FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

HGK: Hrvatske tvrtke imaju znatan potencijal za stjecanje eko-oznaka

Autor: Mario Mrazović

ZAGREB, 27. kolovoza 2018. (Hina) - Hrvatske tvrtke imaju znatan potencijal za snažnije brendiranje putem eko-oznaka, a Hrvatska gospodarska komora (HGK) započela je niz aktivnosti usmjerenih na podizanje svijesti kod proizvođača i pružatelja usluga o koristima koje takve oznake nose, s naglaskom na oznaku EU Ecolabel, izvijestila je u ponedjeljak HGK.

Iz HGK napominju da potrošači prilikom kupnje naglasak sve više stavljaju na zdravlje i ekologiju, što je dovelo do velikog rasta potražnje za proizvodima vrhunske kvalitete koji zadovoljavaju visoke standarde zaštite okoliša u proizvodnji. Pritom je velika konkurencija na policama trgovina potaknula tvrtke da se prilagode takvim trendovima pa se mnoge nastoje istaknuti naglašavajući pozitivan ekološki aspekt svojih proizvoda.

Direktorica sektora za energetiku i zaštitu okoliša HGK-a Marija Šćulac Domac napominje da je tržište preplavljeno takozvanim "eko-oznakama" koje to zapravo nisu, jer ne uključuju postupak neovisne verifikacije od treće strane te ne sagledavaju okolišna svojstva proizvoda kroz životni ciklus. Kako bi se uveo red na tržište i suzbilo lažno deklariranje na razini EU-a, napominje Šćulac Domac, donesena su jedinstvena mjerila koja određuje koji proizvodi mogu nositi eko-oznake i reklamirati se kao "zeleni". 

"Radi se o dvije eko-oznake koje HGK ističe u tom smislu: nacionalni znak zaštite okoliša 'Prijatelj okoliša' i znak zaštite okoliša Europske unije 'EU Ecolabel', a za obje je nadležno Ministarstvo zaštite okoliša i energetike", pojašnjava Šćulac Domac.

Obje oznake spadaju u Tip I eko-oznaka, što znači da su dobrovoljne, obuhvaćaju razna okolišna mjerila kroz životni ciklus proizvoda ili usluga i, što je najvažnije, imaju neovisan sustav kvalificirane verifikacije od treće strane. 

Te oznake kupcima jasno daju do znanja da su proizvodi koji ih nose prošli stroge kontrole neovisnih tijela i da zadovoljavaju kriterije očuvanja okoliša više od onih propisanih trenutnim zakonima.

Iz HGK-a ističu da su oznake namijenjene samo najboljima pa su mjerila po kojima se dodjeljuju postavljena tako da svega 20 do 30 posto proizvoda na tržištu može udovoljiti tim zahtjevima. Također, samo eko-oznake Tipa I mogu biti uključene u Svjetsku mrežu eko-oznaka (Global Ecolebelling Network - GEN).

"Započeli smo niz aktivnosti usmjerenih na podizanje svijesti kod proizvođača i pružatelja usluga o koristima koje eko-oznake nose, s naglaskom na EU Ecolabel. Vjerujemo kako hrvatske tvrtke sa svojim kvalitetnim proizvodima i uslugama imaju značajan potencijal za stjecanje tih oznaka, no potrebno je uložiti dodatan napor u njihovo informiranje", kaže Šćulac Domac.

Naime, da bi proizvod ili usluga mogli nositi oznaku EU Ecolabel, moraju zadovoljiti strogi skup mjerila koja se temelje na stručnim i znanstvenim parametrima pritiska proizvoda ili usluge na okoliš tijekom životnog ciklusa, od prikupljanja i obrade sirovina, preko proizvodnje, pakiranja, prijevoza, davanja usluge, uporabe, do razdoblja u kojemu proizvod postaje otpad. 

Mjerila su specifična za konkretnu skupinu proizvoda, odnosno usluga, i usmjerena su na onaj dio pritiska na okoliš koji je najznačajniji i na koji se može utjecati. U primjeni su od 1992. godine, a prema podacima Europske komisije iz ožujka 2018., na europskom tržištu je gotovo 70 tisuća proizvoda i usluga koji nose znak EU Ecolabel, navodi se u priopćenju HGK.

Prednjači Španjolska s više od 30 tisuća oznaka, a slijede Italija i Francuska sa znatno manjim brojkama. Španjolci su veliku većinu oznaka dobili za usluge u turizmu, odnosno smještajne kapacitete, pri čemu su njihovi hotelijeri prepoznali interes kupaca za "eco-friendly" hotelima i orijentirali se na privlačenje gostiju oznakom koja je prepoznata na razini cijele EU.

"Velik je to potencijal i za hrvatski turistički sektor, ali i za sveukupno jačanje tog segmenta tržišta i snažnije pozicioniranje na izvoznim tržištima upravo kroz eko nišu", ocjenjuje Šćulac Domac.

Dodaje da je takav tip označavanja u Hrvatskoj još u začecima, što pokazuje i činjenica da tek jedan hrvatski proizvod nosi oznaku EU Ecolabel - deterdžent za rublje EcoBianco, a svega ih je još nekoliko u proceduri dobivanja oznake.

Predsjednik HGK-a Luka Burilović kaže da tržišni trendovi jasno pokazuju kako kupci traže proizvode proizvedene po najstrožim ekološkim standardima. Tu vidi veliku priliku za snažnije brendiranje hrvatskih tvrtki na domaćem i međunarodnom tržištu, jer je cijena proizvoda koji su proizvedeni u skladu sa zahtjevnim kriterijima i mjerilima eko oznaka znatno viša u odnosu na konvencionalne.

"HGK se stoga zalaže za primjenu jasnih i nepristranih kriterija za dodjelu ekoloških oznaka i kontinuirano radi na informiranju hrvatskih kompanija o visokim standardima zaštite okoliša", kaže Burilović.

(Hina) xmm yduk

An unhandled error has occurred. Reload 🗙