ZAGREB, 29. siječnja (Hina) - Komisija za osiguranje motornih vozila
Hrvatskog ureda za osiguranje, sastavljena od predstavnika osam
osiguravajućih društava koja djeluju u Hrvatskoj, utvrdila je po prvi put
jedinstvene cijene obveznog osiguranja motornih vozila koje će primjenjivati
od 1. veljače svi osiguravajući zavodi, doznaje se od pomoćnika direktora
za osiguranje motornih vozila "Croatia osiguranja d.d." Borislava Brkića.
Po novom cjeniku, puna (osnovna) premija osiguranja vozila do 22 kilovata
bit će 147.552 hrvatska dinara, vozila preko 22 do 33 kw, primjerice jugo
coral, 210.535 hrvatskih dinara te vozila preko 33 do 44 kw, kuda spada,
na primjer, golf disel, 253.963 hrvatska dinara.
Vlasnici vozila preko 44 do 55 kw za osiguranje će trebati izdvojiti
295.359 hrvatska dinara, a za vozila preko 55 do 66 kw plaćat će se
336.755 hrvatska dinara.
Vozila preko 66 do 84 kw osiguravat će se za 370.786 hrvatska dinara,
vozila preko 84 do 110 kw za 443.673 hrvatskih dinara i vozila preko 110
kw za 533.068 hrvatska dinara.
To su iznosi osnovne premije na koju vlasnik vozila koji nije prouzročio
štetu trećoj osobi nakon prve godine osiguranja ima pravo na 10 posto
popusta, a za svaku iduću godinu premija se snižava za još pet posto,
zaključno do 50 posto popusta.
Građani će imati mogućnost otplate premije u tri rate bez kamata, a
cjenikom je utvrđena i jedna pogodnost za vlasnike vozila koja su prouzročila
štetu. Naime, do sada je posljedica prouzročene štete bio gubitak prava na
popust ovisno o broju godina trajanja police osiguranja, što znači da je
vlasnik vozila iduću premiju nakon štete morao platiti bez ikakva popusta u
punom iznosu. Od sada će se za takva vozila plaćati dotadašnja premija plus
prosječno 15 posto više. Tako će građanin koji je plaćao samo 50 posto
osnovne premije, za iduću godinu morati platiti 65 posto premije.
"Osamostaljenjem Hrvatske više je društava koja su imala sjedište u
republikama bivše Jugoslavije, nestalo s hrvatskog osiguravateljskog tržišta,
ali sada se javlja niz malih koji nemaju niti odgovarajući stručni kadar
niti unutarnje novčane rezerve kao pokriće za potencijalne štete", upozorava
Brkić te dodaje kako su ti osiguratelji davali ponekad upravo nevjerojatne
popuste.
"Ovakvo osiguranje samo je na prvi pogled povoljno", ocjenjuje Brkić te
pojašnjava da ti osiguratelji u prvo vrijeme zaista imaju mogućnost nadoknade
štete jer se šire po principu svojevremeno popularnih "lanaca sreće". No,
kada građani prestanu uplaćivati premije u tolikom broju, te kada osiguratelj
mora platiti neki veći iznos štete, jednostavno ponestaje sredstava za
podmirenje davanja prema osiguranicima. Što znači pojam "veći iznos štete"
Borislav Brkić je pokazao na primjeru obveze "Croatia osiguranja" da jednom
osiguraniku isplati oko 500.000 američkih dolara.
Pojavu takvih osiguravatelja koji naplaćuju nerealne premije, on naziva
"osigurateljni inžinjering", koji, kako je kazao, radi po principima
financijskih inžinjeringa.
Brkić je iznio primjere drugih europskih država u kojima, kako je kazao,
postoje posebni državni nadzorni organi da bi se izbjegao "osigurateljni
inžinjering", a mnoge zemlje davanje licence za auto-osiguranje uvjetuju
određenim bonitetom. On nadalje upozorava da, u slučaju da osiguratelj ne
može isplatiti štetu, tu će štetu morati platiti sam vlasnik vozila.
Sve je to razlog utvrđivanja jedinstvenih cijena, kazao je Brkić ističući
da se pri određivanju cijena pokušalo pronaći kompromis između niskih
primanja građana i velikih poreznih nameta na nadoknade štete. On je
napomenuo da "Croatia osiguranje", kao najveći osiguratelj u Hrvatskoj, iz
godine u godinu bilježi gubitke kod ovog oblika osiguranja, pa ih nadoknađuje
iz prihoda od ostalih oblika osiguranja.
Na pitanje kakve su posljedice po onoga osiguratelja koji se ne bude
pridržavao ovih jedinstvenih cijena, Brkić kaže da, na žalost, sankcija
nema, ali da je samim sporazumom o cijenama predviđena mogućnost da se
takvim osigurateljima odbije izdavanje tzv. "zelene karte" za osiguranje
za štete nastale u inozemstvu.
Upozoravajući na nepostojanje odgovarajućih zakonskih propisa za području
osiguranja, Brkić je napomenuo da i sam utvrđeni iznos premije osiguranja
svaki osiguratelj može rasporediti kako želi. Tako "Croatia osiguranje" od
iznosa premije za troškove poslovanja izdvaja 12 posto, za tzv. "preventivne
akcije" kao što je, primjerice, sufinanciranje izgradnje cesta, oko 1,6
posto, a sve ostalo izdvaja se za isplatu šteta.
(Hina) do
291502 MET jan 93
La Liga: Remi 2-2 Betisa i Athletica
Meksiko obećao odgovoriti na Trumpove carine
Šah - Pobjednik Vjekoslav Nemec
Marseille slavio u derbiju
Serie A: Roma u 93. do boda protiv Napolija
Sigurdsson: Ostajem izbornik, moramo uživati u srebru
Rubio izvršio pritisak na Panamu zbog kineskog utjecaja na Panamski kanal
Državni vrh čestistao hrvatskim rukometašima
Šah: Pobjednik Praggnanandhaa
Jacobsen: Igrali smo fantastičan rukomet od prvog do posljednjeg dana