O JUGOSLAVIJI
ZAGREB, 1. travnja (Hina) - Objavljujemo u cijelosti govor predsjednika
Republike Hrvatske dr. Franje Tuđmana na današnjoj plenarnoj sjednici
Konferencije o Jugoslaviji, koji smo primili iz Ureda predsjednika
Republike:
"Međunarodna konferencija o Jugoslaviji, što djeluje u ime Europske
zajednice, a i Ujedinjenih naroda, odigrala je dosad važnu ulogu u naporima
za razrješenje krize na prostoru bivše Jugoslavije. Zbog toga izričemo
posebnu zahvalnost predsjedajućem Konferenciji lordu Peteru Carringtonu,
glavnom tajniku Boutrosu Ghaliu i njegovu osobnom izaslaniku Cyrusu Vanceu
na njihovu zauzimanju da se pronađe pravedno i mirno rješenje.
Među dosad postignutim rezultatima Konferencije valja u prvom redu
spomenuti razmatranje svih problema što proizlaze iz činjenice raspada
bivše Jugoslavije, zatim postizanje sporazuma o prekidu vatre i o
angažiranju mirovnih snaga OUN. U tom sklopu došlo je i do međunarodnog
priznanja Hrvatske i Slovenije od svih zemalja EZ, a i drugih (do sada 51
zemlja svijeta).
Međutim, pred Konferencijom stoji još niz otvorenih pitanja i posebno
potreba što skorijeg njenog okončanja.
Još uvijek nije npr. napravljen neki znatniji pomak u prihvaćanju općih
načela iz haaških dokumenata od svih republika bivše jugoslavenske
federacije. Vjerujem da dijelite moje mišljenje da nije moguće postići
krajnji povoljan rezultat na ovoj Konferenciji dok se sve nove države
nastale na tlu bivše Jugoslavije ne obvežu na prihvaćanje helsinških i
haaških načela.
Da bi se to postiglo, držim, da su zato potrebne dodatne mjere političkog
i gospodarskog pritiska, uključujući ne samo zadržavanje, nego i proširenje
ekonomskih sankcija EZ prema onim subjektima koji i dalje blokiraju
napredak mirovne konferencije što će reći i okončanje ratnog stanja i
postizanje mirnog rješenja.
Smatramo da bi jedna od takvih djelotvornih mjera mogla biti i odluka o
zatvaranju zračnog i svakog drugog prometa s onima koji i dalje odbijaju da
odmah povuku okupacijske snage iz područja u koje ne dolaze mirovne snage
OUN (Vis, Dubrovnik, Lastovo, područje Zadra i Šibenika), protiveći se i
deblokadi zračnog, kopnenog i pomorskog prometa, što je preduvjet uspješnog
razmještanja mirovnih snaga, povratka izbjeglica i normalizacije života.
Bez toga prijete nam veliki socijalni problemi zbog teškoća zbrinjavanja
stotina tisuća izbjeglica, kojima se pridružuju tisuće novih iz Bosne i
Srbije (Vojvodine). S posljedicama privrednog kolapsa, koji prijeti zbog
produženja ratnog stanja i prometne blokade, morala bi se onda još više
suočiti i europska i šira međunarodna zajednica.
Pozdravljamo odluku Predsjedništva ove Konferencije da radne komisije
razmatraju probleme sukcesije dražva nastlih raspadom jugoslavenske
federacije. Ali ističemo zahtjev da se njihov rad ubrza i što prije okonča
čitav rad ove Konferencije. Svako otezanje u razrješavanju tih problema
komplicira i otežava izlaz iz teške socijalne i ekonomske situacije u koju
smo dovedeni agresijom protiv Hrvatske, a isto tako i iznalaženje
političkog rješenja za uspostavu i stabilnost mira na ovom području.
U svezi s otvorenim pitanjima koja se razmatraju u radnim skupinama želim
iznijeti hrvatska gledišta, za koja držim da su u skladu s općim
intencijama konferencije.
1. Prihvaćamo ideju predsjedajućeg Konferencije lorda Carringtona da
načela o ljudskim pravima i pravima nacionalnih grupa i manjina budu, u
skladu s načelima Konvencije, ostvarena u svim republikama bivše SFRJ. To
se odnosi kako na Srbe i druge manjine u Hrvatskoj, tako i na Hrvate,
Mađare, Albance, Muslimane i sve druge manjine u Srbiji i drugim
republikama.
