Nadnaslov: Gospodar Azije krenuo u osvajanje svemira
Naslov: Crveno sunce na Marsu
Podnaslov: U međunarodnoj godini svemira Japan pripremio opsežan svemirski
program. Stručnjaci ne sumnjaju da će Japan uspjeti ostvariti
dalekosežne ciljeve. Sudjeluju svemirska agencija i institut te
zrakoplovna industrija Japana.
Piše: Meinholf ELLERS, DPA
TOKYO - Prva svemirska pustolovina jednog Japanca nasmijala je svijet.
Televizijski novinar Toyohiro Akiyama letio je 1990. u sovjetskom
svemirskom brodu Sojuz TM-11 koji je kružio oko Zemlje. Svoje je
gledatelje izvješćivao u prvom redu o dnevnoj mučnini i dobrom vidiku.
Međutim godine 1992., koju su UN proglasili Internacionalnom svemirskom
godinom, azijska gospodarska sila pojavila se kao ozbiljni kandidat u
osvajanju svemira. "Mislim da počinje nova era" rekao je Mamoru Mori, koji
će kao prvi astronaut svoje zemlje sudjelovati u jednoj istraživačkoj
misiji na američkom svemirskom brodu "Endeavour".
Japanska svemirska agencija NASDA u kojoj sudjeluje i zrakoplovna
industrija zemlje i svemirski Institut ISAS žele tijekom sljedećih mjeseci
u svemir lansirati i nove istraživačke i komunikacijske satelite. Do
prijelaza u novo stoljeće svemirski brod bez posade "Hope", svemirski
laboratorij "Japanese Experiment Model" (JEM) i Satelit Mars poći će u
svemir obilježeni japanskim simbolom - crveno sunce Japana.
Godine 2010. japanski će znanstvenici useliti u trajnu istraživačku
stanicu na Mjesecu, a 2050. prvi će japanski astronauti stupiti na Mars.
Stručnjaci kao što je Tsutoma Iwata, voditelj razvojnog laboratorija NASDA
nimalo ne sumnjaju u to da će japanski inženjeri uspjeti i ostvariti tako
dalekosežne ciljeve: "Između prvog leta motora braće Wright i prvog
slijetanja na Mjesec proteklo je zapravo svega 66 godina".
Međunaslov: Konkurencija u vlastitoj zemlji
U svakom slučaju za sada japanske svemirske planove koče kvarovi i svađe
na zemlji. Start nove tekuće rakete H 11 koja je sama progutala četvrtinu
budžeta NASDA-e od godišnje svote koja iznosi 130 milijardi jena (1,63
milijardi maraka) je i sada kao i prije neizvjestan. Dvostepena jezgra
cjelokupnog svemirskog programa bi kod cjelokupne težine od samo 260 tona
transportirala 2.000 kilograma tereta. Europski konkurent Ariane postiže
doduše 2.200 kilograma ali zato teži 460 tona. Ipak, obustavljeni su
pogoni na tekući vodik i kisik visoko moderne rakete.
Mnogobrojni pokušaji izgradnje motora DE 7 pod vodstvom tvrtke Mitsubishi
pokazali su greške. U kolovozu 1991. godine eksplodirala je pogonska
građa na pokusnom stajalištu u južnojapanskom svemirskom centru Tanegashima
i usmrtila jednog inženjera. Komplicirani postupak pogona nosi i daljnje
probleme. Međutim NASDA hoće pod svaku cijenu postaviti H 11 tijekom
naredne godine kako je i planirano te prvi puta s njom u orbitu odaslati i
jedan vremenski satelit.
Kritičari zahtijevaju odgodu, kako bi se izbjegle pogreške, te ako je to
potrebno, konstruirao bi se nov pogonski uređaj. Ali NASDA se boji
konkurencije u vlastitoj zemlji. Znanstvenici ISAS-a su sa M-V razvili
jednu novu raketu na čvrsto gorivo koja može dvije tone težine otpremiti na
putanju oko Zemlje a 600 kilograma na Mjesec.
Zbog svoje jedinstvene tehnike svaka raketa stoji 5,5 milijardi jena (70
milijuna maraka) i time predstavlja raspad H 11.
(Hina)
281405 MET jan 92
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja