim jedinicama za
Zastupnuički dom Sabora Republike Hrvatske pripada pojedina mjesna
zajednica koja nije obuhvaćena odredbama Zakona.
Klub zastupnika Socijal-demokratske partije Hrvatske smatra da je ta
odredba Zakona u neskladu s člankom 88. Ustava Republike Hrvatske, koji
isključuje mogućnost delegiranja zakonodavnog ovlaštenja u pitanjima
izborne materije.
Budući je člankom 4. Ustava u Republici Hrvatskoj državna vlast ustrojena
na zakonodavnu, izvršnu i sudsku, a izborna komisija je sastavljena od
sudaca, to je osporena odredba koja daje ovlaštenje Izbornoj komisiji
Republike Hrvatske da uređuje izbornu materiju, nesuglasna i toj ustavnoj
odredbi.
Sud je prijedlog odbio kao neosnovan jer je utvrdio da osporena odredba
Zakona nije nesuglasna članka 88. Ustava Republike Hrvatske. Njome se ne
daje ovlaštenje Vladi Republike Hrvatske da uredbom uređuje izbornu
materiju, a ne daje se takvo ovlaštenje ni izbornoj komisiji Republike
Hrvatske.
Člankom 2. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o izbornim jedinicama za
Zastupnički dom Sabora Republike Hrvatske ovlašćuje se Izborna komisija
Republike Hrvatske, koja je prema članku 31. Zakona o izborima zastupnika
u Sabor Republike Hrvatske, dužna voditi brigu o zakonitosti izbora, da, u
slučaju da utvrdi da neka mjesna zajednica nije navedena u izbornoj
jedinici kojoj prema Zakonu pripada, deklaratorno, utvrdi pripadnost toj
izbornoj jedinici. Radi se stoga o odredbi tehničke naravi a ne o
ovlaštenju Izbornoj komisiji da uredi izbornu materiju.
Sud je također ocijenio da se osporenom odredbom ne dovodi u pitanje
ustavni princip iz članka 4. Ustava Republike Hrvatske o trodiobi vlasti,
jer članovi Izborne komisije, iako suci, ne djeluju u Izbornoj komisiji u
funkciji sudbene vlasti.
Rješenje o odbijanju prijedloga dostavljeno je podnosiocu prijedloga i
dato na objavu u "Narodne novine".
Ustavni sud Republike Hrvatske, na sjednici 8. srpnja 1992.godine, donio
je
RJEŠENJE
1. Odbija se prijedlog Kluba zastupnika Socijaldemokratske partije
Hrvatske za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti članka 2. Zakona o
izmjenama i dopunama Zakona o izbornim jedinicama za Zastupnički dom Sabora
Republike Hrvatske ("Narodne novine", br. 39/92).
2. Ovo Rješenje objavit će se u "Narodnim novinama".
Obrazloženje
Osporenom odredbom u izreci navedenog Zakona ovlašćuje se Izborna komisija
Republike Hrvatske da utvrdi kojoj izbornoj jedinici iz članka 4. Zakona o
izbornim jedinicama za Zastupnički dom Sabora Republike Hrvatske pripada
pojedina mjesna zajednica koja nije obuvhaćena odredbama Zakona.
Klub zastupnika Socijaldemokratske partije Hrvatske podnio je Ustavnom
sudu Republike Hrvatske prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu
ustavnosti navedene odredbe. Smatra da je nesuglasna članku 88. Ustava
Republike Hrvatske jer ovlašćuje Izbornu komisiju Republike Hrvatske da
umjesto zakonodavca regulira izbornu materiju.
Predlagač također smatra da je u izreci navedena odredba Zakona, s obzirom
na sastav Izborne komisije Republike Hrvatske, nesuglasna i članku 4.
Ustava Republike Hrvatske.
Prijedlog nije osnovan.
Člankom 88. Ustava Republike Hrvatske dato je ovlaštenje Zastupničkom
domu da može, najviše na vrijeme od godinu dana, ovlastiti Vladu Republike
Hrvatske da uredbama uređuje pojedina pitanja iz njegova djelokruga, osim
onih koja se odnose na razradu Ustavom utvrđenih sloboda i prava čovjeka i
građanina, nacionalna prava, izborni sustav, ustrojstvo, djelokrug i način
rada državnih tijela i lokalne samouprave.
Kako se osporenom odredbom Zakona ne daje Vladi Republike Hrvatske
ovlaštenje da uredbom uredi pitanja koja se odnose na izborni sustav, ne
stoji tvrdnja iz prijedloga o nesuglasju te odredbe sa člankom 88. Ustava
Republike Hrvatske.
Odredbom članka 2. Zakona zakonodavac, u ostvarivanju ustavnog prava iz
članka 45. Ustava Republike Hrvatske, ovlašćuje Izbornu komisiju Republike
Hrvatske - koja je prema članku 31. Zakona o izborima zastupnika u Sabor
Republike Hrvatske dužna voditi brigu o zakonitosti izbora - da, u slučaju
da utvrdi da neka mjesna zajednica nije navedena u izbornoj jedinici kojoj
prema članka 4. Zakona pripada, deklaratorno utvrdi pripadnost toj
izbornoj jedinici.
Budući da se radi o odredbama tehničke naravi, ne stoji tvrdnja iz
prijedloga da je njome zakonodavac Izbornoj komisiji Republike Hrvatske dao
ovlaštenje da umjesto njega uredi izbornu materiju. Stoga nije bilo ni
ustavne zapreke da se pitanje uređeno osporenom odredbom ne uredi upravo na
način kako je to učinjeno.
Nadalje, ocjena je Suda da se osporenom odredbom Zakona ne dovodi u
pitanje ustavni princip iz članka 4. Ustava Republike Hrvatske, prema
kojem je u Republici Hrvatskoj državna vlast ustrojena na načelu diobe
vlasti na zakonodavnu, izvršnu i sudsku, jer članovi Izborne komisije
Republike Hrvatske, iako suci, ne djeluju u Izbornoj komisiji u funkciji
sudbene vlasti.
To su bili razlozi zbog kojih je Sud riješio kao u izreci.
Ustavni sud Republike Hrvatske, na sjednici 8. srpnja 1992. godine,
donio je
RJEŠENJE
1. Odbija se prijedlog Hrvatske demokratske stranke za pokretanje
postupka za ocjenu ustavnosti:
a) Zakona o izboru predsjednika Republike Hrvatske ("Narodne novine", br.
22/92);
b) Zakona o izborima zastupnika u Saboru Republike Hrvatske ("Narodne
novine" br. 22/92);
c) Zakona o popisima birača ("Narodne novine" br. 19/92).
2. Odbija se prijedlog Hrvatske stranke prave za pokretanje postupka za
ocjenu ustavnosti;
a) članka 44. stavka 2. i članka 45. stavka 2. Zakona o izboru
predsjednika Republike Hrvatske ("Narodne novine", br. 22/92);
b) članka 55. stavka 2. zakona o izborima zastupnika u Sabor Republike
Hrvatske ("Narodne novine",br. 22/92).
3. Odbija se prijedlog Hrvatske stranke prava za privremenu obustavu
izvršenja pojedinačnih akata ili radnji koje se poduzimaju na osnovi zakona
navedenih pod točkom 2.
4. Ovo rješenje objavit će se u "Narodnim novinama".
Obrazloženje
Hrvatska demokratska stranka podnijela je prijedlog za pokretanje postupka
za ocjenu ustavnosti Zakona o izboru predsjednika Republike Hrvatske,
Zakona o izborima zastupnika u Sabor Republike Hrvatske i Zakona o popisima
birača. Kao osnovni razlog neustavnosti ovih zakona navodi da građani koji
se nalaze na okupiranim područjima Republike Hrvatske i oni koji su
izbjegli s tih područja neće moći da ravnopravno s drugim građanima
učestvuju na raspisanim izborima za predsjednika Republike Hrvatske i
zastupnike u Sabor Republike Hrvatske. Smatra da se izbori nisu mogli
raspisati dok se ne osigura suverenitet Republike na cijelom njenom
području. Nadalje tvrdi: da se iz Zakona o izboru predsjednika Republike
Hrvatske ne vide mogućnosti sprečavanja evenutalnih kršenja toga Zakona o
provođenju izbora te da nije u skladu s Ustavom utvrđenom trodiobom vlasti
da izbore za predsjednika Republike Hrvatske raspisuje Vlada Republike
Hrvatske (članak 3. Zakona); da iz Zakona o izborima zastupnika u Sabor
Republike Hrvatske nije jasno tko u inozemstvu ima pravo glasovati za
državnu listu, te da nije određeno što će biti sa zastupničkim mjestima
koja bi prema izbornim rezultatima dobili kandidati na državnoj listi
stranaka koje su dobile manje od 3 posto glasova: da iz Zakona o popisima
birača nije jasno na temelju čega se izrađuje popis birača koji mogu
glasovati u inozemstvu, te da nije omogućena stranačka kontrola nad
biračkim spiskovima.