2. U svezi s tim prihvaćamo osnivanje Suda za ljudska prava, kako ga
predviđa članak 7. Haaške konvencije. Suglasni smo i s potrebom izrade
Statuta Suda za ljudska prava kojega je nacrt pripremila grupa eksperata
ove Konferencije.
3. Prihvaćamo onaj pristup pitanjima sukcesije kako je obrazložen u
mišljenju Arbitražne komisije br. 1, te u zajedničkoj Deklaraciji EZ i SAD
od 10. ožujka 1992.
4. Smatramo korisnim i izradu Deklaracije o gospodarskim odnosima koju
priprema gospodarska ekspertna grupa. Nama je stalo da se imenuju i dokinu
svi jednostrani akti kojima se ograničavala trgovina i promet, a s kojima
se nastojala spriječiti uspostava slobodnih tržišnih odnosa u pojedinim
zemljama bivše SFRJ. Mi smo za razmatranje uspostave slobodne tržišne
zone, kao dijela slobodnog europskog tržišnog prostora.
5. Rimska Deklaracija ministara europske političke suradnje od 8. XI.
1991. pozvala je sve republike bivše SFRJ da pripreme pravne propise glede
zaštite ljudskih prava, te prava nacionalnih ili etničkih grupa. Hrvatska
je jedina od svih republika bivše SFRJ ispunila tu svoju obvezu 4.
prosinca 1991. donošenjem Ustavnog zakona o pravima i slobodama građana
kao i o pravima nacionalnih zajednica ili manjina. Na preporuku
Ministarskog vijeća EZ-a hrvatska je strana zajedno sa stručnom delegacijom
Mirovne konferencije uskladila ovaj Ustavni zakon sa čl. 2. gotovo u svim
elementima. Ostaje otvorenim pitanje demilitarizacije, no dopustite mi da
o tome kasnije kažem nekoliko riječi.
6. Važna je uloga EZ, OUN i ove Mirovne konferencije u zaustavljanju
ratnog požara, uzrokovanog agresijom JA i srpskih i crnogorskih
dobrovoljaca u BiH. Stoga pozdravljamo čvrsto stanovište EZ o
nepromjenjivosti granica koje je tako jasno izrečeno u Rimskoj Deklaraciji
od 8. XI. 1991. u kojoj stoji "da je upotreba sile i politika svršenog
čina radi postizanja promjena granice besmislena, te da ona nikada neće
biti priznata od strane Zajednice i njezinih zemalja-članica".
Zbog toga podržavamo posredničku misiju g. Cutileira u nastojanju da se
očuva mir na osnovama suverenosti i teritorijalne cjelovitosti BiH, s tim
da se BiH transformira u državnu zajednicu triju konstitutivnih naroda.
Logičko rješenje u tom smislu može se postići kantonizacijom na etničkom,
ali i na povijesnom i gospodarsko-prometnom temelju. Predlažemo također da
se ustanovi dvojno državljanstvo za one građane BiH koji to žele.
7. Priznanje teritorijalne cjelovitosti i ustavno-pravnog poretka
Republike Hrvatske sastavni je dio međunarodnog priznanja Hrvatske.
Deklaracija EZ iz Bruxellesa od 28. X. 1991. delegitimira krnje
predsjedništvo i druge savezne organe bivše SFRJ. Od 7. prosinca 1991.
nema na Mirovnoj konferenciji delegacije federacije SFRJ. Sukladno tome,
smatramo da je u punoj suprotnosti s duhom ove Mirovne konferencije da
krnje predsjedništvo bivše SFRJ izrađuje neke savezne propise i da ih
predaje čelnicima Mirovnih snaga kako bi ih oni primjenjivali na području
UNPA. Bilo kakvo prihvaćanje tobožnjih, zapravo posve nelegitimnih
saveznih zakona od strane čelnika Mirovnih snaga bilo bi protivno načelima
ove Konferencije na osnovama kojih je i došlo do odluke Vijeća sigurnosti o
slanju mirovnih snaga. Na tlu Hrvatske mirovne snage nemaju nikakvu drugu
zadaću političkog rješenja, osim uspostave mira i stvaranje pretpostavki za
povratak prognanika, te uspostavu lokalne vlasti u skladu s ustavnim
poretkom Republike Hrvatske o pravima etničkih zajednica i nacionalnih
manjina.
U svezi s tim potrebno je da nam Predsjedništvo ove Konferencije pomogne
svojim utjecajem kod glavnog tajnika OUN da se ukloni svaki pokušaj
primjene nelegitimnih saveznih propisa bivše Jugoslavije na području
međunarodno priznate Republike Hrvatske.
