Nadnaslov: Završen filmski festival u Berlinu
Naslov: Glavna nagrada filmu dobrih, časnih osjećaja
Podnaslov: Iako je najvrjednije priznanje otišlo u Ameriku, sve ostale
nagrade ostale su u Europi - Ovogodišnja velika novost je
pojava istinskog europskog filma
Piše: Agnes DORNNIKOV, AFP
BERLIN - Poplava američkih filmova u službenom programu 42. međunarodnoga
filmskog festivala u Berlinu isplatila: jedan od šest filmova, "Veliki
kanjon" Lawrencea Kasdana, dobio je Zlatnog medvjeda.
Iako svjetskom filmskom proizvodnjom, posebice europskom, dominira
američka kinematografija, ipak su sve, osim glavne nagrade, ostale u
Europi. Ali Zlatni medvjed daje obilježje "Berlinskom festivalu" i ostaje
u sjećanju.
"Veliki kanjon" je film pun dobrih, časnih osjećaja: volite se međusobno,
pomažite si i bit ćete sretni usrećujući ostale. Ta trenutačno moderna
tema u Sjedinjenim Državama, u filmu je razrađena pojednostavljenim
pristupom. Neka vrsta kinevanđelja.
Ostale američke filmove, uvijek profesionalno napravljene zahvaljujući
umješnosti redatelja, tehnologiji ili glumi, opterećuje nasilje, navlastito
u filmu "Cape Fear" Martina Scorsesea u kojem Roberto de Niro uživa u ulozi
bivšeg zatvorenika koji se želi osvetiti svojem odvjetniku. Tu je i
"Bugsy", istina izvan konkurencije, s deset nominacija za Oskara i s
Warrenom Beattyjem koji ružno stari, u ulozi umobolna mafioza, čiji fizički
izgled jako podsjeća na Richarda Nixona.
Ta dva primjera tog stila bliže se grotesknom zbog obilja nasilja na
ekranu. Sve pliva u krvi, kliže se po njoj, ima je posvuda, puca se do
mile volje, bez razloga.
Međunaslov: Istinski europski film
Ovogodišnja velika novost u Berlinu je pojava istinskog europskog filma,
iako su to tek počeci. Film poput "Utza" Georgea Sluitzera (Nizozemska),
englesko-njemačko-talijanska kooprodukcija, snimljen je na engleskom u
Pragu s njemačkim glumcima. Tema je europska, pomalo retrospektivna,
zastarjela, ali nosi svu privlačnost srednjoeuropske kulture, koju smo
smatrali iščezlom. Glavni glumac je uostalom nagrađen Srebrnim medvjedom.
Slična stila je film "Slatka Emma", Istvana Szabe, stalnog sudionika
međunarodnih festivala, koji je u jeftinu filmu (300.000 dolara) znao
predočiti svu tjeskobu oslobođena naroda koji se još ne zna snaći u toj
slobodi, težoj nego su je zamišljali.
Njemački film "Mrvica" Vadima Glowna, s kojim je završio festival u
ponedjeljak navečer, izvrsna je komedija o odnosima stanovnika bivšeg DDR i
njihovih zapadnih susjeda. Jedna dražesna baka brzo postaje poslovna žena
bez premca. Tu je bio i "Krapatchouk" u okviru posebnog programa Panorama.
Filmski stvaraoci više europskih zemalja uspjeli su vrlo brzo u svim
tonovima progovoriti o suvremenim prevratima u Europi, svim njihovim
posljedicama, te o nadama i tugama ljudi.
Povijest je bila temom u dva filma iz Španjolske: katalonski "El llarg
Hivern" Jaimea Caminoa o građanskom ratu i "Beltenebros" Pilara Miroa o
frankističkom razdoblju te u "Unutarnjem krugu" Andreja Končalovskog o
ljudima koji su okruživali Staljina.
Film klasičnijeg stila Šveđanina Jana Troella "Kapetana", građenog na
ubojstvu cijele obitelji što su ga počinila dvojica lutalica i koje je
potreslo Švedsku prije tri godine, dobio je za režiju Srebrnog medvjeda što
mu ga je dodijelio međunarodni žiri uz predsjedanje francuske glumice Annie
Girardot.
Međunaslov: Bez velikana
Na festivalu nije bilo velikana Rusa Vitalija Kanevskog (dobitnika Zlatne
kamere u Cannesu za "Ne miči se, umri i uskrsni"), čiji je drugi film
"Nezavisan život" u posljednjem trenutku povukao iz selekcije francuski
producent Patrick Godeau koji je, kako se pričalo u Berlinu, želio da se
taj film kandidira u Cannesu ove godine.
Moritzu de Haldenu, direktoru berlinskog festivala, to se nije nimalo
svidjelo i kani se pismeno obratiti Gillesu Jacobu s cannskog festivala u
nakani da rasprave slične primjere povlačenja filmova u posljednjem
trenutku, zbog drugog festivala. Jedan je sastanak na vrhu u Berlinu
prošlog tjedna okupio više predstavnika međunarodnih festivala.
Na popisu nagrađenih nije ovog puta bilo Francuske, koja se natjecala sa
"Zimskom pričom" Erica Rohmera kojem se u posljednji trenutak, zamjenjujući
ruski film, pridružio film "Sva jutra svijeta" Alaina Corneaua.
Konačno Berlin je, a ponajviše posebni programi Panorama i Forum, mjesto
na kojem se moglo vidjeti i ponovno gledati oko 800 filmova svih vrsta.
Bilo je onih "obveznih" kao "Život boema" Finca Akija Kaurismakija i
"Swoon" Amerikanca Toma Kalina, kao i retrospektive.
Ekumenski žiri je najboljim filmom proglasio "Infinitas", predugo,
troipolsatno mudrovanje o životu i smrti, Rusa Marlena Kutijeva, starog
poznavatelja sovjetske kinematografije. Isti je žiri pohvalio više filmova
među kojima i "Marijino Navješćenje" Alaina Cunyja.
(Hina) zg
252028 MET feb 92
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - sport - za subotu, 18. siječnja
Euroliga: Baskonia svladala Panathinaikos, pet koševa Šamanića
Ligue 1: Preokret i pobjeda Lillea protiv Nice
Premijera predstave "Pir malograđana" Gradskog kazališta "Zorin dom"
Reakcije stranaka na videosnimku ministra Dabre, traže ostavku