Hrvatska stranka prava podnijela je prijedlog za ocjenu ustavnosti odredbe
članka 45. stavka 2. Zakona o izboru predsjednika Republike Hrvatske i
članka 55. stavka 2. Zakona o izborima zastupnika u Sabor Republike
Hrvatske prema kojoj je Izborna komisija Republike Hrvatske dužna donijeti
rješenje o prigovoru - zbog nepravilnosti u postupku kandidiranja i u
postupku izbora - u roku 48 sati od dana kad joj je dostavljen prigovor
odnosno od dana kad su joj dostavljeni izborni materijali na koje se odnosi
prigovor. Smatra da računanje navedenog roka od dana dostave izbornog
materijala omogućuje odugovlačenje s rješavanjem što nije u skladu s kratko
određenim rokovima za rješavanje prigovora. Ova stranka osporila je i
ustavnost odredbe članka 44. stavka 2. Zakona o izboru predsjednika
Republike Hrvatske zbog toga što i kandidatu za predsjednika Republike nije
dato pravo na prigovor zbog nepravilnosti u postupku izbora.
Ustavni sud Republike Hrvatske utvrdio je da su prijedlozi neosnovani.
Izbornim zakonima koje je osporila Hrvatska demokratska stranka ne uređuje
se pitanje kad će se izbori održati. Tim zakonima uređuju se izbori za
predsjednika Republike Hrvatske i za zastupnike u Zastupnički dom i
Županijski dom Sabora Republike Hrvatske, te način i postupak vođenja
popisa birača neovisno od toga kad će se izbori provoditi. Ti zakoni ne
vrijede samo za sadašnje izbore već i za sve eventualne buduće izbore koji
će se održati za vrijeme važenja tih zakona.
Kako ovim zakonima nije određeno kad će se održati izbori neosnovana je
tvrdnja Hrvatske demokratske stranke da su ovi zakoni nesuglasni Ustavu
zbog toga što, po njenom mišljenju, na raspisanim izborima neće moći
ravnopravno učestvovati svi građani s područja Republike Hrvatske.
Izbori koji se trebaju održati 2. kolovoza 1992. godine raspisani su
Odlukom predsjednika Republike Hrvatske o raspisivanju izbora za zastupnike
u Zastupnički dom Sabora Republike Hrvatske ("Narodne novine", br. 38/92)
i Odlukom Vlade Republike Hrvatske o raspisivanju izbora za predsjednika
Republike Hrvatske ("Narodne novine", br. 38/92). Za ove odluke Sud je
svojom odlukom broj U-VII-173/1992 od 30. lipnja 1992. godine utvrdio da
su suglasne Ustavu Republike Hrvatske i izbornim zakonima.
Ostali razlozi osporavanja koje je navela Hrvatska demokratska stranka
neosnovani su iz slijedećih razloga:
Zaštita od eventualnih kršenja propisa u provođenju izbora za predsjednika
Republike propisana je Zakonom o izboru predsjednika Republike Hrvatske. U
člancima 43. i 48. toga Zakona date su odredbe o zaštiti izbornog prava a
odredbom članka 24. stavka 4. osigurano je registriranim političkim
strankama koje su predložile kandidate za predsjednika Republike da odrede
promatrače koji će pratiti rad tijela za provođenje izbora.
Ovlaštenje koje je člankom 3. Zakona o izboru predsjednika Republike
Hrvatske dano Vladi Republike Hrvatske da raspisuje izbore za predsjednika
Republike nije u nesuglasnosti s Ustavom Republike Hrvatske. U Ustavu nije
određeno tko raspisuje izbore za predsjednika Republike pa nije bilo
ustavne zapreke da se to ovlaštenje zakonom da Vladi Republike Hrvatske.
To nije u neskladu s Ustavom utvrđenom trodiobnom vlasti.
Neosnovana je tvrdnja da iz Zakona o izborima zastupnika u Sabor Republike
Hrvatske i iz Zakona o popisima birača nije jasno tko u inozemstvu ima
pravo glasovati za državnu listu i na temelju čega se izrađuje popis birača
koji mogu glasovati u inozemstvu. Prema odredbama članka 5. i 34. Zakona
o izborima za zastupnike u Sabor Republike Hrvatske i članaka 2.i 20.
Zakona o popisima birača, biračima koji se u doba izbora zateknu izvan
granica Republike Hrvatske osigurava se glasovanje na biračkim mjestima u
diplomatsko-konzularnim predstavništvima i inozemnim uredima Republike
Hrvatske. Biračko pravo ostvaruje se na temelju upisa u popis birača koji
se izrađuje u tim predstavništvima i uredima. Taj popis za hrvatske
državljane koji nemaju prebivalište u Republici Hrvatskoj izrađuje se na
temelju popisa birača koji se za sve hrvatske državljane koji nemaju
prebivalište u Republici Hrvatskoj vodi u Gradu Zagrebu.
