PODNESENO VIJEĆU SIGURNOSTI 2. LIPNJA
ZAGREB, 3. lipnja (Hina) - Objavljujemo cjelovit tekst (u neslužbenom
prijevodu) izvješća o stanju u Bosni i Hercegovini što ga je glavni tajnik
UN-a Butros Butros-Gali podnio Vijeću sigurnosti u utorak, 2. lipnja.
Izjvešće glavnog tajnika u skladu s paragrafom 4
Rezolucije Vijeća sigurnosti broj 752 (1992.)
UVOD
1. Sljedeće izvješće podnosi se Vijeću sigurnosti u skladu s paragrafom 4
Rezolucije Vijeća sigurnosti br. 752 (1992), u kojoj je Vijeće zahtijevalo
da se sve jedinice Jugoslavenske narodne armije (JNA) i dijelovi Hrvatske
vojske, koji se trenutačno nalaze u Bosni i Hercegovini, ili povuku ili
stave pod vrhovnu vlast vlade Bosne i Hercegovine, ili raspuste i
razoružaju, a nad njihovim se oružjem uspostavi djelotvoran međunarodni
nadzor, dok je od glavnog tajnika zatražilo da bez odlaganja razmotri kakva
bi se međunarodna pomoć mogla pružiti s tim u vezi.
I. POZADINA
2. 26. travnja 1992. predsjednik Bosne i Hercegovine Alija Izetbegović
sastao se u Skopju s generalom Blagojem Adžićem, zapovjednikom generalštaba
JNA i vršiteljem dužnosti Saveznog sekretara za narodnu obranu, te s
potpredsjednikom saveznog predsjedništva Brankom Kostićem u Beogradu, kako
bi se odredila uloga JNA u Bosni i Hercegovini i njezino eventualno
povlačenje. Taj sastanak nije rezultirao konačnim dogovorom i beogradske
su vlasti 4. svibnja najavile svoju odluku da do 18. svibnja povuku iz
Bosne i Hercegovine sve pripadnike JNA koji nisu državljani BiH. 13.
svibnja potpredsjednik Kostić predložio je predsjedniku Izetbegoviću da se
razgovori nastave uz sudjelovanje predstavnika Srba u BiH i predstavnika
hrvatskih zajednica u BiH. Istoga dana su vlasti tzv. "Srpske republike
BiH" objavile svoju odluku o osnivanju vlastite vojske, koja bi bila
sastavljena od jedinica bivše JNA, smještenih u BiH, a generala Ratka
Mladića imenovali su zapovjednikom te vojske.
3. 17. svibnja sam dobio pismo od admirala Milosava Simića, zapovjednika
generalštaba JNA, u kojem je tražio pomoć za osiguranje povlačenja jedinica
JNA iz BiH, osobito iz Sarajeva, Pazarića i Zenice. Pismo se, među
ostalim, pozivalo na sporazum kojeg su 10. svibnja 1992. godine, pod
okriljem UNPROFOR-a u Jugoslaviji, u Sarajevu potpisali predstavnici
Predsjedništva BiH, JNA, promatračke misije EZ-a i osobni izaslanik lorda
Carringtona g. Colm Doyle. 21. svibnja potpredsjednik Kostić mi je
ponovo pisao i zamolio me da od predsjednika Izetbegovića zatražim da
naredi deblokiranje vojarni JNA u Sarajevu. 25. svibnja 1992. primio sam
pismo predsjednika Izetbegovića u kojem je on, među ostalim, zahtijevao da
UNPROFOR nadzire povlačenje dijela pripadnika JNA i oružja, u skladu sa
sporazumom potpisanim 10. svibnja 1992.