8. Izražavamo odlučnu nesuglasnost s nastojanjem Srbije i Crne Gore da
svoju odluku, da se udruže u novu Jugoslaviju, prikažu kao nastavak bivše
SFRJ. Ova njihova nova zajednička država nije ni po imenu ista jer bivša
se zvala SFRJ, no ona se dakako može nazvati Jugoslavijom. No, to joj ne
daje za pravo da sebi prisvaja prava kontinuiteta bivše SFRJ, a pogotovu ne
nasljedne dražve kao međunarodno priznatog subjekta. To pravo podjednako
pripada svim republikama. Nova država, koju stvaraju Srbija i Crna Gora,
mora biti priznata kao i sve druge na temelju prihvaćenih načela Haaške
konvencije, podrazumijevajući i onaj dio koji se odnosi na zaštitu ljudskih
prava i nacionalnih manjina.
Iz toga možemo zaključiti da se shvaćanje sukcesije, predloženo
zajedničkom Deklaracijom EZ i SAD od 10. ožujka 1992. u Bruxellesu, može
uzeti za prikladnu osnovicu za daljnji rad na pitanjima sukcesije.
Hrvatska se ne može suglasiti s prijedlogom o suprotnosti prava na
kontinuitet i prava na sukcesiju.
Ne samo osnovna načela već i bitni prijedlozi koje je ova Konferencija
inaugurirala bili su gotovo u svemu podudarni s politikom koju vodi
demokratska vlada Hrvatske. Bili smo i još smo uvijek u velikim
poteškoćama, zbog posljedica agresije jugo-komunističke JNA, Srbije i Crne
Gore, željeli smo bržu i djelotvorniju političku i gospodarsku potporu
zemalja EZ, trebali smo pomoć u obrani domovine, morali smo se braniti od
osvjačkih pretenzija strašnog razaranja, velikih masakra, mučenja ljudi i
izgona stotina tisuća ljudi iz vlastitih domova. To što nam se događalo u
ovom besmislenom i brutalnom ratu protiv Hrvatske, nitko nije mogao
predvidjeti da bi se na kraju 20. stoljeća moglo dogoditi usred Europe.
To što danas proživljavamo u sjeni dolaska mirovnih snaga OUN, prouzročuje
dalju neopisivu bol i razočaranje, da moramo bespomoćno gledati kako JA i
neregularne srpske oružane grupe provode i dalje svoj zločinački plan
razaranja hrvatske zemlje. Oni uništavaju i pale sve što ne mogu
opljačkati, ruše se kuće, privredni objekti, škole i crkve, istjeruju se iz
njihovih domova, ne samo Hrvati, već i Mađari, Česi, Rusini, mnoge ubijaju
uz nečovječne torture. Osim prognanika iz Hrvatske već ima desetke tisuća
izbjeglica iz BiH, a također i Vojvodine (Srijema i Bačke).
Opasnost za Hrvatsku još nije otklonjena niti s dolaskom Mirovnih snaga.
Svjedoci smo građenja fortifikacija i pretvaranja sastava JA u paravojne
jedinice u Hrvatskoj. Želi se pripremiti novu agresiju na Hrvatsku, sada
tajno i pod okriljem mirovnih snaga OUN, računajući na koncentraciju JA u
BiH.
U tom svjetlu htio bih reći nekoliko riječi u povodu pitanja
demilitarizacije, koje je ostalo otvoreno, a koje ima i svoje druge
dimenzije osim onih na koje se mislilo u Haaškom dokumentu. Haaški
dokument u članku 2. točka 5A uzima demilitarizaciju kao sastavni dio
rješavanja srpskog pitanja u onim područjima za koje je predviđen
specijalni autonomni status. Mi smo dali načelnu suglasnost na
demilitarizaciju kriznih područja, misleći pri tome na okončanje ratnog
stanja. Ali je ne možemo prihvatiti kao trajno stanje zbog toga što bi
demilitarizacija ovih područja bitno utjecala na sigurnost strateških
interesa Republike Hrvatske. I to ne samo s gledišta unutarnjih prometnih
veza sjevernih i južnih dijelova Hrvatske, nego i cijele središnje Europe s
Jadranskim morem i s jugoistočnom Europom (Grčka - Albanija- Bugarska -
Turska). Svaka eventualna pobuna širih razmjera u tim područjima mogla bi
ugroziti životne interese Hrvatske a i Europe.
