Nadnaslov: Nastavlja se filmski festival u Cannesu
Naslov: Davis i Diop Mambety: Poziv na kontemplaciju
Podnaslov: Terence Davis otvorio je drugo poglavlje svojeg albuma iz
djetinjstva, a Senegalac Djibril Diop Mambety donosi priču o
osveti
Piše: Corinne DELPUECH, AFP
CANNES - Svoj sedmi festivalski dan Cannes je proveo u kontemplaciji,
otkrivajući filmove iz Britanije i Senegala koji zahtijevaju daleko više
usredotočene pažnje no što je uobičajeno za posjetitelje takvih događaja.
Filmom "The long day closes" britanski režiser Terence Davis otvorio je
drugo poglavlje svojeg albuma iz djetinjstva, nadovezujući se na prethodni
svoj lijepi uspjeh iz 1988. godine "Distant voices, still lives".
U prvom dugometražnom filmu prisjećao se užasnog lika svojeg oca, da bi
danas progovorio o tome što su bile "najsretnije godine mog života".
"Ne bojim se to izreći", priznao je on novinaru AFP, "počeo sam živjeti
tek nakon očeve smrti, kad mi je bilo 7 godina. Sretan sam što je nestao.
On je bljuvao mene, bljuvao je moju majku, pokušao nas je oboje umoriti i
uništio zauvijek povjerenje koje sam mogao imati u vlastite sposobnosti.
Nakon njegove smrti, svakog sam trenutka uživao u sreći što sam ga
nadživio". Radost izbija iz prekrasnih i vrlo elaboriranih slika "The long
day closes". (Sumrak dugog dana, naslov je jedne pjesme viktorijanskoga
doba). Za Davisea je djetinjstvo "nevini raj ispunjen potajnim radostima",
kako je to opjevao Baudelaire.
Ulice Liverpoola pedesetih godina bile su ipak prilično sumorne, a život
malen, skučen. Ali to nije važno sve dok je sijalo sunce predivne majke u
okruženju solidarne, zaštitničke braće i sestara. Mali Bud-Terence
zadivljeno promatra svijet ispunjen naivnim pjesmama i slikama sna -
"svakoga dana odlazio sam u kino".
Pa ipak nije riječ o nostalgiji: "Nostalgija, kaže Davies, nanovo stvara
svijet onakvim kakvim bismo željeli da bude. Ja ga opisujem onakvim kakav
je odista bio."
Međunaslov: Ljigava hijena
Daleko od engleskih pločnika, Djibril Diop Mambety postavio je svoju
kameru u suhu senegalsku savanu, transponirajući u taj okoliš suvremeno
kazališno djelo: "Posjet stare dame" švicarskog autora Friedricha
Durrenmatta.
Hijena je, tumači režiser, u stanju čitavu jednu sezonu pratiti lava kod
kojega osjeća prisustvo bolesti da bi se jedne večeri bacila na njegovu
strvinu. Tako se i njegova junakinja vraća u selo koje ju je sramotno
istjeralo. Ondje će zahtjevati smrt čovjeka kojeg je voljela, a on je
odbacio. Njezina snaga leži u njezinu novcu. "Bogatija je od svjetske
banke". Stanovnici malog osiromašenog sela utažit će njezinu glad za
osvetom u zamjenu za mrvice te "mane" ne bi li kupili cipele ili
ventilatore. Zajedno, dotući će nevjerna ljubavnika, nudeći "hijeni" u
zasjedi gozbu na koju dugo čeka.
Film, snimljen uz pomoć francuskog ministarstva za Kulturu i suradnju,
posvećen je velikom Durrenmattu, koji je preminuo u prosincu 1990. "Čak i
nakon njegove smrti, kaže režiser, on je moj veliki gledatelj".