4. Preko UNPROFOR-a sam tražio informacije o trenutačnom stanju jedinica i
pripadnika JNA u BiH. S obzirom na popriličnu ograničenost slobode
kretanja UNPROFOR-a u Sarajevu i drugdje u republici, kao i na dosljedan
nedostatak mogućnosti prikupljanja neovisnih informacija, nije bilo moguće
dobiti potpuno autentične obavijesti, ali meni se čini da je stanje onakvo
kako je opisano u sljedeća dva odlomka:
5. Većina pripadnika JNA, raspoređenih u BiH, bili su državljani te
republike i prema tome se odluka beogradskih vlasti od 4. svibnja, da
povuče JNA iz BiH, na njih nije odnosila. Većina od njih se, izgleda,
pridružila vojsci tzv. "Srpske republike BiH". Jedan dio njih je
pristupio TO BiH, koja je pod političkim nadzorom predsjedništva te
republike. A jedan se dio možda pridružio različitim iregularnim
jedinicama koje tamo djeluju.
6. Prema iskazu beogradskih vlasti, onih koji nisu državljani BiH ima
jedva 20 posto od ukupnog broja. Za većinu od njih se vjeruje da su se već
povukli u Srbiju ili Crnu Goru, pri čemu je na neke od njih izvršen napad
dok su se povlačili. Drugi su, međutim, ostali u različitim vojarnama u
BiH, osobito u područjima koja kontroliraju Srbi, uključujući i dva vojna
objekta u predgrađu Sarajeva. Još jedna daljnja kategorija sastoji se od
pripadnika koje su u njihovim vojarnama blokirali pripadnici TO BIH ili
neprijateljskih iregularnih jedinica. Ti se sad, uglavnom, nalaze na
području Sarajeva, gdje se najnoviji razvoj stanja može opisati kako
slijedi:
a) Otprilike 600 do 1.000 vojnika blokirano je u vojarni Maršal Tito u
Sarajevu, zajedno s gotovo 200 vozila. Pregovori o evakuaciji te vojarne
nastavljeni su do 27. svibnja 1992. godine, kad su prekinuti nakon
minobacačkog napada u kojem je ubijeno otprilike 16 civila u središtu
Sarajeva. 30. svibnja 1992. pripadnici TO BiH napali su vojarnu Maršal
Tito raketama i bacačima vatre.
b) Nekoliko stotina pripadnika JNA iz vojarne Jusuf Džonlić, logističkog
uporišta u Sarajevu i vojarne Viktor Bubanj povlačili su se iz Sarajeva u
noći 27/28. svibnja 1992. Konvoj, kojeg su pratili pripadnici UNPROFOR-a,
napale su srpske paravojne jedinice, protivno uvjetima o njihovu povlačenju
i jedinice TO BiH, tako da je konvoj zalutao i raspršio se. Neki dijelovi
konvoja odvojili su se od glavnine, 30 vozila JNA i njihovi vozači su
nestali, a ubijen je najmanje 1 vojnik.
c) Nekoliko stotina kadeta JNA, uglavnom između 14 i 18 godina starih, koji
su bili blokirani u Pazariću, otprilike 15 km južno od Sarajeva, evakuirani
su 29. svibnja.
7. Iz teksta što slijedi bit će očito da se pitanje deblokade i sigurnog
povlačenja preostalih jedinica JNA iz njihovih vojarni u BiH povezalo s
drugim problemima koji su prouzročili kontinuirane borbe u toj republici,
te da su ga osobito zakomplicirali problemi vezani uz povlačenje teškog
oružja iz tih vojarni i iz BiH. UNPROFOR je primio stanovite naznake da je
vodstvo JNA u Beogradu poslije povlačenja voljno ostaviti glavninu svog
oružja za sobom, ali da vodstvo vojske "Srpske republike BiH" nije voljno
to dopustiti.
8. Neizvjesnost o tome tko ima političku kontrolu nad srpskim jedinicama u
BiH u daljnjoj je mjeri zakomplicirala stanje. Predsjedništvo BiH se
ispočetka opiralo da o tome i drugim pitanjima raspravlja s vodstvom
"Srpske republike BiH" i umjesto toga je inzistiralo na izravnim
razgovorima s beogradskim vlastima. Viši predstavnik JNA iz Beograda,
general Nedeljko Bošković, vodio je razgovore s predsjedništvom BiH, ali se
u međuvremenu jasno ispostavilo da njegova riječ nije obvezujuća za
zapovjednika vojske "Srpske republike BiH" generala Mladića. Umjesto toga,
su srpske paravojne jedinice, kao što je već opisano u prethodnom odlomku
(6), napale konvoj JNA koji se 26. svibnja povlačio iz vojarni u Sarajevu
pod uvjetima dogovorenim s generalom Boškovićem. Također se čini da je
težak topnički napad na Sarajevo u noći od 28/29. svibnja uslijedio na
zapovijed generala Mladića što je u izravnoj suprotnosti s odredbama koje
je izdao general Bošković i vodstvo JNA u Beogradu.