Teroristički upadi iz Bosne i Hercegovine u ta granična područja mogli bi
biti izvor stalne nestabilnosti. Jednom rođeni terorizam, kako su to
pokazali europski i primjeri iz drugih zemalja, teško se može suzbiti bez
prisutnosti antiterorističkih snaga. Stoga bi demilitarizacija u
predviđenih jedanaest općina, malih po broju stanovnika, ali po području
važnih za sigurnost Hrvatske, mogla doći u obzir jedino izvan graničnog
područja i u sklopu s odgovarajućim ugovornim sporazumom sa susjednom
državom BiH i međunarodnim jamstvom.
Sa zadovoljstvom pratimo dolazak i razmještanje mirovnih snaga UN, što je
jedan od preduvjeta uspješnog završetka i ove mirovne konferencije.
Međutim, sporost s kojom taj proces teče, a i nedefiniranost režima u UNPA
otvaraju mnoge neizvjesnosti i izlažu mirovnu operaciju rizicima. Umjesto
da broj kršenja primirja opada, pojačavaju se topnički napadi JNA i sprskih
paravojnih snaga na svim bojištima. Nemilosrdno se razara preostala
hrvatska imovina na okupiranim područjima, pale domovi hrvatskih ljudi, te
nastavlja izgon preostalih Hrvata, Mađara, Rusina i drugog nesrpskog
stanovništva u okupiranim područjima.
Tako je, primjerice, iz benkovačke općine 17. ožujka protjerano 120
Hrvata; u topničkom napadu na Osijek 23. ožujka stradalo je 12 osoba; 23.
ožujka iz sela Petrovci kraj Vukovara protjerano je 110 stanovnika rusinske
narodnosti; u napadu na autobusni kolodvor u Osijeku 24. ožujka poginulo
je šest a teško ranjeno 11 civila; 25. ožujka protjerano je iz Šarengrada
170 starijh osoba, žena i male djece. Od potpisivanja Sarajevskog primirja
na hrvatskoj strani poginulo je 221 a ranjeno 1438 osoba, pretežno civila.
U takvim okolnostima pojačanog progona, rušenja i topničkih napada, te
utvrđivanja i dovlačenja novih neprijateljskih snaga, teško je i na
hrvatskoj strani osigurati potpuno poštivanje primirja.
Za stvaranje povoljnih uvjeta poštivanja primirja i za jačanje povjerenja
na hrvatskoj strani u mirno rješenje, te za što skoriji početak povratka
izbjeglica i popravljanje teške gospodarske situacije, predlažemo kao
neophodno, da Ministarsko vijeće EZ i Vijeće sigurnosti UN donesu sljedeće
odluke:
1. Da se naredi povlačenje jedinica JNA i srpskih snaga s okupiranih
područja izvan UNPA (područja općina Dubrovnik, Lastovo, Vis, Zadar i
Šibenik) do 15. travnja 1992.
2. Da se povlačenje svih jedinica JNA i razoružanje paravojnih jedinica u
UNPA obavi u razdoblju od 26.travnja do 10. svibnja 1992.
3. Da se povlačenje jedinica JNA (toč. 1 i 2) obavlja pod nadzorom
časnika UNPROFOR-a ili promatrača EZ da bi se spriječilo usputno
uništavanje mjesnih dobara i vojnih objekata.
4. Da ova Konferencija naredi odmah, od današnjeg dana, potpunu i
neodgodivu deblokadu zračnog, kopnenog i pomorskog prometa u Hrvatskoj.
Dopustite mi da podsjetim da na povlačenje JNA sa cijelog teritorija
Republike Hrvatske obvezuju: Zajednička deklaracija EZ, SAD i SSSR-a od 18.
listopada 1991., Rimska deklaracija Ministarskog vijeća EZ od 8. studenoga
1991., i Ženevska deklaracija od 23.studenoga 1991. Na toj je osnovi
napravljen Anex III. Rezolucije Vijeća sigurnosti OUN od 17. studenoga
1991. poznat kao "Vanceov plan" (točka 18).
Dogovaranje detalja funkcioniranja mirovne operacije UNPROFOR-a na UNPA
područjima u Republici Hrvatskoj predmet je dogovora predstavnika UN i
predstavnika hrvatske vlasti i bivše jugoslavenske vlasti u Beogradu.
Dopustite mi da ipak navedem nekoliko pitanja koja mogu utjecati na
rezultate i ishod ove konferencije.
