Američka povjesničarka animiranog filma Maureen Furniss, ovogodišnja dobitnica Animafestove Nagrade za izniman doprinos proučavanju animacije, u svojoj novoj knjizi istražuje kulturni, politički i gospodarski kontekst razvoja tog dinamičnog i kreativnog područja, fokusirajući se podjednako na umjetnička i tehnološka dostignuća diljem svijeta.
"Animafest je uvijek imao važnu ulogu u mom radu, još prije dvadesetak godina kada sam posjetila festival otvorili su mi se novi vidici, s obzirom da sam se do tada uglavnom bavila američkim autorima", rekla je na promociji svoje knjige u Medijateci Francuskog instituta.
Objasnila je kako i svojim studentima često zna pokazati koliko je tanko poglavlje o Disneyu, a koliko je velika povijest animacije koja se dogodila u ostatku svijeta.
Osim zbog različitih filmova koje je imala prilike vidjeti na zagrebačkom festivalu u nekoliko navrata, Furniss kaže kako Zagreb ima posebno mjesto u njenom srcu i zbog toga što je ovdje upoznala mnoge kolege koji su joj kasnije pomagali u teorijskom radu.
Kaže kako joj je najveći problem u pisanju knjige bila selekcija koju je zbog ograničenog prostora morala napraviti u dogovoru s izdavačem. "Kada pišete o povijesti animacije morate si postaviti granice, imala sam puno više teksta nego što se moglo objaviti i do samoga izdavanja knjige pokušavala sam ubaciti pojedina poglavlja", napomenula je.
"Knjiga je koncipirana kao udžbenik i njome sam željela upoznati studente na kakve su sve prepreke nailazili njihovi prethodnici koji su puno postigli u svojim karijerama, ne bi li ih to inspiriralo za daljnji rad, ali sam željela da ona bude zanimljiva i razumljiva svakome, bez obzira koliko zna o animaciji", istaknula je. Obuhvaća niz tema - rani film i osnove industrije animacije, animacija kao modernu umjetnost i pojava velikih studija, animacija u vrijeme rata, stop-animacija, animacija u oglašavanju, na televiziji i u igrama, istočnoeuropska animacija, kratki filmovi, kompjutorska i umjetnička animacija
Furniss je cijenjena po svojim sintezama na području animacije, a zapažena je još od svog doktorata posvećenog apstraktnoj animaciji i knjige intervjua Chucka Jonesa. Objavila je i knjigu "Art in Motion: Animation Aesthetics", koja obuhvaća glavna znanja iz područja teorije i estetike animacije, s posebnim naglaskom na SAD, dok je praktična znanja okupila u knjizi "The Animation Bible: A Practical Guide to the Art of Animating from Flipbooks to Flash.
Sve veća nezavisna animacijska scena u knjizi Bena Mitchella
Ben Mitchell, redatelj animiranih filmova, strip-autor i izvršni urednik portala Skwigly, predstavio je u Zagrebu knjigu "Independent Animation: Developing, Producing and Distributing Your Animated Films", u kojoj na brojnim primjerima čitateljima podastire svijet animacije kao mjesta koje je pojavom napredne tehnologije i interneta sve uzbudljiviji i dostupniji.
Predstavio je novu scenu kroz rad inovativnih autora, njihove produkcijske tehnike i umjetnički proces, od razvoja priče, castinga do distribucije te odnos gledatelja i animacije.
"Zbog tehnoloških mogućnosti danas se smatra kako svatko može napraviti animirani film, sve je više prijava na festivale animacija kao i online ostvarenja. Sada se s filmom događa ono što se prije desetak godina događalo s glazbom koja se lako mogla snimati u kućnim studijima", rekao je Mitchell.
Poticaj za pisanje knjige bilo mu je što se to područje jako brzo i na puno različitih načina mijenja. "To je još vrlo novo izdanje, no uskoro ću ga trebati nadopunjavati s novim informacijama i materijalima, za što mi kao izvor služi moja web stranica", naglasio je.
Mitchell kaže kako nije želio dati samo sažetak o aktualnoj sceni nezavisnog filma, nego potaknuti čitatelje na svojevrsni dijalog s novim idejama i autorima, kao i umjetnicima koji su ranije mijenjali stvari, a aktivni su i danas.
Prvi strip Simona Bogojevića Naratha
Atmosferski strip bez dijaloga,"Saturnov krug" Simona Bogojevića Naratha prati sudbinu dvoje pravnika koji rade za banku, no nakon deložacije jedne siromašne obitelji upadnu u nevolje, koje bi mogle biti potaknute nehotičnom kletvom Djevojčice iz te obitelji.
"U srazu polariteta proračunatog i nevinog, u sardoničnom plesu opozicija, izranjaju pitanja namijenjena svima nama, tko je pobjednik, tko je više naučio, a tko postao bolji", stoji u opisu stripa.
Autor, koji iza sebe ima niz usješnih eksperimentalnih i animiranih filmova, kaže kako je svoj prvi "grafički roman" napisao da bi pobjegao od snimanja filmova. "Kada radite animirani film ovisite o rokovima, producentima i novcu, što mi je dosadno, pa sam se okrenuo privatnosti koju mi omogućuje crtanje", napomenuo je.
Premda nije radio film, mnogi ocjenjuju da mu strip ima dosta 'filmskog'. "Nisam autor stripova i želio sam se osjećati kao totalni početnik koji ima pravo na pogrešku, no kada sam počeo raditi pristupio sam tome kao kada radim na filmu", rekao je.
U tom je smislu, kaže, imao potpunu slobodu, no izdanje je ipak morao objaviti u vlastitoj nakladi. "Pokušao sam naći izdavača, no većina se bojala zbog teme, a i činjenice da je strip crno-bijeli, da nema dijaloga i teksta, što baš i nije popularno kada je riječ o stripovima", rekao je o svom novom radu koji je nastajao tijekom nekoliko godina, malo-pomalo kao "slagalica koja je posložila njegova razmišljanja o suvremenom društvu i politici".
ZAGREB, 7. lipnja 2017. (Hina) - U okviru Animafesta u srijedu su predstavljena dva izdanja s područja animacije - "Animation - the global history" Maureen Furniss i "Independent Animation: Developing, Producing and Distributing Your Animated Films" Bena Mitchella te prvi grafički roman filmskog autora Simona Bogojevića Naratha, "Saturnov krug".
(Hina) xagrb ysp