9. S obzirom na sumnju što sad postoji u pogledu sposobnosti vlasti u
Beogradu da utječu na generala Mladića koji je napustio JNA, UNPROFOR je
poduzeo napore da mu se obrati, kako izravno, tako i preko političkog
vodstva "Srpske republike BiH". Ti su napori urodili suglasnošću što ju je
general Mladić dao 30. svibnja da će prestati bombardirati Sarajevo.
Nadajući se s jedne strane da se napadi na Sarajevo neće nastaviti, s druge
je strane opet jasno da pojava generala Mladića i snaga pod njegovim
zapovjedništvom kao neovisnih čimbenika koji su očito izvan kontrole JNA, u
velikoj mjeri komplicira zahtjeve postavljene u 4. odlomku Rezolucije
Vijeća sigurnosti 752 (1992). Predsjednik Izetbegović je nedavno višim
časnicima UNPROFOR-a u Sarajevu nagovijestio svoju spremnost da razgovara s
generalom Mladićem, ali ne s političkim vodstvom "Srpske republike BiH".
10. Što se tiče povlačenja dijelova Hrvatske vojske, koji se sad nalaze u
BiH, informacije koje su trenutno dostupne u New Yorku sugeriraju da
nikakvog povlačenja dosad nije bilo. UNPROFOR je dobio pouzdana izvješća o
pripadnicima Hrvatske vojske, koji u uniformama djeluju unutar i kao dio
vojnih formacija u BiH. Hrvatske vlasti su opetovano zauzimale stajalište
da su hrvatski vojnici u BiH napustili Hrvatsku vojsku i više ne podliježu
nadležnosti hrvatskih vlasti. Međunarodni promatrači, međutim, ne sumnjaju
da su dijelovi BiH pod kontrolom hrvatskih vojnih jedinica, bilo da
pripadaju lokalnoj TO, paravojnim skupinama ili Hrvatskoj vojsci. U takvim
okolnostima nije jasno kako da se postigne njihovo povlačenje ili
raspuštanje kao što to zahtijeva Vijeće sigurnosti.
II. MOGUĆA MEĐUNARODNA POMOĆ
11. Rezolucija 752 (1992) opisuje tri moguće opcije za jedinice JNA i
dijelove Hrvatske vojske koji se sad nalaze u BiH. Mogu se ili povući, ili
podvrgnuti pod zapovjedništvo vlade BiH, ili raspustiti i razoružati, a
njihovo oružje staviti pod djelotvoran međunarodni nadzor.
12. Međunarodna pomoć mogla bi igrati ulogu u realizaciji bilo koje od tih
mogućnosti. Međutim, pribavljanje takve pomoći pretpostavilo bi da su
sklopljeni potrebni sporazumi i da će ih poštivati sve strane, osobito,
naravno, zapovjednici spomenutih jedinica i vojnih elemenata. Takvi
sporazumi bi trebali jasno i precizno specificirati koji će se vojni
pripadnici tretirati kao "jedinice JNA" ili "dijelovi Hrvatske vojske". To
bi moglo stvoriti poteškoće, uzme li se u obzir gore opisano hrvatsko
stajalište i, s druge strane, stajalište beogradskih vlasti da se njihova
odluka o povlačenju pripadnika JNA iz BiH ne odnosi na pripadnike JNA koji
su državljani te republike i nad kojima Beograd više nema ustavnih ovlasti.
Onima, koji bi pružili međunarodnu pomoć, trebalo bi također dati podrobne
informacije, prihvaćene od glavnih strana, o broju, lokacijama i naoružanju
svih jedinica na koje se sporazumi odnose.
