FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SERVIS POSEBNIH NASLOVA

Nadnaslov: Gospodar Azije krenuo u osvajanje svemira Naslov: Crveno sunce na Marsu Podnaslov: U međunarodnoj godini svemira Japan pripremio opsežan svemirski program. Stručnjaci ne sumnjaju da će Japan uspjeti ostvariti dalekosežne ciljeve. Sudjeluju svemirska agencija i institut te zrakoplovna industrija Japana. Piše: Meinholf ELLERS, DPA TOKYO - Prva svemirska pustolovina jednog Japanca nasmijala je svijet. Televizijski novinar Toyohiro Akiyama letio je 1990. u sovjetskom svemirskom brodu Sojuz TM-11 koji je kružio oko Zemlje. Svoje je gledatelje izvješćivao u prvom redu o dnevnoj mučnini i dobrom vidiku. Međutim godine 1992., koju su UN proglasili Internacionalnom svemirskom godinom, azijska gospodarska sila pojavila se kao ozbiljni kandidat u osvajanju svemira. "Mislim da počinje nova era" rekao je Mamoru Mori, koji će kao prvi astronaut svoje zemlje sudjelovati u jednoj istraživačkoj misiji na američkom svemirskom brodu "Endeavour". Japanska svemirska agencija NASDA u kojoj sudjeluje i zrakoplovna industrija zemlje i svemirski Institut ISAS žele tijekom sljedećih mjeseci u svemir lansirati i nove istraživačke i komunikacijske satelite. Do prijelaza u novo stoljeće svemirski brod bez posade "Hope", svemirski laboratorij "Japanese Experiment Model" (JEM) i Satelit Mars poći će u svemir obilježeni japanskim simbolom - crveno sunce Japana. Godine 2010. japanski će znanstvenici useliti u trajnu istraživačku stanicu na Mjesecu, a 2050. prvi će japanski astronauti stupiti na Mars. Stručnjaci kao što je Tsutoma Iwata, voditelj razvojnog laboratorija NASDA nimalo ne sumnjaju u to da će japanski inženjeri uspjeti i ostvariti tako dalekosežne ciljeve: "Između prvog leta motora braće Wright i prvog slijetanja na Mjesec proteklo je zapravo svega 66 godina". Međunaslov: Konkurencija u vlastitoj zemlji U svakom slučaju za sada japanske svemirske planove koče kvarovi i svađe na zemlji. Start nove tekuće rakete H 11 koja je sama progutala četvrtinu budžeta NASDA-e od godišnje svote koja iznosi 130 milijardi jena (1,63 milijardi maraka) je i sada kao i prije neizvjestan. Dvostepena jezgra cjelokupnog svemirskog programa bi kod cjelokupne težine od samo 260 tona transportirala 2.000 kilograma tereta. Europski konkurent Ariane postiže doduše 2.200 kilograma ali zato teži 460 tona. Ipak, obustavljeni su pogoni na tekući vodik i kisik visoko moderne rakete. Mnogobrojni pokušaji izgradnje motora DE 7 pod vodstvom tvrtke Mitsubishi pokazali su greške. U kolovozu 1991. godine eksplodirala je pogonska građa na pokusnom stajalištu u južnojapanskom svemirskom centru Tanegashima i usmrtila jednog inženjera. Komplicirani postupak pogona nosi i daljnje probleme. Međutim NASDA hoće pod svaku cijenu postaviti H 11 tijekom naredne godine kako je i planirano te prvi puta s njom u orbitu odaslati i jedan vremenski satelit. Kritičari zahtijevaju odgodu, kako bi se izbjegle pogreške, te ako je to potrebno, konstruirao bi se nov pogonski uređaj. Ali NASDA se boji konkurencije u vlastitoj zemlji. Znanstvenici ISAS-a su sa M-V razvili jednu novu raketu na čvrsto gorivo koja može dvije tone težine otpremiti na putanju oko Zemlje a 600 kilograma na Mjesec. Zbog svoje jedinstvene tehnike svaka raketa stoji 5,5 milijardi jena (70 milijuna maraka) i time predstavlja raspad H 11. (Hina) 281405 MET jan 92

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