Međunaslov: "Ljepotica i zvijer" prikazani izvan konkurencije
Disney, koji se obraća publici velikoj koliko i naša planeta, provodi
sinhronizaciju svojih filmova s divljenja vrijednom pažnjom. Zahtjevi za
perfekcionizmom prisutni su i u njegovu najnovijem dugometražnom filmu
"Ljepotica i zvijer", koji je u srijedu izvan konkurencije prikazan na
festivalu u Cannesu.
Istina je kako se radi o dugoročnoj investiciji: crtani filmovi izuzetno
su skupi (Disney odbija govoriti o budžetu, ali američki su izvori naveli
iznos od 35 milijuna dolara), no njihovo je trajanje izuzetno dugo.
Otprilike svakih sedam godina Disney kreće u osvajanje nove generacije.
Tako se 1. srpnja na filmska platna vraća "Petar Pan", koji se u
Francuskoj nije mogao vidjeti od 1986.
Broj jedan svjetske animacije koristi se univerzalnim filmskim jezikom, a
ipak ga valja prilagoditi svakoj zemlji. "Ljepotica i zvijer" koji je već
trijumfirao u SAD i Kanadi "govorit" će nekih petnaestak jezika, ističe
kuća Disney: svi veliki europski jezici, te japanski, thai, kineski,
hebrejski...
Sinhronizacija počinje gotovo u samom početku, mnogo ranije no što
američki studiji završe crteže (u svemu oko milijun crteža).
Međunaslov: Kist sluša glazbu
U animaciji sve počinje pjevanjem. Olovka se kreće u ritmu i melodiji
glasa: ponajprije se snimaju glasovi, a potom crta. Kategorički imperativ
sinhronizacije: poštivati "duh Disneya". Bez trivijalnosti, bez ikakve
političke ili religiozne aluzije. Izjava poput "Oh moj Bože", zabranjena
je. Ništa ne smije šokirati publiku od 7 do 77 godina.
Nakon toga potrebno je potražiti glumce koji znadu pjevati (26 minuta
pjesme u "Ljepotici i zvijeri"), čiji se glasovi najviše podudaraju s
verzijom made in USA.
Tako lik Gastona, ljepotana kao ormar širokih ramena pjeva prilično taman
bariton, na granici s basom. Boja glasa gotovo je nespojiva s mladošću.
Jer Gaston je mlad. Nakon tridesetak pokušaja, u Francuskoj je odabran
operni pjevač Francois le Roux.
Kuriozitet: čajnik (film je pun neživih stvari kojima je udahnuta duša) u
američkom originalu oživljava glumica Angela Lansbury. Za svjećnjak,
korištene su intonacije Mauricea Chevaliera.
Izbor glumaca - od 18 do 20 osoba, te još 25 članova zbora - nije konačan
dok ga ne blagoslove Amerikanci. Cjelokupan posao sinhroniziacije (pisanje
tekstova, testiranje glasova, izbor glumaca, snimanje) traje oko šest
mjeseci. No taj posao vrijedi za duga vremena: jer Disney svoje
sinhronizacije obnavlja svakih 30 do 40 godina, kako je upravo obavljeno s
"Pepeljugom " ili "Damom i skitnicom".
(Hina) mh
141605 MET may 92
Hrvatski vaterpolisti ne žele igrati Superkup u bazenu u Kotoru
Hrvatski ceh zaštitara dao Strukovnu preporuku za zaštitu škola
SP Rukomet: Načinović umjesto Šimića
Košarka: Iva Slonjšak došla u baskijski Araski
Trumpova inauguracija bit će u zatvorenom prostoru zbog vrlo niskih temperatura
NFL: Miami Dolphinsi 'domaćini' utakmice u Madridu
Chelsea odbio Milan oko Joaa Felixa, Pulišić ozlijeđen
MMF očekuje stabilan rast svjetskog gospodarstva; teret Europi cijene energije
Riječki karneval: Pročitana optužnica, podignut Pust Rasko Patić
SK, skijaško trčanje: Pobjede Jessice Diggins i Ivera Andersena na 10 km