FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SERVIS POSEBNIH NASLOVA NATO-BIH

Nadnaslov:Operativno provođenje rezolucije o zoni zabrane leta nad BiH Naslov: Što donosi nametanje "no-fly zone"? Podnaslov:U akciji koju će provoditi NATO-snage a u kojoj će posljednju riječ i pravo odluke imati UN, sudjelovat će svi tipovi zrakoplova korišteni u Zaljevskom ratu, od kojih se očekuje sigurna premoć Piše: Igor ALBORGHETTI, Hina ZAGREB - Za manje od dva tjedna letenje nad BiH bez dozvole UNPROFOR-a biti će najstrože kažnjeno. Upravo za toliko vremena počet će se s operativnim provođenjem Rezolucije 816 Vijeća sigurnosti kojom se zračnim snagama pod političkim okriljem svjetske organizacije, a vojnim ponajprije NATO-pakta, daju ovlasti da sruše svaki zrakoplov koji se, bez dozvole UNPROFOR-a, pojavi nad tom državom. Cijelu operaciju provođenja "no-fly zone" i Rezolucije 816, koja u konačnici, za razliku od svog izvornog prijedloga, ipak ne uključuje i napade na kopnene ciljeve, NATO će voditi iz stožera zrakoplovne baze Vicenza na sjeveroistoku Italije. Za glavnog zapovjednika postavljen je talijanski general Giuseppe Degli Innocenti koji će biti u stalnom operativnom kontaktu sa zapovjednikom UNPROFOR-a za bivšu Jugoslaviju generalom Larsom-Ericom Wahlgrenom. Dakako, po načelu vojne podređenosti, talijanski će general o tijeku operacije stalno izvješćivati i zapovjednika NATO-a, američkog generala Johna Shalikashvilija, ali će Ujedinjeni narodi imati posljednju riječ i pravo na sve odluke glede promjene cilja čitave akcije ili mandata. U akciji će, kako se očekuje, sudjelovati između 50 i 100 zrakoplova-lovaca iz SAD, Velike Britanije, Francuske te možda Nizozemske. Zrakoplovi će se koristiti talijanskim, kao i zračnim lukama drugih europskih zemalja. Lovci će također uzlijetati s nosača zrakoplova koji se trenutačno nalaze u Jadranu. Nebo nad BiH kontroliraju AWACS zrakoplovi koji će navoditi lovce NATO-a na svaki zrakoplov ili helikopter koji se neovlašten pojavi u "no-fly zoni". Gotovo je sigurno da će Amerikanci koristiti četiri vrste svojih modernih zrakoplova, razmještenih na nosaču "Theodore Roosevelt" te na europskim aerodromima. To su F-14 Tomcat, F-15 Eagle, F-16 Fighting Falcon i F-18 Hornet. Francuzi će letjeti na Miragima 2000 i Super-Etendardima s nosača "Clemenceau", a britansko Kraljevsko Ratno Zrakoplovstvo na zrakoplovima Tornado F3 i Sea Harrier koji će polijetati s nosača "Ark Royal" koji se već duže vrijeme nalazi u Jadranu. Nizozemci, ukoliko budu uključeni, poslat će nad BiH lovce američke proizvodnje F-16. Svi ovi tipovi zrakoplova sudjelovali su u akcijama tijekom Zaljevskog rata i nedavnim "odmazdama" te se u svemu pokazali nadmoćnijima od iračkih protivnika koji su koristili letjelice ruske proizvodnje, iste one kojima bi se Srbi eventualno mogli suprostaviti NATO-u u provođenju "no-fly zone". Međunaslov: Sigurna vojna nadmoć u zraku Vojni analitičari drže da najmodernija tehnologija NATO-a ne bi trebala imati nikakvih problema u brzom postizanju vojne nadmoći u zraku, čak i da se Srbi odvaže upotrijebiti svoje jedine adute, zrakoplove Mig-29, kojih prema zapadnim izvorima imaju 18. Neke nedoumice postoje oko opasnosti koje savezničkim avionima prijete s zemlje, jer još uvijek zapravo nije jasno jesu li Srbi dobili moderno protu-zračno raketno naoružanje iz Rusije o kojem je nedavno govorio načelnik generalštaba vojske SR Jugoslavije Života Panić, a ukoliko ga i imaju, da li je ono spremno za operativnu uporabu. U do sada objavljenim operativnim dokumentima ne spominje se pravo zrakoplova NATO-a na samoobranu u slučaju opasnosti od djelovanja protiv-zrakoplovnih sustava s zemlje. U istovrsnoj operaciji nad dijelovima Iraka, američki zrakoplovi bez ikakvog "pardona" ispaljuju rakete na zemaljske ciljeve čim otkriju da su "osvijetljeni" radarskim snopom s zemlje. Ostatak srpsko-jugoslavenske zračne flote, uključujući i Migove-21 kao i druge tipove zrakoplova, nije u stanju ništa uraditi u izravnom sukobu, osim uloge "glinenih golubova". Otkako je Rezolucijom 781 od 9. listopada prošle godine uvedena zabrana letova nad BiH, zabilježeno je oko pet stotina slučajeva njezina kršenja. Tek su nedavno UNPROFOR-ovi vojni promatrači u istočnoj Bosni po prvi put potvrdili borbene letove klipnih zrakoplova iz SR Jugoslavije u BiH koji su bombardirali muslimanska sela u okolici Srebrenice. Oko ove rezolucije, koja predstavlja izravnu "naplatu" Izetbegovićeva potpisa na Mirovnom planu Vancea i Owena, zapravo je bilo više političke borbe i natezanja u Vijeću sigurnosti nego što će je biti na bosanskom nebu. Iako je Rusija, po prvi put od 1989. godine usporila rad Vijeća sigurnosti na donošenju te rezolucije, Srbi nemaju drugog izlaza nego mirno gledati i pustiti Zapad da olakša svoju savjest zbog stalnog kašnjenja i neodlučnosti kako glede agresije Srbije na Hrvatsku, tako i na BiH. (Hina) br 031147 MET apr 93

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