1. Mi smo prihvatili mandat UNPROFOR-a, kako je definiran u izvještaju
glavnog tajnika Boutros Ghalia Vijeću sigurnosti 15. veljače 1992. U
njemu se uloga mirovnih snaga ograničava na uspostavu mira kao preduvjeta
"postizanja ukupnog političkog rješenja jugoslavenske krize", koje mora
postići ova konferencija. Mi, međutim, ne prihvaćamo neka tumačenja da se
to traženje političkog rješenja odnosi i na mogućnost otuđivanja hrvatskog
suvereniteta nad UNPA područjima.
Međunarodnim priznanjem Republike Hrvatske od strane svih zemalja Europske
zajednice i velikog broja članica OUN, te primanjem u KESS, Hrvatska je
priznata u postojećim ustavnim granicama, a u skladu s načelima završnog
dokumenta KESS-a od 1975. godine, odredbama nacrta Konvencije za sporazum
u Haagu od 3. studenog 1991. i Američko-europske deklaracije od 1O.
ožujka 1992.
Jedino političko rješenje na koje Republika može pristati u svezi statusa
okupiranih područja je kulturna i područna autonomija iz Nacrta haaške
konvencije, koje je Hrvatska već ugradila u Ustavni zakon, pa i prihvatila
izmjene u tom Zakonu, prema primjedbama Badinterove komisije.
2. Republika Hrvatska također odbija nastojanja srpske strane, pojačane i
vojnom kampanjom, da se prošire područja obuhvaćena UNPA.
3. S obzirom na težinu problema upućujemo apel da Mirovna konferencija
razmotri mogućnost da i Europska zajednica preuzme suodgovornost za
povratak izbjeglica i normalizaciju života u razorenim područjima Hrvatske.
Njihov povratak treba povezati uz ritam povlačenja JNA i demilitarizacije
UNPA. To međutim, neće biti moguće ako se pokušava u područjima pod
zaštitom mirovnih snaga na teritoriju Republike Hrvatske nametnuti pravni
poredak srpske države ili bivše jugoslavenske države, ili pravni poredak za
UNPA koji želi oktroirati krnja skupština nepostojeće jugoslavenske države.
Podsjećamo da su EZ i SAD odbile priznati legitimnost krnjeg predsjedništva
i drugih institucija bivše Jugoslavije u Deklaraciji Ministarskog vijeća EZ
od 28. listopada 1991. i izjavi State Departmenta 12. prosinca 1991.
U uvjetima nametanja srpskog pravnog sustava i nelegitimnih srpskih vlasti
nesrpsko stanovništvo - koje je prije sukoba činilo većinu u UNPA - neće se
usuditi vratiti, niti je povratak moguće bez ponovne uspostave prometne,
poštanske, monetarne, socijalne i druge infrastrukture hrvatske države.
Uvođenje pravnog poretka bivše jugoslavenske ili neke druge države bilo bi
suprotno helsinškim i haaškim načelima; ono je za nas neprihvatljivo jer bi
značilo kršenje suverenosti Hrvatske, kao međunarodno priznate države.
Na ovoj Konferenciji leži povijesna zadaća postizanja sveukupnog rješenja
političke krize nastale raspadom bivše jugoslavenske državne zajednice.
Zbog prijetnje proširenja ratnih sukoba, ali isto tako radi sprječavanja
gospodarske katastrofe i učvršćenja demokratskih preobrazbi neophodno je da
ova Konferencija dovrši svoj rad u najkraćem mogućem roku. Po našem
mišljenju to je moguće postići do kraja mjeseca svibnja. Time bi se
prekratile sve neizvjesnosti ratnih nedaća i još u ovoj godini stvorile
pretpostavke za početak normalizacije sveukupnog života na području bivše
jugoslavenske državne zajednice radi uspostave mira, stabilnosti i suradnje
u ovom dijelu Europe."
(Hina)
010940 MET apr 92
Slavnoj tenisačici Pam Shriver ukradeni brojni trofeji
U riječkom MMSU izložba "Objektiv NDH: opasni i nepoćudni po javni red i sigurnost"
PH, košarkaši: Alkar u Sinju iznenadio i svladao Cibonu
SKV: Hrvatska u 21 sat
SKV: Sport u 21 sati
FINANCIJSKI SERVIS od 17. siječnja 2025.
Usporedni tečajevi poslovnih banaka primjenjivi od 18. siječnja
SKV: Svijet u 21 sat
Ligue 1: Montpellier prekinuo crni niz, pobijedio Monaco
Grlić Radman u Kijevu: JI Europa ujedinjena u obrani prava Ukrajine da bira svoj put