Hrvatski državljani koji imaju prebivalište u Republici Hrvatskoj, a koji
u doba izbora imaju boravište u inozemstvu ili se tamo zateknu i žele tamo
ostvariti svoje pravo glasovanja upisuju se u popis birača na osobni zahtjev
na temelju dokaza o hrvatskom državljanstvu i biračkom pravu (domovnica,
putovnica, osobna iskaznica).
Neosnovana je i tvrdnja da u Zakonu o izborima zastupnika u Sabor
Republike Hrvatske nije određeno što će biti sa zastupničkim mjestima koja
bi prema izbornim rezultatima dobili kandidati na državnoj listi stranaka
koje su dobile manje od 3 posto glasova. Prema odredbama stavka 3.članka
24. Zakona, državne liste koje na izborima dobiju manje od 3 posto glasova
ne sudjeluju u diobi zastupničkih mjesta. To znači da u diobi zastupničkih
mjesta -svih 60 - sudjeluju samo državne liste koje su dobile 3 posto ili
više glasova. Koliko svaka od njih dobiva mandata utvrđuje se prema
kriterijima iz stavka 2. istog članka.
Prigovor da Zakonom o popisima birača nije omogućena stranačka kontrola
nad biračkim spiskovima nije od utjecaja na ustavnost toga Zakona. Takvo
pravo političkih stranaka ne proizlazi iz Ustava. Zakon, u članku 23, daje
pravo svakom građaninu da pregleda popis birača i traži njegovu dopunu i
ispravak. U okviru toga građanin može podnijeti zahtjev za upis, dopunu
ili ispravak popisa birača i kad neki drugi građanin nije upisan u popis
birača ili ako je upisana osoba koja ne može biti upisana u određeni popis
birača.
U pogledu prijedloga Hrvatske stranke prava Sud je utvrdio da nije
nesuglasna Ustavu odredba članka 45. stavka 2. Zakona o izboru
predsjednika Republike Hrvatske i članka 55. stavka 2. Zakona o izborima
za zastupnike u Sabor Republike Hrvatske prema kojoj se rok za donošenje
rješenja o prigovoru zbog nepravilnosti u postupku kandidiranja i u
postupku izbora računa od dana kad je prigovor dostavljen Izbornoj komisiji
Republike Hrvatske odnosno od dana kad joj je dostavljen izborni materijal
na koji se odnosi prigovor.
U pogledu osporene odredbe članka 44. stavka 2. Zakona o izboru
predsjednika Republike Hrvatske Sud je utvrdio da je izvršen ispravak te
odredbe koji je objavljen u "Narodnim novinama" br. 42/92. Prema tom
ispravku i kandidat za predsjednika Republike Hrvatske ima pravo na
prigovor zbog nepravilnosti u postupku izbora. Time je postao bespredmetan
dio prijedloga Hrvatske stranke prava koji se odnosi na članak 44.
stavak 2. Zakona.
Hrvatska stranka prava predložila je da Sud obustavi od izvršenja daljnji
tok izbora koji su raspisani po zakonima navedenim u točki 2. dispozitiva,
do donošenja odluke o ustavnosti osporenih odredaba. Kako su osporene
odredbe suglasne s Ustavom to ne postoje pretpostavke za takvu obustavu, a
ni do ocjene ustavnosti nisu postojale (članak 18. Ustavnog zakona o
Ustavnom sudu Republike Hrvatske - "Narodne novine" br. 13/91).
To su razlozi zbog kojih je riješeno kao u izreci.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE PREDSJEDNIK Jadranko Crnić, v. r.
(Hina) mn
091743 MET jul 92
Engleska: Manchester United - Southampton 3-1
Euroliga: Hezonja najbolji strijelac Reala u porazu
Više od 360 novinara diljem svijeta iza rešetaka krajem 2024. - istraživanje
Šah: Četvrta pobjeda Bogdana Lalića
SP rukometaši: Dan bez iznenađenja
Na splitskom Filozofskom fakultetu u petak nastava online
SP rukometaši: Rezultati (2)
Novi studentski prosvjed u Podgorici
Izraelski ministar prijeti ostavkom zbog sporazuma o prekidu vatre u Gazi
Španjolski kup: Dva gola Budimira, Osasuna izbacila branitelja naslova