Iako su prema izvješću iz 2015., dosadašnja pravila i norme sigurnosti putničkih brodova udovoljavale sigurnosne standarde, a i statistike pokazuju da su vode EU-a među najsigurnijima na svijetu, Europski parlament je na kraju plenarnog zasjedanja odlučiti pojačati tehničke standarde i pojednostavniti pravila kako bi se unaprijedila efikasnost i sigurnost putnika.
Kako je objasnio hrvatski zastupnik Ivica Tolić (HDZ/EPP), u sklopu programa REFIT (Program za primjerenost i učinkovitost propisa), Europska komisija provela je procjenu postojećeg zakonodavstva u području sigurnosti putničkih brodova, što je rezultiralo zaključkom da propise koji su trenutno na snazi treba mijenjati.
Revizijom triju direktiva izmijenjene su odredbe o sigurnosnim pravilima i normama za putničke brodove, odredbe o upisu osoba koje putuju putničkim brodovima koji plove prema lukama ili iz luka država članica, kao i odredbe o sustavu inspekcijskih pregleda radi sigurnog obavljanja linijske plovidbe ro-ro putničkih brodova i brzih putničkih plovila.
Izmjenama se donose i određena pojednostavljenja i otklanjanju nejasnoće.
"Konkretno, sada su iz područja primjene prve direktive isključeni svi putnički brodovi kraći od 24 metra, opskrbna plovila za odobalne objekte koja prevoze radnike do odobalnih objekata te jedrenjaci s pomoćnim mehaničkim pogonom, kao i jahte za razonodu i tradicionalni brodovi", kazao je hrvatski zastupnik Ivica Tolić (HDZ/EPP).
Također pojašnjava da će slijedom izmjena, spomenuta direktiva ubuduće obuhvaćati i putničke brodove od aluminija, čime se aluminij prepoznaje kao materijal za izradu brodova jednakovrijedan čeliku.
Što se tiče direktive o upisu putnika, novost je digitalno bilježenje podataka o putnicima i izvješćivanje o njima, posebice kada se radi o plovidbi dužoj od 20 milja.
Prema novim pravilima koje je EP izglasao, podaci o putnicima koji pristaju ili isplovljavaju iz luka država članica bit će odaslani nacionalnim nadzornim tijelima u 15 minuta od polaska broda. Cilj je ubrzati operacije spašavanja te omogućiti obiteljima podatke o njihovim članovima u slučaju nesreća.
Postojeći sustav evidencije podataka o osobama na brodu koji se čuvaju u registru trgovačkih društava zamjenjuje se bilježenjem podataka u elektroničkom sustavu i hitnim slanjem u jedinstveni nacionalni centar, a za predviđena je i alternativna mogućnost za plovila bez potrebne informatičke opreme ili internetske veze.
"Spomenute izmjene donesene su da bi se osigurali kvalitetniji podaci u slučaju pomorskih havarija, kako u svrhu provođenja operacija traganja i spašavanja, tako i radi obavještavanja obitelji. Također, važno je napomenuti kako se prikupljeni podaci brišu kad prestane potreba za njima, čime se osigurava zaštita osobnih podataka putnika", kazao je Tolić.
Zadnjom direktivom uvedene su promjene u propisu o nadzoru ro-ro putničkih i brzih brodova, od kojih posebice valja istaknuti uklanjanje dvostrukih pravila o inspekcijskom nadzoru, a što će dovesti do smanjenja administrativnih i financijskih tereta za brodare.
"Iako su i prije ovih izmjena mora i vodeni putevi Europske unije bili među najsigurnijima na svijetu, svako pojednostavljenje i racionalizacija postojećeg zakonodavnog okvira je dobrodošlo", smatra Tolić.
U 2014., sveukupni broj putnika koji su se ukrcali i iskrcali u lukama EU-a kretao se oko 400 milijuna, od čega je 120 milijuna putovalo između luka u državi članici.
Brodovi na međunarodnim putovanjima, uključujući između dvije države članice, moraju primjenjivati međunarodne konvencije i određene europske odredbe i pravila, dok brodovi na domaćim putovanjima - između luka neke države članice - moraju poštivati europska i nacionalna pravila.