13. Neuobičajen položaj generala Mladića i snaga pod njegovim
zapovjedništvom, koji ne potpadaju ni pod vrhovnu vlast Beograda ni pod
vlast vlade BiH, također će trebati razjasniti prije no što bi se mogao
skopiti bilo koji od sporazuma. Nerealističnim se smatra očekivanje da bi
"Vojska Srpske republike BiH" bila spremna podvrgnuti se pod vrhovnu vlast
vlade BiH. Umjesto toga trebalo bi pokušati dogovoriti sporazum o
razoružanju i raspuštanju te "vojske", iako bi se to vjerojatno moglo
ostvariti samo u sklopu cjelovitog političkog dogovora o ustavnom uređenju
BiH.
14. Pod uvjetom da do nužnih sporazuma dođe, međunarodna bi pomoć mogla
poprimiti različite oblike. Mogla bi se, primjerice, sastojati od misija
za promatranje i provjeru realizacije sporazuma koji su dogovoreni.
Pripadnici međunarodnih vojnih snaga bi se, također, mogli odaslati da
pomognu u izgradnji uzajamnog povjerenja, dok se predmetne jedinice
okupljaju i zatim iseljavaju iz BiH ili premještaju na lokacije gdje će
preći pod nadležnost vlade BiH ili biti raspušteni. Takvu vrstu pomoći su
vojni promatrači UN-a pružili u čitavom nizu novijih mirovnih akcija. Mora
se, međutim, ponoviti da su novija iskustva pokazala kako se u bivšoj
Jugoslaviji takva međunarodna nazočnost poštuje manje nego u drugim
situacijama u kojima su međunarodni promatrači nedavno nalazili.
15. U slučaju treće opcije, raspuštanja i razoružanja, međunarodna bi se
pomoć mogla protegnuti i izvan nadziranja i provjere. Mogla bi obuhvatiti
i ulogu u osiguranju oružja što su ga odložile raspuštene jedinice ili
dijelovi vojske (kao gore opisano), i to putem "dvostrukog ključa", pri
čemu bi jedan ključ bio u rukama vlade BiH (o čemu bi se naravno morale
usuglasiti sve strane), a drugi kod međunarodne organizacije koja je
umiješana. Iako to nije posebno spomenuto u rezoluciji 752 (1992), još bi
jedna mogućnost angažmana međunarodnih jedinica predstavljala imobilizacija
i/ili uništenje nekog ili svog oružja što bi ga ostavile raspuštene
jedinice ili dijelovi vojske.
III. NAPOMENE
16. Gore iznesen tekst kratak je ogled o tome kako bi se mogla pružiti
međunarodna pomoć u različitim postupcima zamišljenim u odlomku 4
rezolucije 752 (1992). Osnovna je pretpostavka da su na sve postupke
dobrovoljno pristali svi oni koji imaju političku i operativnu kontrolu nad
jedinicama u pitanju i da će pripadnici svih predmetnih jedinica i dijelova
vojske izvršavati naredbe koje dobiju. U protivnom, teško je sagledati
kako bi se mogla ostvariti rješenja što ih je zahtijevalo Vijeće
sigurnosti.
17. Današnja odluka Vijeća sigurnosti da nametne sankcije Saveznoj
republici Jugoslaviji (Srbiji i Crnoj Gori), stvara novo stanje. Još nije
jasno kakvi će biti odrazi te odluke na pitanja razmatrana u ovom izvješću.
Ali, treba se nadati da će ta manifestacija odlučnosti međunarodne
zajednice da okonča borbe u BiH olakšati pregovaranja za postizanje nužnih
sporazuma.
(Hina) mh
030902 MET jun 92
SVJETSKA TRŽIŠTA: Pad tehnološkog sektora pritisnuo Wall Street
Potpredsjednik Kine Han Zheng dolazi na Trumpovu inauguraciju
Pad aviona u Južnoj Koreji: Perje i krv pronađeni u oba motora zrakoplova - izvor
Netanyahuov ured potvrdio "sporazum o oslobađanju talaca"
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
Rastući broj američkih dužnosnika traži odgodu zabrane TikToka
Katalonski zagovornici neovisnosti obnovili suradnju
Španjolski kup: Real u četvrfinalu, Modrić igrao
Najava događaja - svijet - za petak, 17. siječnja