POSEBNIM STATUTIMA
ZAGREB, 30. travnja (Hina) - Zakonodavno-pravna komisija Sabora Republike
Hrvatske uputila je na sljedeće saborsko zasjedanje, zakazano za 7. i 8.
svibnja, Prijedlog za donošenje ustavnog zakona o izmjenama i dopunama
Ustavnog zakona o ljudskim pravima i o pravima nacionalnih zajednica ili
manjina u Republici Hrvatskoj, a po hitnom postupku.
Osnovna promjena izložena u Prijedlogu proizlazi iz potrebe da se poseban
(autonoman) samoupravni položaj u sustavu lokalne samouprave i lokalne
uprave ustroji na regionalnoj, a ne općinskoj razini. Time bi Ustavni
zakon bio usklađen s haaškim nacrtom "Ugovorenih odredbi za konvenciju".
Poseban autonomni samoupravni položaj imala bi, prema Prijedlogu, dva
kotara na čijem su području pripadnici pojedine etničke i nacionalne
zajednice ili manjine prema popisu stanovništva iz 1981. natpolovična
većina. To su kotarevi Knin i Glina. U sastavu kotara Knin bile bi općine
Knin, Obrovac, Benkovac, Gračac, Titova Korenica i Donji Lapac, a kotara
Glina općine Glina, Vrgin Most, Hrvatska Kostajnica, Dvor na Uni i Vojnić.
Granice tih općina utvrđene su Zakonom o područjima općina u RH i to
odredbama koje su bile na snazi 30. svibnja 1990.
Izmjenom Ustavnog zakona svi poslovi iz izvornog djelokruga općina
obavljali bi se na razini kotara, s tim da bi kotarska skupština mogla dio
tih poslova prenijeti na općinu. U Prijedlogu za promjenu ustavnog zakona
navodi se da u kotarevima i općinama s posebnim statutom Hrvati i ostali
stanovnici imaju ista prava i obveze kao i pripadnici etničkih i
nacionalnih zajednica ili manjina koji čine većinu stanovništva. Propisi i
odluke koje bi donosila skupština kotara morali bi štititi nacionalna
prava, položaj i interese Hrvata te pripadnika drugih etničkih i nacionalnih
zajednica ili manjina koji žive na njenom području.
Skupština kotara bi se, po ovom Prijedlogu, birala po načelu razmjerne
zastupljenosti stanovnika s obzirom na njihovu etničku ili nacionalnu,
odnosno manjinsku pripadnost. Ustrojstvo kotara s posebnim statutom ne
može biti u suprotnosti s ustavnim uređenjem RH kao jedinstvene i
nedjeljive države. Na kotareve s posebnim statutom i općine u njegovom
sastavu primjenjivale bi se, po Prijedlogu, odredbe Zakona o lokalnoj
samoupravi, ukoliko samim Prijedlogom, tj. novim ustavnim zakonom nije
drugačije određeno. U nadležnosti skupštine kotara bilo bi, navodi se u
Prijedlogu, razmatranje i odlučivanje o svim pitanjima od značaja za
politički, gospodarski, kulturni i društveni život i razvoj područja
kotara. Prijedlogom je predviđeno da skupština kotara donosi planove
razvoja, osniva javna i druga poduzeća, zdravstvene i socijalne ustanove,
odlučuje o suradnji s drugim općinama, bira, imenuje i razrješava
predsjednika skupštine i njegovog zamjenika, predsjednike radnih tijela,
direktore, ravnatelje javnih poduzeća itd. Sastav kotarske skuštine, način
izbora, djelokrug i način rada utvrđivala bi skupština kotara svojim
statutom, a u skladu s predloženim zakonom, Zakonom o lokalnoj samoupravi i
izbornim Zakonom.
Odbornici bi nakon verifikacije mandata polagali prisegu čiji bi sadržaj
utvrđivao Sabor RH. Predsjednika skupštine kotara birala bi i razrješavala
skupština, a potvrđivala Vlada RH. Prijedlogom je predviđeno da Ustavni
sud RH može pokrenuti postupak za utvrđivanje ustavnosti i zakonitosti
propisa donesenih od skupštine kotara. Izvršna tijela kotarske skupštine i
tijela koja imaju javne ovlasti provodila bi propise RH, županije u čijem
bi bile sastavu i, naravno, skupštine kotara. U slučaju dvojbe koji se
propis mora primjeniti, odlučivao bi Ustavni sud RH. Sudski nadzor
pojedinačnih akata upravnih vlasti i tijela koja imaju javne ovlasti
obavljao bi Upravni sud RH.
Po Prijedlogu izmjena i dopuna Ustavnog zakona Vlada RH imenovala bi za
kotareve s posebnim statutom svoje povjerenike, a na njezin prijedlog
predsjednik RH mogao bi raspustiti kotarsku skupštinu i njeno izvršno
vijeće ako svojim odlukama krše Ustav i zakone, te suverenitet i
teritorijalnu cjelovitost RH. U tom slučaju kotarska skupština mogla bi u
roku od 48 sati kod Ustavnog suda RH pokrenuti postupak za ocjenu
ustavnosti i zakonitosti odluke predsjednika Republike. Ukoliko bi došlo
do raspuštanja kotarske skupštine ili njenog izvršnog vijeća, novi izbori
morali bi se održati u roku od 3 mjeseca od odluke Ustavnog suda RH,
odnosno izvršno vijeće moralo bi biti izabrano u roku od 30 dana.
Po Prijedlogu, odgoj i obrazovanje pripadnika etničke ili nacionalne
zajednice ili manjine obavljalo bi se, ukoliko to žele, u školama i
vrtićima na njihovom jeziku i pismu, dok bi Hrvati imali svoje škole i
vrtiće u kojima bi se nastava obavljala na hrvatskom jeziku.
Novim Prijedlogom za donošenje Ustavnog zakona o izmjenama i dopunama
Ustavnog zakona o ljudskim pravima i o pravima etničkih zajednica ili
manjina predviđa se da RH sklopi međunarodni ugovor radi nadzora nad
provedbom njegovih odrebi.
U obrazloženju Zakonodavno-pravne komisije, predlagača ovog Prijedloga
ustavnog zakona istaknuto je da je "nakon donošenja Ustavnog zakona o
ljudskim pravima i o pravima etničkih i nacionalnih manjina u RH 4.
prosinca 1991. uočeno da davanje autonomnog statusa na razini općine ne
udovoljava u cijelosti 'Ugovorenim odredbama za (buduću) konvenciju'".
Stoga, a vodeći računa i o zahtjevima koje je EZ uputila svim državama
nastalim na području bivše SFRJ, predlagač smatra "da bi trebalo uvažiti
zahtjev da sve odredbe Ustavnog zakona odmah stupe na snagu".
(Hina) zk
300854 MET apr 92
SAD uvele nove sankcije pojedincima i tvrtkama povezanima s Dodikom
Policija i DORH će provjeriti "sve okolnosti" Dabrine pucnjave
Jadranska liga: Pobjede splitskog Jadrana i Juga AO
Šah: Kashish Manoj Jain pobjednik u Pragu, Bogdan Lalić 11.
Izraelski sigurnosni kabinet odobrio sporazum o prekidu vatre
Hajdaš Dončić o Dabri: Ovo je razlog za ostavku potpredsjednika Vlade
SP Rukomet: rezultati i ljestvice
SP Rukomet: Egipćani osigurali prolazak pobjedom protiv Bahreina
Dabro se ispričao zbog pucnjave pištoljem iz auta
Split: Lesandrić poziva na ujedinjenje oporbe radi smjenjivanja HDZ-a