Oko 93 posto djece koristi mobitel ili pametni telefon, najčešće bez izravnog nadzora. Njih 83 posto svakodnevno koristi računalo, a igraću konzolu 26 posto, istaknuo je komunikolog Danijel Labaš pozivajući se na prošlogodišnje istraživanje o medijskim navikama i iskustvima "EU Kids", koje je u Hrvatskoj obuhvatilo 1097 djece u dobi od 9 do 17 godina.
Trećina mladih komunicira s osobama koje ne poznaje
Kampanja "Neću biti ROBoT" započela je u svibnju u organizaciji Humanitarne organizacije "Zajednica Susret" u suradnji s devet zagrebačkih osnovnih škola, a bila je posvećena ovisnosti o tehnologiji (internetu, mobitelu, računalima, gadgetima), kao o ovisnosti modernog doba.
"Medijska pismenost je pismenost 21. stoljeća i djecu se mora naučiti živjeti s medijima, no i ispravno ih koristiti kako ne bi upali u ovisnost", poručio je Labaš.
Posebno je izdvojio nedovoljnu svijest mladih o rizicima koje donosi online upoznavanje novih prijatelja. Istraživanja su pokazala da trećina mladih putem interneta komunicira s osobama koje ne poznaje, a svaki četvrti tinejdžer u dobi od 15 do 17 godina susreo se s osobom koju je upoznao online.
Loša komunikacija između roditelja i djece detektirana je kao uzrok bijega djece u virtualni svijet, a Labaš upozorava na nekoliko simptoma kod tinejdžera - bezuspješno kontroliranje ponašanja, zanemarivanje prijatelja i obitelji, debljanje, mršavljenje, bolovi u leđima i glavobolje.
Kod odraslih osoba simptomi se manifestiraju kroz ovisnost o raznim online sadržajima, poput pornografije, kockanja, klađenja, kompulzivnog kupovanja i surfanja.
Luka Maršić iz Zavoda za ovisnosti KBC-a Sestre milosrdnice smatra da pretjerana komunikacija djece s platformama (igrice, društvene mreže, internet) predstavlja problem u prvom redu odraslima.
Ne dozvolimo da djeca zbog gladi za iluzijom postanu roboti
I on uzrok vidi u izgubljenoj komunikaciji između odraslih i djece, pa se tinejdžeri počinju lakše snalaziti u dodiru s tehnologijom bez emocija, koja stalnim informacijama i događanjima ispunjava prazninu.
"Nemojte dozvoliti svojoj djeci da postanu roboti, slobodni izvana, a okovani iznutra stalnom gladi za iluzijom", poručio je Maršić
Alma Rojs Brajdić, viša stručna savjetica iz Agencije za odgoj i obrazovanje, ključ oslobađanja od ovisnosti o tehnologiji vidi u okruženju u kojem će se dijete osjećati prepoznato, sigurno, u sklopu postavljenih pravila i granica.
Na skup, organiziran u sklopu Tribina Grada Zagreba, odazvalo se mnoštvo nastavnika i stručnih školskih suradnika, koji su primijetili da se više u školi ne može dogoditi čak ni da učenici jedan drugom podmetnu nogu, jer svatko samo gleda u svoj mobitel ili monitor.