Nadnaslov: 13. veljače počinje 42. filmski festival u Berlinu
Naslov: Crni dani europskog filma
Podnaslov: Kriza identiteta zapadnoeuropskih sineasta, oslabljena
stvaralačka snaga istočnih režisera
Piše: Mark HEINRICH, Reuter
BERLIN - Priljev avangardanih europskih filmova iz Istočne Europe koji su
se tradicionalno prikazivali na međunarodnom filmskom festivalu u Berlinu
doslovce je presušio u postkomunističkoj gospodarskoj krizi. Europski film
zapadnih zemalja nasukao se na krizu identiteta.
Kad u četvrtak svečano bude otvoren 42. filmski festival u Berlinu, prvi
put neće biti nijednog kandidata za nagrade iz zemalja s tako bogatom
filmskom tradicijom poput Italije i Češke i Slovačke.
Oko 330 igranih filmova, dokumentaraca, kratkih i filmova za djecu iz 42
zemlje bit će prikazano u 11 dana jednog od pet najprestižnijih svjetskih
filmskih festivala nakon Cannesa.
Osam od 28 novih filmova ovogodišnjeg festivala dolazi iz SAD te odrazuje
crne dane europskog filma koji je bio sve samo ne pobijeđen od Hollywooda.
Šest američkih igranih filmova bit će prikazano u konkurenciji za Zlatnog
ili Srebrnog medvjeda, a još dva bit će prikazana "izvan konkurencije".
Inače zapadnoeuropska filmska tržišta preplavljena su hollyvoodskim
filmovima.
Međunaslov: Europljani traže nova nadahnuća
Komunistička cenzura u istočnoeuropskim zemljama uspijevala je pak
"zaštititi" svoja tržišta od hollyvoodske agresije sve do demokratskih
prevrata 1989. Danas oni preplavljuju tržište kojem je uvelike ponestalo
vitalnih doprinosa za lokalne filmske stvaratelje.
Glavni češkoslovački filmski studio Barrandov, nekoć u posjedu obitelji
Vaclava Havela, proizvodio je 25 filmova na godinu pod komunističkom
vladavinom, a 1991. samo 14. Bugarska godišnja proizvodnja pala je s 25
na tri.
Istočnoeuropski sineasti traže nove izvore financiranja. Mnoge
proizvodnje rade se kao koprodukcija dviju država i od privatnog novca.
Režiseri koji su publiku osvajali suptilnom kritikom ideoloških progona
morat će odsad potražiti nova nadahnuća.
"Radimo onoliko filmova koliko smo radili prije. No nažalost nema
kvalitete", kaže Ferenc Koehlami, generalni tajnik madžarske Zaklade
igranog filma.
Suočeni sa strogom konkurencijom iz Hollywooda, istočnoeuropski filmski
stvaratelji morat će pronaći novu profesionalnu strategiju, kaže Ferenc.
"To ne znači jeftin komercijalni film, no više senzibiliteta prema
publici", dodaje on.
Međunaslov: Neodlučnost europskih režisera
Proizvodnja filmova buknula je prošle godine samo u bivšem SSSR. Tri
filma iz bivših sovjetskih republika ušla su u konkurenciju za nagrade na
Berlinskom festivalu.
Zapadnoeuropski film povukao se pred Hollywoodom kad su poratni francuski
novi val i talijanski neorealistički pokret oslabili, antiamerikanizam
izblijedio, mladež se okrenula novcu, zanemarila politiku a američki pop
fenomen počeo "anglicizirati" europske kulture.
Analitičari kažu kako je neodlučnost mnogih europskih režisera, napose
njemačkih, da rade filmove koji bi bili prihvatljivi i masovnom
gledateljstvu i komercijalno uspješni izvan njihovih domovina to više
olakšala posao Hollywoodu.
"Kad sam zadnji put vidio njemački film? Ne sjećam se... Imenujte nekog
njemačkog režisera? Ne mogu. Žao mi je", kaže mladi Berlinčanin novinaru
na televizijskom programu što je prošlog tjedna prikazan pod naslovom:
"Može li njemački film biti bolji?"
Mjere oporavka su sljedeće: europski filmski stvaratelji posežu često za
međunarodnim koprodukcijama koje podupiru financiranje i širu distribuciju,
potom snimaju filmove na engleskom jeziku.
Američki filmovi na Berlinskom festivalu uključuju "Veliki kanjon", pogled
na dobrostojeće bijelce i siromašne crnce anketirane u Los Angelesu, zatim
"Bugsy", priču o mafijašu Bugsyju Siegelu iz Las Vegasa s Warrenom
Beattyjem u glavnoj ulozi.
Međunaslov: Woody Allen izvan konkurencije
"Bugsyja" je hollyvoodsko udruženje stranih novinara proglasilo najboljim
filmom u dramskoj konkurenciji.
Francuska je jedina zemlja koja ima čak dva filma u konkurenciji. Jedan
je "Zimska priča" Erica Rohmera, nježna priča o pronađenoj i zatim ponovno
izgubljenoj ljubavi.
Osim toga bit će prikazan "Goli ručak", britansko-kanadska produkcija
temeljena na kult-romanu o drogi Williama Burroughsa; zatim "Hikarigoke"
(Žig nevinosti). Scenarij je napisan po istinitoj priči o kanibalizmu među
japanskim vojnicima u drugom svjetskom ratu. "Der Brocken" je satira o
Istočnim Nijemcima koji su se opirali prevlasti agresivnih Zapadnih
Nijemaca u procesu ponovog ujedinjenja.
Specijalno prikazivanje izvan konkurencije uključuje film Woodyja Allena
"Shadows and Fog" (Sjene i magla), "Star Trek VI." te svjetsku premijeru
četverosatnog dokumentarca Bertranda Taverniera o alžirskom ratu, što je i
danas osjetljiva tema u Francuskoj.
Festivalska "retrospektiva" obuhvaća dvije teme - 80 godina filma iz
Ufa/DEFA studija, glavnog centra njemačke filmske industrije, te djelima
hollyvoodskog režisera Hala Roacha, u kojima će biti prikazane i brojne
slapstick komedije sa Stanleyjem i Oliom.
(Hina)mc
121634 MET feb 92
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja