Nadnaslov:U potrazi za automobilom 21. stoljeća
Naslov: Električni automobil traži tržište
Podnaslov:Unatoč tome što se smatra čistim i tihim, još uvijek nema
dovoljno velikog tržišta za skupi i nedorađeni električni automobil
Piše: Ashley SEAGER, Reuter
AMSTERDAM - Električni automobil, često proglašavan čistim i tihim
odgovorom zahtjevima moderne vožnje, upadljivo je prisutan na izložbi
automobila u Amsterdamu ovog tjedna.
Ali unatoč rekordnom broju od 17 izloženih različitih verzija - od
adaptiranih postojećih modela do egzotičnih futuristički koncipiranih
vozila - proizvođači automobila još se ne odlučuju na masovnu proizvodnju,
još uvijek ne videći dovoljno veliko tržište.
"Fiat će ove godine proizvesti 1500 električnih automobila i najveći je
proizvođač na tržištu", kaže Harry van Doorne, šef prodaje Fiata za
Nizozemsku. Fiat je proizveo električnu verziju Pande i modela Cinquecento
ali ih nudi uglavnom korisnicima voznog parka.
Hrvanje s problemima masovne upotrebe električnih vozila nije nov. Prema
posljednjem izvješću Financial Timesa još 1910. godine bilo je u Londonu
10.000 vozila na strujni pogon.
Ali 80 godina poslije, električni automobil još uvijek čeka na revoluciju u
baterijskoj tehnologiji koja bi ga odvela u 21. stoljeće.
Baš kao i 1910. godine, akumulatori su preskupi, proizvode premalo snage u
odnosu na svoju težinu i puno im vremena treba za punjenje.
"Troškovi moraju biti smanjeni", smatra Jun Watanabe, predstavnik Mazde za
odnose s javnošću za Europu.
Međunaslov: I "zeleni" zagađuje
Suvremeni električni automobili dostižu brzinu od 100-130 km/h i
prevaljuju 100-250 km između dvaju punjenja, ovisno o tipu. Koštaju dva do
tri puta više od konvencionalnog vozila takve vrste.
Od njemačkih proizvođača Mercedes-Benz ima električni model 190, dok BMW
iskušava električni automobil treće serije. Ovaj posljednji može prijeći
115 km/h i prevaljuje do 185 km pri vožnji od 80 km/h.
Glasnogovornik BMW-a Rudolf Prodst ocjenjuje da automobil neće osvojiti
tržište ukoliko akumulatori ne postanu bolji i jeftiniji. "Već sad
upotrebljavamo akumulatore na sumpornu kiselinu koji daju najviše energije
i koji su lakši od bilo kojeg drugog", kaže on.
Japanski proizvođači također vrše ispitivanja električnog automobila.
Mazda se pojavila s električnim MX-5 sportskim automobilom koji bi mogao
stići na tržište u nekoliko slijedećih godina.
Watanabe vidi nekoliko tehnoloških problema za električni automobil ako
mu je cilj da bude gradsko vozilo koje ne zagađuje zrak i ne stvara buku.
"Naše auto daje učinak jednak 1,5-litarskom automatskom dizelašu. Može
prevaliti oko 160 km i napuniti se preko noći", kaže on. "Ali, želite li
vozilo s malim ispustom koji se može voziti 24 sata, električni automobil
nije rješenje".
Navodno "zeleni", električni automobili u stvari samo prebacuju zagađenje
iz gradova na benzinske stanice na kojima se mora obaviti sagorjevanje
fosilnih goriva da bi proizveli ponovno potrebno punjenje.
"S postojećom tehnologijom, zagađenje je u cjelini veće kod električnog
automobila nego kod običnog", kaže glasnogovornik BMW-a Prodst.
Međunaslov: Potaknuti potražnju
Predstavnik Mazde Watanabe ističe potrebu rješavanja infrastrukturnog problema
čime bi se omogućilo da se automobili mogu puniti negdje drugdje osim kod
kuće.
Britanski grad Coventry namjerava podvesti probe električnih automobila pod
program Europske zajednice. To uključuje uspostavu pojedinih točaka u
gradu gdje će vozači moći ostaviti vozilo na punjenju dok rade ili su u
kupovini. U okviru istog programa francuska grupa PCA Peugeot Citroen testira
elektronske verzije Peugeota 106 i Citroena AX u La Rochellu. Oni će
vjerojatno staviti auto u prodaju 1995. godine.
Kalifornija je postavila zahtjev da od 1998. godine 2 posto automobila
koji se prodaju u zemlji moraju biti bez sagorjevanja. To će se popeti na
10 posto 2003.godine.
Tri velika američka proizvođača automobila Ford, Chrysler i General Motors
objavili su prošlog tjedna da proširuju suradnju na modernim akumulatorima
za električne automobile.
Neke su europske zemlje planirale ukinuti poreze i poduzeti druge mjere
da bi ohrabrili upotrebu električnog vozila primarno u okviru voznih
parkova.
Prošlog je mjeseca Europski parlament tražio od Komisije da prihvati
okosnicu plana promocije električnih vozila u Zajednici.
Mnogi proizvođači automobila bune se protiv slijepog nastojanja da se
koristi električna energija, tvrdeći da postoje dobre ekološke alternative
kao što su strujno-naftni hibidi i vozila na pogon vodika.
Neki od proizvođača u potrazi su za hibridima u kombinaciji s dizel
motorom za vožnju po auto-putu i električnim motorom za gradsku vožnju ali
se još niti jedan nije pojavio na tržištu.
Konvencionalna mašina na pogon vodika ispušta samo vodu ali problem
predstavlja adekvatna zamjena i sigurno skladištenje plina.
(Hina)br
131527 MET feb 93
Šah - Pobjednik Vjekoslav Nemec
Marseille slavio u derbiju
Serie A: Roma u 93. do boda protiv Napolija
Sigurdsson: Ostajem izbornik, moramo uživati u srebru
Rubio izvršio pritisak na Panamu zbog kineskog utjecaja na Panamski kanal
Državni vrh čestistao hrvatskim rukometašima
Šah: Pobjednik Praggnanandhaa
Jacobsen: Igrali smo fantastičan rukomet od prvog do posljednjeg dana
Panamski predsjednik isključio raspravu o pitanju Panamskog kanala
Frigan golom u 89. donio pobjedu Westerlou