Novi putnički terminal Zračne luke "Franjo Tuđman" najveći je infrastrukturni projekt u Hrvatskoj u zadnjih deset godina u koji je uloženo oko 300 milijuna eura, a tri godine gradile su ga većinom domaće tvrtke, uključujući Kamgrad i Zagreb Montažu te Viadukt, koji je i član konzorcija koji stoji iza investicije, odnosno tvrtka Međunarodna zračna luka Zagreb (MZLZ) koja je 30-godišnji koncesionar te zračne luke od 2013., krajem koje je i počela gradnja.
MZLZ, osim Viadukta, čini još pet tvrtaka - članica s međunarodnim iskustvom u izgradnji i upravljanjem zračnim lukama te financiranju i upravljanju projektima - Aeroports de Paris Management, Bouygues Batiment International, Fond Marguerite, IFC i TAV Airports. Luka je u vlasništvu RH (55 posto), Grada Zagreba (35 posto) te Zagrebačke županije i Grada Velike Gorice (po pet posto).
Njihovi su predstavnici zajedno s premijerom Plenkovićem i francuskim državnim tajnikom Desirom te zagrebačkim i velikogoričkim gradonačelnicima Milanom Bandićem i Draženom Barišićem, sinom Franje Tuđmana Miroslavom i ministrom mora, prometa i infrastrukture Olegom Butkovićem, izaslanikom Hrvatskoga sabora Markom Sladoljevim i županom zagrebačke županije Stjepanom Kožićem svečano otvorili novi terminal presijecanjem vrpce. Tome je uz govore prethodila hrvatska himna "Lijepa naša" koju su izveli Ansambl Lado, a na svečanosti je nastupila plesna skupina s koreografijom Larise Lipovac.
Naglasivši da mu je velika čast biti na otvorenju Zračne luke "Franjo Tuđman", koja odiše Europom i svijetom 21. stoljeća, premijer Plenković je istaknuo da su to nova vrata Hrvatske na koje bi bio ponosan i Franjo Tuđman. Zahvalio je svim prošlim hrvatskim vladama, koncesionarima - investitorima te svima drugima uključenim u taj projekt kojim je Hrvatska došla u prometnom smislu na višu razinu.
"Siguran sam da će ovakva predivna Zračna luka pridonijeti imidžu Hrvatske te daljnjem povećanju broj turista u Zagrebu i Hrvatskoj, ali i biti poticaj da se završe slični projekti u Splitu i drugim zračnim lukama. Sretan sam i ponosan što luka nosi ime prvoga hrvatskog predsjednika, kao i da se prometna infrastruktura stavlja u funkciju građana i turista. Vjerujem da će ta luka postati hub za jugoistočnu Europu i pridonijeti jačanju gospodarstava", istaknuo je Plenković poručujući da će se Vlada truditi da ojača i svu drugu prometnu infrastrukturu pa i željeznicu koja tek treba doći na razinu 21. stoljeća.
Na svečanosti su bili i potpredsjednica Vlade i ministrica gospodarstva, maloga i srednjeg poduzetništva Martina Dalić, ministar financija Zdravko Marić, ministar graditeljstva i prostornog uređenja Lovro Kuščević, ministar turizma Gari Cappelli te ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, koji je naglasio da Zagreb konačno ima dostojnu luku koja ga uvodi u zračni promet 21. stoljeća.
"Put do svega ovoga nije bio lagan, bilo je poteškoća, ali je sve uspješno riješeno", rekao je Butković najavljujući da bi se u iduća tri mjeseca mogla znati i odluka Europske komisije u vezi s financiranjem još jednog velikog projekta - Pelješkog mosta.
Poručivši kako su sretni što su u planiranom roku od tri godine uspjeli izgraditi terminal, predsjednik Uprave MZLZ-a Jacques Feron je rekao da je "gradnja novog terminala bila velik izazov jer je to fantastičan projekt, no uspjeli su i krajem ovog mjeseca očekuju prve putnike te nastavak pozitivnih trendova u njihovu broju i poslovanju".
Francuski državni tajnik Desir rekao je da je sretan što je u Zagrebu i što se tako važna zračna luka otvara u 25. godini od međunarodnog priznanja Hrvatske.
"Pohvaljujem hrvatske arhitekte i izvođače kao i francuske koji su tu radili jer to pridonosi jačanju ekonomske i druge suradnje Hrvatske i Francuske. To je izvanredna prilika za jačanje hrvatske ekonomije i jačeg međunarodnog prepoznavanja Hrvatske i kao članice Europske unije", ocijenio je Desir.
Osim predstavnika investitora, hrvatske i francuske Vlade te vlasnika Zračne luke, na svečanom otvorenju su bili i potpredsjednici Hrvatskog sabora Gordan Jandroković, Željko Reiner i Ivan Vrdoljak, a u ime predsjednika Sabora Bože Petrova bio je zastupnik Marko Sladoljev. Na svečanosti otvorenja Zračne luke "Franjo Tuđman" bila je kći pokojnog predsjednika Nevenka, sinovi Miroslav i Stjepan te mnogi gosti među kojima i partneri iz zrakoplovnih kompanija.
Nakon svečanog otvorenja visoki uzvanici su obišli novi putnički terminal.
Impresivno zdanje
Na novi će se terminal točno u ponoć 28. ožujka prebaciti sve operacije sa starog terminala, a isti dan rano ujutro kreće i prvi redoviti let Croatia Airlinesa iz Zagreba u Dubrovnik.
Novi terminal impresivno je zdanje površine 65 tisuća metara četvornih na četiri etaže sa specifičnim i prepoznatljivim valovitim krovom, a uz 30 šaltera za prijavu (chek-in) i devet prolaza za sigurnosni pregled putnika, osam mostova za zrakoplove i tri stajanke za manje zrakoplove, sortirnicu za prtljagu, mnoge ugostiteljske sadržaje i prodavaonice, više od tisuću parkirališnih mjesta, prostor za molitvu i njegu dojenčadi i sl., zagrebačka Zračna luka prvi put omogućuje izravni ulazak iz zgrade u zrakoplov.
Djelo je domaćih arhitekata Branka Kincla i Velimira Neidhardta te konstruktora Jure Radića, a projektiran je za pet milijuna putnika u prvoj fazi, s mogućnošću povećanja njihova broja do osam milijuna. U zgradu je ugrađeno 35 tisuća prostornih metara betona, još 40 tisuća u vanjske radove, pet tisuća tona armature te čelična konstrukcija teška dvije tisuće tona, a ima i najmoderniju tehnologiju za praćenje, kontrolu i nadzor prometa te pet tisuća rasvjetnih tijela koja usmjeravaju putnike i tako tu luku čine jednom od najatraktivnijih i najmodernijih u regiji.