Istraživanje je pokazalo da se na neispravnost proizvoda odnosi 42 posto svih prigovora i upita koja su potrošači uputili nadležnim tijelima, a s 23 posto slijedi kategorija javnih usluga koja uključuju usluge koje imaju javni karakter, pa su uz javnu vodoopskrbu i odvodnju i komunalne usluge i slično, uključene i elektroničke komunikacije.
Po pet posto upita i žalbi odnosilo se na nepoštenu trgovačku praksu (agresivno trgovanje odnosno reklamne kampanje na koje nisu dali pristanak) i na usluge, a na prodaju na daljinu njih 4 posto, kao i na uvjete prodaje. Tri posto odnosilo se na neispunjavanje ugovora, a na ostalo 14 posto.
Usluge elektroničke komunikacije najzastupljenije u pitanjima građana
U pogledu neispravnosti proizvoda najviše se upita i prigovora, 58 posto, odnosi na elektroničke uređaje (telefoni, računala, mobilni telefoni…), a i u pogledu javnih usluga najviše ih je, 61 posto, vezano uz probleme u području elektroničke komunikacije (mobilna telefonija, internet, televizija).
Prigovori na elektroničke komunikacije i elektroničke uređaje u prosjeku kroz godine čine više od 40 posto svih prigovora, a zanimljivo je da je nakon 2014. godine broj prigovora na elektroničke uređaje premašio broj prigovora na usluge elektroničke komunikacije.
Raste broj prigovora vezanih uz prekograničnu trgovinu, a u prošloj godini bio je 201 takav prigovor. U padu je, pak, broj prigovora i upita vezanih uz usluge kredita - u 2012. godini se tri posto svih prigovora odnosilo na to, a u prošloj su godini zabilježena samo tri takva upita.
Kroz informatički sustav za zaštitu potrošača (nisu uključeni oni putem telefona) godišnje pristigne više od tisuću pojedinačnih prigovora ili upita potrošača, a najviše ih je bilo zabilježeno 2015. godine – njih 1817. Prošle godine bilo je 1001 upit i prigovor. Po prijavama potrošača u prošloj godini obavljeno je 1379 inspekcijskih nadzora.
U četvrtak u Mimari sve nadležne institucije za zaštitu potrošača na jednom mjestu
Da bi što bolje informiralo potrošače kako najbolje mogu zaštititi svoja prava, Ministarstvo gospodarstva u sklopu Tjedna prava potrošača od 8. do 15. ožujka organizira edukacije u više hrvatskih gradova. Informativne kampanje tako su već provedene u Čakovcu, Vinkovcima i Puli, gdje se na javnim mjestima s puno potrošača dijelilo materijale i brošure te su stručne osobe na raspolaganju za njihova pitanja, a slijede u Zadru i Dubrovniku.
Sam Svjetski dan prava potrošača, 15. ožujka, bit će obilježen skupom u Muzeju Mimara gdje će biti štandovi svih državnih institucija koje sudjeluju u zaštiti potrošača, a predstavit će se i savezi udruga potrošača.
Kao točka kroz koju potrošači mogu podnijeti svoje prigovore i upite te kao koordinator svih državnih tijela koje brinu o zaštiti potrošača, Ministarstvo gospodarstva sve će nadležne institucije okupiti na jednome mjestu i građani će moći doći i informirati se koja su njihova prava, kako ih mogu ostvariti i koje su adrese na koje se trebaju javiti, ističu u Banskim dvorima.
Uz "Priručnik za potrošače" zainteresirani će moći dobiti i informativnu brošuru "Potrošači na digitalnom tržištu" jer je ovogodišnja europska tema u sklopu Dana potrošača ostvarivanje i postizanje pravednijeg digitalnog tržišta. Građani će tako moći doznati kako mogu provjeriti kredibilnost on-line trgovca, kao i što učiniti ako im se ne sviđa ono što su kupili putem interneta.
Naime, svaki proizvod koji je kupljen on-line kupac može vratiti unutar 14 dana, a trgovac je dužan vratiti novac. Ako to trgovac ne želi, potrebno je obratiti se Europskom potrošačkom centru unutar Ministarstva gospodarstva koji unutar EU kontaktira potrošački centar u državi iz koje je trgovac, odnosno pomaže u pronalasku odgovarajućeg centra u državi koja nije članica EU.
U četvrtak će u Mimari biti potpisan i ugovor između Ministarstva gospodarstva, Ministarstva financija i Grada Zagreba kojim će se omogućiti da u zagrebačkom savjetovalištu za potrošače bude angažirana i osoba koja je kompetentna u davanju savjeta vezanih uz financijsku pismenost.