To je više nego opravdan razlog da se odgovorni iz automobilske industrije potaknu na ekološki prihvatljiviji pristup u izradi automobilskih guma, kaže Thilo Hofmann iz Centra za mikrobiologiju i znanost o sustavima okoliša Sveučilišta u Beču.
Istraživači su otkrili da u laboratorijskim uvjetima korijenje salate apsorbira aditive sadržane u gumama.
I premda rezultati laboratorijske studije nisu bili odmah primjenjivi na uvjete na terenu, ukazali su na potencijalno velik problem koji se javlja zbog trošenja guma i njihova utjecaja na okoliš, objavili su austrijski znanstvenici u časopisu Environmental Science & Technology.
"Polovina mikroplastike u svijetu stvara se zbog abrazije automobilskih guma", upozorio je Hofmann.
Problem je u tomu što mikroplastika, koja se emitira u okoliš pri trenju automobilskih guma o tlo može sadržavati otrovne kemikalije.
Aditivi, koje u gume dodaju njihovi proizvođači da bi im zajamčili određena svojstva, poput bolje izdržljivosti, u određenom se trenutku slijevaju u postrojenja za pročišćenje otpadnih voda. To se, primjerice događa kad pada kiša.
A te se otpadne vode potom često koriste u poljima kao gnojivo, objasnio je Hofmann. Ovakva je upotreba gnojiva uobičajena praksa u nekim dijelovima Europe, Bliskog istoka i Sjeverne Amerike.
Švicarska je već zabranila gnojidbu kanalizacijskim muljem, kazao je Hofmann.
Dodaje da mikroplastika za abraziju guma s cesta može dospjeti do poljoprivrednih zemljišta zahvaljujući i vjetru.
U sklopu studije istraživači su ispitali šest tvari.
Hofmann tvrdi da se jedan od aditiva - nazvan 6PPD - smatra razlogom uginuća gotovo svih lososa u određenim dijelovima rijeka na sjeverozapadnoj obali Sjedinjenih Država.
Vjeruje se da se u ovom slučaju mikroplastika iz automobilskih guma slijeva u obližnje otpadne vode kada kiši.
Još uvijek nije utvrđeno u kolikoj su mjeri tvari ispitane u studiji toksične za ljude i ostale žive organizme, zbog čega austrijski znanstvenici kane provesti dodatne analize.