FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SERVIS POSEBNIH NASLOVA ZNANOST-AUTOMOBILI

Nadnaslov:U potrazi za automobilom 21. stoljeća Naslov: Električni automobil traži tržište Podnaslov:Unatoč tome što se smatra čistim i tihim, još uvijek nema dovoljno velikog tržišta za skupi i nedorađeni električni automobil Piše: Ashley SEAGER, Reuter AMSTERDAM - Električni automobil, često proglašavan čistim i tihim odgovorom zahtjevima moderne vožnje, upadljivo je prisutan na izložbi automobila u Amsterdamu ovog tjedna. Ali unatoč rekordnom broju od 17 izloženih različitih verzija - od adaptiranih postojećih modela do egzotičnih futuristički koncipiranih vozila - proizvođači automobila još se ne odlučuju na masovnu proizvodnju, još uvijek ne videći dovoljno veliko tržište. "Fiat će ove godine proizvesti 1500 električnih automobila i najveći je proizvođač na tržištu", kaže Harry van Doorne, šef prodaje Fiata za Nizozemsku. Fiat je proizveo električnu verziju Pande i modela Cinquecento ali ih nudi uglavnom korisnicima voznog parka. Hrvanje s problemima masovne upotrebe električnih vozila nije nov. Prema posljednjem izvješću Financial Timesa još 1910. godine bilo je u Londonu 10.000 vozila na strujni pogon. Ali 80 godina poslije, električni automobil još uvijek čeka na revoluciju u baterijskoj tehnologiji koja bi ga odvela u 21. stoljeće. Baš kao i 1910. godine, akumulatori su preskupi, proizvode premalo snage u odnosu na svoju težinu i puno im vremena treba za punjenje. "Troškovi moraju biti smanjeni", smatra Jun Watanabe, predstavnik Mazde za odnose s javnošću za Europu. Međunaslov: I "zeleni" zagađuje Suvremeni električni automobili dostižu brzinu od 100-130 km/h i prevaljuju 100-250 km između dvaju punjenja, ovisno o tipu. Koštaju dva do tri puta više od konvencionalnog vozila takve vrste. Od njemačkih proizvođača Mercedes-Benz ima električni model 190, dok BMW iskušava električni automobil treće serije. Ovaj posljednji može prijeći 115 km/h i prevaljuje do 185 km pri vožnji od 80 km/h. Glasnogovornik BMW-a Rudolf Prodst ocjenjuje da automobil neće osvojiti tržište ukoliko akumulatori ne postanu bolji i jeftiniji. "Već sad upotrebljavamo akumulatore na sumpornu kiselinu koji daju najviše energije i koji su lakši od bilo kojeg drugog", kaže on. Japanski proizvođači također vrše ispitivanja električnog automobila. Mazda se pojavila s električnim MX-5 sportskim automobilom koji bi mogao stići na tržište u nekoliko slijedećih godina. Watanabe vidi nekoliko tehnoloških problema za električni automobil ako mu je cilj da bude gradsko vozilo koje ne zagađuje zrak i ne stvara buku. "Naše auto daje učinak jednak 1,5-litarskom automatskom dizelašu. Može prevaliti oko 160 km i napuniti se preko noći", kaže on. "Ali, želite li vozilo s malim ispustom koji se može voziti 24 sata, električni automobil nije rješenje". Navodno "zeleni", električni automobili u stvari samo prebacuju zagađenje iz gradova na benzinske stanice na kojima se mora obaviti sagorjevanje fosilnih goriva da bi proizveli ponovno potrebno punjenje. "S postojećom tehnologijom, zagađenje je u cjelini veće kod električnog automobila nego kod običnog", kaže glasnogovornik BMW-a Prodst. Međunaslov: Potaknuti potražnju Predstavnik Mazde Watanabe ističe potrebu rješavanja infrastrukturnog problema čime bi se omogućilo da se automobili mogu puniti negdje drugdje osim kod kuće. Britanski grad Coventry namjerava podvesti probe električnih automobila pod program Europske zajednice. To uključuje uspostavu pojedinih točaka u gradu gdje će vozači moći ostaviti vozilo na punjenju dok rade ili su u kupovini. U okviru istog programa francuska grupa PCA Peugeot Citroen testira elektronske verzije Peugeota 106 i Citroena AX u La Rochellu. Oni će vjerojatno staviti auto u prodaju 1995. godine. Kalifornija je postavila zahtjev da od 1998. godine 2 posto automobila koji se prodaju u zemlji moraju biti bez sagorjevanja. To će se popeti na 10 posto 2003.godine. Tri velika američka proizvođača automobila Ford, Chrysler i General Motors objavili su prošlog tjedna da proširuju suradnju na modernim akumulatorima za električne automobile. Neke su europske zemlje planirale ukinuti poreze i poduzeti druge mjere da bi ohrabrili upotrebu električnog vozila primarno u okviru voznih parkova. Prošlog je mjeseca Europski parlament tražio od Komisije da prihvati okosnicu plana promocije električnih vozila u Zajednici. Mnogi proizvođači automobila bune se protiv slijepog nastojanja da se koristi električna energija, tvrdeći da postoje dobre ekološke alternative kao što su strujno-naftni hibidi i vozila na pogon vodika. Neki od proizvođača u potrazi su za hibridima u kombinaciji s dizel motorom za vožnju po auto-putu i električnim motorom za gradsku vožnju ali se još niti jedan nije pojavio na tržištu. Konvencionalna mašina na pogon vodika ispušta samo vodu ali problem predstavlja adekvatna zamjena i sigurno skladištenje plina. (Hina)br 131527 MET feb 93

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